ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ MACRO

Συμβουλές για τη φωτογραφία macro

Αυτές οι κορυφαίες συμβουλές για τη φωτογραφία macro θα σας βοηθήσουν να αποτυπώσετε εντυπωσιακές κοντινές λήψεις. Εδώ θα βρείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε, από δημιουργικές τεχνικές και σημαντικές ρυθμίσεις της μηχανής, μέχρι την επιλογή του κατάλληλου εξοπλισμού Canon.
Εξαιρετικά κοντινή λήψη μιας σφήκας με έντονα χρώματα, η οποία τρέφεται από τον ανθήρα ενός λαχανί λουλουδιού.

Οι κοντινές λήψεις οποιουδήποτε στοιχείου, από έντομα έως λουλούδια, τρόφιμα και οικιακά αντικείμενα, μπορούν να αποκαλύψουν εκπληκτικά επίπεδα λεπτομέρειας. Με τη σωστή μηχανή και τον φακό, καθώς και με τις κατάλληλες ρυθμίσεις, μπορείτε να αποκαλύψετε λεπτομέρειες που δεν είναι ορατές με γυμνό μάτι. Συνήθως, οι φακοί macro παρέχουν μεγέθυνση μεταξύ 0,5x και 1,0x στην ελάχιστη απόσταση εστίασης. Μπορεί αυτό να μην ακούγεται ιδιαίτερα εντυπωσιακό, αλλά η μεγέθυνση 1,0x αναπαράγει τα μικρά αντικείμενα στο πραγματικό τους μέγεθος στον αισθητήρα εικόνας της μηχανής. Στη συνέχεια, αυτά θα μεγεθυνθούν σε μεγάλο βαθμό όταν θα τα δείτε στην οθόνη ή εκτυπωμένα, δίνοντας μια εντελώς νέα προοπτική στις φωτογραφίες σας.

Οτιδήποτε μπορεί να αποτελέσει θέμα της φωτογραφίας macro, καθώς αποκαλύπτετε έναν κρυμμένο κόσμο και βλέπετε τα καθημερινά πράγματα εντελώς διαφορετικά. Η λήψη από πολύ κοντινή απόσταση μπορεί να είναι πολύ διασκεδαστική, αλλά έχει και τεχνικές δυσκολίες. Συνεχίστε την ανάγνωση για να ανακαλύψετε τις συμβουλές των ειδικών για τη δημιουργία εντυπωσιακών κοντινών λήψεων, καθώς και τον καλύτερο εξοπλισμό Canon για φωτογραφία macro – ακόμη κι αν ο προϋπολογισμός σας είναι περιορισμένος.

Τεχνικές φωτογραφίας macro

Κοντινή λήψη ενός λουλουδιού με έντονο ροζ χρώμα.

Η φύση διαθέτει βαθιά κρυμμένη ομορφιά, την οποία μπορείτε να αποκαλύψετε μέσα από τις κοντινές λήψεις και τη φωτογραφία macro. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, με 1/1250 δευτ., f/2 και ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Η εστίαση μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στις κοντινές λήψεις και απαιτεί εξαιρετική ακρίβεια, λόγω του εξαιρετικά μικρού βάθους πεδίου που υπάρχει συνήθως. Η εφαρμογή Canon Photo Companion περιλαμβάνει ένα χρήσιμο εργαλείο, το οποίο υπολογίζει τα πιο κοντινά και τα πιο απομακρυσμένα σημεία εστίασης, το βάθος πεδίου και την υπερεστιακή απόσταση, ανάλογα με τη μηχανή και τις ρυθμίσεις σας.

Για εικόνες νεκρής φύσης, όπως φωτογράφιση macro τροφίμων, είναι καλύτερα να τοποθετήσετε τη μηχανή σας σε τρίποδο ή να χρησιμοποιήσετε κάποια άλλη υποστήριξη, ώστε να είναι σταθερή στη θέση της και να μην υπάρχει κίνηση ή θόλωμα. Για να εξαλείψετε κάθε κίνηση, χρησιμοποιήστε το χρονόμετρο αυτο-φωτογράφισης δύο δευτερολέπτων της μηχανής ή ένα τηλεχειριστήριο, για να μην χρειαστεί να αγγίξετε τη μηχανή κατά τη λήψη.

Ακόμη κι όταν χρησιμοποιείτε τρίποδο, το άγγιγμα της μηχανής ακριβώς πριν από την έκθεση μπορεί να προκαλέσει κραδασμούς, ενώ στις DSLR, μπορεί να συμβεί το ίδιο με το σήκωμα του καθρέπτη ρεφλέξ. Ένας καλός συνδυασμός ρυθμίσεων που είναι διαθέσιμες στις περισσότερες DSLR της Canon είναι η χρήση του χρονομέτρου αυτο-φωτογράφισης δύο δευτερολέπτων σε συνδυασμό με τη λειτουργία Κλειδώματος καθρέπτη. Έτσι, ο καθρέπτης ανασηκώνεται δύο δευτερόλεπτα πριν από τη λήψη, παρέχοντας επαρκή χρόνο για την εξάλειψη των κραδασμών. Η εφαρμογή Canon Camera Connect βοηθάει και σε αυτές τις περιπτώσεις επίσης, καθώς σας επιτρέπει να χειρίζεστε τη μηχανή από το τηλέφωνό σας.

Με τη μηχανή σταθεροποιημένη στη θέση της, η αυτόματη εστίαση μπορεί να λειτουργήσει σωστά αν χρησιμοποιήσετε AF ενός σημείου και ευθυγραμμίσετε με ακρίβεια το σημείο του θέματος που θέλετε να είναι πιο ευκρινές. Η χειροκίνητη εστίαση μπορεί να έχει ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Οι mirrorless μηχανές EOS M και όλες οι μηχανές του Συστήματος EOS R της Canon διαθέτουν την επιλογή τονισμού περιγραμμάτων (ο φακός πρέπει να βρίσκεται στην κατάσταση MF). Ενεργοποιήστε αυτήν την επιλογή και οι περιοχές εντός του καρέ της εικόνας θα υποδεικνύονται στο σκόπευτρο ή στην πίσω οθόνη καθώς επιτυγχάνεται εστίαση σε αυτές, ώστε να μπορείτε να προσαρμόζετε τη λήψη σας με ακρίβεια. Εναλλακτικά, χρησιμοποιήστε μια μεγεθυσμένη προεπισκόπηση της περιοχής που επιθυμείτε, για να διασφαλίσετε βέλτιστη χειροκίνητη εστίαση. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ίδια τεχνική στην πίσω οθόνη των DSLR της Canon, μεταβαίνοντας στην κατάσταση Άμεσης προβολής.

Θέματα ιδιαίτερα κατάλληλα για φωτογραφία macro καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου

Για καλά αποτελέσματα στη φωτογραφία macro, πρέπει να σκέφτεστε σε μικρές διαστάσεις. Τα έντομα του κήπου, οι αράχνες και οι μέλισσες αποτελούν εξαιρετικά θέματα, ενώ η φύση γενικά έχει πολλά να σας προσφέρει όλο τον χρόνο. Από τα ανθισμένα λουλούδια της άνοιξης μέχρι τις μέλισσες και τις πεταλούδες του καλοκαιριού, τα χρυσά φύλλα και τα μανιτάρια του φθινοπώρου και τις χιονονιφάδες και τον πάγο του χειμώνα, πάντα υπάρχει κάτι να φωτογραφίσετε.

Σε εσωτερικούς χώρους, μπορείτε να γίνετε δημιουργικοί με τη φωτογραφία macro τροφίμων ή να τραβήξετε εξαιρετικά κοντινές λήψεις αντικειμένων που είναι πλούσια σε λεπτομέρειες, όπως οι ξυλομπογιές. Για περισσότερη έμπνευση σχετικά με το θέμα και τον τρόπο λήψης, δείτε το παραπάνω βίντεο του Ian Wade για τη φωτογραφία macro κατά τη διάρκεια του φθινοπώρου.

Φωτισμός για φωτογραφία macro

Κοντινή λήψη ενός κόκκινου λάχανου με έντονο φωτισμό, τραβηγμένη από τον Matt Doogue με μια Canon EOS R10.

Αυτό το κοντινό πλάνο του κόκκινου λάχανου τραβήχτηκε σε πλήρη μεγέθυνση και είναι φωτισμένο από πάνω. Ο φωτογράφος Matt Doogue χρησιμοποίησε την υπέρθεση εστίασης εντός της μηχανής για να διατηρήσει ομοιόμορφη εστίαση σε ολόκληρη την εικόνα. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/5.6 και ISO250.

Αντιθέτως, εδώ βλέπουμε μια σκοτεινότερη κοντινή λήψη του κόκκινου λάχανου, τραβηγμένη από τον Matt Doogue με μια Canon EOS R10.

Κοντινή λήψη του κόκκινου λάχανου, τραβηγμένη σε πλήρη μεγέθυνση, αυτήν η φορά με φωτισμό από τα δεξιά και με μειωμένη ένταση, για να τονιστεί η υφή και το περίγραμμα των γραμμών του λάχανου. Ο Matt χρησιμοποίησε ξανά την υπέρθεση εστίασης εντός της μηχανής για να διατηρήσει πιο ομοιόμορφη εστίαση. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/5.6 και ISO250.

Για να αναδείξετε τις λεπτομέρειες, πειραματιστείτε με διάφορες πηγές φωτός, από τον φυσικό φωτισμό περιβάλλοντος και την ανάκλαση του φωτός με ένα λευκό χαρτόνι ή χαρτί, μέχρι τη χρήση ενός φωτογραφικού πάνελ φωτισμού LED ή μιας μονάδας φλας Speedlite.

Σε γενικές γραμμές, ο φωτισμός αρκετά χαμηλής έντασης δεν αποτελεί πρόβλημα αν χρησιμοποιείτε τρίποδο για τη φωτογραφία macro λουλουδιών, για τις κοντινές λήψεις τροφίμων και για άλλα θέματα νεκρής φύσης. Ωστόσο, ο μουντός φωτισμός μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα εικόνες που θα δείχνουν επίπεδες. Για λήψεις σε εσωτερικούς χώρους, μπορείτε να προσθέσετε φως με ένα επιτραπέζιο φωτιστικό ή να χρησιμοποιήσετε το φως της ημέρας από ένα παράθυρο. Οι λυχνίες φωτογράφισης LED αποτελούν επίσης μια καλή επιλογή, όπως και τα LED Macro Lite.

Μια πιο προηγμένη λύση είναι να χρησιμοποιήσετε μια μονάδα φλας ή ένα Speedlite. Πέρα από το επιπλέον φως, η πολύ μικρή διάρκεια φωτισμού του φλας παγώνει αποτελεσματικά τη δράση. Για τον απόλυτο έλεγχο στις κοντινές λήψεις και για ένα εφέ φωτισμού χωρίς σκιές στη φωτογραφία macro, το Canon Macro Ring Lite MR-14EX II είναι συμβατό με τους περισσότερους φακούς macro της Canon. Εναλλακτικά, δοκιμάστε να φωτίσετε το θέμα σας με δυνατό φως από μια πλάγια γωνία. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθούν βαθιές σκιές και θα αποκτήσει τρισδιάστατη όψη.

Αυξάνοντας το βάθος πεδίου

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Ακόμη και με κλειστό διάφραγμα και με εστίαση υψηλότατης ακρίβειας, θα διαπιστώσετε ότι ορισμένες φορές δεν θα μπορείτε να πετύχετε την ευκρίνεια που θέλετε από τα εμπρός έως τα πίσω στοιχεία του κάδρου. Και πάλι, αυτό οφείλεται στο πολύ μικρό βάθος πεδίου κατά τη λήψη από μικρή απόσταση. Ορισμένες μηχανές της Canon, όπως οι Canon EOS R8 και EOS R6 Mark II, διαθέτουν κατάσταση Οριοθέτησης εστίασης. Αυτή είναι ιδανική για τη φωτογράφιση macro, καθώς η μηχανή πραγματοποιεί μια αλληλουχία λήψεων αλλάζοντας αυτόματα την απόσταση εστίασης μεταξύ κάθε καρέ, εντός ενός καθορισμένου εύρους. Στη συνέχεια, στο στάδιο της επεξεργασίας, αυτή η αλληλουχία μπορεί να συγχωνευτεί σε μία εικόνα, με αποτέλεσμα αρκετά μεγαλύτερο βάθος πεδίου.

Αποτελεσματική σύνθεση για λήψεις macro

Κοντινή λήψη μιας ροζ και κίτρινης τούρτας, τραβηγμένη από τον Matt Doogue με μια Canon EOS R10.

Σε σύγκριση με τις full-frame μηχανές, οι μηχανές APS-C όπως η Canon EOS R50 ή η EOS R10 διαθέτουν μικρότερο αισθητήρα εικόνας. Πέρα από το γεγονός ότι αυτό δίνει στον συνδεδεμένο φακό μεγαλύτερη «ενεργή» εστιακή απόσταση, σας προσφέρει επίσης μεγαλύτερη πραγματική μεγέθυνση χάρη στον συντελεστή κοπής 1,6x. Αποτελεί εξαιρετική επιλογή για να πλησιάσετε πολύ κοντά σε μια μικρή περιοχή ενός αντικειμένου ώστε να δημιουργήσετε μια εντυπωσιακή σύνθεση, όπως για παράδειγμα σε αυτήν τη λήψη με την τούρτα σε πλήρη μεγέθυνση, που φωτίζεται από πάνω και ελαφρώς από πίσω για σκιά και αντίθεση. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO1250.

Στη φωτογραφία macro, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το κατά κανόνα περιορισμένο βάθος πεδίου προς όφελός σας. Οι περιοχές που βρίσκονται πάνω από μερικά εκατοστά μπροστά ή πίσω από το επίπεδο εστίασης θα φαίνονται πολύ θολές στην εικόνα. Επομένως, είναι εξίσου σημαντικό να σκεφτείτε και το φόντο, εκτός από το αντικείμενο που φωτογραφίζετε.

Αν υπάρχει αρκετά ομοιόμορφο χρώμα και φωτεινότητα, θα δημιουργηθεί ένα απλό φόντο που θα βοηθήσει στην απομόνωση του κύριου θέματος και θα το κάνει να ξεχωρίζει στην εικόνα. Όταν στο φόντο έχουμε μεγαλύτερη ποικιλία χρωμάτων και τόνων, έχουμε εξίσου καλά αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση, λάβετε υπόψη τα χρώματα του κύριου θέματος και της περιβάλλουσας περιοχής, καθώς και το πόσο καλά συνδυάζονται μεταξύ τους για να βελτιώσουν τη συνολική εικόνα.

Ο κανόνας των τρίτων είναι ένα κλασικό εργαλείο σύνθεσης. Σκεφτείτε το κάδρο σας χωρισμένο σε ίσα τμήματα με γραμμές πλέγματος – δύο οριζόντιες και δύο κάθετες γραμμές, τις οποίες μπορείτε να προσθέσετε στη μηχανή. Τώρα δοκιμάστε να τοποθετήσετε την κύρια περιοχή ενδιαφέροντος στο σημείο που διασταυρώνονται δύο από τις γραμμές. Αυτό μπορεί να ενισχύσει το οπτικό αποτέλεσμα σε μια εικόνα. Εναλλακτικά, ξεχάστε τους κανόνες και τοποθετήστε το κύριο θέμα ακριβώς στο κέντρο του κάδρου. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ένα καλό αποτέλεσμα όταν έχουμε συμμετρικά αντικείμενα, τα οποία από μόνα τους αποτελούν εξαιρετικά θέματα για φωτογράφιση macro.

Για λουλούδια, φύλλα και άλλα θέματα που είναι ελαφρώς μεγαλύτερα, μια καλή συμβουλή για τη σύνθεση είναι να επικεντρωθείτε σε μια πολύ μικρή περιοχή του αντικειμένου και να τραβήξετε ένα «σφικτό» πλάνο με υψηλή λεπτομέρεια.

Οι καλύτερες μηχανές για φωτογραφία macro

Εξαιρετικά κοντινή λήψη ενός κοχυλιού, που παρουσιάζει την ελικοειδή υφή.

Όπως και οι υπόλοιπες μηχανές του συστήματος EOS R της Canon, η EOS RP διαθέτει μια σειρά από ισχυρές λειτουργίες, κατάλληλες για φωτογράφιση macro, όπως ο τονισμός περιγραμμάτων και η οριοθέτηση εστίασης. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 24mm, με 15 δευτ., f/4 και ISO100.

Εξαιρετικά κοντινή λήψη ενός κόκκινου λουλουδιού, που παρουσιάζει τις λεπτομέρειες των πετάλων.

Η EOS RP διαθέτει επίσης πίσω οθόνη αφής μεταβλητής γωνίας. Αυτό είναι πολύ χρήσιμο κατά την καταγραφή λήψεων macro από δύσκολες γωνίες, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα γρήγορης και εύκολης εστίασης στις κοντινές λήψεις γενικότερα, καθώς μπορείτε απλώς να αγγίξετε την προεπισκόπηση εικόνας στο σημείο στο οποίο θέλετε να εστιάσετε αυτόματα. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 24mm, με 1/10 δευτ., f/4 και ISO100.

Δεν χρειάζεστε ακριβές μηχανές και φακούς για κοντινές λήψεις. Η καλύτερη μηχανή για φωτογραφία macro είναι αυτή που διαθέτετε. Πολλές απλές φωτογραφικές μηχανές βασικού επιπέδου διαθέτουν κατάσταση λήψης Macro η οποία δίνει δυνατότητα εστίασης σε απόσταση έως και 1cm, ενώ η compact μηχανή Canon PowerShot G7 X Mark III διαθέτει πιο ισχυρή κατάσταση Macro.

Οι μηχανές EOS με εναλλάξιμους φακούς προσφέρουν μεγαλύτερη ευελιξία για κοντινές λήψεις, καθώς μπορείτε να επιλέξετε τον ιδανικό φακό για κάθε περίσταση. Η Canon EOS R50 και η EOS R10 διαθέτουν επίσης οθόνες αφής μεταβλητής γωνίας, για εύκολη λήψη από δημιουργικές γωνίες. Απλώς πατήστε στην οθόνη την περιοχή της σκηνής όπου θέλετε να γίνει αυτόματη εστίαση. Διαθέτουν επίσης την επιλογή μεγεθυσμένης προεπισκόπησης και τονισμό περιγραμμάτων, για χειροκίνητη εστίαση με εξαιρετική ακρίβεια. Ένα ακόμη πλεονέκτημα αυτών των μηχανών APS-C, σε σύγκριση με τις μηχανές με σώμα full-frame, είναι ότι ο συντελεστής κοπής αυξάνει ουσιαστικά τη μέγιστη μεγέθυνση ενός φακού macro από 1,0x σε 1,6x.

Για τους λάτρεις της φωτογραφίας που θέλουν να αναβαθμίσουν τις δεξιότητές τους στη δημιουργική φωτογραφία macro, η σειρά μηχανών full-frame της Canon είναι η ιδανική επιλογή. Για παράδειγμα, ο μεγάλος αριθμός MP των full-frame αισθητήρων στην EOS R8 και στην EOS R6 Mark II τούς επιτρέπει να διατηρούν απίστευτη ποιότητα εικόνας σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού, παρέχοντας ευκρινείς λήψεις ακόμη και με υψηλές τιμές ISO. Όπως και οι EOS R50 και EOS R10, διαθέτουν επίσης λειτουργία οριοθέτησης εστίασης, η οποία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τη φωτογραφία macro.

Οι καλύτεροι φακοί για κοντινές λήψεις

Εξαιρετικά κοντινή λήψη ενός φύλλου, που παρουσιάζει την περίπλοκη δομή του.

Όπως και οι τελευταίοι φακοί macro της Canon, ο RF 85mm F2 MACRO IS STM διαθέτει υβριδικό σταθεροποιητή εικόνας. Εξουδετερώνει την κίνηση πέρα-δώθε και πάνω-κάτω, καθιστώντας τη σταθεροποίηση πολύ πιο αποτελεσματική κατά την καταγραφή κοντινών λήψεων και φωτογραφιών macro χωρίς τρίποδο. Λήψη με Canon EOS R και φακό Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, με 1/40 δευτ., f/2 και ISO800.

Εξαιρετικά κοντινή λήψη με το κεφάλι και τα φτερά μιας πεταλούδας.

Η μεγέθυνση 1,4x του φακού Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM σας δίνει τη δυνατότητα να αποτυπώσετε απίστευτες λεπτομέρειες, όπως τα διάφορα επίπεδα στα φτερά της πεταλούδας. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM στα 1/50 δευτ., f/4.5 και ISO3200. © Oliver Wright Photography

Πολλοί από τους φακούς που παρέχονται με τις μηχανές Canon EOS έχουν εντυπωσιακά μικρή ελάχιστη απόσταση εστίασης (MFD). Σε αυτούς περιλαμβάνεται ο Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM για μηχανές του Συστήματος EOS R, ο οποίος διαθέτει MFD μόλις 13cm.

Εξαιρετικοί φακοί για φωτογραφία macro είναι επίσης οι Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM και RF 85mm F2 MACRO IS STM. Οι εν λόγω φακοί προσφέρουν μέγιστη μεγέθυνση 0,5x και ενσωματώνουν υβριδικούς Σταθεροποιητές εικόνας. Οι συγκεκριμένοι διορθώνουν τη μετατόπιση τόσο στο κατακόρυφο όσο και στο οριζόντιο επίπεδο, καθώς και τη δόνηση. Σε σύγκριση με τους συνηθισμένους Σταθεροποιητές εικόνας, οι υβριδικοί Σταθεροποιητές εικόνας της Canon είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί για εξαιρετικά κοντινές λήψεις χωρίς τρίποδο.

Η απόλυτη επιλογή φακού macro είναι ο Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM. Παρέχει την κορυφαία στην κατηγορία του μεγέθυνση 1,4x, ενώ διαθέτει επίσης Δακτύλιο ελέγχου σφαιρικής εκτροπής, που σας επιτρέπει να προσαρμόζετε το bokeh του προσκηνίου και του φόντου στις περιοχές εκτός εστίασης.

Οι καλύτερες ρυθμίσεις για λήψεις macro

Γυναίκα που τραβάει μια φωτογραφία macro ενός κοχυλιού με μηχανή και φακό Canon. Φοράει χειμωνιάτικα ρούχα και στηρίζεται με τους αγκώνες της στην άμμο.

Σκεφτείτε πόσες λεπτομέρειες μπορείτε να καταγράψετε σε μια ευρυγώνια λήψη τοπίου. Τώρα, φανταστείτε να γεμίζετε το μεγαλύτερο μέρος του αισθητήρα εικόνας της μηχανής με κάτι στο μέγεθος ενός γραμματόσημου. Ακόμα και η μεγέθυνση macro 0,5x μπορεί να αποκαλύψει δυσδιάκριτες λεπτομέρειες που, με γυμνό μάτι, συνήθως είναι αόρατες.

Άντρας που χρησιμοποιεί μια μηχανή με μεγάλο φακό για να τραβήξει μια κοντινή λήψη ενός εντόμου πάνω σε ένα φύλλο.

Η φωτογράφιση κοντινών λήψεων εντόμων και άλλων ζωυφίων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Μπορείτε να βελτιώσετε τις πιθανότητες για μια καλή λήψη επιλέγοντας την κατάστασης αυτόματης εστίασης AI Servo (Συνεχής) και την συνεχή κατάσταση προώθησης λήψης με υψηλή ταχύτητα. Κρατήστε πατημένο το κουμπί κλείστρου για να καταγράψετε μια ριπή εικόνων σε γρήγορη διαδοχή, ώστε να εξασφαλίσετε ότι θα έχετε μερικές καλές λήψεις.

Η κατάσταση λήψης Macro πολλών μηχανών Canon προσφέρει καλά αποτελέσματα. Ωστόσο, για πιο δημιουργικές κοντινές λήψεις με τις μηχανές που προορίζονται για τους λάτρεις της φωτογραφίας, είναι καλύτερο να έχετε εσείς τον έλεγχο. Η χρήση των ημιαυτόματων και των χειροκίνητων καταστάσεων θα σας ανταμείψει.

Ιδιαίτερη πρόκληση αποτελεί το γεγονός ότι το βάθος πεδίου (η απόσταση μεταξύ των πλησιέστερων και των πιο απομακρυσμένων σημείων της σκηνής που αποδίδονται με ευκρίνεια) γίνεται πολύ μικρό στις κοντινές λήψεις και σχεδόν μηδενίζεται στις πραγματικές λήψεις macro. Για να μεγιστοποιήσετε το βάθος πεδίου, μπορείτε να μεταβείτε στην κατάσταση λήψης Av (Προτεραιότητα διαφράγματος) και να επιλέξετε ένα μικρό διάφραγμα, από περίπου f/16 έως f/22. Ωστόσο, αν δεν υπάρχει έντονος φωτισμός, αυτό μπορεί να απαιτήσει χαμηλές ταχύτητες κλείστρου για σωστή έκθεση. Γενικά, αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα εφόσον χρησιμοποιείτε τρίποδο.

Η φωτογραφία macro εντόμων απαιτεί γρήγορη ταχύτητα κλείστρου για πάγωμα της κίνησης. Αυτό ισχύει επίσης και στις περιπτώσεις όπου εμπλέκονται ζωντανά θέματα, όπως για παράδειγμα στη φωτογραφία macro ματιών. Ένας τρόπος για να το πετύχετε αυτό όταν χρησιμοποιείτε επίσης μικρό διάφραγμα, είναι να αυξήσετε τη ρύθμιση ISO της μηχανής σας. Ωστόσο, αν επιλέξετε υψηλότερο ISO μπορεί να χάσετε τις μικρές λεπτομέρειες και να αυξήσετε τον θόρυβο της εικόνας – κι εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι οι επιδόσεις χαμηλού θορύβου των full-frame μηχανών, όπως οι Canon EOS R8 και EOS R6 Mark II.

Τελικές πινελιές

Η πίσω οθόνη μιας μηχανής Canon EOS R6, στην οποία φαίνονται η κατάσταση λήψης RAW και οι ρυθμίσεις για την κοντινή λήψη μιας εικόνας με το κεφάλι ενός παπαγάλου.

Πολλές μηχανές Canon διαθέτουν κατάσταση ποιότητας RAW. Χρησιμοποιήστε την για να έχετε το μεγαλύτερο δυνατό εύρος κατά την επεξεργασία, χρησιμοποιώντας λογισμικό όπως το Digital Photo Professional της Canon (διατίθεται για δωρεάν λήψη). Θα μπορείτε να ρυθμίσετε με ακρίβεια την τιμή έκθεσης και την ισορροπία λευκού για βέλτιστη φωτεινότητα και απόδοση χρωμάτων, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα της εικόνας. Μπορείτε επίσης να εφαρμόσετε όξυνση ή να χρησιμοποιήσετε τη δυνατότητα «Unsharp Mask» για να τονίσετε τις λεπτομέρειες και να προσθέσετε ένταση προσαρμόζοντας την ευκρίνεια, την αντίθεση, τον τόνο χρώματος και τον κορεσμό.

Η συντριπτική πλειοψηφία των κοντινών λήψεων και των λήψεων macro βελτιώνονται σημαντικά με λίγη επεξεργασία. Αν η ελάχιστη απόσταση εστίασης του φακού σας δεν σας επιτρέπει να πλησιάσετε το θέμα όσο θέλετε, μην πανικοβάλλεστε. Η δημιουργική κοπή κατά το στάδιο της επεξεργασίας σάς επιτρέπει να αφαιρέσετε τα ανεπιθύμητα περιφερειακά στοιχεία από μια εικόνα, διατηρώντας μόνο την περιοχή που θέλετε να κρατήσετε.

Δεν υπάρχει τίποτα απολύτως τέλειο. Κατά τη φωτογράφιση macro ή από κοντινή απόσταση, το αυξημένο επίπεδο λεπτομέρειας που καταγράφετε τονίζει τους κόκκους σκόνης, τους λεκέδες και κάθε άλλη ατέλεια. Ένα εργαλείο πινέλου επιδιόρθωσης προβληματικών σημείων ή κλωνοποίησης σε λογισμικό επεξεργασίας εικόνων μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά αυτά τα στοιχεία, αντιγράφοντας τα δεδομένα φωτεινότητας, χρώματος και υφής από τα περιβάλλοντα pixel.

Οι πιο πρόσφατες εκδόσεις του Digital Photo Professional (DPP) της Canon περιλαμβάνουν επίσης ένα εργαλείο Σύνθεσης βάθους. Αυτό μετατρέπει αυτόματα μια ομάδα εικόνων που έχουν καταγραφεί με την κατάσταση Οριοθέτησης εστίασης σε όσα μοντέλα του Συστήματος EOS R δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα εντός της μηχανής, συγχωνεύοντας όλες τις εικόνες σε μία. Είναι ιδανικό για την επέκταση του ουσιαστικού βάθους πεδίου σε κοντινές λήψεις και στη φωτογραφία macro.

Ελπίζουμε αυτές οι συμβουλές και τεχνικές να σας έδειξαν πόσο εύκολο είναι να ξεκινήσετε τη φωτογραφία macro και να σας ενέπνευσαν να βγείτε έξω και να επικεντρωθείτε στις λεπτομέρειες, αποτυπώνοντας τις δικές σας κοντινές λήψεις.


Σύνταξη: Matthew Richards

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα