Υπάρχει λόγος που η φωτογραφία παράκτιων τοπίων είναι τόσο δημοφιλής. Χάρη στις έντονες αντιθέσεις της στεριάς και της θάλασσας, τους σχηματισμούς που δημιουργεί το φως καθώς αντανακλάται στο νερό και τις συχνά δραματικές εναλλαγές των καιρικών συνθηκών, τα θαλασσινά τοπία είναι ιδιαίτερα συναρπαστικά.
Ο Ιταλός φωτογράφος και καθηγητής φωτογραφίας Erik Colombo λατρεύει τη φωτογράφιση θαλασσινών τοπίων. Περιγράφει τον εαυτό του ως «φωτογράφο 360°», καθώς έχει δουλέψει σε κάθε είδος φωτογραφίας, από γάμους μέχρι υψηλή ραπτική και εμπορικά βίντεο, αλλά το μεγάλο του πάθος είναι η φωτογραφία τοπίων και άγριας ζωής. Έχει ταξιδέψει πάρα πολύ για να φωτογραφίσει «τα πιο άγρια και πιο εμβληματικά τοπία του όμορφου πλανήτη μας, από βουνά μέχρι ωκεανούς και από παγετώνες μέχρι ηφαίστεια». Αφιερώνει επίσης μεγάλο μέρος του χρόνου του για να μοιράζεται τις δεξιότητες και τις γνώσεις του σε σεμινάρια, εργαστήρια πεδίου και φωτογραφικές εξορμήσεις.
Εδώ, ζητάμε από τον Erik τις συμβουλές του για επιτυχημένες φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων και σας προτείνουμε μερικές από τις καλύτερες επιλογές μηχανών και φακών Canon για φωτογράφιση παραλιών και θαλασσινών τοπίων.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ
Συμβουλές για καλύτερες φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων
1. Πώς να πετύχετε εντυπωσιακές φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων
«Η σύνθεση είναι το πιο σημαντικό κομμάτι στη φωτογραφία και ειδικά στα θαλασσινά τοπία», λέει ο Erik. Συμβουλεύει να αφιερώνετε λίγο χρόνο σε μια τοποθεσία πριν ξεκινήσετε να βγάζετε φωτογραφίες. «Η εξερεύνηση χωρίς μηχανή είναι κάτι που θα σας βοηθήσει πολύ», λέει. «Αφού πρώτα αφιερώσω 20-30 λεπτά για να γνωρίσω ένα μέρος, μόνο τότε βγάζω τη μηχανή από το σακίδιό μου.»
Στην πραγματική ζωή, η ανοιχτή θάλασσα μπορεί να είναι καθηλωτική, αλλά μια στατική εικόνα δεν μπορεί να αποτυπώσει τον δυναμισμό της. Αναζητήστε χαρακτηριστικά σχήματα στην ακτή για να δημιουργήσετε συνθέσεις με κλασικά στοιχεία, όπως σημεία ενδιαφέροντος σε διαφορετικές αποστάσεις, ασύμμετρο καδράρισμα και γραμμές-οδηγούς. «Τα βράχια αποτελούν ιδανικά θέματα για τη δημιουργία μιας δυναμικής σύνθεσης», λέει ο Erik, «και τα λουλούδια, με τα θερμά χρώματά τους, μπορούν να δημιουργήσουν μια εξαιρετική αντίθεση με τα ψυχρά χρώματα της θάλασσας.»
Στα θαλασσινά τοπία, ένας επίπεδος ορίζοντας μπορεί να φτιάξει ή να καταστρέψει την εικόνα. Πολλές μηχανές διαθέτουν ένα ηλεκτρονικό επίπεδο, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί πάνω από την εικόνα στο σκόπευτρο ή στην πίσω οθόνη, για να σας βοηθήσει να αποφύγετε τους κεκλιμένους ορίζοντες. Η EOS R7 διαθέτει μια λειτουργία αυτόματης οριζοντίωσης, η οποία χρησιμοποιεί τη σταθεροποίηση εικόνας μέσα στο σώμα (IBIS) για να ευθυγραμμίσει οποιονδήποτε ορίζοντα με ελαφριά κλίση, διασφαλίζοντας έτσι τέλειες λήψεις.
Όποια μηχανή κι αν χρησιμοποιήσετε, ο Erik συνιστά επίσης την ενεργοποίηση της λειτουργίας πλέγματος για οριζοντιωμένες λήψεις και για βοήθεια στις κλασικές τεχνικές σύνθεσης, όπως ο κανόνας των τρίτων, ή για την ευθυγράμμιση διαγώνιων στοιχείων της εικόνας.
2. Φωτογραφήστε θαλασσινά τοπία με κατακόρυφο προσανατολισμό
Σήμερα, η λήψη με κατακόρυφο προσανατολισμό είναι εξίσου σημαντική με τη λήψη με οριζόντιο, ακόμη κι όταν πρόκειται για τοπία. Η δημιουργία εικόνων που λειτουργούν καλά σε διάφορες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί βασικό μέρος της ροής εργασίας πολλών φωτογράφων, αλλά είναι επίσης και μια ευκαιρία να αναδείξετε ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που μπορεί να μην είναι τόσο εμφανείς στις οριζόντιες λήψεις.
«Λατρεύω τις κατακόρυφες συνθέσεις», λέει ο Erik. «Είναι πιο ενδιαφέρουσες και λιγότερο χαοτικές σε σχέση με τις οριζόντιες συνθέσεις. Για τέτοιες λήψεις, η αναζήτηση ενός καλού στοιχείου στο προσκήνιο είναι εξαιρετικά σημαντική για να διασφαλίσετε μια ενδιαφέρουσα και μοναδική φωτογραφία.»
3. Ποια είναι η καλύτερη ώρα για τη φωτογράφιση θαλασσινών τοπίων;
Το ίδιο σκηνικό μπορεί να διαφέρει αρκετά, καθώς η ένταση, η κατεύθυνση και το χρώμα του φωτός ποικίλλουν στη διάρκεια της ημέρας. Δεν υπάρχει απαραίτητα κάποια «σωστή ώρα». Ωστόσο, το φως νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα στη διάρκεια της «χρυσής ώρας», όπως και κατά την «μπλε ώρα» πριν και μετά, θα δημιουργήσει πιο ενδιαφέροντα χρώματα σε σχέση με το σκληρό φως του μεσημεριανού ήλιου.
Αν φωτογραφίζετε νωρίς το πρωί ή αργά μέσα στη μέρα, μπορεί να έχετε τη δυνατότητα να αποτυπώσετε μερικά πολύ εντυπωσιακά θαλασσινά τοπία με ανθρώπους, δέντρα και άλλα χαρακτηριστικά του τοπίου ή τεχνητές δομές που διακρίνονται ως σιλουέτες. Ωστόσο, για περισσότερες λεπτομέρειες και δημιουργική ευελιξία, ακολουθήστε την ίδια προσέγγιση όπως και με τους άλλους τύπους φωτογραφίας σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού: χρησιμοποιήστε μεγάλο διάφραγμα (χαμηλό αριθμό f) για να επιτρέψετε σε όσο το δυνατόν περισσότερο φως να εισέλθει στη μηχανή, αυξήστε τη ρύθμιση ISO και επιλέξτε μια μηχανή που έχει σχεδιαστεί για εξαιρετική απόδοση σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού, όπως τα μοντέλα του Συστήματος EOS R της Canon.
Ωστόσο, συνήθως η πρόκληση είναι η λήψη σε συνθήκες πολύ έντονου φωτός, όπως π.χ. υπό τον εκτυφλωτικό μεσημεριανό ήλιο, και όχι όταν υπάρχει ασθενής φωτισμός. Για αυτές, η EOS R50 και άλλες μηχανές Canon περιλαμβάνουν λειτουργίες όπως η κατάσταση Έξυπνης σκηνής και η κατάσταση σκηνής HDR (υψηλό δυναμικό εύρος), οι οποίες είναι ιδανικές για συνθήκες με έντονη αντίθεση, όπως συμβαίνει με τις έντονες αντανακλάσεις που συχνά συναντάτε στην παραλία.
4. Ρυθμίσεις μηχανής για καλύτερες φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων
Αν δεν μπορείτε να αποφύγετε τη φωτογράφιση με έντονο φως κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο Erik είναι υπέρ της χρήσης ενός φίλτρου ουδέτερης πυκνότητας (ND) για τη μείωση της ποσότητας του φωτός που εισέρχεται στη μηχανή. Του αρέσει να χρησιμοποιεί ένα ισχυρό φίλτρο ND1000 10 στοπ. «Με αυτόν τον τρόπο φιλτράρεται η ποσότητα του φωτός, ώστε να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φωτογράφιση μακράς έκθεσης για να το φλουτάρισμα της κίνησης στη θάλασσα», λέει.
Στον Erik αρέσει η συγκεκριμένη τεχνική, επειδή η δημιουργία μιας αίσθησης κίνησης σε ένα θαλασσινό τοπίο μπορεί να προσθέσει ενδιαφέρον σε μια, κατά τα άλλα, μέτρια σκηνή. Δύο βασικές περιοχές στις οποίες πρέπει να εστιάσουμε είναι η θάλασσα και ο ουρανός. Και τα δύο κινούνται σχετικά αργά. Για την αποτύπωση μιας αίσθησης κίνησής τους (αντί να τα παγώσετε) χρειάζεστε χαμηλή ταχύτητα κλείστρου και ένα μέσο στήριξης της μηχανής – συνήθως ένα τρίποδο.
Η χρήση χαμηλής τιμής ISO και μικρού διαφράγματος (μεγάλος αριθμός f) θα σας επιτρέψει να χρησιμοποιήσετε χαμηλότερες ταχύτητες κλείστρου. Για να αποφύγετε την αστάθεια της μηχανής όταν πατάτε το κουμπί του κλείστρου, μπορείτε να ελέγχετε τη μηχανή σας από απόσταση χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Canon Camera Connect. Δοκιμάστε να φωτογραφίσετε χρησιμοποιώντας μακρά έκθεση 10 δευτερολέπτων ή περισσότερο, για να δείτε πώς τα σύννεφα που κινούνται και το νερό που πλησιάζει στην παραλία θολώνουν και αποκτούν ένα μεταξένιο, απαλό χρώμα. Εναλλακτικά, επιλέξτε μια πολύ υψηλή ταχύτητα κλείστρου για να αποτυπώσετε τα μεμονωμένα σταγονίδια του νερού από τα αφρισμένα κύματα.
5. Βάθος πεδίου σε φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων
Ο Erik θέλει συχνά ένα συγκεκριμένο μέρος της σκηνής να βρίσκεται σε ευκρινή εστίαση και το υπόλοιπο να είναι πιο θολό (μικρό βάθος πεδίου). Σε αυτές τις περιπτώσεις, στηρίζεται στη χειροκίνητη εστίαση και σε μια χρήσιμη λειτουργία των mirrorless μηχανών Canon, τον τονισμό περιγραμμάτων για χειροκίνητη εστίαση (Τονισμός περιγραμμάτων MF). Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν τα επίπεδα φωτός είναι χαμηλότερα ή το τοπίο είναι ομιχλώδες και η εστίαση πιο δύσκολη.
«Παρ’ όλο που η αυτόματη εστίαση είναι πολύ χρήσιμη», λέει, «όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δύσκολες, ο τονισμός των περιγραμμάτων μπορεί να αποδειχθεί σωτήριος.» Έχοντας ενεργοποιημένη τη ρύθμιση τονισμού περιγραμμάτων MF, μπορείτε να εστιάσετε χειροκίνητα με σιγουριά, καθώς η οθόνη ή το σκόπευτρο της μηχανής θα σας δείξουν με ακρίβεια όλα όσα βρίσκονται σε εστίαση. Αυτό γίνεται με την υπέρθεση ενός επιπέδου με φωτεινά χρώματα στα σημεία της σκηνής που είναι εστιασμένα, ενώ θα βλέπετε τις περιοχές που έχουν επισημανθεί να αλλάζουν καθώς ρυθμίζετε την εστίαση.
Αντίθετα, στη φωτογράφιση τοπίων, ορισμένες φορές θέλετε να βρίσκεται σε ευκρινή εστίαση όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος της σκηνής, από το προσκήνιο ως το φόντο. Μια εξαιρετική τεχνική γι' αυτό είναι η εστίαση στην υπερεστιακή απόσταση. Η υπερεστιακή απόσταση διαφέρει ανάλογα με τον φακό, το διάφραγμα και την εστιακή απόσταση που χρησιμοποιείτε. Επομένως, ο ευκολότερος τρόπος για να βρείτε πού πρέπει να εστιάσετε είναι να χρησιμοποιήσετε τη λειτουργία υπολογισμού βάθους πεδίου και υπερεστιακής απόστασης στη δωρεάν εφαρμογή Photo Companion της Canon. Αν δεν έχετε χρόνο για υπολογισμούς, ένας γρήγορος εμπειρικός κανόνας είναι να εστιάσετε περίπου στο ένα τρίτο της απόστασης έως τη σκηνή.
6. Ποιος είναι ο καλύτερος καιρός για τη φωτογράφιση θαλασσινών τοπίων;
Τα καιρικά φαινόμενα μπορούν να προσθέσουν πραγματικό ενδιαφέρον στη λήψη ενός θαλασσινού τοπίου, είτε πρόκειται για απαλά, διάσπαρτα σύννεφα με χρυσαφένιες αποχρώσεις είτε για σκούρα σύννεφα που προμηνύουν μια δυνατή καταιγίδα. Η δυνατότητα να βλέπετε ενδιαφέροντα καιρικά μοτίβα και να γνωρίζετε πώς να τα αξιοποιήσετε φωτογραφικά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο είναι μια σημαντική δεξιότητα που θα πρέπει να αποκτήσετε. «Πάντα λέω στους μαθητές μου ότι δεν υπάρχουν κακές καιρικές συνθήκες, μόνο κακοί φωτογράφοι», λέει ο Erik. «Η ομορφιά της φωτογράφισης τοπίων είναι το απρόβλεπτο της φύσης.
«Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών μου σε όλο τον κόσμο, οι καλύτερες καιρικές συνθήκες ήταν πάντοτε μετά από μια καταιγίδα.»
Φωτογραφίζετε και προέκυψε μια απρόσμενη μπόρα; Αυτό είναι ευκαιρία, όχι πρόβλημα. «Κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας στη θάλασσα», προτείνει ο Erik, «χρησιμοποιήστε έναν φακό ζουμ για να τραβήξετε φωτογραφίες των κυμάτων με υψηλή ταχύτητα κλείστρου, περίπου στα 1/1000 δευτ., ώστε να συλλάβετε τις σταγόνες των κυμάτων· εναλλακτικά, επιλέξτε μια χαμηλή ταχύτητα κλείστρου, γύρω στα 10 δευτερόλεπτα, για να δημιουργήσετε κάτι αφηρημένο.»
7. Οι καλύτερες επιλογές μηχανών και φακών για φωτογραφία θαλασσινών τοπίων
Για να ελαχιστοποιήσει το βάρος που χρειάζεται να μεταφέρει, ο Erik συχνά παίρνει μαζί του μόνο μία μηχανή – μια μηχανή full-frame του Συστήματος EOS R μαζί με έναν ευρυγώνιο φακό ζουμ RF.
Για εξαιρετικά ευρυγώνιες λήψεις, που είναι θαυμάσια επιλογή για θαλασσινά τοπία, μια μηχανή full-frame όπως η EOS R8, σε συνδυασμό με τον φακό RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, είναι ένας ανίκητος συνδυασμός για να αποτυπώνετε πλατιά τοπία με εξοπλισμό μικρού μεγέθους, κατάλληλου για ταξίδια. Η EOS R8 προσφέρει επίσης δυνατότητα γρήγορης συνεχούς λήψης με ρυθμό έως και 40fps, κάτι που είναι ιδανικό για να «πιάσετε» τη στιγμή που ένα κύμα σκάει πάνω στα βράχια.
Μια πιο προσιτή οικονομικά εναλλακτική επιλογή είναι η EOS R50 των 24,2MP σε συνδυασμό με τον φακό RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM ή με τον RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM για ακόμη πιο ελαφρύ, φορητό και εξαιρετικά ευέλικτο εξοπλισμό, ο οποίος είναι ιδανικός για μια μέρα στην παραλία.
Οι συγκεκριμένοι φακοί σάς προσφέρουν ένα ευρύ και ιδιαίτερα ευέλικτο εύρος εστιακών αποστάσεων. Αν θέλετε έναν σούπερ τηλεφακό, ο RF 100-400mm F5.6-8 IS USM είναι μια εξαιρετική επιλογή σε συνδυασμό με μια μηχανή full-frame και σας προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη εμβέλεια με μια μηχανή APS-C.
Αν έχετε ήδη φακούς EF και θέλετε να τους χρησιμοποιήσετε με μηχανές του Συστήματος EOS R, ο Προσαρμογέας βάσης φίλτρου τύπου drop-in EF-EOS R προσφέρει ένα επιπλέον πλεονέκτημα: όχι μόνο σας επιτρέπει να χρησιμοποιείτε φακούς EF και EF-S χωρίς απώλεια ποιότητας ή λειτουργικότητας, αλλά σας δίνει επίσης τη δυνατότητα να χρησιμοποιείτε φίλτρα τύπου drop-in. Διατίθεται είτε με φίλτρο V-ND είτε με φίλτρο κυκλικής πόλωσης. Αμφότερα είναι ανεκτίμητα υπό το εκτυφλωτικό φως στην παραλία.
Η παραλία δεν είναι απλώς ένα μέρος για διασκέδαση με τους φίλους και την οικογένειά σας – προσφέρει επίσης αμέτρητες δυνατότητες για εξαιρετικές φωτογραφίες τοπίων, ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.
Σύνταξη: Astrid Pitman & Sarah Bakkland
Σχετικά προϊόντα
-
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R50
Δημιουργήστε εντυπωσιακό περιεχόμενο που θα τραβήξει την προσοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αυτήν τη mirrorless μηχανή EOS R που τραβάει από ευκρινείς στατικές εικόνες μέχρι ταινίες 4K και ζωντανές ροές. Όλα σε μία ολοκληρωμένη συσκευή. -
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R10
Κάντε τα επόμενα βήματά σας στη φωτογραφία και στο βίντεο με μια mirrorless μηχανή του Συστήματος EOS R που έχει κατασκευαστεί γύρω από έναν αισθητήρα μεγέθους APS-C. -
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R7
Εξερευνήστε την άγρια φύση με μια μηχανή που προσφέρει εκπληκτική ταχύτητα και ποιότητα εικόνας, σε ένα φορητό σώμα APS-C σχεδιασμένο για το μέλλον. -
Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)
EOS R8
Περάστε στη full-frame φωτογραφία και το βίντεο και κάντε πραγματικότητα τις δημιουργικές σας φιλοδοξίες. -
Φακοί RF-S
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Πλησιάστε περισσότερο με αυτόν τον ελαφρύ, ευέλικτο τηλεφακό ζουμ APS-C και ανακαλύψτε μια νέα διάσταση στη φωτογράφιση ταξιδιών, σπορ, οικογενειακών στιγμών και κατοικιδίων. -
Φακοί RF-S
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Ένας φακός ζουμ APS-C της σειράς EOS R για ευρυγώνιες λήψεις έως λήψεις τηλεφακού, ιδανικός για ταξίδια, άγρια φύση, σπορ και lifestyle. -
Υπερ-ευρυγώνιος φακός ζουμ
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Ένας μικρός και ελαφρύς φακός ζουμ RF 15-30mm, ιδανικός για ταξίδια, συμπεριλαμβανομένων των αστικών και των φυσικών τοπίων, των αρχιτεκτονικών θεμάτων και του vlogging εν κινήσει. -
Τηλεφακός ζουμ
RF 70-200mm F4L IS USM
Ένας απαραίτητος, μικρός και ελαφρύς τηλεφακός ζουμ της σειράς L, ο RF 70-200mm F4L IS USM είναι ιδανικός για ταξίδια, σπορ/άγρια φύση και πορτραίτα. -
Τρίποδο
Tripod Grip HG-100TBR
Κάντε λήψεις για περισσότερο χρόνο με μεγαλύτερη σταθερότητα και δημιουργική ευελιξία χάρη σε αυτήν τη μοναδική λαβή-τρίποδο με αποσπώμενο τηλεχειριστήριο.