ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΦΥΣΗΣ

Όταν πέφτει το σκοτάδι: φωτογράφιση άγριας ζωής τη νύχτα

Δεν χρειάζεται να κάνετε κάποιο μακρινό ταξίδι για να αποτυπώσετε εντυπωσιακές εικόνες άγριας ζωής μέσα στο σκοτάδι. Μάθετε πώς να τραβάτε εντυπωσιακές φωτογραφίες με ασθενή φωτισμό έξω από την πόρτα σας, με αυτές τις κορυφαίες συμβουλές από τον Marc Albiac, κάτοχο του βραβείου Καλύτερος Νεαρός Φωτογράφος Άγριας Φύσης της Χρονιάς για το 2014.
Σιλουέτες δύο κερασφόρων κατσικιών, με τη το σηκωμένο στα πίσω πόδια κοιτώντας προς το άλλο, με φόντο τον εντυπωσιακό μπλε ουρανό το σούρουπο.

Η φωτογράφιση άγριας ζωής τη νύχτα είναι μια εκπληκτική ευκαιρία για να αποτυπώσετε τις κρυφές ζωές των ζώων που συνήθως δεν εμφανίζονται με το φως της ημέρας – και για να το δοκιμάσετε, δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε μέχρι το τροπικό δάσος του Αμαζονίου ή το Σερενγκέτι. Στην πραγματικότητα, μια «τοπική» προσέγγιση μπορεί να αποφέρει απίστευτες εικόνες, ενώ είναι κάτι που μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε έχει χρόνο, εξοπλισμό και υπομονή.

Εδώ, ο Canon Ambassador και νικητής του βραβείου Καλύτερος Νεαρός Φωτογράφος Άγριας Φύσης της Χρονιάς για το 2014, Marc Albiac, μοιράζεται μαζί μας τις κορυφαίες συμβουλές του για τη φωτογράφιση άγριας ζωής σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού, έξω από την πόρτα σας.

1. Μπορείτε να πετύχετε εντυπωσιακές λήψεις μένοντας στην περιοχή σας – αν καταβάλετε την απαιτούμενη προσπάθεια

Αλεπού που περιεργάζεται μια βραχώδη σπηλιά τη νύχτα.

Ο εντοπισμός άγριας ζωής προς φωτογράφιση μπορεί να αποδειχτεί δύσκολη υπόθεση. Γι' αυτό μερικοί φωτογράφοι χρησιμοποιούν ορισμένα αρώματα για να προσελκύουν τα ζώα. Ο Marc Albiac, ειδικός στην άγρια ζωή, προτιμά να παρακολουθεί και να περιμένει, αλλά μπορεί να δώσει συμβουλές σε αυτούς που θέλουν να δοκιμάσουν αυτήν την προσέγγιση. «Για τις αλεπούδες ή άλλα θηλαστικά, για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάτι όπως το ιχθυέλαιο», αναφέρει. Λήψη με Canon EOS-1D X Mark III και φακό Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM στα 15mm, με 1/30 δευτ., f/7.1 και ISO1600. © Marc Albiac

Ο Marc πιστεύει ότι η φωτογράφιση στην περιοχή σας μπορεί να θεωρηθεί ως μια ευκαιρία να ζήσετε σε βάθος την εμπειρία. Είναι κοινό μυστικό ότι η καλύτερη δουλειά σε αυτόν τον χώρο συχνά προέρχεται από επαγγελματίες που περνούν μήνες σε μια περιοχή, γι' αυτό αντιμετωπίστε την περιοχή σας με τον ίδιο τρόπο. Αντιμετωπίστε το θέμα με σοβαρότητα και θα δείτε αποτελέσματα.

Για τον Marc, το πιο σημαντικό είναι να αξιοποιήσετε στο έπακρο την περιοχή σας. «Πιθανότατα θα έχετε περισσότερο χρόνο με αυτά τα ζώα και θα τα κατανοήσετε καλύτερα, σε σχέση με το αποτέλεσμα που θα είχατε αν μένατε μία εβδομάδα στην Αφρική φωτογραφίζοντας ελέφαντες.»

Ο Marc εξηγεί ότι όσοι είναι πρόθυμοι να αντιμετωπίσουν την πρόκληση μπορούν να μάθουν πώς συμπεριφέρονται τα άγρια ζώα της περιοχής τους, πού συχνάζουν συγκεκριμένα είδη και τι πορεία ακολουθούν μέσα από την πόλη ή το δάσος. «Η έρευνα γύρω από τα ζώα που πρόκειται να φωτογραφίσετε είναι εξίσου σημαντική με οποιαδήποτε ικανότητα έχετε με τον εξοπλισμό», αναφέρει.

Ο Marc αναφέρει ότι η έλξη του για τη νυχτερινή φωτογράφιση δημιουργήθηκε από το πάθος του για τα θηλαστικά ως έφηβος. «Ξεκίνησα τη φωτογράφιση άγριας ζωής στην ηλικία των επτά ετών. Ωστόσο, έφτασα 14 ή 15 ετών για να ξεκινήσω να φωτογραφίζω την άγρια ζωή τη νύχτα. Με ενδιέφεραν πολύ τα θηλαστικά – πρέπει να τα εντοπίσετε τη νύχτα, γιατί τότε βγαίνουν από τις κρυψώνες τους!»

2. Η τοποθεσία και ο σωστός φωτισμός είναι βασικοί παράγοντες

Ασβός που στέκεται σε ένα κούτσουρο πάνω από μια λιμνούλα, με τη μουσούδα του να αντανακλάται στο σκοτεινό νερό.

Αν ο Marc έχει μάθει ένα πράγμα όλα αυτά τα χρόνια στον χώρο, αυτό είναι ότι μπορούμε να βρούμε ζώα παντού. «Πάντα υπάρχει άγρια ζωή τη νύχτα – ειδικά στις πόλεις όπου τα ζώα ψάχνουν για φαγητό», αναφέρει. Λήψη με Canon EOS 5D Mark III (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS 5D Mark IV) και φακό Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM στα 28mm, με 1/160 δευτ., f/4 και ISO1600. © Marc Albiac

Σιλουέτα ενός αγριόχοιρου που τρέχει δίπλα σε ένα παγκάκι πάνω στο οποίο κάθονται άνθρωποι, μπροστά στον ορίζοντα μιας πόλης το σούρουπο.

Για να πετύχετε στη νυχτερινή φωτογράφιση, πρέπει να κατανοείτε πολύ καλά τις λειτουργίες της μηχανής σας. «Όταν το φως λιγοστεύει, είναι ύψιστης σημασίας να γνωρίζετε πού βρίσκονται οι ρυθμίσεις σας, ιδιαίτερα το ISO και το διάφραγμα», λέει ο Marc. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM στα 168mm, με 1/25 δευτ., f/2.8 και ISO6400. © Marc Albiac

Ο Marc συχνά κοιτάζει το έργο άλλων διάσημων φωτογράφων για να πάρει ιδέες και να δημιουργήσει πρότζεκτ. «Αντλώ πολλή έμπνευση από διαγωνισμούς και βραβεία, μελετώντας τα προφίλ όλων των καλλιτεχνών που συμμετέχουν», λέει, «και ιδιαίτερα σε αυτό του Καλύτερου Φωτογράφου Άγριας Φύσης της Χρονιάς στο Λονδίνο, στην Αγγλία.»

Το επόμενο βήμα είναι να βρείτε τη σωστή τοποθεσία. Χρησιμοποιήστε τις γνώσεις σας για την περιοχή για να αναζητήσετε πιθανά σημεία για το ζώο της επιλογής σας και πηγαίνετε εκεί συχνά. «Να πηγαίνετε κάθε μέρα, γιατί την πρώτη φορά μπορεί να μην δείτε κανένα σημάδι που να αποδεικνύει ότι τα ζώα βρίσκονται εκεί», εξηγεί ο Marc. «Συνήθως, όμως, αν πάτε τρεις ημέρες συνεχόμενα, μπορεί κάτι να εντοπίσετε.»

Αφού βρείτε την τοποθεσία σας, θα πρέπει να σκεφτείτε τον φωτισμό. «Αν θέλετε να φωτίσετε μόνο το ζώο, τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε ταχύτητα κλείστρου 1/100" περίπου», λέει ο Marc. «Ωστόσο, αν θέλετε να συμπεριλάβετε και ένα μέρος του περιβάλλοντος, θα πρέπει να ρυθμίσετε τη μηχανή σας σε μακρά έκθεση.»

Ο πειραματισμός πιο αργές ταχύτητες κλείστρου δεν χρειάζεται να είναι απλώς μια πρακτική επιλογή. Αν βρεθείτε σε μια πόλη με κίνηση ή αν έχετε εύκαιρο έναν ηλεκτρικό φακό, μπορεί να είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για να πειραματιστείτε με τα ίχνη φωτός.

«Αν χρησιμοποιείτε φυσικό φως ή έναν ηλεκτρικό φακό με σταθερό φως, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε πιο αργές ταχύτητες κλείστρου και να δουλέψετε με το ευρύτερο διάφραγμα που μπορείτε, διατηρώντας παράλληλα την ποιότητα», λέει ο Marc. «Αν χρησιμοποιείτε τεχνητό φως, θα πρέπει να ρυθμίσετε τη μηχανή κάπου στο 1/100. Κατ’ ελάχιστο, θα πρέπει να είναι ρυθμισμένη σε λιγότερο από 1/250 για να λειτουργήσει συγχρονισμένα με το φλας.»

Ένας φακός όπως ο Canon RF 50mm F1.8 STM διαθέτει ευρύ διάφραγμα και είναι ιδανικός για αυτού του είδους τις λήψεις.

Ένα στοιχείο εξοπλισμού που ο Marc λατρεύει να χρησιμοποιεί είναι ο ανακλαστήρας διάχυσης, ιδιαίτερα όταν έρχεται η ώρα για φωτογράφιση macro. «Όταν φωτογραφίζω βατράχους, φρύνους ή σαλαμάνδρες, το δέρμα τους μπορεί να είναι υγρό από το περιβάλλον», εξηγεί. «Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μια αφύσικη αντανάκλαση, οπότε είναι χρήσιμο να έχω μαζί μου έναν ανακλαστήρα διάχυσης για να κάνω το φως πιο απαλό.»

«Όταν μιλάμε για ανακλαστήρες διάχυσης, όσο μεγαλύτερος, τόσο το καλύτερο. Εδώ, όμως, πρόκειται για φωτογράφιση macro και για μικρά ζώα, επομένως, δεν χρειάζεται ένας πολύ μεγάλος ανακλαστήρας διάχυσης», αναφέρει.

Αν δεν έχετε κάποιον, θα μπορούσατε ακόμη και να αυτοσχεδιάσετε και να χρησιμοποιήσετε ένα άλλο αντικείμενο ως ανακλαστήρα διάχυσης ή να δημιουργήσετε έναν από χαρτί στο σπίτι. «Είχα αγοράσει έναν διαδικτυακά, πριν πολλά χρόνια, αλλά κάποιες φορές που δεν τον είχα μαζί μου χρησιμοποίησα αυτό που βάζουμε στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου το καλοκαίρι για να αποφύγουμε το φως του ήλιου. Το σημαντικό είναι ότι πρέπει να κάνετε το φως του φλας πιο απαλό. Επομένως, χρειάζεστε κάτι που να διαχέει το φως», εξηγεί ο Marc.

3. Ξεκινήστε φωτογραφίζοντας μικρότερα ζώα

Νυχτερίδα που πετάει μέσα από μια ξύλινη πόρτα ενός εγκαταλελειμμένου σπιτιού, με ένα μεγάλο τζάκι στο φόντο.

Οι νυχτερινές στιγμές της άγριας ζωής, ειδικά στην καρδιά των πόλεων, μπορεί συχνά να λάβουν χώρα σε αναπάντεχα και απίθανα μέρη – γι' αυτό να είστε προετοιμασμένοι. «Να έχετε πάντα μαζί σας μια μηχανή!», συστήνει ο Marc. Λήψη με Canon EOS-1D X Mark III και φακό Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM στα 15mm, με 1/5 δευτ., f/9 και ISO800. © Marc Albiac

Ο Marc λέει ότι η φωτογράφιση μικρότερων ζώων είναι πιο εύκολη σε σύγκριση με τη φωτογράφιση μεγάλων θηλαστικών. «Πιστεύω ότι πρόκειται για μια εύκολη εισαγωγή στη φωτογράφιση άγριας ζωής, καθώς δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω από έναν φακό macro, μια μηχανή και ένα φλας», λέει.

Αυτή η διευθέτηση χαμηλού προφίλ είναι επωφελής τόσο για τον εκκολαπτόμενο φωτογράφο άγριας ζωής όσο και για τα ίδια τα ζώα. Για τέτοιου είδους λήψεις, ο Marc χρησιμοποιεί ένα απλό φλας και την Canon EOS R6 με φακό Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM και τον Προσαρμογέα βάσης EF-EOS R.

«Όταν κάνω φωτογράφιση macro, έχω όσο το δυνατόν λιγότερο εξοπλισμό», λέει. «Δεν θέλω να περνάω πολύ χρόνο στο χώρο των ζώων – είναι καλύτερο για αυτά και βοηθάει στην καταγραφή μιας φυσικής λήψης.»

Για όσους θέλουν πραγματικά να διευρύνουν τα δημιουργικά τους όρια, ο Marc προτείνει τη φωτογράφιση μικρότερων πλασμάτων με ευρυγώνιο φακό. Επιλέγει τον Canon EF 16-35mm F2.8 III USM, λόγω του μεγάλου διαφράγματός του για συνθήκεςασθενούς φωτισμού, αλλά μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε και τον Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Χάρη στην ελαφριά κατασκευή του, το ευρύ διάφραγμα f/1.8 και τη μεγέθυνση macro έως και 1:2, αποτελεί το ιδανικό εργαλείο για κοντινά πλάνα.

«Πρέπει να λαμβάνετε υπόψη όλα τα στοιχεία που εμφανίζονται στο σκηνικό», εξηγεί ο Marc. «Αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση, αλλά πιστεύω ότι είναι ωραίο να αναδεικνύεις το περιβάλλον.»

Κάτι που απαιτεί η χρήση ενός ευρυγώνιου φακού είναι περισσότερο φως. «Αν φωτίσετε μόνο τον βάτραχο, όπως θα κάνατε στην τυπική φωτογράφιση macro, τότε το υπόλοιπο σκηνικό θα είναι σκοτεινό», λέει ο Marc. «Πρέπει να φωτίσετε περισσότερες περιοχές, ένα δέντρο, για παράδειγμα, ή θα χρειαστείτε μακρά έκθεση για να συλλάβετε περισσότερο φυσικό φως.»

Αφού συνηθίσετε τον χειρισμό μικρότερων και πιο εύκολων πλασμάτων, ίσως ήρθε η ώρα να προχωρήσετε στα πιο μεγάλα και δύσκολα νυκτόβια ζώα. «Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι η τοποθεσία – πού θα εμφανιστεί το ζώο; Πώς μπορείτε να φωτίσετε το σκηνικό για να συλλάβετε αυτήν την κίνηση; Τι πιστεύετε ότι θα κάνει το ζώο;», λέει ο Marc. Αφού πάρετε μια ιδέα για το πώς μπορεί να κινείται το ζώο σε αυτόν τον χώρο, το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να είστε προετοιμασμένοι, να έχετε τον σωστό εξοπλισμό και να έχετε κατασταλάξει στις ρυθμίσεις σας.

4. Επιλέξτε τη σωστή μηχανή και τις κατάλληλες ρυθμίσεις

Η σιλουέτα ενός βραχώδους τοπίου με ένα κερασφόρο ζώο ορατό δεξιά στο βάθος.

Φτάνοντας νωρίς σε μια τοποθεσία, έχετε το χρόνο για να ετοιμάσετε τη λήψη σας, αλλά πρέπει επίσης να είστε προετοιμασμένοι για μικροαλλαγές στις ρυθμίσεις, καθώς αλλάζει το φως. «Αν ξεκινήσατε την πεζοπορία στις 5 το απόγευμα, θα χρειαστεί να αλλάζετε συνεχώς τις ρυθμίσεις έκθεσης καθώς χαμηλώνει ο ήλιος», λέει ο Marc. «Πρέπει, λοιπόν, να είστε υπομονετικοί, τόσο με τον εαυτό σας, όσο και με τη μηχανή!» Λήψη με Canon EOS R6, φακό Canon EF 70-200mm f/4L USM και Προσαρμογέα βάσης EF-EOS R στα 200mm, με 1/3200 δευτ., f/4 και ISO800. © Marc Albiac

Για τον Marc, η επιλογή της σωστής μηχανής είναι ζωτικής σημασίας, και η Canon EOS R6 αποτελεί τον ιδανικό συνεργάτη, καθώς αποδίδει εξαιρετικά σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού και σε κάθε περίσταση. Χάρη στην πρωτοποριακή Αυτόματη εστίαση (AF) με ανίχνευση ματιών, η EOS R6 μπορεί να αναγνωρίσει και να παρακολουθήσει ένα θέμα με πρωτόγνωρο επίπεδο ακρίβειας, που σημαίνει ότι, ακόμη και αν το θέμα σας κινείται, όπως για παράδειγμα ένα πουλί εν πτήση, μπορείτε να έχετε μια ευκρινή εικόνα. Ο ενσωματωμένος Σταθεροποιητής εικόνας (IBIS) καταργεί επίσης σε μεγάλο βαθμό την ανάγκη για τρίποδο, επιτρέποντας στον Marc να έχει ένα ευέλικτο, βελτιστοποιημένο σύστημα.

«Ο IBIS στην EOS R6 κάνει αυτήν τη μηχανή ιδανική για φωτογράφιση άγριας ζωής τη νύχτα, καθώς σας επιτρέπει να φωτογραφίζετε σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού με χαμηλές ταχύτητες κλείστρου», αναφέρει. «Για παράδειγμα, όταν πηγαίνετε πεζοπορία για να φωτογραφίσετε, μπορείτε να διαπιστώσετε τον τρόπο με τον οποίο η αναπνοή σας επηρεάζει το πώς κρατάτε τη μηχανή. Αν δεν έχετε σταθερότητα και φωτογραφίζετε στο σκοτάδι με πολύ χαμηλή ταχύτητα κλείστρου, τότε η βοήθεια του IBIS είναι ανεκτίμητη.»

Πέρα από τη σταθερότητα, η δυνατότητα λήψης ευκρινών εικόνων με υψηλό ISO καθιστά την EOS R6 την προφανή επιλογή για τον Marc. «Είναι τρελό – δεν χρησιμοποιώ ISO χαμηλότερο από 6400 και τα αποτελέσματα είναι πάντα τέλεια! Αν χρειαστεί, μπορώ να χρησιμοποιήσω ακόμη και 8000», καταλήγει.

Ποιοι είναι όμως οι καλύτεροι φακοί για τη φωτογράφιση άγριας ζωής; Φακοί όπως ο Canon RF 50mm F1.2L USM –που αποδίδει καλά σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού– συνδυάζονται καλά με την Canon EOS R6 για την αποτύπωση φυσικών λήψεων.

Η φωτογράφιση άγριας ζωής σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού σάς μυεί σε έναν ολοκαίνουργιο κόσμο συμπεριφοράς των ζώων και μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία εντυπωσιακών και συναρπαστικών εικόνων. Χρησιμοποιήστε τις συμβουλές του Marc για να δείτε τι μπορείτε να απαθανατίσετε στην περιοχή σας.



Σύνταξη: Jack Fittes

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα