Macro Lite OFF

Συμβουλές για φωτογράφιση macro

Πρακτικός οδηγός: κοντινή λήψη

Η κοντινή λήψη (ή φωτογράφιση macro) ανοίγει ένα νέο πεδίο για εσάς και την EOS σας.
Οι λήψεις macro είναι η καλύτερη φωτογραφική δραστηριότητα το φθινόπωρο και τον χειμώνα, καθώς μπορεί να γίνει τόσο σε εσωτερικούς όσο και σε εξωτερικούς χώρους, όταν οι ημέρες είναι μικρότερες και ο καιρός λιγότερο προβλέψιμος.

Πρώτα βήματα

Αν κάνετε τα πρώτα σας βήματα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον στάνταρ φακό ζουμ που παρέχεται συνήθως με τις μηχανές EOS πριν αποφασίσετε την αναβάθμιση σε έναν ειδικό φακό macro. Χρησιμοποιήστε τη ρύθμιση τηλεφακού για να μεγεθύνετε το θέμα σας με τον μέγιστο συντελεστή και τοποθετήστε τον Επιλογέα κατάστασης της EOS στη ρύθμιση Κοντινής λήψης. Έτσι προσαρμόζονται οι ρυθμίσεις έκθεσης και το Στυλ εικόνας. Μάθετε περισσότερα για αυτές τις ρυθμίσεις. Ένα πράγμα που θα παρατηρήσετε είναι ότι η μετακίνηση πιο κοντά στο θέμα θα μεγιστοποιήσει οποιαδήποτε κίνηση προκαλείται από την αστάθεια της μηχανής. Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσετε αυτό το πρόβλημα είναι να τοποθετήσετε την EOS σε τρίποδο. Τώρα, είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε.

Βάθος πεδίου και εστίαση

Η εστίαση σε θέματα που βρίσκονται κοντά στον φακό μειώνει σημαντικά το Βάθος πεδίου (την εστιασμένη περιοχή μπροστά και πίσω από το σημείο στο οποίο εστιάζετε πραγματικά). Οποιαδήποτε τιμή διαφράγματος κι αν επιλέξετε, το φόντο θα φαίνεται εκτός εστίασης. Ωστόσο, η χρήση μικρότερου διαφράγματος (υψηλότερος f/αριθμός) θα αυξήσει την αποδεκτή ευκρίνεια σε μεγαλύτερο τμήμα του θέματος.

Για μέγιστο έλεγχο και ακρίβεια, επιλέξτε τη χειροκίνητη εστίαση στον φακό σας. Θα παρατηρήσετε ότι, μαζί με το θέμα, μεγεθύνονται και οι μικρές κινήσεις. Οι μικρές προσαρμογές με τον δακτύλιο εστίασης προκαλούν μεγάλες αλλαγές στην περιοχή εστίασης. Η χρήση της Άμεσης προβολής με μεγέθυνση προσφέρει την καλύτερη δυνατή ακρίβεια στον έλεγχο της εστίασης.

Φωτισμός

Ο σωστός φωτισμός είναι πολύ σημαντικός στη φωτογράφιση macro. Αν εργάζεστε σε εσωτερικούς χώρους, μια καλή αρχική προσέγγιση είναι να χρησιμοποιήσετε το φυσικό φως από ένα παράθυρο. Αποφύγετε το άμεσο φως του ήλιου (το φως μιας συννεφιασμένης ημέρας προσφέρει καλά αποτελέσματα) και χρησιμοποιήστε ένα λευκό χαρτόνι για την ανάκλαση του φωτός πάνω στο θέμα και την ελαχιστοποίηση των σκιών. Η μετακίνηση του χαρτονιού κοντά-μακριά ή η προσαρμογή της γωνίας μπορούν να αλλάξουν σημαντικά το αποτέλεσμα.

Ιδανικά, η φωτεινή πηγή που χρησιμοποιείτε θα φωτίζει όλες τις περιοχές του θέματος, αναδεικνύοντας τις λεπτομέρειες και το χρώμα. Τα φλας Macro Ring Lite και Macro Twin Lite της Canon είναι πρόσθετα συστήματα φωτισμού που εξασφαλίζουν τον καλύτερο δυνατό φωτισμό με ομοιόμορφο αποτέλεσμα στη φωτογράφιση macro.

Σύνθεση και φόντο

Η κοντινή λήψη ή φωτογράφιση macro αφορά στην αποτύπωση των λεπτομερειών· συνεπώς, θα πρέπει να αφιερώσετε χρόνο και να βεβαιωθείτε ότι το θέμα βρίσκεται στη σωστή θέση σε σχέση με το φόντο για να πετύχετε το αποτέλεσμα που θέλετε. Το φόντο πιθανόν θα είναι εκτός εστίασης, αλλά το χρώμα, η φωτεινότητα και τα γενικά σχήματα μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή από το θέμα σας.

Κάντε το επόμενο βήμα

Ένας στάνταρ φακός ζουμ θα σας επιτρέψει να ξεκινήσετε με τη φωτογράφιση macro, αλλά υπάρχουν ειδικοί φακοί και αξεσουάρ που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να τραβήξετε πραγματικά κοντινές λήψεις.

Φακός macro

Αυτοί οι φακοί προορίζονται ειδικά για κοντινά πλάνα και προσφέρουν δυνατότητα μεγέθυνσης 1:1 (ο αριθμός 1:1 υποδεικνύει ότι το θέμα σας αναπαράγεται σε πραγματικό μέγεθος στον αισθητήρα εικόνας της μηχανής). Επίσης, μπορούν να σας φανούν χρήσιμοι σε άλλα είδη φωτογράφισης, όπως τα πορτραίτα. Για αισθητήρες APS-C, ένας καλός φακός για να ξεκινήσετε είναι ο Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM, ενώ ο Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM είναι κατάλληλος για αισθητήρες πλήρους καρέ. Ο EF 100mm f/2.8L Macro IS USM διαθέτει έναν ειδικό Υβριδικό σταθεροποιητή εικόνας, που επιτρέπει τη λήψη ορισμένων εικόνων macro χωρίς χρήση τριπόδου. Όλοι αυτοί οι ειδικοί φακοί macro εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ευκρίνεια, αντίθεση και ποιότητα εικόνας σε όλο το εύρος του καρέ.

Φακός κοντινής λήψης

Αυτοί βιδώνονται στο μπροστινό μέρος του υπάρχοντος φακού, επιτρέποντάς σας να εστιάσετε πιο κοντά στο θέμα. Επειδή καταλαμβάνουν πολύ λίγο χώρο, είναι το ιδανικό αξεσουάρ αν δεν θέλετε να μεταφέρετε βαρύ εξοπλισμό. Οι φακοί κοντινής λήψης της Canon διατίθενται σε δύο τύπους: ο φακός 250D είναι πιο ισχυρός από τον 500D.

Δακτύλιοι επέκτασης

Άλλη μια επιλογή που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με τον υπάρχοντα φακό σας είναι ένας δακτύλιος επέκτασης. Τοποθετείται ανάμεσα στο σώμα της EOS και στον φακό, επιτρέποντας στη μηχανή να εστιάζει πιο κοντά στο θέμα. Η Canon προσφέρει δύο δακτυλίους επέκτασης – τα μοντέλα EF12 II και EF25 II. Ο αριθμός σχετίζεται με το μήκος του δακτυλίου: το μοντέλο των 25mm προσφέρει μεγαλύτερη μεγέθυνση συγκριτικά με τον δακτύλιο των 12mm. Οι δακτύλιοι επέκτασης δεν περιέχουν γυαλί, οπότε δεν επηρεάζουν την ποιότητα του φακού σας. Ωστόσο, χρειάζονται περισσότερο φωτισμό του θέματος για να επιτευχθεί σωστή έκθεση.

Περισσότερες προηγμένες ρυθμίσεις της EOS

Αν έχετε επενδύσει σε έναν φακό ή αξεσουάρ για φωτογράφιση macro, αξίζει τον κόπο να εξερευνήσετε καταστάσεις που προσφέρουν μεγαλύτερο έλεγχο στις ρυθμίσεις έκθεσης, όπως η Προτεραιότητα διαφράγματος (Av) ή η Χειροκίνητη κατάσταση (M). Αυτές σας επιτρέπουν να ελέγχετε το Βάθος πεδίου.

Αν χρησιμοποιείτε τη μηχανή με τρίποδο, υπάρχουν μερικές ιδέες για να αυξήσετε ακόμη περισσότερο τη σταθερότητά της. Το πάτημα του κουμπιού του κλείστρου μπορεί να προκαλέσει αστάθεια της μηχανής. Αν η ακριβής στιγμή που θα τραβήξετε τη φωτογραφία δεν είναι πολύ σημαντική, ρυθμίστε το Χρονόμετρο αυτο-φωτογράφισης σε 2 δευτερόλεπτα, ώστε η κίνηση να εξαλειφθεί σε αυτό το χρονικό διάστημα. Εναλλακτικά, μπορείτε επίσης να συνδέσετε στην EOS έναν διακόπτη απομακρυσμένης ελευθέρωσης κλείστρου. Με τον τρόπο αυτό, μπορείτε να επιλέξετε τη στιγμή της έκθεσης χωρίς να αγγίξετε τη μηχανή.

Τελικές πινελιές

Θα έχετε αφιερώσει αρκετό χρόνο για να τραβήξετε τις κοντινές λήψεις σας με τον σωστό τρόπο. Για τον λόγο αυτό, είναι καλύτερο να φωτογραφίσετε σε μορφή RAW και να χρησιμοποιήσετε το λογισμικό Digital Photo Professional (DPP) της Canon για να κάνετε τις τελικές προσαρμογές στις εικόνες σας. Με τη χρήση εργαλείων όπως η διόρθωση φακού, η προσαρμογή της ισορροπίας λευκού και η κοπή, μπορείτε να δημιουργήσετε πραγματικά ξεχωριστές εικόνες.