ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Βελτιώστε τη σύνθεση των φωτογραφιών σας

Η σύνθεση μπορεί να αναδείξει ή να καταστρέψει μια φωτογραφία. Ακολουθούν 10 τεχνικές που θα σας βοηθήσουν να δημιουργήσετε εικόνες με όμορφη σύνθεση, οι οποίες εκφράζουν με εξαιρετικό τρόπο το προσωπικό σας στυλ.
Ένα μοναχικό δέντρο σε ήρεμα νερά διαγράφεται με φόντο τον πορτοκαλί νυχτερινό ουρανό και αντανακλάται στην επιφάνεια του νερού.

Μία από τις όμορφες πτυχές της φωτογραφίας είναι οι δυνατότητες δημιουργικής ελευθερίας και συναισθηματικής έκφρασης που προσφέρει. Επομένως, μπορεί να φαίνεται κάπως πιο περιοριστικό όταν γίνεται λόγος για την τήρηση ενός συνόλου κανόνων κατά τη σύνθεση των φωτογραφιών. Ωστόσο, αν γνωρίζετε ορισμένες απλές αρχές σύνθεσης φωτογραφιών, μπορείτε να αξιοποιήσετε στο έπακρο το θέμα σας και να ζωντανέψετε σκηνές όπως πραγματικά θέλετε να τις αποδώσετε.

Μόλις μάθετε τις βασικές τεχνικές για τη σύνθεση και την οργάνωση των λήψεων, θα αρχίσετε να τις εφαρμόζετε χωρίς να σκέφτεστε και μπορεί να ανακαλύψετε το προσωπικό σας στυλ – και, ίσως, να αποκλίνετε από τους «κανόνες» κατά καιρούς.

Εδώ θα παρουσιάσουμε 10 τεχνικές σύνθεσης φωτογραφιών, περιγράφοντας πώς η καθεμιά σας βοηθά να εξισορροπήσετε τον τρόπο διάταξης των στοιχείων στις εικόνες σας και σας δίνει τη δυνατότητα να καθοδηγήσετε το βλέμμα του θεατή μέσα στο κάδρο.

1. Ο κανόνας των τρίτων

Η πίσω οθόνη LCD μιας μηχανής Canon εμφανίζει γραμμές πλέγματος πάνω στην εικόνα μιας καλύβας σε ένα ορεινό τοπίο.

Εδώ εφαρμόζεται ο κανόνας των τρίτων, ώστε το γρασίδι, τα βουνά και ο ουρανός να καταλαμβάνουν το ένα τρίτο της εικόνας. Το θέμα –η ξύλινη καλύβα– βρίσκεται επίσης στο σημείο όπου τέμνονται οι γραμμές πλέγματος.

Νεαρός σκύλος με λευκό και κοκκινωπό τρίχωμα με όρθια αυτιά, κοιτάζει με προσοχή προς τα δεξιά.

Για μεγαλύτερη επίδραση κατά τη λήψη πορτραίτων, να προσπαθείτε να τοποθετείτε τα μάτια του θέματός σας κοντά στην επάνω τρίτη γραμμή. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από αν η θέση του θέματος είναι κατακόρυφα στο κάδρο. Αποτελεί επίσης έναν καλό γενικό κανόνα, ανεξάρτητα από το σε ποια πλευρά βρίσκεται το θέμα. Η τοποθέτησή του εκτός κέντρου δημιουργεί την εντύπωση ότι το θέμα είναι λιγότερο στατικό. Λήψη με Canon EOS R50 και φακό Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, με 1/800 δευτ., f/2 και ISO 100.

Η τοποθέτηση των θεμάτων σας στο κέντρο του κάδρου μπορεί να είναι αποτελεσματική σε ορισμένες περιπτώσεις. Τα απλά θέματα, όπως τα πορτραίτα, όπου φωτίζεται μόνο το πρόσωπο και το φόντο είναι πολύ πιο σκοτεινό, αποδίδουν καλύτερο αποτέλεσμα με μια κεντρική σύνθεση. Ωστόσο, οι ασύμμετρες συνθέσεις αποπνέουν περισσότερη ζωντάνια και δυναμισμό. Η εφαρμογή του κανόνα των τρίτων στις φωτογραφίες σας, με την τοποθέτηση του θέματός σας στο δεξί ή στο αριστερό τρίτο του κάδρου, δημιουργεί συνήθως μια πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική εικόνα.

Πολλές μηχανές, συμπεριλαμβανομένων των μηχανών του Συστήματος Canon EOS R, όπως οιEOS R50, EOS R10 και EOS R7, διαθέτουν την επιλογή εμφάνισης ενός πλέγματος 3x3 είτε στο σκόπευτρο είτε στην πίσω οθόνη LCD. Μια χρήσιμη τεχνική σύνθεσης είναι η τοποθέτηση του σημείου ενδιαφέροντος σε ένα από τα σημεία όπου τέμνονται οι οριζόντιες και οι κατακόρυφες γραμμές.

2. Οριζοντίωση

Το ηλεκτρονικό επίπεδο στην οθόνη μιας μηχανής Canon χρησιμοποιείται για την ευθυγράμμιση του ορίζοντα σε μια σκηνή σε παραλία.

Αν δεν γείρετε τη μηχανή σας για δημιουργικό εφέ, βεβαιωθείτε ότι ο ορίζοντας είναι ίσιος προτού κάνετε τη λήψη. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όσον αφορά τις φωτογραφίες σε λίμνη ή θάλασσα, όπου ο κεκλιμένος ορίζοντας θα κάνει το νερό να φαίνεται ότι βγαίνει εκτός κάδρου.

Οι γραμμές πλέγματος είναι επίσης ένας χρήσιμος τρόπος για να ελέγξετε αν ο ορίζοντας είναι ίσιος. Πολλές μηχανές μπορούν να εμφανίσουν ένα ηλεκτρονικό επίπεδο στην οθόνη, το οποίο αλλάζει από κόκκινο σε πράσινο όταν η μηχανή είναι στην ευθεία. Ορισμένες μηχανές Canon με σύστημαΣταθεροποίησης εικόνας μέσα στο σώμα (IBIS), όπως η EOS R7, διαθέτουν επίσης λειτουργία αυτόματης οριζοντίωσης. Όταν το σύστημα είναι ενεργοποιημένο, προσαρμόζει αυτόματα τη θέση του αισθητήρα, ώστε να λαμβάνει υπόψη οποιαδήποτε ελαφριά κλίση, προσφέροντάς σας ίσιες φωτογραφίες.

Βράχοι μέσα σε ρηχό νερό, με φόντο μια βραχώδη προεξοχή μέσα στη θάλασσα. Η λήψη πραγματοποιήθηκε ενώ η λειτουργία αυτόματης ρύθμισης επιπέδου της μηχανής ήταν απενεργοποιημένη και, ως αποτέλεσμα, η τελική εικόνα είχε μια μικρή κλίση.
Βράχοι μέσα σε ρηχό νερό, με φόντο μια βραχώδη προεξοχή μέσα στη θάλασσα. Η λήψη πραγματοποιήθηκε ενώ η λειτουργία αυτόματης ρύθμισης επιπέδου της μηχανής ήταν ενεργοποιημένη και, ως αποτέλεσμα, ο ορίζοντας ήταν απόλυτα ευθυγραμμισμένος.

Η αυτόματη ρύθμιση επιπέδου είναι απενεργοποιημένη

Η αυτόματη ρύθμιση επιπέδου είναι ενεργοποιημένη

Τα μοντέλα EOS R50 και EOS R7 διαθέτουν επίσης λειτουργία αυτόματης ρύθμισης επιπέδου στη λειτουργία Movie IS (Ταινία IS), που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αυτόματη οριζοντίωση πλάνων βίντεο με οριζόντια κλίση.

Φυσικά, μπορείτε επίσης να περιστρέψετε τη μηχανή σε γωνία για ενδιαφέρουσες συνθέσεις. Συχνά αυτή η σκόπιμη κλίση ονομάζεται ολλανδική ή γερμανική γωνία και χρησιμοποιείται σε ταινίες μεγάλου μήκους για τη δημιουργία αίσθησης έντασης ή αποπροσανατολισμού – γι' αυτό να τη χρησιμοποιείτε με μέτρο και να επιλέγετε αρκετά μεγάλο τμήμα από μια γωνία, ώστε να μην φαίνεται ότι έγινε τυχαία. Αν πραγματοποιήσετε μια λήψη με κλίση προς τα αριστερά, προσπαθήστε να τραβήξετε την επόμενη με κλίση προς τα δεξιά. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή την τεχνική για να αποδώσετε την ένταση και τον ενθουσιασμό που πηγάζει από την εξερεύνηση μιας άγνωστης πόλης, για παράδειγμα. Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να προσθέσετε μεγαλύτερη ποικιλία στις εικόνες σας, που θα είναι φανταστικές όταν τυπωθούν. Μπορείτε επίσης να αλλάξετε τις αναλογίες της μηχανής σε τετράγωνο φορμά, για να συνδυάσετε ακόμα περισσότερα στοιχεία – γεγονός που μας οδηγεί στο καδράρισμα και στην περικοπή.

3. Καδράρισμα

Μονοπάτι μέσα στο δάσος, με τα δέντρα σε κάθε πλευρά του να γέρνουν σχηματίζοντας αψίδα και, στο βάθος, τρεις φιγούρες στέκονται στη λιακάδα.

Σε ένα φυσικό περιβάλλον, όπως το δάσος, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα δέντρα για να καδράρετε τα θέματά σας. Αν η σκηνή είναι πολύ σκοτεινή, μην ξεχάσετε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις έκθεσης για να εξισορροπήσετε τις σκιές και τις φωτεινές περιοχές. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 105mm, με 1/80 δευτ., f/7.1 και ISO 1600.

Ένα γραφικό ορεινό τοπίο πλαισιωμένο από τις ανοιχτές πόρτες ενός αυτοκινούμενου τροχόσπιτου. Στο προσκήνιο φαίνονται τα πόδια κάποιου ατόμου που είναι ξαπλωμένο.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάθε είδους στοιχεία εικόνας για να συνθέσετε δημιουργικά και ενδιαφέροντα κάδρα για τις λήψεις σας, όπως η πίσω πόρτα αυτού του αυτοκινούμενου τροχόσπιτου. Λήψη με Canon EOS R6 Mark II με φακό Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM στα 18mm, 1/1600 δευτ., f/2.8 και ISO 100. © Teddy Morellec

Όταν τραβάτε μια φωτογραφία, σκεφτείτε πώς θα καδράρετε το θέμα σας. Η χρήση μιας εισόδου ή ενός παραθύρου είναι μια καλή επιλογή, καθώς έτσι δημιουργείται ένα φυσικό περίγραμμα που βοηθά στην εστίαση της προσοχής στη σκηνή εντός του «περιγράμματος». Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την είσοδο ενός ξενοδοχείου ή ενός διαμερίσματος για να πλαισιώσετε τη θέα μιας πόλης, για παράδειγμα. Για να αποφύγετε τις αντανακλάσεις στο τζάμι, καλύτερα το παράθυρο ή η πόρτα να είναι ανοιχτά.

Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε ένα αποτελεσματικό κάδρο κάνοντας περικοπή σε μια φωτογραφία για να απομονώσετε κάποια στοιχεία. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή Canon Camera Connect για να μεταφέρετε εικόνες από τη μηχανή στο τηλέφωνό σας για επεξεργασία, να τις επεξεργαστείτε στον υπολογιστή σας με λογισμικό όπως το Digital Photo Professional της Canon ή να τις περικόψετε κατά την εκτύπωση χρησιμοποιώντας μία από τις εφαρμογές εκτύπωσης της Canon.

Αφιερώστε χρόνο για να πειραματιστείτε με τους διαφορετικούς τρόπους περικοπής. Για φωτογραφίες τοπίων, δοκιμάστε την πανοραμική περικοπή για να δημιουργήσετε μια ευρεία εικόνα. Ακόμα και η εκτύπωση πολλών εικόνων στη σειρά θα δημιουργήσει το πανοραμικό αποτέλεσμα που θέλετε, εφόσον τις έχετε ευθυγραμμίσει σωστά.

4. Γραμμές-οδηγοί

Ένα μονοπάτι με σκαλιά περνά μέσα από πυκνή βλάστηση και καταλήγει στη γαλάζια θάλασσα που είναι ορατή στο φόντο.

Η λήψη πραγματοποιήθηκε από ψηλά και το ελικοειδές μονοπάτι κατευθύνει τον θεατή στην πλαγιά, μέσα από τα δέντρα, προς το νερό. Λήψη με Canon EOS R50 και φακό Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM στα 18mm, με 1/125 δευτ., f/11 και ISO 100.

Γυναίκα με κίτρινο φόρεμα, που στέκεται κάτω από μια περίτεχνη αψιδωτή πύλη, μπροστά σε μια μεγάλη, στενή πισίνα, με την αντανάκλασή της να φαίνεται πάνω στο νερό.

Τα συγκλίνοντα όρια της πισίνας, που έχουν έντονα χρώματα, κατευθύνουν την προσοχή προς τη φιγούρα με το κίτρινο φόρεμα, η οποία πλαισιώνεται επίσης από τις αψίδες του κτηρίου στο φόντο. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM στα 35mm, με 1/2000 δευτ., f/5,6 και ISO 12800.

Οι γραμμές είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο σύνθεσης, απλώς και μόνο επειδή θέλουμε ενστικτωδώς να μάθουμε πού οδηγούν. Όταν βρίσκεστε σε εξωτερικό χώρο, θα βλέπετε γραμμές παντού – μονοπάτια, ποτάμια, τοίχους, φράκτες, σιδηροδρομικές γραμμές ή οδικές σημάνσεις, που μπορούν να ενσωματωθούν στις φωτογραφίες σας.

Η χρήση των φυσικών γραμμών ως στοιχείων σύνθεσης, για να κατευθύνετε το βλέμμα μέσα από τη σκηνή προς το σημείο εστίασης, είναι πιθανότατα ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για την ενσωμάτωση των γραμμών-οδηγών στις εικόνες σας. Θα πρέπει να τοποθετήσετε τη μηχανή σε κατάλληλο σημείο λήψης για να αποτυπώσετε τις φυσικές γραμμές που υπάρχουν σε μια σκηνή. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η λήψη πρέπει να γίνει από ψηλά ή χαμηλά για να μεγιστοποιήσετε το εφέ. Μια μηχανή με πλήρως αρθρωτή οθόνη LCD μεταβλητής γωνίας θα σας βοηθήσει να καδράρετε την εικόνα κατά τη λήψη από ασυνήθιστες γωνίες.

Αξίζει επίσης να λάβετε υπόψη την κατεύθυνση της διαδρομής των γραμμών και τι προσπαθείτε να επιτύχετε. Οι συγκλίνουσες γραμμές είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την απόδοση της απόστασης και της κλίμακας. Οι οριζόντιες γραμμές αντικατοπτρίζουν τον ορίζοντα κι έτσι μπορούν να έχουν χαλαρωτικό εφέ, ενώ οι κάθετες γραμμές μπορούν να δημιουργήσουν ένταση. Οι διαγώνιες γραμμές, ιδανικά από κάτω αριστερά προς επάνω δεξιά, μεταφέρουν το μάτι από τη μια πλευρά της σκηνής στην άλλη, επειδή αυτό αντιστοιχεί στη συνηθισμένη κατεύθυνση ανάγνωσης στις περισσότερες δυτικές κουλτούρες. Ενεργοποιήστε την προβολή 3x3 και τη διαγώνια εμφάνιση, αν είναι διαθέσιμη, καθώς αυτό θα σας βοηθήσει να ευθυγραμμίσετε διαγώνιες γραμμές και να κατευθύνετε το βλέμμα του θεατή μέσα στο κάδρο.

Οι γραμμές-οδηγοί εμφανίζονται συχνά όταν κάνετε λήψεις σε εξωτερικούς χώρους, τόσο σε φυσικά όσο και σε δομημένα περιβάλλοντα, γεγονός που τις κατατάσσει στα καλύτερα «εργαλεία» σύνθεσης για αστικά αλλά και φυσικά τοπία.

5. Λήψη από διαφορετικές γωνίες

Μια λήψη που πραγματοποιήθηκε από κάτω προς τα πάνω. Απεικονίζεται ένας δικτυωτός θόλος που αποτελείται από εξάγωνα σχήματα και βρίσκεται στο Παρατηρητήριο Rokko-Shidare στην Ιαπωνία.

Όταν κάνετε βόλτες, μην ξεχνάτε να αναζητάτε ενδιαφέρουσες προοπτικές. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM στα 18mm, με 1/400 δευτ., f/4,5 και ISO 100.

Πάρα πολύ συχνά, η λήψη φωτογραφιών πραγματοποιείται με τη μηχανή τοποθετημένη στο επίπεδο των ματιών. Εντούτοις, υπάρχουν πιο δημιουργικές γωνίες λήψης αν τοποθετήσετε τη μηχανή είτε πιο χαμηλά είτε πιο ψηλά. Όταν τα παιδιά τραβούν φωτογραφίες, τα αποτελέσματα παρουσιάζουν μια διαφορετική άποψη του κόσμου: τα κτήρια, τα δέντρα, τα φυτά και οι άνθρωποι μοιάζουν να έχουν μεγεθυνθεί επειδή η μηχανή βρίσκεται σε πιο χαμηλή θέση. Αν η μηχανή σας διαθέτει οθόνη μεταβλητής γωνίας ή μπορεί να συνδεθεί στο smartphone μέσω Wi-Fi, είναι πιο εύκολο να τραβήξετε λήψεις με τη μηχανή τοποθετημένη στο έδαφος για ασυνήθιστη προοπτική.

Σε μια πόλη γεμάτη με ψηλά κτήρια, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε έναν ευρυγώνιο φακό και να κοιτάξετε ψηλά προς τον ουρανό. Χρησιμοποιήστε την κατάσταση Προτεραιότητας διαφράγματος (Av) και επιλέξτε μια τιμή διαφράγματος γύρω στο f/8 ή f/11. Στη συνέχεια, έχοντας στραμμένη τη μηχανή προς τον ουρανό, συνθέστε το κάδρο της σκηνής ώστε τα κτήρια να συγκλίνουν. Επειδή αυτές οι φωτογραφίες περιλαμβάνουν συχνά ευρύ φάσμα σκιών και φωτεινών περιοχών, ίσως χρειαστεί να προσαρμόσετε τη φωτεινότητα χρησιμοποιώντας την αντιστάθμιση έκθεσης ή να πειραματιστείτε με διαφορετικές λειτουργίες μέτρησης – εκθέστε το προσκήνιο χρησιμοποιώντας μέτρηση σημείου, για παράδειγμα, ή βρείτε την ισορροπία χρησιμοποιώντας μέτρηση με συνολική αποτίμηση. Η χρήση της λειτουργίας HDR της μηχανής μπορεί επίσης να σας φανεί χρήσιμη.

Αντίστοιχα, μπορείτε να επιτύχετε όμορφα αποτελέσματα από υψηλότερη οπτική γωνία, όπως από τις κορυφές κτηρίων ή κρατώντας τη μηχανή πάνω από το κεφάλι σας, καθώς αυτό προσφέρει μια ευρύτερη (κυριολεκτικά) γενική εικόνα μιας σκηνής ή μιας κατάστασης.

6. Τρίγωνα

Μια γέφυρα με δοκούς από χάλυβα στο επάνω μέρος συγκλίνει στο βάθος.

Τα επαναλαμβανόμενα τρίγωνα σε αυτήν την εικόνα, τα οποία δημιουργούνται από τις άκρες του δρόμου που συγκλίνουν στο βάθος καθώς και από τα στηρίγματα της γέφυρας και τις δοκούς στο επάνω μέρος, συμβάλλουν στη δημιουργία μιας αίσθησης ισορροπίας και σταθερότητας. Λήψη με Canon PowerShot SX740 HS στα 1/125 δευτ., f/8 και ISO 100.

Γυναίκα με λευκή μπλούζα με βολάν και μαύρα γάντια γέρνει προς τα δεξιά ακουμπώντας σε ένα γραφείο σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, σχηματίζοντας ένα τρίγωνο.

Τα τρίγωνα στη φωτογραφία πορτραίτου βοηθούν στη διαίρεση του κάδρου, καθοδηγούν το βλέμμα του θεατή και δημιουργούν δυναμικές συνθέσεις. Λήψη με Canon EOS R6 με φακό Canon RF 50mm F1.8 STM στα 1/200 δευτ., f/2.2 και ISO 800. © Ejiro Dafé

Όταν κατά τη σύνθεση της σκηνής έχετε στο νου σας τριγωνικά σχήματα, μπορείτε να δημιουργήσετε φωτογραφίες με πιο ενδιαφέρον οπτικό αποτέλεσμα. Δοκιμάστε να φωτογραφίσετε τις άκρες του δρόμου που χάνεται στο βάθος, χρησιμοποιώντας τα τριγωνικά τμήματα που εμφανίζονται στο πλάι του κάδρου.

Χάρη στις δύο διαγώνιες και τη μία οριζόντια γραμμή του, το τρίγωνο μπορεί να προσθέσει οπτική κίνηση σε ένα πορτραίτο. Ακόμη κι όταν φωτογραφίζετε ένα σχετικά στατικό πορτραίτο ενός ατόμου που κάθεται σε τραπέζι, ζητήστε του να τοποθετήσει τα χέρια του έτσι ώστε να σχηματίζουν τρίγωνο, με τους αγκώνες ανοιχτούς και τις παλάμες να στηρίζουν το πηγούνι. Το αισθητικό αποτέλεσμα της σύνθεσης θα είναι πολύ πιο ικανοποιητικό.

7. Η χρυσή τομή

Ένα κοντινό πλάνο του μπρόκολου Ρομανέσκο, το οποίο απεικονίζει την ακολουθία Φιμπονάτσι στη φύση.

Η χρυσή τομή συναντάται συχνά στη φύση, όπως στα σπειροειδή μοτίβα που σχηματίζονται στην επιφάνεια του μπρόκολου Ρομανέσκο. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM στα 35mm, με 1/200 δευτ., f/10 και ISO 400.

Εικόνα μιας τσιμεντένιας στριφογυριστής σκάλας τραβηγμένης από κάτω προς τα πάνω, η οποία σχηματίζει ένα ελικοειδές σχέδιο που θυμίζει κοχύλι, ενώ ένας άνδρας που στέκεται στη σκάλα κρατά μια μηχανή στραμμένη προς τα πάνω.

Οι σκάλες μπορεί να βασιστούν στην ακολουθία Φιμπονάτσι. Μπορείτε να τονίσετε τις καμπύλες μιας στριφογυριστής σκάλας στις φωτογραφίες σας χρησιμοποιώντας έναν ευρυγώνιο φακό.

Η χρυσή τομή (ή ακολουθία Φιμπονάτσι) χρησιμοποιείται ευρέως στην τέχνη, την αρχιτεκτονική και το ντιζάιν για τη δημιουργία αισθητικά όμορφων αναλογιών και συνθέσεων. Η αναλογία αυτή πήρε το όνομά της από έναν Ιταλό μαθηματικό, ο οποίος ήταν γνωστός και ως Λεονάρντο της Πίζας. Περίπου το 1200 μ.Χ. ανακάλυψε μια ακολουθία από αύξοντες αριθμούς, η αναλογία της οποίας είναι ευρέως διαδεδομένη στη φύση: στα σπειροειδή μοτίβα των κοχυλιών, στα μοτίβα ανάπτυξης των φυτών και στις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος.

Η ιδέα είναι ότι μπορείτε να δημιουργήσετε μια σύνθεση που θα είναι πιο δυναμική και πιο ευχάριστη οπτικά αν έχετε τη δυνατότητα να συνθέσετε το κάδρο με τρόπο που να περιλαμβάνει μια γραμμή η οποία να κατευθύνει τον θεατή προς το κύριο θέμα μέσω μιας ελικοειδούς διαδρομής. Δοκιμάστε να τοποθετήσετε την αρχή της σπείρας σε μια γωνία του κάδρου και να συμπεριλάβετε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα της καμπύλης, έτσι ώστε το μάτι να την ακολουθεί σε όλη τη διαδρομή μέσα στην εικόνα. Αυτή η αρχή μπορεί να εφαρμοστεί σε μεγάλη γκάμα εικόνων, από τοπία μέχρι πορτραίτα, αλλά και σε πολλά ακόμη θέματα. Χρησιμοποιήστε έναν ευρυγώνιο φακό για να αποτυπώσετε τα μεγάλα αρχιτεκτονικά στοιχεία, όπως οι σκάλες, ή έναν φακό macro για να εστιάσετε στα μικρά σπιράλ σχήματα που υπάρχουν στη φύση.

8. Μινιμαλισμός και αρνητικός χώρος

Άτομο που κρέμεται από την προεξοχή ενός βράχου, στην κορυφή του οποίου υπάρχει ένα άγαλμα μιας ορεινής κατσίκας. Λίγο μακρύτερα, υπάρχει μια οροσειρά με μοβ αποχρώσεις.

Η τοποθέτηση του θέματος ακριβώς στο κέντρο του κάδρου έχει αποτέλεσμα μόνο για ορισμένες φωτογραφίες. Εδώ η ασύμμετρη σύνθεση και ο ανοιχτός χώρος τονίζουν την επισφαλή θέση του ορειβάτη. Λήψη με Canon EOS R5 με φακό Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM στα 124mm, 1/500 δευτ., f/7.1 και ISO 1600. © Ulla Lohmann

Ο τσίφτης φωτογραφήθηκε στο δεξί μισό τμήμα του κάδρου, ενώ κάνει χαμηλή πτήση πάνω από μια υδάτινη επιφάνεια με τα φτερά ανοιχτά.

Η τοποθέτηση των θεμάτων εκτός κέντρου, και ο ελεύθερος χώρος για να πετάξουν ή να τρέξουν προς αυτόν, δίνει έμφαση στην κατεύθυνση της πορείας τους και ενισχύει την εντύπωση της κίνησης ή της προσδοκίας για δράση. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 300mm, με 1/4000 δευτ., f/5.6 και ISO 48000. © Robert Marc Lehmann

Μπορεί να φαίνεται ότι δεν έχει λογική, αλλά η χρήση μιας μινιμαλιστικής σύνθεσης μπορεί να μεγιστοποιήσει την επίδραση μιας εικόνας. Οι μινιμαλιστικές συνθέσεις επικεντρώνονται στην απλότητα, περιλαμβάνοντας ελάχιστα στοιχεία, αλλά εξακολουθούν να παρέχουν έντονες εικόνες που θα αποτελέσουν «τροφή» για σκέψη, καθώς περιορίζουν τις περιττές λεπτομέρειες και εστιάζουν την προσοχή του θεατή σε ένα συγκεκριμένο τμήμα του κάδρου.

Η δημιουργία μινιμαλιστικών, υπερβολικά απλών συνθέσεων μπορεί να είναι φαινομενικά εύκολη, αλλά μπορεί να είναι πιο δύσκολη από τη δημιουργία μιας πιο «φορτωμένης» σύνθεσης, καθώς πρέπει να βρείτε έναν τρόπο για να αφαιρέσετε τα ανεπιθύμητα στοιχεία που αποσπούν την προσοχή χωρίς να κάνετε την εικόνα βαρετή.

Ένας εξαιρετικός τρόπος για να ξεκινήσετε με τις μινιμαλιστικές συνθέσεις είναι να τοποθετήσετε τα θέματα σε «αρνητικό» ή «κενό» χώρο. Για παράδειγμα, για να φωτογραφίσετε μια καλύβα δίπλα στη θάλασσα με φόντο τον ουρανό και την παραλία, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε την οπτική αντίθεση για να τοποθετήσετε το κτήριο με φόντο δύο αρνητικούς ανοιχτούς χώρους, την παραλία και τη θάλασσα, εστιάζοντας το βλέμμα στην καλύβα. Το φόντο εκτός εστίασης σε ένα πορτραίτο –που δημιουργήθηκε με χρήση της ρύθμισης για ευρύ διάφραγμα (χαμηλός αριθμός f), ή με λήψη που πραγματοποιήθηκε με τηλεφακό, ή και με τα δύο– δημιουργεί επίσης αρνητικό χώρο που κάνει το θέμα να ξεχωρίζει.

Ένας άλλος τρόπος για να επιτύχετε μια μινιμαλιστική σύνθεση είναι να εστιάσετε στα σχήματα. Εντοπίστε ένα ή δύο σχήματα ή γεωμετρικά μοτίβα στο κάδρο σας και προσπαθήστε να τα απομονώσετε χρησιμοποιώντας, ενδεχομένως, αρνητικό χώρο.

Ο κενός χώρος μπορεί επίσης να προσθέσει μια αίσθηση κίνησης. Αν υπάρχει χώρος μπροστά από ένα θέμα, το θέμα μοιάζει να μετακινείται σε αυτόν τον χώρο ή σαν να πρόκειται να το κάνει. Ο χώρος στο πίσω μέρος μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι το θέμα κινείται τόσο γρήγορα που είναι έτοιμο να «πεταχτεί» έξω από το κάδρο.

9. Προσανατολισμός για την πλατφόρμα σας

Δυο χέρια κρατούν κατακόρυφα μια Canon EOS R10 που είναι στραμμένη σε ένα κιβώτιο με φράουλες σε έναν πάγκο με φρούτα.

Οι μηχανές όπως οι EOS R10 και EOS R50 υποστηρίζουν την κατακόρυφη λήψη βίντεο, κάτι που είναι ιδανικό για την παραγωγή περιεχομένου έτοιμου για χρήση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η Canon EOS R50 μπορεί να αναγνωρίσει αυτόματα αν πραγματοποιείτε κατακόρυφη ή οριζόντια λήψη και να κάνει την εγγραφή στη συγκεκριμένη μορφή.

Η οθόνη LCD μιας μηχανής Canon εμφανίζει δείκτες διαστάσεων, που καδράρουν ένα κοντινό πλάνο ενός χιονισμένου κλαδιού στο κέντρο της λήψης.

Ορισμένες μηχανές μπορούν να εμφανίζουν δείκτες διαστάσεων κατά την εγγραφή βίντεο, πράγμα που σας βοηθά να διατηρείτε σημαντικά στοιχεία της εικόνας εντός του κάδρου που θα περικόψετε αργότερα.

Είναι σημαντικό να σκεφτείτε πώς θα εμφανίζονται οι εικόνες και τα βίντεό σας. Για παράδειγμα, αν καταγράφετε λήψεις για συγκεκριμένες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η τελική εικόνα μπορεί να πρέπει να έχει κατακόρυφες αναλογίες 4:5 ή 9:16, ανάλογα με την πλατφόρμα. Αν γράφετε βίντεο για το YouTube, θα θέλετε οριζόντιο προσανατολισμό 16:9 για κινηματογραφική εμφάνιση.

Ορισμένες μηχανές του Συστήματος Canon EOS R, όπως οι EOS R6 Mark II, EOS R50 και EOS R8, μπορούν να εμφανίζουν δείκτες για την αναλογία που έχετε επιλέξει, έτσι ώστε να καδράρετε σωστά τη σκηνή σας. Το κάδρο εξακολουθεί να φαίνεται ολόκληρο, αλλά οι οδηγοί υποδεικνύουν πού θα περικοπεί, οπότε μπορείτε να διασφαλίσετε ότι θα συμπεριληφθούν τα στοιχεία που θέλετε, τόσο οριζόντια όσο και κατακόρυφα.

10. Σπάστε τους κανόνες

Ένας δρομέας με κόκκινο μπλουζάκι, ο οποίος βρίσκεται δεξιά από το κέντρο του κάδρου, τρέχει σε ανοιχτό χώρο προς τη μηχανή, ενώ πίσω του υπάρχει μια δεντροστοιχία.

Δύο διαφορετικές περικοπές της ίδιας εικόνας. Δίνουν και οι δύο την ίδια εντύπωση κίνησης; Ο δρομέας φαίνεται να τρέχει πιο γρήγορα ή πιο δυναμικά στη μία σε σύγκριση με την άλλη; Οι διαφορετικές συνθέσεις μπορούν να αλλάξουν σημαντικά την αίσθηση μιας φωτογραφίας. Λήψη με Canon EOS R50 με φακό Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM στα 77mm, 1/500 δευτ., f/7.1 και ISO 100.

Ένας δρομέας με κόκκινο μπλουζάκι, στο αριστερό μισό τμήμα του κάδρου και πιο κοντά στη μηχανή, τρέχει σε ανοιχτό χώρο προς τη μηχανή, ενώ πίσω του υπάρχει μια δεντροστοιχία.

Πολλοί φωτογράφοι θέλουν να πετυχαίνουν το καδράρισμα (και κάθε άλλη πτυχή μιας εικόνας) απευθείας στη μηχανή, αλλά είναι διασκεδαστικό να πειραματίζεστε μετά με διάφορες παραλλαγές της περικοπής και της σύνθεσης χρησιμοποιώντας το λογισμικό επεξεργασίας, καθώς αυτό θα σας βοηθήσει να εξελίξετε τη ματιά σας όσον αφορά τη σύνθεση.

Οι κανόνες είναι φτιαγμένοι για να παραβιάζονται. Επομένως, αφού εξοικειωθείτε με τις τεχνικές σύνθεσης που αναφέρονται παραπάνω, δοκιμάστε να πειραματιστείτε. Αν φωτογραφίζετε έναν δρομέα, για παράδειγμα, σύμφωνα με τους συμβατικούς κανόνες της σύνθεσης θα πρέπει να αφήσετε χώρο μπροστά του. Εντούτοις, αν αφήσετε χώρο πίσω από τον δρομέα, αυτό μπορεί να δώσει την εντύπωση ότι ο δρομέας τρέχει για να ξεφύγει από κάτι αντί να τρέχει προς έναν συγκεκριμένο «στόχο». Η τοποθέτηση του θέματος σε διαφορετικά μέρη του κάδρου μπορεί να αλλάξει την ιστορία που θέλετε να αποδώσετε με την εικόνα.

Μελετήστε φωτογραφίες με μη συμβατικές συνθέσεις, όπως τα αστικά τοπία με ψηλά κτήρια, σκεφτείτε γιατί έχουν αποτέλεσμα και δοκιμάστε μερικές παραλλαγές μόνοι σας. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε να αναπτύξετε το προσωπικό σας στυλ και να πετύχετε το δημιουργικό αποτέλεσμα που επιθυμείτε. Επιπλέον, είναι και πολύ διασκεδαστικό!

Σύνταξη: Peter Wolinski

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • Ο ορίζοντας του Σικάγο κατά την χρυσή ώρα, με νερό μπροστά από τα κτήρια. Ολόκληρη η σκηνή έχει βαφτεί από την πορτοκαλί λάμψη του ορίζοντα.

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΑΣΤΙΚΩΝ ΤΟΠΙΩΝ

    Συμβουλές για σύνθεση αστικών τοπίων

    Ο οδηγός της Paula Stopka για τη σύνθεση εντυπωσιακών λήψεων κτηρίων και αστικών τοπίων.

  • Θέα από ψηλά: ελκυστικές λήψεις flat lay

    ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ

    Λήψεις flat lay για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

    Έξι επαγγελματικές συμβουλές για λήψη εντυπωσιακών φωτογραφιών από πάνω, από τον Chris Priestley, φωτογράφο προϊόντων και lifestyle.

  • Λήψη με τον διαθέσιμο φωτισμό

    ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

    Λήψη με τον διαθέσιμο φωτισμό

    Μάθετε πώς να βρίσκετε και να αποτυπώνετε το καλύτερο φως για να βελτιώσετε την εμφάνιση των φωτογραφιών σας.

  • Άτομο που κρατάει μια μηχανή Canon EOS R100 για να φωτογραφίσει δύο μέλη της οικογένειάς του που φαίνονται από πίσω.

    ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

    Πώς να κάνετε τα πρώτα σας βήματα στον κόσμο της φωτογραφίας

    Θέλετε να αναβαθμιστείτε και να περάσετε από ένα smartphone σε μια μηχανή; Ο οδηγός φωτογραφίας για αρχάριους έχει όλα όσα χρειάζεστε για να ξεκινήσετε.