Πώς να καταγράψετε τη φύση και να αποτελέσετε πηγή έμπνευσης για την προστασία της: πληροφορίες και συμβουλές για τη φωτογραφία άγριας ζωής

Περιεκτικές πληροφορίες από την Christine Sonvilla και τον Marc Graf, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους φωτογράφους άγριας ζωής, καθώς και συμβουλές και τεχνικές για να αναβαθμίσετε τις δεξιότητές σας στη φωτογραφία άγριας ζωής.
Ένας κόκκινος σκίουρος κοιτάζει απευθείας τον φακό, καθώς τρέχει πάνω από ένα χαλί από ξερά φύλλα και πεσμένα άνθη. Λήψη με Canon EOS R5. © Robert Marc Lehmann

Οι περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι αυστριακοί φωτογράφοι Christine Sonvilla και Marc Graf φωτογραφίζουν την άγρια ζωή σε ολόκληρο τον πλανήτη, από τον αυστριακό λύγκα των Άλπεων έως την άπιαστη τίγρη της Βεγγάλης. Γνωρίστηκαν στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης, όπου παρακολουθούσαν σπουδές σχετικές με την προστασία του περιβάλλοντος. Ανακάλυψαν το κοινό τους ενδιαφέρον για τη φωτογραφία και συνειδητοποίησαν ότι ήταν ένας τρόπος να δώσουν φωνή στη φύση.

Ο Marc δίνει ένα παράδειγμα για το πώς αυτό μπορεί να κάνει τη διαφορά: «Στα τέλη του 2016 δημοσιεύσαμε την πρώτη φωτογραφία υψηλής ανάλυσης ενός αλπικού λύγκα που απαθανατίσαμε στα βουνά της Αυστρίας, κάτι το οποίο ήταν πολύ συναρπαστικό για εμάς, καθώς υπάρχουν μόλις 10 έως 15 άτομα σε όλη την Αυστρία και εκείνη την περίοδο είχαν καταγραφεί δύο περιπτώσεις λαθροθηρίας λύγκα. Προσπαθήσαμε να διαδώσουμε το μήνυμα της προστασίας του λύγκα στην Αυστρία μέσα από όλα τα μέσα ενημέρωσης.»

Η Christine αφηγείται την ιστορία: «Υπολογίζουμε ότι περίπου 2,2 εκατομμύρια άνθρωποι ήρθαν σε επαφή με το συγκεκριμένο θέμα, αριθμός που ισοδυναμεί το ένα πέμπτο του πληθυσμού της Αυστρίας περίπου. Επιπλέον, κάνουμε πολλές ζωντανές παρουσιάσεις χρησιμοποιώντας φωτογραφίες και ταινίες. Η πραγματική δουλειά μας είναι να γεφυρώσουμε το χάσμα ανάμεσα στο κοινό, τις οργανώσεις για τη φύση, τις ΜΚΟ, τους επιστήμονες και όλους τους ανθρώπους του πεδίου.»

Εδώ, η Christine και ο Marc μοιράζονται τις γνώσεις και τις συμβουλές τους σχετικά με τη χρήση της φωτογραφίας φύσης ως εργαλείο προστασίας της, μαζί με τις 10 κορυφαίες συμβουλές τους για τη λήψη συναρπαστικών φωτογραφιών άγριας ζωής.

Για πρώτη φορά, ένας λύγκας των Άλπεων στην Αυστρία καταγράφτηκε σε υψηλή ανάλυση από φωτογραφική παγίδα. Η λήψη έγινε με μηχανή και φακό Canon, από τους φωτογράφους θεμάτων άγριας ζωής Christine Sonvilla και Marc Graf.

Για πρώτη φορά, ένας άγριος λύγκας των Άλπεων στην Αυστρία καταγράφτηκε σε υψηλή ανάλυση από φωτογραφική παγίδα. Η λήψη έγινε το 2016 από την Christine Sonvilla και τον Marc Graf. «Η εικόνα αυτή χρησιμοποιήθηκε για την προώθηση της επιστροφής του λύγκα στις αυστριακές Άλπεις», εξηγεί ο Marc. «Έτσι, αυτό το άτομο έχει τεράστια σημασία για τα λίγα ζώα που ζουν πλέον εκεί.» Λήψη με αυτόματη φωτογραφική παγίδα, με μηχανή και φακό Canon. © Christine Sonvilla και Marc Graf

Βρείτε μια ιστορία και μια δημιουργική γωνία

Δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε στην άλλη άκρη του κόσμου για να βρείτε μια ιστορία που αντανακλά την ανθεκτικότητα της φύσης. Στην πραγματικότητα, ένα έργο που βρίσκεται πιο κοντά στο σπίτι σας θα σας επιτρέψει να αποκτήσετε γνώσεις για το θέμα και να το αποτυπώσετε πιο εύκολα σε διάφορες συνθήκες.

«Τα τελευταία χρόνια έχουμε επικεντρωθεί στην Κεντρική Ευρώπη και έχουμε διαπιστώσει ότι τα οικοσυστήματα και η άγρια ζωή μπορούν να ανακάμψουν και να επανέλθουν, όταν τους δοθεί χρόνος και χώρος», λέει η Christine. «Για παράδειγμα, στον εθνικό Δρυμό της Βαυαρίας, η ποικιλία των ειδών έχει αυξηθεί εντυπωσιακά, επειδή οι αρχές άφησαν πολλά δέντρα που ξεριζώθηκαν από μια τεράστια καταιγίδα να παραμείνουν στο έδαφος ως νεκρή ξυλεία. Κανονικά, αυτά θα απομακρύνονταν, για να μειωθεί ο κίνδυνος παρασίτων και ασθενειών. Όμως μπορεί κανείς να δει τη διαφορά που έχει κάνει αυτό στην ποικιλομορφία.»

Επίσης, η ιδέα σας δεν χρειάζεται να είναι μεγαλεπήβολη. Η μικρού μήκους ταινία της Christine και του Marc με τίτλο «Flowing: My Dream of More Freedom» αφηγείται την ιστορία του πώς μπορεί να ανθίσει η ζωή σε έναν ποταμό όταν αφαιρούνται φράγματα, υδατοφράκτες και άλλα εμπόδια, μέσα από την οπτική γωνία του ίδιου του ποταμού. Παρακάτω, μπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινία.

«Ήταν μια αρκετά εύκολη παραγωγή», λέει ο Marc, «και δείχνει ότι η ιδέα δεν χρειάζεται να είναι πάντα περίπλοκη και να απαιτεί χρόνια παραγωγής. Την κινηματογραφήσαμε ολόκληρη μέσα σε 6–7 εβδομάδες, σε τοποθεσίες σε όλη την Κεντρική Ευρώπη.» Η Christine και ο Marc χρησιμοποίησαν κυρίως την Canon EOS R5 (την οποία διαδέχθηκε πλέον η Canon EOS R5 Mark II), σε συνδυασμό με τον RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM και μια σειρά ευρυγώνιων φακών της Canon.

Η Christine προσθέτει ότι παρ’ ότι η διάρκεια της ταινίας είναι μόλις τέσσερα λεπτά, ήταν πολύ επιτυχημένη και είχε μεγάλη επιρροή. Έχει κερδίσει βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου, ενώ έχει προβληθεί και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης για τη χρηματοδότηση έργων αποκατάστασης ποταμών.

Δημιουργήστε ένα δίκτυο

Μπορείτε να ξεκινήσετε με ένα τοπικό πρόγραμμα αναδάσωσης ή προστασίας της φύσης κοντά σας, ίσως κάτι στο οποίο ήδη συμμετέχετε. Πέρα απ’ αυτό, θα μπορούσατε να απευθυνθείτε σε επιστήμονες και ειδικούς από τον χώρο της προστασίας του περιβάλλοντος, που εργάζονται με θέματα που σας ενδιαφέρουν. Χτίζοντας ένα δίκτυο επαφών, μπορείτε όχι μόνο να βρείτε ιστορίες που αξίζει να ειπωθούν, αλλά και να ανακαλύψετε νέους τρόπους για να τις αφηγηθείτε.

Ένα από τα έργα της Christine και του Marc, στο οποίο αποτύπωσαν την αναγέννηση της φύσης σε ένα από τα πιο απίθανα μέρη, μπόρεσε να γίνει πραγματικότητα χάρη στις επαφές τους στον επιστημονικό χώρο. Είχαν διατηρήσει επαφή με έναν παλιό φίλο από το πανεπιστήμιο, ο οποίος μελετούσε στεφαναετούς στην μητροπολιτική περιοχή του Ντούρμπαν, στη Νότια Αφρική.

«Ποιος θα φανταζόταν ότι ένα από τα μεγαλύτερα αρπακτικά πτηνά της Αφρικής θα ευημερούσε σε μια πόλη με πληθυσμό 4 εκατομμυρίων κατοίκων;» λέει η Christine.

«Λόγω της αποψίλωσης των δασών στη νότια Αφρική, αυτοί οι αετοί παλεύουν για την επιβίωσή τους και αναγκάζονται να προσαρμοστούν σε αστικά περιβάλλοντα», προσθέτει ο Marc. «Όμως οι άνθρωποι φυτεύουν δέντρα στους κήπους τους και χαίρονται όταν βλέπουν τους αετούς να φτιάχνουν τις φωλιές τους εκεί.»

Η Christine εξηγεί: «Ένα ζευγάρι είχε μια φωλιά στεφαναετού έξω ακριβώς από το παράθυρο του σαλονιού τους. Το πρώτο πράγμα που έκανε η γυναίκα κάθε πρωί ήταν να βεβαιωθεί ότι τα πουλιά ήταν καλά. Καταγράψαμε όλες αυτές τις διαφορετικές πτυχές.»

Φωτογραφία ενός άντρα που στέκεται στο παράθυρο του σαλονιού του σπιτιού του και κοιτάζει έναν στεφαναετό που φτιάχνει τη φωλιά του στον κήπο του, στο Ντούρμπαν της Νότιας Αφρικής. Λήψη με μηχανή και φακό Canon.

Η Christine και ο Marc φωτογράφισαν ένα ζευγάρι που κοίταζε στεφαναετούς να φτιάχνουν τη φωλιά τους στον κήπο τους. Ο χώρος του σαλονιού προσθέτει το ευρύτερο πλαίσιο, ενώ η αντίθεση ανάμεσα στη ζεστή λάμψη των φωτιστικών του δωματίου και το ψυχρό φως του εξωτερικού χώρου δημιουργεί ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα. © Christine Sonvilla και Marc Graf

Εξοικειωθείτε με τη μηχανή σας και γίνετε δημιουργικοί με τους φακούς σας

Αν φωτογραφίζετε άγρια ζώα, είναι πιθανό να έχετε στη διάθεσή σας μόνο μερικές φευγαλέες στιγμές για να απαθανατίσετε το θέμα σας. Το να εξοικειωθείτε με τα χειριστήρια της μηχανής σας θα σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε στο έπακρο αυτές τις αυθόρμητες στιγμές.

«Πρώτα απ’ όλα, θα σας πρότεινα να εξασκηθείτε με τη μηχανή σας και να μάθετε πώς να ρυθμίζετε το διάφραγμα και τα υπόλοιπα, ώστε να το κάνετε ενστικτωδώς, σαν να οδηγείτε αυτοκίνητο», λέει η Christine.

«Μετά, το ζήτημα είναι η επιμονή και η αντοχή, ώστε να μην τα παρατάτε εύκολα. Μερικές φορές μπορεί να περάσουν μέρες χωρίς καν να πατήσετε το κουμπί του κλείστρου, γιατί απλώς δεν έχει συμβεί τίποτα. Αλλά πρέπει να συνεχίζετε.

«Είναι επίσης πολύ σημαντικό να λαμβάνετε υπόψη όλα όσα υπάρχουν μέσα στην εικόνα. Μην επικεντρώνεστε μόνο στο θέμα, αλλά και στις μικρές λεπτομέρειες στο φόντο. Ακόμη κι αν είναι κάπως θολό, το σκηνικό μπορεί πραγματικά να κάνει τη φωτογραφία σας να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες με το ίδιο θέμα.»

Ο τρόπος που χρησιμοποιείτε τον φακό σας μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να αποτυπώσετε λεπτομέρειες του θέματος με έναν εντυπωσιακό τρόπο. Ένας τηλεφακός, για παράδειγμα, δεν φέρνει μόνο τα μακρινά θέματα εγγύτερα, αλλά μεγαλώνει επίσης και φέρνει πιο κοντά και τα στοιχεία του φόντου, σε σχέση με αυτό που θα πετυχαίνατε με έναν ευρυγώνιο φακό. Μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτό το επακόλουθο για να κάνετε ένα φυτό ή ζώο να φαίνεται σαν να «απειλείται» από το περιβάλλον του.

Φωτογραφία ενός στεφαναετού στη φωλιά του, στο Ντούρμπαν της Νότιας Αφρικής. Λήψη με τηλεφακό Canon 300mm στο λυκόφως, από τους φωτογράφους θεμάτων άγριας ζωής Christine Sonvilla και Marc Graf.

Άλλη μια εικόνα ενός στεφαναετού που φτιάχνει τη φωλιά του στο Ντούρμπαν. Λήψη με μηχανή Canon και τηλεφακό Canon 300mm. «Όπως και με έναν ευρυγώνιο φακό, συνδυάζουμε το θέμα και τις πληροφορίες από το φόντο σε μία εικόνα, αλλά με πολύ συμπυκνωμένο τρόπο», λέει ο Marc. Εδώ, σας βοηθά να φέρετε πιο κοντά τον κόσμο των ανθρώπων με αυτόν των πτηνών. © Christine Sonvilla και Marc Graf

Επικοινωνήστε την ιστορία σας

Το να μοιράζεστε εικόνες άγριας ζωής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένας χρήσιμος τρόπος για να ευαισθητοποιήσετε το κοινό και να αποτελέσετε έμπνευση για να μάθουν περισσότερα. Θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε λήψεις που αναδεικνύουν τη δύναμη της φύσης ή εικόνες που απεικονίζουν τις απειλές και τις πιέσεις που δέχεται το φυσικό περιβάλλον.

«Πάντα σκεφτόμαστε την ιστορία που θέλουμε να αφηγηθούμε και τις βασικές εικόνες που θέλουμε να πετύχουμε», εξηγεί ο Marc. Σκοπός είναι να τραβήξετε μία εικόνα που να αφηγείται ολόκληρη την ιστορία. Όπως λέει ο ίδιος: «Αυτό είναι το μεγαλύτερο ζητούμενο της δουλειάς. Οπότε, είναι σημαντικό να έχετε ένα σχέδιο και, στη συνέχεια, μπορείτε να ρυθμίσετε όλες τις τεχνικές παραμέτρους, όπως το διάφραγμα και την εστιακή απόσταση, τη γωνία της μηχανής, τη σύνθεση του φόντου κ.λπ.

«Όταν πρόκειται για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κινούμαστε πάντα προς τη θετική πλευρά της αφήγησης. Σπάνια δημοσιεύουμε εικόνες που δείχνουν τη σκοτεινή πλευρά μιας ιστορίας. Αν το κάνουμε, τότε παρουσιάζουμε τι συνέβαινε και πώς εξελίχθηκε, ώστε να υπάρχει μια θετική οπτική.»

Καφέ αρκούδα που φωτογραφήθηκε με μηχανή και φακό Canon από τους φωτογράφους θεμάτων άγριας ζωής Christine Sonvilla και Marc Graf, σε μια πλαγιά στην Ευρώπη, με τα φώτα των χωριών να διακρίνονται στο φόντο.

Η Christina και ο Marc αναφέρουν ότι το φωτογραφικό τους έργο σχετικά με τις καφέ αρκούδες στην καρδιά της Ευρώπης ήταν αυτό με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο. «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε ότι σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες ηπείρους του πλανήτη, οι μεγάλοι θηρευτές, όπως οι αρκούδες, οι λύκοι και οι λύγκες, αυξάνονται τόσο γρήγορα.» Ιστορική εικόνα που αποτυπώθηκε με μια αυτόματη φωτογραφική παγίδα, με μηχανή και φακό Canon. © Christine Sonvilla και Marc Graf

Δέκα συμβουλές για να βελτιώσετε τις τεχνικές σας στη φωτογραφία άγριας ζωής

Τα μη προβλέψιμα ζώα που κινούνται γρήγορα, σπάνια και σπασμωδικά μπορεί να είναι ένα από τα πιο δύσκολα θέματα φωτογράφισης.

Ωστόσο, η φωτογράφιση άγριας ζωής μοιάζει πολύ με τη φωτογράφιση σπορ – οι βασικοί προβληματισμοί περιλαμβάνουν την αποτελεσματική προετοιμασία, τον εντοπισμό της σωστής θέσης, τη γνώση του εξοπλισμού που χρειάζεστε (και της χρήσης του) και την αναμονή του αναπάντεχου.

Ακολουθούν οι 10 καλύτερες συμβουλές μας για τη λήψη συναρπαστικών φωτογραφιών άγριας ζωής.

1. Εξοικειωθείτε με το θέμα σας.

Ιβηρικός λύγκας πάνω σε ένα βράχο, που κοιτάζει απευθείας τον φωτογράφο στο Εθνικό πάρκο Αντουχάρ, στην Ισπανία, με το φόντο εκτός εστίασης. Λήψη με Canon EOS R7.

Μπορεί να είναι χρήσιμο να μάθετε πώς κινούνται, ενεργούν και συμπεριφέρονται τα ζώα στη φύση, ώστε να βρείτε τον καλύτερο τρόπο για να τα φωτογραφίσετε. Λήψη με Canon EOS R7, με 1/1600 δευτ., f/2.8 και ISO 1250. © Dani Connor

Η γνώση του ενδιαιτήματος και της συμπεριφοράς του ζώου που φωτογραφίζετε έχει καθοριστική σημασία και θα σας γλιτώσει πολλές ώρες αναμονής στον χώρο της φωτογράφισης. Αν γνωρίζετε την εποχή του χρόνου που είναι ενεργό κάποιο είδος, θα μπορέσετε να προγραμματίσετε καλύτερα τη λήψη σας. Σπάνια θα δείτε εντυπωσιακές λήψεις άγριας ζωής που επιτεύχθηκαν χωρίς κατάλληλη οργάνωση και γνώσεις.

2. Επιλέξτε το σωστό κιτ μηχανής για την άγρια ζωή

Canon EOS R7, φωτογραφημένη σε ένα δάσος.

Συνδυάστε τον φακό ζουμ Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM με μια mirrorless μηχανή APS-C, όπως η EOS R7, και το «ενεργό» εύρος ζουμ του φακού γίνεται 28,8-240mm, το οποίο σας δίνει τη δυνατότητα να μειώσετε τη μεγέθυνση για να δείτε τη μεγαλύτερη εικόνα –ιδανικό για την αποτύπωση σκηνικών άγριας ζωής σε μαγευτικά τοπία– ή να την αυξήσετε ώστε να «πλησιάσετε» περισσότερο και να αποτυπώσετε τη λεπτομέρεια.

Συνδυάζοντας μια μηχανή και έναν φακό με σχετικά μικρό βάρος, θα μπορείτε να τα κουβαλάτε πιο εύκολα, αν χρειαστεί να ταξιδέψετε σε απομακρυσμένες τοποθεσίες. Η αξιόπιστη αυτόματη εστίαση και η υψηλή ταχύτητα συνεχούς λήψης (υψηλός αριθμός καρέ ανά δευτερόλεπτο) σάς επιτρέπουν να καταγράφετε γρήγορα διαδοχικές λήψεις, για να μπορείτε να αποτυπώσετε ριπές από τη συμπεριφορά του ζώου. Μια μηχανή με οθόνη LCD μεταβλητής γωνίας διευκολύνει τη λήψη από δημιουργικές γωνίες, όπως από χαμηλό ύψος για φωτογραφίες στο ύψος των ματιών των ζώων.

3. Επιλέξτε τον σωστό φακό

Πορτραίτο μεγάλης γκρίζας κουκουβάγιας, από τον φωτογράφο θεμάτων άγριας ζωής Guy Edwardes, με τηλεφακό ζουμ Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Η φωτογράφιση πτηνών απαιτεί συνήθως την εστιακή απόσταση ενός σούπερ τηλεφακού. Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον φωτογράφο θεμάτων άγριας ζωής Guy Edwardes, με μια Canon EOS R5 και φακό Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM στα 500mm, με 1/250 δευτ., f/14 και ISO 6400. © Guy Edwardes

Οι τηλεφακοί σάς επιτρέπουν να φωτογραφίζετε άγρια ζώα από μακριά, αλλά αξίζει να εξετάσετε και άλλους τύπους φακών για τη φωτογράφιση της φύσης. Οι ευρυγώνιοι φακοί σάς επιτρέπουν να αποτυπώνετε ζώα και φυτά σε ένα ευρύτερο πεδίο ή σε αστικό τοπίο, ενώ οι φακοί macro σάς βοηθούν να δημιουργήσετε εντυπωσιακές κοντινές λήψεις εντόμων και άλλων μικρών θεμάτων.

Ο Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM διαθέτει εκτενές εύρος ζουμ, που προσφέρει μεγάλη ευελιξία. Για ακόμη μεγαλύτερη εμβέλεια σούπερ-τηλεφακού σε μια mirrorless μηχανή full-frame, όπως η Canon EOS R8, υπάρχουν οι σταθεροί φακοί Canon RF 600mm F11 IS STM και RF 800mm F11 IS STM.

Αν έχετε μια μηχανή τύπου APS-C, όπως η EOS R7, και θέλετε να ξεκινήσετε με κάτι μικρό σε διαστάσεις και κόστος, ρίξτε μια ματιά στον Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Καθώς ο αισθητήρας σε μια μηχανή APS-C είναι μικρότερος από τον αισθητήρα μια μηχανής full-frame, το θέμα σας θα εμφανίζεται μεγαλύτερο στο κάδρο, οπότε, στην πραγματικότητα, μια μηχανή APS-C κάνει μεγέθυνση με συντελεστή περίπου 1,6x. Για παράδειγμα, συνδυάστε τον φακό RF 100-400mm F5.6-8 IS USM με την EOS R7 και θα έχετε «ενεργή εστιακή απόσταση» 160-640mm. Μάθετε περισσότερα στον ολοκληρωμένο οδηγό μας για την κατανόηση της εστιακής απόστασης.

Μάθετε περισσότερα για την επιλογή των καλύτερων φακών για λήψεις άγριας ζωής.

4. Ρυθμίσεις μηχανής: Διατηρήστε την εστίαση

Ένα αρπακτικό πουλί πετάει στον ουρανό.

Αν μείνετε απαρατήρητοι και καταφέρετε να μην τρομάξετε τα πουλιά και άλλα ευαίσθητα πλάσματα, μπορείτε να εξασκηθείτε σε διάφορες τεχνικές λήψης για να βελτιώσετε τις ικανότητές σας. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM στα 451mm, 1/8000 δευτ., f/6.3 και ISO4000. © Robert Marc Lehmann

Στη φωτογραφία άγριας ζωής, είναι σημαντικό να διασφαλίσετε ότι το θέμα σας είναι ευκρινές. Η σειρά των mirrorless μηχανών του Συστήματος EOS R της Canon διαθέτει ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό σύστημα αυτόματης εστίασης, με την τεχνολογία Dual Pixel AF της Canon. Σε αυτό το σύστημα, κάθε φωτοευαίσθητο σημείο του αισθητήρα έχει δυνατότητα τόσο αυτόματης εστίασης όσο και απεικόνισης, γεγονός που σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι είναι δυνατή η καταγραφή και η παρακολούθηση θεμάτων οπουδήποτε στο κάδρο της εικόνας.

Μερικές μηχανές, όπως η Canon EOS R7 και η EOS R6 Mark II διαθέτουν λειτουργία αυτόματης εστίασης με ανίχνευση ματιών ζώων, η οποία αναζητά αυτόματα τα μάτια στη σκηνή και κλειδώνει πάνω τους. Η κατάσταση αυτόματης εστίασης AI Servo παρακολουθεί συνεχώς τα κινούμενα θέματα άγριας ζωής, ακόμη κι αν η κίνηση είναι πολύ γρήγορη, για να εξασφαλίσει ευκρινείς λήψεις. Δοκιμάστε να πραγματοποιήσετε λήψεις ριπής στην ταχύτερη κατάσταση προώθησης της μηχανής σας· αυτό θα σας βοηθήσει να συλλάβετε το θέμα σας στην πιο καθοριστική στιγμή.

5. Ρυθμίσεις μηχανής: κρατήστε την σταθερή

Αλεπουδάκι στέκεται πάνω σε ένα σωρό από βρύα. Λήψη με μηχανή του Συστήματος EOS R της Canon και φακό με σταθεροποίηση εικόνας που διασφαλίζει την ευκρίνεια της λήψης.

Σε πολλά σενάρια φωτογράφισης άγριας ζωής, δεν θα έχετε χρόνο να στήσετε τρίποδο. Σε αυτό θα σας βοηθήσει η σταθεροποίηση εικόνας, η οποία εξασφαλίζει πάντα ευκρινείς λήψεις χωρίς τρίποδο, ακόμη και με τηλεφακούς μεγάλης εστιακής απόστασης και φακούς macro.

Η αστάθεια της μηχανής αποτελεί εχθρό της ευκρίνειας κατά τις λήψεις με τηλεφακούς.

Οι περισσότεροι τηλεφακοί της Canon διαθέτουν εξαιρετικά αποτελεσματική οπτική σταθεροποίηση εικόνας για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος, η οποία ισοδυναμεί συνήθως με 3 έως 5 στοπ στην τιμή έκθεσης. Αυτό μπορεί να κάνει τεράστια διαφορά στη φωτογραφία άγριας ζωής χωρίς τρίποδο, όπου οι υψηλές ταχύτητες κλείστρου δεν είναι πρακτικές σε οποιαδήποτε άλλη κατάσταση πέρα από τη φωτογράφιση υπό το άμεσο ηλιακό φως. Ο Σταθεροποιητής εικόνας 5 στοπ στον φακό Canon RF 600mm F11 IS STM εξασφαλίζει σταθερά ευκρινείς λήψεις στο 1/20 του δευτερολέπτου, αντί για 1/640.

Χρησιμοποιήστε τον Σταθεροποιητή εικόνας για τηλεφωτογράφιση και φωτογράφιση macro, ιδιαίτερα όταν εργάζεστε χωρίς τρίποδο. Ωστόσο, αν η μηχανή σας στηρίζεται σε τρίποδο, θα έχετε καλύτερα αποτελέσματα αν απενεργοποιήσετε τον Σταθεροποιητή εικόνας.

6. Ρυθμίσεις μηχανής: Αυξήστε την ταχύτητα κλείστρου για να αποφύγετε το θόλωμα

Γκρι ερωδιός που πετάει πάνω στην επιφάνεια μιας λίμνης με ένα ψάρι στο ράμφος του. Λήψη με μηχανή του συστήματος EOS R της Canon, χρησιμοποιώντας υψηλή ταχύτητα κλείστρου για πάγωμα των σταγονιδίων νερού

Χρησιμοποιήστε υψηλή ταχύτητα κλείστρου για να παγώσετε την κίνηση του θέματος που φωτογραφίζετε. Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την καταγραφή της κίνησης στις εικόνες σας, δείτε τις κορυφαίες συμβουλές μας για τη φωτογράφιση κίνησης. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 400mm, με 1/3200 δευτ., f/6.3 και ISO 12800. © Robert Marc Lehmann

Το λογικό βήμα σε λήψεις καταιγιστικής δράσης είναι να αυξήσετε την ταχύτητα κλείστρου. Στην παραπάνω λήψη, η ταχύτητα κλείστρου των 1/3200 δευτ. πάγωσε τον ερωδιό εν κινήσει, καθώς και τα σταγονίδια νερού στον αέρα. Ένα καλό σημείο εκκίνησης είναι μια ταχύτητα περίπου στο 1/2000 δευτ. ή γρηγορότερη. Ωστόσο, ίσως θέλετε να προσθέσετε ένα ελαφρό θάμπωμα με μια πιο χαμηλή ταχύτητα κλείστρου ώστε να δώσετε την αίσθηση της κίνησης· για παράδειγμα, στις άκρες των φτερών ενός πουλιού. Με μικρότερα πουλιά που κινούνται γρήγορα, είναι πιθανό να έρθετε αντιμέτωποι με θολές άκρες φτερών ακόμη και με μια σχετικά υψηλή ταχύτητα, όπως 1/1000 δευτ.

Καθώς εξοικειώνεστε περισσότερο, μπορεί να θέλετε να μειώσετε ακόμη περισσότερο την ταχύτητα κλείστρου, ενδεχομένως έως και 1/10 δευτ., ή ακόμη και να χρησιμοποιήσετε μια τεχνική πανοραμικής μετατόπισης για να αυξήσετε την αίσθηση της κίνησης.

Ο γενικός κανόνας είναι ότι χρειάζεστε ταχύτητα κλείστρου τουλάχιστον ίση με την αντίστροφη εστιακή απόσταση full-frame. Επομένως, αν χρησιμοποιείτε φακό 600mm, όπως ο Canon RF 600mm F11 IS STM, θα χρειαστείτε ταχύτητα κλείστρου τουλάχιστον 1/600 του δευτερολέπτου όταν είναι απενεργοποιημένη η Σταθεροποίηση εικόνας – στις περισσότερες μηχανές, η ταχύτητα αυτή θα είναι 1/640.

7. Ρυθμίσεις μηχανής: Έλεγχος του βάθους πεδίου

Το κεφάλι ενός ελαφιού ξεπροβάλλει πάνω από ένα στρώμα από φτέρες, που εμφανίζεται θολό. Το μικρό βάθος πεδίου οφείλεται στη μεγάλη εστιακή απόσταση του φακού Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM που χρησιμοποιήθηκε.

Παρ’ όλο που ένας τηλεφακός μπορεί να μην διαθέτει «γρήγορες» τιμές διαφράγματος, μπορείτε να τον χρησιμοποιήσετε για να φλουτάρετε το φόντο των λήψεων, καθώς η μεγάλη εστιακή απόσταση μπορεί να δώσει την εντύπωση ενός αρκετά μικρού βάθους πεδίου, ακόμη και με ένα σχετικά στενό διάφραγμα. Αυτό οφείλεται στην ικανότητα των τηλεφακών να συμπιέζουν την απόσταση, με αποτέλεσμα να φέρνουν το φλουταρισμένο, μη εστιασμένο φόντο πιο κοντά στο θέμα σας. Λήψη με Canon EOS RP (την οποία διαδέχθηκε πλέον η EOS R8) και φακό Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM στα 400mm, με 1/60 δευτ., f/8 και ISO 1250. © Ben Hall

Στην καθημερινή φωτογράφιση, η χρήση της κατάστασης λήψης «Προτεραιότητα διαφράγματος» (AV στον επιλογέα της μηχανής) είναι πολύ διαδεδομένη. Με τους φακούς macro, λόγω της μικρής απόστασης εργασίας, συνήθως κλείνετε το διάφραγμα σε f/16, f/22 ή ακόμη περισσότερο, ώστε να μεγιστοποιηθεί το βάθος πεδίου και να διασφαλιστεί η σωστή εστίαση ολόκληρης της σκηνής.

Συχνά, μπορείτε να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας στη φωτογραφία άγριας ζωής αξιοποιώντας το θόλωμα των σημείων της εικόνας που βρίσκονται εκτός εστίασης, γνωστό και ως bokeh, για να κάνετε το θέμα σας να ξεχωρίζει. Ωστόσο, μπορεί να θέλετε να αποφύγετε το θάμπωμα του φόντου αν θέλετε να αποτυπώσετε την άγρια ζωή στο φυσικό της περιβάλλον.

Η μεγαλύτερη εστιακή απόσταση μπορεί να οδηγήσει σε εντονότερη θόλωση του φόντου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι τηλεφακοί ζουμ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την απομόνωση ενός θέματος και τη μετατροπή του σκηνικού σε θολή εικόνα χωρίς λεπτομέρειες. Αν θέλετε να ενισχύσετε το bokeh, πηγαίνετε μερικά βήματα πίσω και αυξήστε το ζουμ, επιλέγοντας μεγαλύτερη εστιακή απόσταση.

8. Σύνθεση και φως

Ένα ελάφι στέκεται σε ψηλό γρασίδι.

Η «χρυσή ώρα» έχει λάβει πολύ εύστοχα το όνομά της. Την πρώτη ώρα μετά την ανατολή και την τελευταία ώρα πριν από τη δύση, ο ήλιος βρίσκεται χαμηλά στον ορίζοντα, χαρίζοντας ένα ζεστό, χρυσαφένιο χρώμα στο φως. Λήψη με Canon EOS RP (την οποία διαδέχθηκε πλέον η EOS R8) και φακό Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM στα 373mm, με 1/1250 δευτ., f/8 και ISO1250. © Ben Hall

Μπορείτε να αναβαθμίσετε τις εικόνες σας επιλέγοντας τις σωστές συνθήκες φωτισμού για να φωτογραφίσετε τα θέματά σας. Λαμβάνοντας υπόψη τα μοτίβα συμπεριφοράς των ζώων, δοκιμάστε να αξιοποιήσετε το θερμό φως του ήλιου νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα που βρίσκεται χαμηλά στον ορίζοντα, το οποίο δημιουργεί πλούσια χρώματα και βαθιές σκιές.

Χρησιμοποιήστε τον νόμο των τρίτων για να δημιουργήσετε μια δυναμική σύνθεση. Η ενεργοποίηση της εμφάνισης ενός πλέγματος 3x3 στο ηλεκτρονικό σκόπευτρο μιας μηχανής του Συστήματος EOS R της Canon μπορεί να βοηθήσει. Αφήστε περισσότερο χώρο μπροστά από το θέμα απ’ ότι πίσω από αυτό, ώστε το ζώο να φαίνεται να κοιτάζει ή να κινείται προς τα μέσα στη φωτογραφία και όχι έξω από αυτήν.

Το πιο σημαντικό είναι ότι πρέπει πάντα να ελέγχετε το φόντο για περισπασμούς. Ένα φωτεινό αντικείμενο σε απόσταση ή ένα κλαδί δέντρου που ξεπροβάλλει πίσω από το κεφάλι ενός ζώου θα τραβήξει την προσοχή του θεατή από το κύριο θέμα.

9. Μην ενοχλείτε τα ζώα

Φακός ζουμ Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM πάνω στα πόδια ενός φωτογράφου άγριας ζωής με καμουφλάζ.

Χρησιμοποιήστε έναν τηλεφακό Canon, είτε σταθερό είτε ζουμ, όπως ο RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, για να μην χρειαστεί να έρθετε πολύ κοντά στην άγρια ζωή και ρυθμίστε τη μηχανή σας πριν ξεκινήσετε να πλησιάζετε. © Robert Marc Lehmann

Για να φωτογραφίσετε ζώα που συμπεριφέρονται φυσικά, προσπαθήστε να είστε όσο το δυνατόν πιο ήσυχοι και να πλησιάζετε πλαγίως, αντί να πηγαίνετε κατευθείαν προς αυτά. Βεβαιωθείτε ότι ο άνεμος φυσά προς το πρόσωπό σας καθώς πλησιάζετε, ώστε η μυρωδιά σας να μεταφέρεται μακριά τους. Χρησιμοποιήστε δέντρα, βράχια και άλλα διαθέσιμα στοιχεία του τοπίου για κάλυψη και προσπαθήστε να μην διασπάτε τη γραμμή του ορίζοντα.

Βεβαιωθείτε ότι η μηχανή σας είναι ενεργοποιημένη και ρυθμισμένη κατάλληλα πριν επιχειρήσετε να πλησιάσετε. Οι μηχανές του Συστήματος EOS R λειτουργούν πολύ πιο αθόρυβα σε σχέση με τις DSLR, καθώς δεν διαθέτουν καθρέφτη που κινείται πάνω-κάτω μέσα στο σώμα σε κάθε λήψη. Η Canon EOS R7, η EOS R10 και αρκετές άλλες μηχανές της σειράς σάς επιτρέπουν να επιλέξετε τη λειτουργία Αθόρυβου κλείστρου όταν φωτογραφίζετε σε κάποια από τις καταστάσεις της Δημιουργικής ζώνης. Αυτό απενεργοποιεί διάφορες λειτουργίες της μηχανής που διαφορετικά θα μπορούσαν να προδώσουν την παρουσία σας, όπως ο ήχος ελευθέρωσης κλείστρου, η πυροδότηση φλας και η δέσμη υποβοήθησης AF.

Πολλές μηχανές του Συστήματος EOS R σάς δίνουν τη δυνατότητα να ορίσετε την κατάσταση κλείστρου σε Ηλεκτρονικό, ανεξάρτητα από τη λειτουργία Αθόρυβου κλείστρου. Μπορείτε επίσης να απενεργοποιήσετε τους ήχους της μηχανής (μπιπ) μέσα από το βασικό μενού.

10. Εξαιρετικά κοντινά πλάνα

Κοντινή λήψη λιβελούλας πάνω σε ένα κλαδάκι, σε θαμπό φόντο. Λήψη με μηχανή Canon EOS R50 και φακό ζουμ Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM.

Με τον κατάλληλο εξοπλισμό και με πολλή υπομονή, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φωτογραφία macro για να αποτυπώσετε πραγματικά εντυπωσιακές εικόνες μικροσκοπικών θεμάτων. Λήψη με Canon EOS R50 και φακό Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM στα 210mm, με 1/50 δευτ., f/7.1 και ISO 100.

Για μικρότερα θέματα, όπως για τη φωτογράφιση μελισσών, πεταλούδων και άλλων εντόμων, η λήψη από πολύ κοντινή απόσταση θα διασφαλίσει ότι το θέμα σας δεν θα χαθεί στην έκταση μιας ευρείας λήψης. Η καλύτερη επιλογή για κάτι τέτοιο είναι ένας φακός macro, ενώ μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ακόμη και τον Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, με μεγέθυνση 0,41x και δυνατότητες κοντινής εστίασης που εξασφαλίζουν εικόνες οι οποίες μοιάζουν πολύ με τις λήψεις macro.

Οι σημερινοί φακοί macro της Canon διαθέτουν υβριδική σταθεροποίηση εικόνας, η οποία τους κάνει να ξεχωρίζουν με τις επιδόσεις τους στα εξαιρετικά κοντινά πλάνα χωρίς τρίποδο. Οι Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM και RF 85mm F2 MACRO IS STM αποτελούν δύο παραδείγματα σταθερών φακών, που προσφέρουν συντελεστή μεγέθυνσης 0,5x για λήψεις macro στις ελάχιστες αποστάσεις εστίασής τους.

Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε τους οδηγούς μας για την επιλογή εξοπλισμού για να ξεκινήσετε τη φωτογραφία macro και τους καλύτερους φακούς για φωτογραφία άγριας ζωής.



Σύνταξη: Matthew Richards, Natalie Denton και Marcus Hawkins

Σχετικά προϊόντα

    EOS R6 Mark III

    Αποτυπώστε κάθε στιγμή δράσης με τον βέλτιστο συνδυασμό ανάλυσης, ταχύτητας και χρηστικότητας – σε μια μηχανή που είναι ιδανική για λήψεις άγριας φύσης, σπορ και πορτραίτα.
  • EOS R7

    Εξερευνήστε την άγρια φύση με μια μηχανή που προσφέρει εκπληκτική ταχύτητα και ποιότητα εικόνας, σε ένα φορητό σώμα APS-C σχεδιασμένο για το μέλλον.
  • EOS R10

    Κάντε τα επόμενα βήματά σας στη φωτογραφία και στο βίντεο με μια mirrorless μηχανή του Συστήματος EOS R που έχει κατασκευαστεί γύρω από έναν αισθητήρα μεγέθους APS-C.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    Ένας φακός ζουμ APS-C της σειράς EOS R για ευρυγώνιες λήψεις έως λήψεις τηλεφακού, ιδανικός για ταξίδια, άγρια φύση, σπορ και lifestyle.
  • RF 75-300mm F4-5.6

    Ένας οικονομικός, ελαφρύς τηλεφακός ζουμ των κιτ, για φωτογράφιση άγριας φύσης, σπορ και οικογενειακών περιπετειών.
  • RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    Ευέλικτος, compact και ελαφρύς φακός ζουμ 100-400mm της σειράς RF, με Οπτική σταθεροποίηση 5,5 στοπ, για την καταγραφή σκηνών άγριας ζωής και δράσης χωρίς να επωμίζεστε υπερβολικό βάρος.

Σχετικά άρθρα

Τεκμηρίωση ενός έργου επαναφοράς της άγριας φύσης

Μια φωτογράφος και ειδικός στην επαναφορά της άγριας φύσης μοιράζεται μαζί μας τον τρόπο με τον οποίο έδωσε ξανά ζωή στο τοπίο της περιοχής της.

Οι καλύτεροι βασικοί φακοί για φωτογραφία άγριας ζωής

Καταγράψτε εντυπωσιακές λήψεις ζώων και πουλιών με αυτούς φακούς Canon RF και RF-S, σταθερούς και ζουμ, που προσφέρουν ελκυστική σχέση κόστους/απόδοσης.

Συμβουλές για τη φωτογραφία macro

Η φωτογραφία macro γίνεται απλή υπόθεση – ανακαλύψτε το καλύτερο κιτ, συμβουλές και τεχνικές.

Πώς να φωτογραφίσετε πτηνά

Συμβουλές και το καλύτερο κιτ για αρχάριους στη φωτογραφία πτηνών.