ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ

Καταγραφή κίνησης με εικόνες μακράς έκθεσης: Συμβουλές από το νικητή της Redline Challenge

Ο Piotr Skrzypiec, ο νικητής της Redline Challenge "Light in the Dark" για το 2021, εξηγεί πώς μπορείτε να κάνετε τα τοπία σας πιο δυναμικά, φωτογραφίζοντας πανέμορφα ίχνη φωτός.
Canon Camera
Ως ξεναγός την ημέρα και φωτογράφος ιχνών φωτός τη νύχτα, ο Piotr Skrzypiec χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για τις όμορφες τοποθεσίες και τις τεχνικές μακριάς έκθεσης για να δημιουργεί εντυπωσιακές φωτογραφίες τοπίων στη Σλοβενία και όχι μόνο. Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν που ανακηρύχθηκε νικητής της πρώτης Canon Redline Challenge.

Ο διαγωνισμός φωτογραφίας είχε ως στόχο να προωθήσει τις δεξιότητες των ερασιτεχνών φωτογράφων με θέμα "το φως στο σκοτάδι". Τρεις από τις εικόνες του Piotr μπήκαν στην τελική λίστα των κριτών και η ατμοσφαιρική λήψη του με μια οδογέφυρα καλυμμένη σε ομίχλη τον έστεψε καθολικό νικητή.

Ο Piotr χρησιμοποίησε μακρά έκθεση για να μετατρέψει τους μπροστινούς προβολείς των κινούμενων αυτοκινήτων σε στριφογυριστές χρωματιστές λωρίδες. Η μακρά έκθεση αναφέρεται στη λήψη με χαμηλές ταχύτητες κλείστρου, που κυμαίνονται από δευτερόλεπτα έως ώρες, με αποτέλεσμα το θάμπωμα των κινούμενων αντικειμένων. Η τεχνική δεν απαιτεί ειδική κάμερα ή φακό και τα αποτελέσματα μπορεί να είναι εντυπωσιακά. Πέρα από το θόλωμα της κίνησης, οι εικόνες μακράς έκθεσης είναι κατάλληλες για τη μεγιστοποίηση του φωτισμού που εισέρχεται στην κάμερα με σκοπό τη μείωση του ISO, γεγονός που βελτιώνει την ποιότητα της εικόνας.

Εδώ, ο Piotr επισκέπτεται ξανά τις τοποθεσίες των άλλων λήψεών του και προσφέρει συμβουλές για το πώς μπορείτε να φωτογραφίσετε παρόμοια ίχνη φωτός.

1. Μην φωτογραφίζετε τη νύχτα

Ίχνη φωτός τη νύχτα σε έναν στριφογυριστό δρόμο σε χιονισμένη, δασώδη πλαγιά, πάνω στην οποία υπάρχει μια ομάδα λευκών κτηρίων με γκρι στέγες.

Ο Piotr λέει ότι η λήψη φωτογραφιών με ίχνη φωτός είναι σχετικά εύκολη. "Χρειάζεστε μόνο έναν βασικό εξοπλισμό κάμερας, τρίποδο και μια καλή τοποθεσία", λέει. "Η λήψη αυτού του τύπου εικόνας δεν είναι περίπλοκη και το αποτέλεσμα στην οθόνη LCD είναι πάντα φανταστικό. Ορισμένες φορές δεν χρειάζεται καν να επεξεργαστείτε αυτές τις εικόνες, επειδή είναι άψογες από μόνες τους." Λήψη με Canon EOS 5D Mark IV με φακό Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (τον οποίο διαδέχτηκε πλέον ο Canon EF 16-35mm f/2,8L III USM) στα 18mm, 25 δευτ., f/11 και ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Το λυκόφως είναι καλύτερη στιγμή για να βγάλετε φωτογραφίες σε σχέση με το απόλυτο σκοτάδι, καθώς ο ουρανός είναι σκοτεινός, αλλά διατηρεί ακόμα αρκετό χρώμα ώστε τα πράγματα να φαίνονται ενδιαφέροντα. Αν η φωτογραφία είναι ασπρόμαυρη και ανέκφραστη, γίνεται πιο "βαριά." Αρχίστε, λοιπόν, να φωτογραφίζετε όταν υπάρχει αρκετό φυσικό φως για την καταγραφή κτηρίων, λόφων και άλλων σημείων του σκηνικού. "Όλα έχουν να κάνουν με εκείνα τα 20 λεπτά στο τέλος της μπλε ώρας", λέει ο Piotr. "Οποιαδήποτε στιγμή μετά από τότε, οι σκιές θα είναι πολύ σκοτεινές και το φως πολύ έντονο για να δημιουργήσετε μια ισορροπημένη λήψη."

2. Κάντε την έρευνά σας

Ίχνη φωτός σε ένα δρόμο σε σχήμα καρδιάς, με χρυσά και κόκκινα φώτα, τόσο από τους προβολείς όσο και από τα πίσω φώτα των αυτοκινήτων

Η κίνηση είναι ένα βασικό συστατικό, αλλά να είστε προετοιμασμένοι να δημιουργήσετε κι εσείς τη δική σας. "Όταν βρίσκεστε στον αυτοκινητόδρομο, είναι προφανές ότι θα υπάρχουν αυτοκίνητα που περνούν τακτικά. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για αυτόν το συγκεκριμένο δρόμο σε σχήμα καρδιάς. Όταν φωτογράφιζα αυτόν τον δρόμο το 2014, περίμενα για δύο ώρες και ήλπιζα να περάσει κάποιο αυτοκίνητο. Έτσι, για αυτή τη λήψη, ζήτησα από τη γυναίκα μου να οδηγήσει το αμάξι μας κατά μήκος του δρόμου." Λήψη με Canon EOS 5D Mark IV με φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (τον οποίον διαδέχθηκε ο Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) στα 50mm, 30 δευτ., f/8 και ISO800. © Piotr Skrzypiec

Μπορεί να ακούγεται προφανές, αλλά βεβαιωθείτε ότι ο δρόμος που έχετε επιλέξει είναι ορατός την εποχή του χρόνου που θέλετε να τον φωτογραφίσετε. Ένα σκηνικό μπορεί να είναι πολλά υποσχόμενο το χειμώνα, αλλά το καλοκαίρι μπορεί να υπάρχουν δέντρα που εμποδίζουν την καλύτερη θέα.

"Είναι πάντα καλό να βρίσκετε ένα υπερυψωμένο σημείο για να φωτογραφίζετε, το οποίο θα σας επιτρέπει να βλέπετε καθαρά τον δρόμο", προτείνει ο Piotr. "Πριν από μερικά χρόνια, επέστρεψα σε αυτήν την τοποθεσία στα μέσα του καλοκαιριού. Αν και μπορούσες να διακρίνεις το σχήμα καρδιάς του δρόμου τη νύχτα λόγω των ιχνών φωτός, δεν φαινόταν καλά λόγω του αμπελώνα. Από τότε, έχουν κάνει πολλές βελτιώσεις. Υπάρχει μια νέα πλατφόρμα για φωτογράφους, η οποία διαθέτει αρκετό χώρο για 10 τρίποδα το λιγότερο. Επίσης, έχουν κουρέψει τον αμπελώνα που βρισκόταν στο προσκήνιο, ώστε το όμορφο σχήμα του δρόμου να είναι πιο ορατό."

3. Σχεδιάστε τη σύνθεσή σας

Ίχνη φωτός σε έναν στριφογυριστό δρόμο στο βουνό, υπό το φως της νύχτας, τα οποία είναι ορατά με ευκρίνεια από μεγάλη απόσταση.

Η ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα σε ό,τι αφορά στη φωτογράφιση σε έναν δρόμο στο σκοτάδι. "Φορέστε ένα ανακλαστικό γιλέκο και χρησιμοποιήστε φακό για να βεβαιωθείτε ότι είστε ορατοί", λέει ο Piotr. "Καμία εικόνα δεν αξίζει να τραυματιστείτε για να την τραβήξετε, γι' αυτό φροντίστε να τοποθετήσετε το τρίποδο με ασφάλεια, ειδικά αν πρόκειται να φωτογραφίσετε από μια γέφυρα ή άλλο υπερυψωμένο σημείο." Λήψη με Canon EOS 5D Mark IV με φακό Canon EF 16-35mm f/2.8L USM στα 24mm, 562 δευτ., f/9 και ISO200.

Παρόλο που θα τραβάτε τις φωτογραφίες σας καθώς η νύχτα θα πέφτει, προετοιμαστείτε στο φως της ημέρας ώστε να έχετε αρκετό χρόνο για να καδράρετε το πλάνο σας. "Όταν θέλετε να τραβήξετε μια καλή φωτογραφία, πρέπει να σκεφτείτε το φόντο και το προσκήνιο, καθώς και πώς θα καλύψετε αυτές τις περιοχές", συμβουλεύει ο Piotr.

"Είναι επίσης καλή ιδέα να σκεφτείτε τα ίχνη φωτός από την κυκλοφορία των οχημάτων σαν μια γραμμή καθοδήγησης που οδηγεί το βλέμμα από το προσκήνιο στο παρασκήνιο. Αν είστε τυχεροί, η καλύτερη ευκαιρία για να το κάνετε αυτό είναι να βρείτε έναν δρόμο σε σχήμα S που περνάει μέσα από τη σκηνή, όπως για παράδειγμα μια εκκλησία ή ένα βουνό ή ένα εξίσου προφανές σημείο εστίασης."

4. Διατηρήστε τις εικόνες σας ευκρινείς

Ένα μικρό αγόρι που χρησιμοποιεί μια φωτογραφική μηχανή Canon σε τρίποδο, φωτογραφίζοντας έναν αμπελώνα από ένα υπερυψωμένο σημείο θέασης.

Ο Piotr πήρε τον γιο του, Jurek, στη φωτογράφιση της φάρμας Dreisiebner, όπου εξήγησε τη σημασία της χρήσης ενός στιβαρού τριπόδου. Χωρίς εξάσκηση, η φωτογράφιση χωρίς τρίποδο, με χαμηλότερη ταχύτητα κλείστρου μπορεί να δημιουργήσει μια θολή εικόνα. Χρησιμοποιώντας το χρονοδιακόπτη 2 δευτερολέπτων, όπως ο Piotr, θα αποφύγετε τυχόν αστάθεια της μηχανής καθώς πατάτε το κλείστρο. Ωστόσο, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε ένα τηλεχειριστήριο ελευθέρωσης κλείστρου, όπως το ασύρματο τηλεχειριστήριο Canon RC-6, τον διακόπτη τηλεχειρισμού Canon RS-60E3, το ασύρματο τηλεχειριστήριο Canon BR-E1 ή την εφαρμογή Canon Camera Connect.

Για να εξασφαλίσετε ότι τα σταθερά μέρη της εικόνας σας θα παραμείνουν ευκρινή στην τελική λήψη, θα πρέπει να κλειδώσετε τη φωτογραφική μηχανή στη θέση της στο τρίποδο και να αποφύγετε να την αγγίξετε κατά τη διάρκεια της έκθεσης. "Απλώς χρησιμοποιώ το χρονόμετρο αυτο-φωτογράφισης δύο δευτερολέπτων", αποκαλύπτει ο Piotr. "Επομένως, απλώς ελέγχω τη σύνθεση, πιέζω το κουμπί και δύο δευτερόλεπτα αργότερα ξεκινά η έκθεση."

Η σειρά των mirrorless και DSLR φωτογραφικών μηχανών της Canon προσφέρει λειτουργία χρονοδιακόπτη. Ο Piotr χρησιμοποιεί επίσης τη λειτουργία κλειδώματος καθρέπτη κατά τη λήψη με φωτογραφικές μηχανές DSLR που διαθέτουν αυτή τη λειτουργία. Μόλις ενεργοποιηθεί, κλειδώνει τον καθρέπτη από την αρχή και καθυστερεί την έναρξη της έκθεσης, μειώνοντας τις πιθανότητες τυχόν κραδασμών στο εσωτερικό της μηχανής, που αλλοιώνουν την ευκρίνεια της εικόνας. "Ωστόσο, με μια mirrorless φωτογραφική μηχανή δεν θα έχετε αυτό το πρόβλημα", λέει ο Piotr, "καθώς δεν έχει καθρέφτη!"

5. Φωτογραφίστε από μεγαλύτερη απόσταση

Μια κοντινή λήψη ιχνών φωτός σε ένα δρόμο σε σχήμα καρδιάς, ενώ ένα κτήριο από κόκκινα τούβλα και ένας αμπελώνας διακρίνονται με ευκρίνεια.

"Σε αυτόν το συγκεκριμένο δρόμο σε σχήμα καρδιάς χρειάζεστε έκθεση 30 δευτερολέπτων τουλάχιστον", λέει ο Piotr. "Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι 30 δευτερόλεπτα είναι ο χρόνος που απαιτείται για να οδηγήσετε σε όλο το μήκος του δρόμου, με την προϋπόθεση ότι δεν είστε οδηγός F1! Για τις δικές σας φωτογραφίες ιχνών φωτός, χρονομετρήστε πόσο χρειάζεται ένα όχημα για να διανύσει το μήκος του δρόμου στον οποίο κινείστε και ορίστε αυτόν τον χρόνο ως ταχύτητα κλείστρου. Στη συνέχεια, ρυθμίστε το διάφραγμα και το ISO μέχρι να επιτύχετε το σωστό επίπεδο φωτεινότητας. Λήψη με Canon EOS 5D Mark IV και φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, στα 88mm, 30 δευτ., f/9 και ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Η δυνατότητα ελέγχου του μήκους της έκθεσης είναι απαραίτητη. Όλες οι φωτογραφικές μηχανές EOS –από την Canon EOS 4000D ως και την Canon EOS 5D Mark IV– επιτρέπουν την καταγραφή έκθεσης διάρκειας έως και 30 δευτερολέπτων. Η κατάσταση Προτεραιότητα κλείστρου (TV) σας επιτρέπει να ορίσετε έναν ακριβή χρόνο έκθεσης (ταχύτητα κλείστρου), με τη μηχανή να ρυθμίζει αυτόματα το διάφραγμα. Στη συνέχεια, μπορείτε να ρυθμίσετε το ISO ανάλογα με τη σκηνή.

Η λήψη στη Χειροκίνητη κατάσταση (M) σας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχετε το διάφραγμα, προκειμένου να επιτύχετε το ιδανικό επίπεδο ευκρίνειας. Για να προσαρμόσετε περαιτέρω τις ρυθμίσεις σας, η σειρά mirrorless full-frame φωτογραφικών μηχανών της Canon, όπως η Canon EOS RP, διαθέτουν επίσης κατάσταση Ευέλικτης τιμής (Fv). Πρόκειται ουσιαστικά για μια πλήρως αυτόματη κατάσταση που σας επιτρέπει να ελέγχετε την ταχύτητα κλείστρου, το διάφραγμα ή/και το ISO σε οποιοδήποτε σημείο.

Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση Bulb για εκθέσεις διάρκειας άνω των 30 δευτερολέπτων. Ορισμένες μηχανές EOS διαθέτουν την επιλογή "B" στον επιλογέα, αλλά σε άλλες πρέπει να επιλέξετε τη Χειροκίνητη κατάσταση και να αυξήσετε με κύλιση τη ρύθμιση ταχύτητας κλείστρου των 30 δευτερολέπτων.

6. Ρύθμιση έκθεσης

Αν και προφανώς χρειάζεστε σχετικά μακριά έκθεση για να κάνετε τα φώτα του αυτοκινήτου να φαίνονται ως ίχνη φωτός μέσα στην εικόνα, το ακριβές μήκος διαφέρει. Ο Piotr εξηγεί: "Όλα εξαρτώνται από το είδος του δρόμου και την πυκνότητα της κυκλοφορίας. Συνήθως σε έναν αυτοκινητόδρομο δεν χρειάζεστε έκθεση 30 δευτερολέπτων, επειδή υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα και πολλά ίχνη φωτός. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα πιο ήσυχα σημεία όπου μόνο μια πολύ μεγάλη έκθεση μπορεί να επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πάντα προσπαθώ να χρησιμοποιώ διάφραγμα f/8 ή f/11. Συνήθως δεν είναι καλό να είναι μεγαλύτερο από f/8, καθώς κάποια μέρη της λήψης ενδέχεται να μην είναι ευκρινή. Αν πρέπει να αυξήσετε το ISO σε ISO800 για παράδειγμα, δεν πειράζει. Αν η εικόνα έχει λίγο θόρυβο, μπορείτε να το διορθώσετε στο στάδιο της επεξεργασίας. Στις τελευταίες φωτογραφικές μηχανές, όπως η Canon EOS R5 που έλαβα ως βραβείο, το ISO800 είναι αμελητέο και δεν βλέπω κανένα θόρυβο στην εικόνα σε αυτήν τη ρύθμιση." Η σειρά ISO της EOS R5 ξεκινά από ISO 100-51.200, οπότε το ISO800 είναι μια ρύθμιση σχετικά χαμηλής ευαισθησίας, που παρέχει εξαιρετική ποιότητα εικόνας σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού.

7. Επιλέξτε το κατάλληλο κιτ

Ίχνη φωτός σε έναν αυτοκινητόδρομο διπλής κυκλοφορίας, κόκκινο στη μία κατεύθυνση, λευκό-χρυσό στην άλλη, που περνούν ανάμεσα από γυμνά χειμωνιάτικα δέντρα ενώ στο βάθος φαίνεται μια χιονισμένη οροσειρά τη νύχτα.

Ένα συνηθισμένο πρόβλημα είναι τα κενά στα ίχνη φωτός, όπου τα αυτοκίνητα έχουν σταματήσει ή δεν έχουν διανύσει όλο το μήκος του δρόμου. "Μπορείτε να διορθώσετε αυτό το πρόβλημα χρησιμοποιώντας μακρύτερη έκθεση", αναφέρει ο Piotr. "Αν η διάρκεια των 30 δευτερολέπτων δεν είναι επαρκής, μεταβείτε στην κατάσταση Bulb και χρησιμοποιήστε ένα τηλεχειριστήριο για να διατηρήσετε το κλείστρο ανοικτό για όσο διάστημα χρειάζεστε." Λήψη με Canon EOS 5D Mark IV με φακό Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM στα 100mm, 30 δευτ., f/10 και ISO100. © Piotr Skrzypiec

Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε έναν επαγγελματικό φακό της σειράς L για να τραβήξετε επαγγελματικές εικόνες με ίχνη φωτός. Ένας ελαφρύς φακός μικρών διαστάσεων, όπως ο Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ή ο RF 35mm F1.8 Macro IS STM θα είναι πιο εύκολος στη μεταφορά, ενώ παράλληλα θα σας προσφέρει ευκρινείς και λεπτομερείς φωτογραφίες.

"Συνήθως θα χρησιμοποιείτε αρκετά μικρό διάφραγμα για να έχετε ευκρινή εικόνα. Επομένως δεν θα χρειάζεστε απαραίτητα φακό με γρήγορο μέγιστο διάφραγμα, όπως f/1.8 ή f/2.8", λέει ο Piotr. "Χρησιμοποιώ πάντα φακούς ζουμ καθώς προσφέρουν περισσότερες επιλογές για να καδράρετε μια σκηνή, αλλά πραγματικά, η επιλογή φακού δεν είναι τόσο σημαντική όσο άλλες επιλογές, όπως η χρήση τριπόδου και ο όγκος της κίνησης. Ο φακός πρέπει μόνο να είναι ευκρινής!"

Ορίστε λοιπόν. Η φωτογράφιση ιχνών φωτός είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να μάθετε να ελέγχετε την έκθεση και να χρησιμοποιείτε τη φωτογραφία για να αποτυπώσετε κάτι που δεν είναι ορατό με γυμνό μάτι. Επίσης, δεν απαιτεί εξεζητημένο εξοπλισμό κάμερας, αλλά το κέρδος μπορεί να είναι τεράστιο – ρωτήστε τον Piotr!
Επισκεφθείτε το κέντρο της Redline Challenge για να δείτε τις συμμετοχές που έφτασαν ως την τελική λίστα και για περισσότερα κόλπα και συμβουλές από επαγγελματίες.
Σύνταξη: Marcus Hawkins

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

    Συμβουλές για ζωγραφική με φως

    Ανακαλύψτε πώς να ζωγραφίζετε με φως για να επιτύχετε εντυπωσιακά αποτελέσματα.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

    Μάθετε πώς να χρησιμοποιείτε σωστά την έκθεση

    Ανακαλύψτε πώς μπορείτε να προσαρμόσετε την ποσότητα του φωτός στις εικόνες σας για να δημιουργήσετε φωτογραφίες με ξεχωριστό στιλ.

  • Long exposure photography

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΜΕ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

    Φωτογράφιση μακράς έκθεσης

    Μάθετε πώς να χρησιμοποιείτε αργή ταχύτητα κλείστρου για να αποτυπώνετε την ομαλή κίνηση του νερού ή ίχνη φωτός.

  • Ίχνη φωτός λεωφορείου σε πολυσύχναστο δρόμο στη Μαδρίτη της Ισπανίας, που έχουν «παγώσει».

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ

    Αποτύπωση της κίνησης στη φωτογραφία

    Ανακαλύψτε πώς μπορείτε να αποτυπώσετε την κίνηση και να προσθέσετε μια αίσθηση κίνησης στις εικόνες σας.