City square at night

Συμβουλές για τη νυχτερινή φωτογράφιση

Νυχτερινή φωτογράφιση με EOS

Μην αφήνετε τη μηχανή σας στην άκρη στο τέλος της ημέρας. Οι νυχτερινές ώρες προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για να συνεχίσετε τις λήψεις.
Αυτό το μάθημα καλύπτει ορισμένες χρήσιμες τεχνικές και λειτουργίες που θα πρέπει να κατανοήσετε.

  • Χειμερινά τοπία
  • Πορτραίτα
  • Αστικά τοπία
  • Νυχτερινή φωτογράφιση
  • Χρήση φίλτρων
  • Ασπρόμαυρη ματιά
  • Φωτογράφιση σε μορφή αρχείου JPEG και RAW

Αστάθεια μηχανής

Ίσως είναι προφανές, αλλά το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσετε είναι η μείωση του επιπέδου φωτισμού. Μπορείτε να αυξήσετε την ευαισθησία του ψηφιακού αισθητήρα της μηχανής στο φως αυξάνοντας την τιμή ISO. Μπορείτε επίσης να φωτογραφίσετε χρησιμοποιώντας μεγάλο διάφραγμα στον φακό για να αυξήσετε την ποσότητα του φωτός που φτάνει στον αισθητήρα. Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό να πρέπει να χρησιμοποιήσετε χαμηλότερες ταχύτητες κλείστρου για να πετύχετε τη σωστή έκθεση.

Το πρόβλημα με τις χαμηλές ταχύτητες κλείστρου είναι οι επιπτώσεις από την αστάθεια της μηχανής. Δεν μπορείτε να διατηρήσετε εντελώς ακίνητη τη μηχανή αν την κρατάτε στα χέρια σας. Οι χαμηλότερες ταχύτητες κλείστρου δεν αλλάζουν τον βαθμό αστάθειας της μηχανής, αλλά αυξάνουν την πιθανότητα να γίνουν αισθητές οι επιπτώσεις της. Η μεγαλύτερη εστιακή απόσταση αυξάνει επίσης τις επιπτώσεις από την αστάθεια της μηχανής, έτσι μια συμβουλή για τη νυχτερινή φωτογράφιση είναι να χρησιμοποιήσετε έναν φακό με μικρή εστιακή απόσταση, όπως 18mm ή 24mm.

Τρίποδα

Όσο κι αν προσπαθήσετε να παραμείνετε ακίνητοι, θα ταλαντεύεστε ελαφρώς δεξιά-αριστερά ή εμπρός-πίσω. Ένα στιβαρό τρίποδο που έχει τοποθετηθεί σε σταθερό έδαφος, θα σας επιτρέψει να επιλέξετε χρόνους έκθεσης διάρκειας αρκετών λεπτών χωρίς αστάθεια της μηχανής.

Ο κύριος κίνδυνος κίνησης της μηχανής όταν είναι τοποθετημένη σε τρίποδο δημιουργείται τη στιγμή που πατάτε το κουμπί του κλείστρου για να ξεκινήσει η έκθεση. Το άγγιγμα της μηχανής μπορεί να δημιουργήσει μια μικρή αστάθεια. Η αστάθεια αυτή μπορεί να διαρκέσει ένα ή δύο δευτερόλεπτα και να επηρεάσει τις εκθέσεις διάρκειας μερικών δευτερολέπτων ή περισσότερο.

Για να αποφύγετε αυτό το πρόβλημα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το ενσωματωμένο χρονόμετρο αυτο-φωτογράφισης της EOS. Με τον τρόπο αυτό, οποιεσδήποτε δονήσεις προκαλέσετε πατώντας το κουμπί κλείστρου θα εξασθενήσουν εντελώς πριν από την έκθεση της εικόνας. Η καθυστέρηση 2 δευτερολέπτων είναι ιδανική όταν φωτογραφίζετε στατικά θέματα με τη μηχανή τοποθετημένη σε τρίποδο.

Ενεργοποίηση από απόσταση

Αν φωτογραφίζετε ένα κινούμενο θέμα και πρέπει να ενεργοποιήσετε το κλείστρο σε μια συγκεκριμένη στιγμή, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν Διακόπτη τηλεχειρισμού της Canon. Ο διακόπτης διαθέτει καλώδιο μικρού μήκους με ένα βύσμα που συνδέεται στην υποδοχή τηλεχειρισμού της μηχανής. Στο άλλο άκρο του καλωδίου υπάρχει μια μικρή μονάδα με ένα κουμπί. Με το πάτημα του κουμπιού, η μηχανή φωτογραφίζει χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να μετακινηθεί.

Κλείδωμα καθρέπτη

Πολλές μηχανές EOS προσφέρουν μια λειτουργία κλειδώματος του καθρέπτη, που μπορείτε να ορίσετε χρησιμοποιώντας μια Εξειδικευμένη Ρύθμιση. Ο καθρέπτης ρεφλέξ στο εσωτερικό της μηχανής αντανακλά το φως προς τα επάνω στο σκόπευτρο. Στην αρχή μιας έκθεσης, ο καθρέπτης στρέφεται προς τα επάνω προκειμένου να επιτραπεί η διέλευση του φωτός στον αισθητήρα που βρίσκεται στο πίσω μέρος της μηχανής. Ωστόσο, στη μηχανή μπορεί να προκληθούν ασθενείς κραδασμοί καθώς ο καθρέπτης χτυπάει στους αποσβεστήρες από αφρώδες υλικό στο επάνω μέρος στο τέλος της γρήγορης κίνησής του.

Με τη λειτουργία κλειδώματος καθρέπτη, ο καθρέπτης ανυψώνεται όταν πατήσετε μία φορά το κουμπί κλείστρου. Στη συνέχεια, μπορείτε να περιμένετε ένα ή δύο δευτερόλεπτα μέχρι να εξαλειφθούν οι κραδασμοί πριν πατήσετε ξανά το κουμπί του κλείστρου για να φωτογραφίσετε.

Μετάβαση σε χειροκίνητο έλεγχο

Η φωτογράφιση νυχτερινών σκηνών με ακρίβεια στην έκθεση μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη. Αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι θα υπάρχουν συχνά μεγάλες περιοχές με σκοτάδι στη σκηνή, αλλά και επειδή μπορείτε να πετύχετε εξίσου καλά αποτελέσματα με διαφορετικές εκθέσεις.

Για να ξεκινήσετε, τραβήξτε μια φωτογραφία με τη συνιστώμενη έκθεση. Τώρα, μπορείτε να προσαρμόσετε μία από τις παραμέτρους της έκθεσης –συνήθως την ταχύτητα κλείστρου– και να τραβήξετε άλλη μια φωτογραφία για να διαπιστώσετε αν η εικόνα έχει βελτιωθεί με τη συγκεκριμένη επιλογή. Θα πετύχετε την εικόνα που θέλετε μόνο σε μερικές μόνο λήψεις. Μην σταματήσετε εκεί. Συνεχίστε να πειραματίζεστε με διαφορετικές εκθέσεις για να δείτε αν προσφέρουν άλλα ελκυστικά αποτελέσματα.

Έκθεση Bulb

Μπορείτε να επιλέξετε χρόνους έκθεσης έως και 30 δευτερόλεπτα στην EOS σας. Με την κατάσταση 'Bulb' (B) μπορείτε να χρησιμοποιείτε εκθέσεις πολύ μεγαλύτερης διάρκειας. Επειδή ο τρόπος ρύθμισης της κατάστασης 'B' διαφέρει ανάλογα με το μοντέλο, φροντίστε να ελέγξετε το Εγχειρίδιο οδηγιών της μηχανής σας για τις ακριβείς λεπτομέρειες.

Όταν πατήσετε παρατεταμένα το κουμπί του κλείστρου στην κατάσταση 'B', το κλείστρο ανοίγει και παραμένει ανοιχτό μέχρι να ελευθερώσετε το κουμπί. Ένας διακόπτης τηλεχειρισμού θα σας επιτρέψει να κλειδώσετε το κλείστρο στην ανοιχτή θέση, ώστε να μην χρειάζεται να πατάτε συνεχώς το κουμπί στη διάρκεια της μακράς έκθεσης.

Με τη λειτουργία κλειδώματος καθρέπτη, ο καθρέπτης ανυψώνεται όταν πατήσετε μία φορά το κουμπί κλείστρου. Στη συνέχεια, μπορείτε να περιμένετε ένα ή δύο δευτερόλεπτα μέχρι να εξαλειφθούν οι κραδασμοί πριν πατήσετε ξανά το κουμπί του κλείστρου για να φωτογραφίσετε.

Μείωση θορύβου

Οι εκθέσεις μεγάλης διάρκειας μπορούν να αυξήσουν τον 'θόρυβο' στην εικόνα. Αυτό επηρεάζει αρνητικά την εικόνα και καταστρέφει τις λεπτομέρειες. Όλες οι σύγχρονες μηχανές EOS διαθέτουν λειτουργία Μείωσης θορύβου για εκθέσεις μεγάλης διάρκειας. που μπορείτε να ενεργοποιήσετε στο μενού ρυθμίσεων της μηχανής.

Η μηχανή θα αφαιρέσει τώρα το μεγαλύτερο μέρος του θορύβου κατά την εγγραφή της εικόνας στην κάρτα μνήμης. Ωστόσο, η ολοκλήρωση αυτής της διαδικασίας από τη μηχανή διαρκεί όσο και η πραγματική έκθεση, έτσι για μια έκθεση διάρκειας δύο λεπτών θα χρειαστούν άλλα δύο λεπτά μέχρι να εμφανιστεί η εικόνα στην οθόνη εξέτασης. Δεν θα έχετε τη δυνατότητα να τραβήξετε άλλες λήψεις σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Η λήψη σε μορφή RAW συνιστάται για τη νυχτερινή φωτογράφιση, καθώς μπορείτε να κάνετε περισσότερες προσαρμογές στην εικόνα με τη χρήση του λογισμικού Digital Photo Professional (DPP) της Canon, συγκριτικά με τα αρχεία JPEG. Επίσης, σας επιτρέπει να αφήσετε απενεργοποιημένη τη λειτουργία Μείωσης θορύβου για εκθέσεις μεγάλης διάρκειας και να εφαρμόσετε τη μείωση θορύβου στο DPP.

Θέματα

Αφού κατανοήσετε τις τεχνικές, πρέπει να επιλέξετε τον φωτισμό και τα θέματά σας.

Το σύντομο χρονικό διάστημα του δειλινού, ακριβώς μετά τη δύση του ήλιου, μπορεί να προσφέρει εξαιρετικά αποτελέσματα. Ο ουρανός γύρω από τον ορίζοντα εξακολουθεί να είναι φωτισμένος, παρόλο που ο ήλιος δεν είναι πλέον ορατός. Το φως του ήλιου όταν βρίσκεται χαμηλά στον ουρανό είναι πιο θερμό συγκριτικά με το φως που εκπέμπει όταν μεσουρανεί και σε αυτό οφείλονται τα υπέροχα χρώματα που βλέπετε συχνά το δειλινό. Μπορείτε να δείτε παρόμοια αποτελέσματα την αυγή· έτσι, αν το θέμα σας δεν είναι στη σωστή θέση για να αξιοποιήσετε το φως του δειλινού, δοκιμάστε να σηκωθείτε νωρίς και να διαπιστώσετε αν η φωτογράφιση με τον ήλιο στην άλλη πλευρά του ορίζοντα έχει καλύτερα αποτελέσματα.

Στις πόλεις, τα φώτα γίνονται συχνά το θέμα της φωτογράφισης. Πειραματιστείτε φωτογραφίζοντας πινακίδες νέον, φωτιστικά σώματα και κτήρια στο φως των προβολέων. Φωτογραφίστε με διαφορετικές τιμές έκθεσης για να ελέγξετε όλα τα πιθανά αποτελέσματα. Η λήψη αμέσως μετά από μια καταιγίδα διπλασιάζει το ενδιαφέρον των εικόνων, καθώς τα φώτα αντανακλώνται από τους υγρούς δρόμους και τα νερά που λιμνάζουν.

Τα πυροτεχνήματα είναι επίσης εξαιρετικό θέμα. Η τυπική διαδικασία είναι να επιλέξετε μια χαμηλή ταχύτητα κλείστρου για να καταγράψετε τα ίχνη και τις εκρήξεις του φωτός. Ρυθμίστε τη μηχανή στη χειροκίνητη κατάσταση (M), επιλέξτε διάφραγμα μεταξύ f/8 και f/16 και ταχύτητα κλείστρου μεταξύ 5 και 10 δευτερολέπτων. Η ταχύτητα κλείστρου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συχνότητα έκρηξης των πυροτεχνημάτων

Αν και η μηχανή σας μπορεί να έχει τη δυνατότητα αυτόματης εστίασης, αυτό ίσως να μην είναι εύκολο στο σκοτάδι. Έτσι, είναι καλύτερο να ρυθμίσετε τον φακό στη χειροκίνητη εστίαση (MF) και να εστιάσετε σε κάποιο αντικείμενο που βρίσκεται στην ίδια απόσταση με τα πυροτεχνήματα.