ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

Κορυφαίες συμβουλές για μοναδικές φωτογραφίες σκηνών δρόμου

Τις τελευταίες δεκαετίες, η φωτογραφία δρόμου έχει εξελιχθεί και εμπεριέχει πλέον περισσότερο πειραματισμό, αντλώντας έμπνευση από άλλα είδη, λέει ο Andres McNeill.
Φιγούρα τραβηγμένη από πίσω, η οποία διασχίζει μια μακριά κρεμαστή γέφυρα προς μια σειρά ψηλών κτηρίων. Λήψη από τον φωτογράφο σκηνών δρόμου Andres McNeill.

Η φωτογραφία δρόμου υπάρχει όσο καιρό υπάρχουν και σχετικά φορητές φωτογραφικές μηχανές. Πρόκειται για ένα είδος που περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα στυλ, αλλά ο γενικός ορισμός του είναι οι μη σκηνοθετημένες εικόνες που καταγράφονται σε δημόσιο χώρο. Οι περισσότεροι θεωρούν το στυλ της Νέας Υόρκης, από τη δεκαετία του 1960 ως τη δεκαετία του 1980, την πεμπτουσία της φωτογραφίας δρόμου – λήψεις με γρήγορη δράση, που μερικές φορές έχουν αποτυπωθεί σε πολύ μικρή απόσταση από τα πρόσωπα των ανθρώπων. Ωστόσο, όπως κάθε είδος φωτογραφίας, έχει εξελιχθεί.

Σε μια εποχή όπου όλοι έχουν ένα smartphone στην τσέπη, οι φωτογράφοι σκηνών δρόμου που ασχολούνται σοβαρά με το είδος διαφοροποιούνται χάρη στη δημιουργικότητά τους αλλά και χάρη στην ποιότητα των εικόνων που τραβούν με τις μηχανές τους. Μπορεί να εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το στυλ που περιγράφουμε παραπάνω, αλλά φωτογραφίζουν σκηνές δρόμου με τον δικό τους τρόπο.

Πάρτε ως παράδειγμα τον Andres McNeill. Με βάση τη Γλασκόβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχει αποκτήσει μεγάλο κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χάρη στις εντυπωσιακές λήψεις της σκωτσέζικης πόλης, οι οποίες έχουν ως επίκεντρο αρχιτεκτονικά θέματα. Για τον Andres, προτεραιότητα έχουν τα κτήρια και μετά οι άνθρωποι.

Εδώ μοιράζεται μαζί μας τις συμβουλές του για τη φωτογράφιση στον δρόμο.

1. Παρατηρήστε τον κόσμο γύρω σας

Δύο φιγούρες που κρατούν ομπρέλες και περπατούν μπροστά από ένα μεγάλο, επιβλητικό κτήριο. Λήψη από τον φωτογράφο σκηνών δρόμου Andres McNeill.

Παρ’ όλο που ο Andres αντλεί έμπνευση από την αρχιτεκτονική, του αρέσει να εντάσσει στις αστικές φωτογραφίες του και ανθρώπους, για να προσθέτει κίνηση και προσωπικότητα και να δίνει ζωή στις λήψεις. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και φακό Canon EF 70-200mm f/4L IS USM στα 200mm, με 1/800 δευτ., f/4 και ISO 400. © Andres McNeill

Ηλικιωμένος άνδρας που περπατάει κατά μήκος του πεζοδρομίου με ένα μπαστούνι, ο οποίος φαντάζει μικροσκοπικός μπροστά στον τοίχο ενός ψηλού κτηρίου με κόκκινα τούβλα. Λήψη από τον φωτογράφο σκηνών δρόμου Andres McNeill.

Οι διαγραμμίσεις των λωρίδων στον δρόμο και τα μεταλλικά στοιχεία στο εξωτερικό αυτού του κτηρίου τραβούν το βλέμμα του θεατή προς την ηλικιωμένη φιγούρα που περπατάει με το μπαστούνι δίπλα στους επιβλητικούς τοίχους από κόκκινα τούβλα. Λήψη με Canon EOS R8 και φακό Canon RF 28mm F2.8 STM, με 1/800 δευτ., f/2.8 και ISO 100. © Andres McNeill

Όταν ο Andres βγαίνει έξω για φωτογράφιση, αποφεύγει σκοπίμως να υπεραναλύει το πού θα πάει και προτιμάει να κινείται με βάση αυτά που βρίσκει μπροστά του. Ωστόσο, ξέρει περίπου τι ψάχνει. «Θα έλεγα ότι διαφέρω λίγο από τους περισσότερους φωτογράφους σκηνών δρόμου, επειδή λαμβάνω υπόψη μου την αστική αρχιτεκτονική», εξηγεί. «Με ενδιαφέρει η παρουσίαση της κλίμακας. Μου αρέσει να έχω ένα τεράστιο κτήριο με ανθρώπους στο προσκήνιο για να δημιουργώ αντίθεση.»

Ο Andres τριγυρίζει μέχρι να βρει ένα σημείο που πιστεύει ότι θα του δώσει μια δυνατή σύνθεση. Στη συνέχεια, ετοιμάζει τη μηχανή του και περιμένει. «Βρίσκω ένα ωραίο κτήριο για φόντο. Το άτομο που θα περάσει από μπροστά είναι σχεδόν δευτερεύον», λέει. Αυτό που κάνει ένα θέμα ιδανικό βασίζεται συχνά στην οπτική επανάληψη ή σε μια σύμπτωση – «ένα άτομο που φοράει μια πράσινη μπλούζα δίπλα σε μια διαφημιστική πινακίδα με την εικόνα ενός ατόμου που φοράει μια πράσινη μπλούζα, τέτοιου είδους πράγματα».

Όταν φωτογραφίζετε άτομα σε μια σκηνή, είναι σημαντικό να έχετε στο μυαλό σας ένα σημείο εστίασης – είτε τα μάτια του κύριου θέματος είτε το πρόσωπο ενός σημαντικού ανθρώπου μέσα στο πλήθος, ή κάποιον που τρέχει στον δρόμο.

2. Βρείτε ένα στυλ που σας εμπνέει

Δύο περίτεχνα κτήρια σε σκιά πλαισιώνουν ένα τρίτο κτήριο, το οποίο είναι λουσμένο στο φως του ήλιου, σε αυτήν τη φωτογραφία σκηνής δρόμου που είναι τραβηγμένη από χαμηλά.

Ένα πλεονέκτημα της χρήσης ψηλών κτηρίων ως πλαίσιο μέσα στο κάδρο είναι ότι μπορείτε να τα φωτογραφίσετε οποιαδήποτε στιγμή. «Δεν έχει σημασία αν φωτογραφίζετε το μεσημέρι (που είναι συνήθως ο εφιάλτης κάθε φωτογράφου, δεδομένου ότι ο ήλιος είναι πιο δυνατός), επειδή και πάλι μπορείτε να βρείτε μια ωραία αντίθεση ανάμεσα στο φως και τη σκιά», λέει ο Andres. Λήψη με Canon EOS R8 και φακό Canon RF 28mm F2.8 STM, με 1/250 δευτ., f/2.8 και ISO 200. © Andres McNeill

Άτομο που παρακολουθεί και περιμένει σε μια πλατφόρμα, καθώς ένα τρένο περνάει με μεγάλη ταχύτητα. Το άτομο βρίσκεται σε απόλυτα σωστή εστίαση, ενώ το βαγόνι του τρένου είναι θολό.

Ο λόγος για τον οποίο στον Andres αρέσει να δημιουργεί εικόνες που μοιάζουν με στατικές εικόνες από ταινίες είναι επειδή δημιουργεί μια «νοσταλγική εμφάνιση, σχεδόν όπως η Γλασκόβη της παιδικής μου ηλικίας», αναφέρει. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, με 1/6 δευτ., f/4.5 και ISO 100. © Andres McNeill

Ο κινηματογράφος είναι ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τον Andres, ο οποίος συνθέτει τις εικόνες του «σχεδόν όπως κάνουν οι σκηνοθέτες για τις καθοριστικές λήψεις μιας ταινίας».

Τονίζει ότι, στις μέρες μας, δεν υπάρχει κάποια ενιαία προσέγγιση για τη φωτογραφία δρόμου. Αυτά που τραβούν περισσότερο την προσοχή του Andres είναι τα σχήματα και τα μοτίβα των κτηρίων, είτε πρόκειται για βικτοριανά οικοδομήματα του 19ου αιώνα είτε για τις διάσπαρτες μοντέρνες κατασκευές που συναντάει κανείς στους δρόμους της Γλασκόβης. Όπως αναφέρει, «Μου αρέσει πολύ να χρησιμοποιώ γραμμές-οδηγούς, όπου οι γραμμές ενός κτηρίου οδηγούν το μάτι στο θέμα της λήψης. Μερικές φορές φωτογραφίζω έχοντας ένα κτήριο σε μια από τις πλευρές του κάδρου και στο κέντρο έναν άνθρωπο ή ίσως κάποιο ταξί που έρχεται προς το μέρος μου.

«Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι προσέγγισης», εξηγεί ο Andres. «Παλιότερα η εστιακή απόσταση ήταν πάντα 35mm, μερικές φορές με τη μηχανή στη μέση και κοντά στο θέμα, ενώ τώρα χρησιμοποιούμε μεγάλη ποικιλία εστιακών αποστάσεων. Αν θέλετε ακόμη λιγότερη αλληλεπίδραση, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε εστιακή απόσταση 85mm ή 200mm για να φωτογραφίσετε από την άλλη μεριά του δρόμου και να αποτυπώσετε μια στιγμή που μπορεί να σας ξέφευγε στα 35mm.»

3. Υιοθετήστε δημιουργικές προοπτικές

Λήψη από τον Andres McNeill, φωτογράφο σκηνών δρόμου, που τραβήχτηκε κάτω από μια γέφυρα. Ένα κτήριο και δέντρα αντανακλώνται πάνω σε μια μεγάλη λακκούβα με νερό.

Ο Andres έκανε μια κατά τα άλλα συνηθισμένη σκηνή να φαίνεται ενδιαφέρουσα, χρησιμοποιώντας το έδαφος και το κάτω μέρος της γέφυρας ως φυσικά πλαίσια για το καδράρισμα και διασφαλίζοντας ότι το κτήριο και τα δέντρα αντανακλώνται στη μεγάλη λακκούβα στο δρόμο. Λήψη με Canon EOS R8 και φακό Canon RF 28mm F2.8 STM, με 1/1000 δευτ., f/3.5 και ISO 100. © Andres McNeill

Λιθόστρωτος και στριφογυριστός δρόμος της Γλασκόβης, τραβηγμένος από ψηλά. Μεταξύ των κτηρίων και στις δύο πλευρές κρέμονται πολύχρωμα σημαιάκια. Λήψη από τον φωτογράφο σκηνών δρόμου Andres McNeill.

Προσθέστε ποικιλία στις αστικές φωτογραφίες σας, κάνοντας τη λήψη ενός δρόμου από πάνω προς τα κάτω ή από το έδαφος προς τα επάνω. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και φακό Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM στα 16mm, με 1/160 δευτ., f/5 και ISO 100. © Andres McNeill

Για να δημιουργήσετε ξεχωριστές εικόνες, δοκιμάστε να καταγράψετε λήψεις από ασυνήθιστη γωνία ή αντισυμβατική θέση. Ένα από τα πράγματα που λατρεύει ο Andres στη Γλασκόβη είναι οι διαφορετικές προοπτικές και τα επίπεδα που μπορεί να εντάξει στο κάδρο, καθώς η περιοχή έχει αρκετούς λόφους. Το υψόμετρο ενδείκνυται επίσης για τη φωτογράφιση του ηλιοβασιλέματος.

Άλλη μια χρήσιμη τεχνική είναι οι αντανακλάσεις σε τζάμι ή σε άλλες γυαλιστερές επιφάνειες. Εκτός από τα τζάμια, μπορείτε να πειραματιστείτε με ποτάμια και λακκούβες με νερό, για να δημιουργήσετε ενδιαφέρουσες συνθέσεις.

Αν φωτογραφίζετε εικόνες από τον δρόμο, σκεφτείτε τι είναι αυτό που κάνει μοναδική τη δική σας πόλη και χρησιμοποιήστε το για να κάνετε τις εικόνες σας ενδιαφέρουσες και πιο ξεχωριστές.

4. Αξιοποιήστε τις καιρικές συνθήκες προς όφελός σας

Άτομο ντυμένο με μαύρο κοστούμι, το οποίο κρατάει μια μεγάλη μαύρη ομπρέλα και περπατάει έχοντας την πλάτη του στραμμένη στη μηχανή, σε έναν βροχερό δρόμο της πόλης. Λήψη από τον Andres McNeill.

Η προστασία από τις καιρικές συνθήκες που προσφέρουν οι μηχανές της Canon δεν έχει απογοητεύσει ποτέ τον Andres. Ωστόσο, ορισμένες φορές παίρνει μαζί του ένα πρόσθετο αδιάβροχο κάλυμμα για τη μηχανή του, σε περίπτωση που το ψιλόβροχο μετατραπεί σε καταιγίδα. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και φακό Canon EF 70-200mm f/4L IS USM στα 165mm, με 1/160 δευτ., f/4 και ISO 100. © Andres McNeill

Στενός, λιθόστρωτος δρόμος το σούρουπο, με τα λαμπάκια που είναι κρεμασμένα ανάμεσα στα κτήρια να αντανακλώνται στις λακκούβες με νερό στον δρόμο. Λήψη από τον Andres McNeill.

Συνήθως, για να πετύχει κανείς την τέλεια λήψη, πρέπει να έχει υπομονή. Ο Andres μπορεί να μείνει για μισή ώρα στο ίδιο σημείο χωρίς να τραβήξει την εικόνα που θέλει, όπως για παράδειγμα κάποιον να περπατάει μέσα στο κάδρο. Αλλά αφού εντοπίσετε ένα ενδιαφέρον σημείο, μπορείτε πάντοτε να επιστρέψετε μια άλλη ημέρα. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και φακό Canon EF 70-200mm f/4L USM, με 1/250 δευτ., f/4.5 και ISO 3200. © Andres McNeill

Η Γλασκόβη μπορεί να έχει ένα όμορφο αστικό περιβάλλον, αλλά είναι επίσης μια από τις πιο βροχερές πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου. Τον Andres δεν τον ενοχλεί. Για την ακρίβεια, ελέγχει την πρόβλεψη του καιρού και ελπίζει να βρέξει. «Οι φίλοι και η οικογένειά μου με μισούν γι’ αυτό», λέει γελώντας.

«Επειδή οι μηχανές του Συστήματος EOS R έχουν πολύ υψηλή ανάλυση, μπορώ να δω κάθε σταγόνα βροχής», προσθέτει. «Η βροχή δίνει στις εικόνες μια εντελώς διαφορετική εμφάνιση σε σχέση με την εμφάνιση που θα είχαν αν είχαν τραβηχτεί μια καλοκαιρινή μέρα. Έχουν πιο μελαγχολική αίσθηση.» Επίσης, οι ομπρέλες είναι εξαιρετικά αξεσουάρ.

5. Να δείχνετε σεβασμό

Φωτογραφία σκηνής δρόμου από τον Andres McNeill, με έναν ποδηλάτη σε έναν πλακόστρωτο δρόμο μπροστά από ένα υπέροχο πέτρινο κτήριο.

Όταν πρωτοξεκίνησε, ο Andres προσπαθούσε να μιμηθεί τους φωτογράφους σκηνών δρόμου του παρελθόντος, οι οποίοι πλησίαζαν τα θέματά τους όσο το δυνατόν περισσότερο. Ωστόσο, στη συνέχεια συνειδητοποίησε ότι «δεν μου αρέσει να εισβάλλω στον προσωπικό χώρο των ανθρώπων.» «Δεν είναι αυτό το στυλ μου». Λήψη με Canon EOS R8 και φακό Canon RF 28mm F2.8 STM με 1/500 δευτ., f/4.5 και ISO 100. © Andres McNeill

Συνιστάται να ελέγχετε πάντα το νομικό πλαίσιο της περιοχής στην οποία σκοπεύετε να καταγράψετε σκηνές δρόμου. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές, οι περισσότερες χώρες επιτρέπουν τη φωτογράφιση σε δημόσιους χώρους, εκτός αν ορίζεται κάτι διαφορετικό. Αυτό περιλαμβάνει τη φωτογράφιση των πεζών στον δρόμο και των ανθρώπων σε δημόσιους χώρους, όπως τα πάρκα.

Ακόμη κι έτσι, η φωτογράφιση αγνώστων μπορεί να φανεί αγχωτική. «Εξηγήστε με ειλικρίνεια τι κάνετε και αφήστε το πάθος σας να λάμψει», συμβουλεύει ο Andres, ο οποίος συνήθως τραβάει τη λήψη και, όταν γίνεται, πλησιάζει το θέμα για να του δείξει τη λήψη στο πίσω μέρος της μηχανής του. Μπορείτε επίσης να προσφερθείτε να στείλετε τις εικόνες στο θέμα σας ή να του δώσετε τα στοιχεία σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να μπορέσει να δει τις εικόνες στο διαδίκτυο.

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν αντιρρήσεις, αλλά ο Andres θα διαγράψει ευχαρίστως μια εικόνα αν του το ζητήσουν.

6. Τελειοποιήστε τον εξοπλισμό σας για τη φωτογραφία δρόμου

Δύο χέρια που κρατούν μια Canon EOS R8 με φακό Canon RF 28mm F2.8 STM.

Η καταγραφή αυθόρμητων στιγμών και ιδιαίτερων σκηνών είναι μία από τις μεγάλες απολαύσεις της φωτογράφισης σκηνών δρόμου. Συνεπώς, το ιδανικό είναι να έχετε μια μηχανή με γρήγορη κατάσταση ριπής. Η EOS R8 μπορεί να φωτογραφίσει σε έως και 40fps με το ηλεκτρονικό κλείστρο, ενώ διαθέτει επίσης κατάσταση Ριπής RAW στα 30fps με δυνατότητα προκαταρκτικής λήψης, που σας επιτρέπει να ξεκινήσετε την καταγραφή αρχείων RAW πατώντας το κουμπί κλείστρου μέχρι τη μέση.

Το μικρό μέγεθος και οι επιδόσεις σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού των mirrorless μηχανών Canon του Συστήματος EOS R, από τη full-frame EOS R8 και την EOS R6 Mark II μέχρι την APS-C EOS R10 και την EOS R50, τις καθιστά ιδανικές επιλογές για φωτογραφία δρόμου.

Ο Andres φωτογραφίζει συνήθως με υψηλές ταχύτητες κλείστρου σε κατάσταση συνεχούς λήψης κατά ριπές. «Θέλω να παγώνω τη δράση, χωρίς να χάνω τη λήψη», εξηγεί.

Παραδοσιακά, οι φωτογράφοι σκηνών δρόμου χρησιμοποιούσαν φακούς 35mm ή 50mm, επειδή είναι πιο κοντά στον τρόπο με τον οποίο βλέπει το ανθρώπινο μάτι τον κόσμο και, επομένως, προσφέρουν μια φυσική προοπτική. Οι Canon RF 50mm F1.8 STM και RF 35mm F1.8 MACRO IS STM προσφέρουν εξαιρετικά ομαλό bokeh, ενώ το μεγάλο διάφραγμα που διαθέτουν συμβάλλει επίσης στη δημιουργία κινηματογραφικής αίσθησης, απομονώνοντας το θέμα και διατηρώντας το φόντο φλουταρισμένο.

Αν, ωστόσο, το φόντο σας είναι εξίσου σημαντικό με το θέμα σας, ένας ευρυγώνιος φακός ίσως είναι μια καλύτερη επιλογή. Ο εξαιρετικά μικρός Canon RF 28mm F2.8 STM διαθέτει ευέλικτη εστιακή απόσταση και γρήγορο διάφραγμα για πειραματισμό με το φλουτάρισμα του φόντου, καθιστώντας τον ιδανική επιλογή για φωτογραφία δρόμου. Ο ευέλικτος Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM διαθέτει οπτικό σύστημα IS για να ελαχιστοποιεί την αστάθεια της μηχανής και σας προσφέρει την ευελιξία να καταγράφετε αστικές σκηνές με ευρυγώνια λήψη, καθώς και πορτραίτα δρόμου γεμάτα συναίσθημα. «Μερικές φορές μου αρέσει να μπορώ να ζουμάρω και να δημιουργώ διαφορετικές προοπτικές», λέει ο Andres.

Η λήψη με τηλεφακό σάς επιτρέπει να κρατάτε κάποια απόσταση από το θέμα, ώστε να μην χρειάζεται να παραβιάσετε τον προσωπικό του χώρο. Ο Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM είναι ένας εξαιρετικά ευέλικτος φακός ζουμ 10x, ιδανικός αν θέλετε έναν φακό με εστιακή απόσταση για κάθε σενάριο

Η φωτογραφία δρόμου είναι το πιο προσιτό είδος φωτογραφίας. Δεν χρειάζεστε περίπλοκο και ακριβό εξοπλισμό για να ξεκινήσετε. Δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε στο εξωτερικό, να σκαρφαλώσετε σε βουνά ή να καθίσετε για εβδομάδες σε κάποια κρυψώνα μέχρι να εμφανιστεί ένα σπάνιο πλάσμα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να πάρετε τον εξοπλισμό σας, να βγείτε στους δρόμους της περιοχής σας και να ξεκινήσετε να φωτογραφίζετε. Και πρόκειται για μια δεξιότητα που βελτιώνεται με την εξάσκηση. «Μέχρι να εκπαιδεύσεις το βλέμμα σου, δεν συνειδητοποιείς ότι οι απίστευτες στιγμές συμβαίνουν συνεχώς», λέει ο Andres. «Το μυστικό είναι να έχεις υπομονή.»

Υπάρχουν συναρπαστικά θέματα ακριβώς έξω από την πόρτα σας. Επομένως, βγείτε έξω, μείνετε σε ετοιμότητα και πατήστε το κουμπί του κλείστρου.


Σύνταξη: Rachel Segal Hamilton

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

    Πρόκληση για έναν φακό: φωτογραφία δρόμου

    Γιατί ο Canon RF 28mm F2.8 STM αποτελεί απαραίτητο εξοπλισμό για τους φωτογράφους σκηνών δρόμου.

  • Φωτογράφιση αρχιτεκτονικών θεμάτων

    Συμβουλές για φωτογράφιση αρχιτεκτονικών θεμάτων

    Ξεκινήστε τη φωτογράφιση αρχιτεκτονικών θεμάτων με τεχνικές και ιδέες από έναν επαγγελματία.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

    Ανακαλύψτε την αφηρημένη φωτογράφιση δρόμου

    Δημιουργήστε εντυπωσιακά έργα τέχνης από πεζά θέματα με αυτές τις απλές τεχνικές για σουρεαλιστικές αστικές εικόνες.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

    Συμβουλές για τη λήψη πορτραίτων σε εξωτερικούς χώρους

    Οι καλύτερες συμβουλές για εντυπωσιακά πορτραίτα δρόμου, από τον επαγγελματία φωτογράφο Julian Love.