ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΔΡΟΜΟΥ

Πώς να φωτογραφίζετε πορτραίτα δρόμου: συμβουλές από έναν επαγγελματία

Μάθετε από τον Julian Love, φωτογράφο πορτραίτων και lifestyle, πώς να προσεγγίσετε το πιθανό πρόσωπο της φωτογράφισης, αλλά και τον φωτισμό και τη σύνθεση, σε αυτόν τον ολοκληρωμένο οδηγό του για πορτραίτα δρόμου.
Canon Camera

Τα πορτραίτα δρόμου συγχέονται εύκολα με τη φωτογραφία δρόμου. Τα δύο στυλ έχουν πολλά κοινά: και τα δύο αφορούν στη λήψη φωτογραφιών αγνώστων σε εξωτερικό χώρο. Ωστόσο, ενώ η φωτογραφία δρόμου είναι αυθόρμητη, και μερικές φορές η λήψη γίνεται χωρίς καν να το μάθει το θέμα, στα πορτραίτα δρόμου, όπως εξηγεί ο φωτογράφος lifestyle και πορτραίτων Julian Love, «το πρόσωπο που φωτογραφίζεται συναινεί στη διαδικασία.

«Του έχετε μιλήσει, ίσως και να του έχετε πει τι πόζες να πάρει», συνεχίζει. «Υπάρχει περισσότερη αλληλεπίδραση, πρόκειται για μια συνεργασία και όχι απλώς μια παρατήρηση.» Ο Julian χρησιμοποίησε πρόσφατα την Canon EOS RP στους δρόμους της γενέτειράς του, στο Μπαθ του Ηνωμένου Βασιλείου, τραβώντας πορτραίτα δρόμου. Εδώ μοιράζεται τις οκτώ συμβουλές του για εντυπωσιακές λήψεις.

Γυναίκα με μπλε αμάνικο φόρεμα και γυαλιά ηλίου στο κεφάλι της, που γέρνει σε έναν πέτρινο τοίχο.

Η Emma φωτογραφήθηκε ενώ περίμενε έναν φίλο της έξω από ένα εστιατόριο. «Αν κάποιος τραβήξει το βλέμμα σας επειδή σας φαίνεται εντυπωσιακός, συνήθως το γνωρίζει και, συχνά, θα δεχτεί να φωτογραφηθεί», αναφέρει ο Julian. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 85mm F2 Macro IS STM, με 1/640 δευτ., f/2 και ISO100. © Julian Love

Ένας χαμογελαστός υπαίθριος πωλητής, με κασκόλ και μπορντό ποδιά, που στέκεται πίσω από τα προϊόντα του.

Ο Ben στον πάγκο του στη λαϊκή αγορά του Μπαθ. «Ίσως υπάρχει κάποιο κατάστημα ή πάγκος που πάντα σας φαινόταν ωραίος, ή ένα εργαστήρι από το οποίο περνάτε καθώς πηγαίνετε στη δουλειά. Περάστε από εκεί ή επικοινωνήστε μαζί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ρωτήσετε αν θα ήθελαν να τους φωτογραφίσετε», λέει ο Julian. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 50mm F1.8 STM, με 1/60 δευτ., f/2.8 και ISO160. © Julian Love

1. Εντοπίστε ένα θέμα

«Η λέξη ‘δρόμος’ μπορεί να είναι κάπως παραπλανητική», αναφέρει ο Julian, καθώς το θέμα σας δεν χρειάζεται να κινείται στο δρόμο. «Οι διαβάτες είναι συχνά η χειρότερη επιλογή, επειδή πηγαίνουν κάπου και δεν θέλουν να σταματήσουν.» Αντίθετα, ο Julian συμβουλεύει να αναζητήσετε άτομα που δεν βιάζονται, τα οποία μπορεί να χαρούν να περάσουν πέντε λεπτά μαζί σας. Ειδικότερα, προτείνει την αναζήτηση πιθανών θεμάτων σε σημεία όπου οι άνθρωποι συνήθως στέκονται και περιμένουν – στάσεις λεωφορείων, πιάτσες ταξί ή σιδηροδρομικούς σταθμούς.

«Οι καταστηματάρχες είναι επίσης υπέροχοι, καθώς συχνά βρίσκονται σε ενδιαφέροντα μέρη», προσθέτει. «Μην πάτε όμως το Σάββατο το πρωί, όταν θα έχουν πολλή δουλειά.» Όταν επιλέγετε ένα θέμα, σκεφτείτε πώς θα μπορούσατε να συμπεριλάβετε το περιβάλλον του στην εικόνα για να πείτε μια σχετική ιστορία. Τα λουλούδια με έντονα χρώματα, για παράδειγμα, αποτελούν ιδανικό φόντο για τη φωτογραφία της Marcia Wood (στην κορυφή) από τον Julian, η οποία μετακόμισε στο Μπαθ από το Λονδίνο με το σύζυγό της, που είναι δενδροκόμος, πριν από περίπου τέσσερα χρόνια. «Ήταν αρκετά επικοινωνιακή και είχε ενθουσιαστεί με τη φωτογράφιση», αναφέρει ο Julian.

2. Ξεκινήστε μια συζήτηση

Τα πορτραίτα δρόμου εξαρτώνται από την αλληλεπίδραση με το θέμα σας, οπότε το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να ξεκινήσετε μια συζήτηση. «Συστήνομαι ως φωτογράφος και εξηγώ γιατί θα ήθελα να τους φωτογραφίσω», αναφέρει ο Julian. «Μπορεί να είναι επειδή μου φαίνεται ενδιαφέρον το ντύσιμο, η εμφάνισή τους ή ακόμα και η τοποθεσία. Ή απλώς να είναι ιδιαίτερα ωραίο το φως.» Κάποιοι άνθρωποι μπορεί να μην βλέπουν τον εαυτό τους όπως εσείς, γι' αυτό μην φοβάστε να ενθαρρύνετε λίγο το πιθανό θέμα εξηγώντας του τι βρίσκετε ενδιαφέρον σε αυτό ως φωτογράφος.

3. Απλοποιήστε τη σύνθεσή σας

Σύμφωνα με τον Julian, η τέχνη της σύνθεσης έχει να κάνει με την απλοποίηση του περιεχομένου του κάδρου. Και αυτό ισχύει κυρίως, λέει, «όταν είσαι έξω στον πραγματικό κόσμο, σε χώρους που δεν μπορείς να ελέγξεις». Στους κοινόχρηστους χώρους, μπορεί να υπάρχει πολλή οπτική σύγχυση, έντονα χρώματα ή εναλλαγές από το φως στο σκοτάδι. «Στόχος είναι να ελαχιστοποιήσετε αυτά τα χαρακτηριστικά για μια ελαφρώς πιο γραφική σύνθεση, καθώς και να δημιουργήσετε μια καλή αντίθεση μεταξύ του θέματός σας και του φόντου. Μπορείτε να αναζητήσετε ένα απλό φόντο. Μπορεί επίσης το θέμα της φωτογράφισης να είναι φωτεινό και το φόντο σκούρο ή το αντίστροφο, ή μπορεί να υπάρχει μια χρωματική αντίθεση – ίσως το θέμα να φοράει πράσινο χρώμα και το φόντο να είναι κόκκινο. Προσπαθήστε να κάνετε το θέμα σας να ξεχωρίζει.»

Γυναίκα με ανοιχτά κόκκινα μαλλιά και τζιν φόρεμα-σαλοπέτα στέκεται μπροστά από πίνακες ζωγραφικής που κρέμονται σε έναν ξύλινο τοίχο.

Η Rebecca στέκεται σε μια γκαλερί μπροστά από τα έργα τέχνης του συζύγου της. «Προσπαθήστε να τοποθετήσετε το θέμα σας έτσι ώστε το φως να πέφτει στο πρόσωπο από τη μία πλευρά, δημιουργώντας αντίθεση και τονίζοντας τα χαρακτηριστικά», αναφέρει ο Julian. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 50mm F1.8 STM, με 1/80 δευτ., f/2.8 και ISO100. © Julian Love

Άνδρας με γκρίζα μαλλιά και σκούρο καφέ μπουφάν, που κάθεται πίσω από έναν πάγκο υπαίθριας αγοράς και πουλά αντικέ μπολ και βάζα.

Δεν χρειάζεται να ξεκινήσετε χωρίς πρόγραμμα. Σκεφτείτε μέρη ή ανθρώπους για να προσεγγίσετε. «Υπάρχει μια αγορά με αντίκες στο Μπαθ κάθε Σάββατο. Φωτογράφησα λοιπόν έναν από τους υπαίθριους πωλητές. Ήταν 9:30 το πρωί, πριν έρθει πολύς κόσμος, οπότε ήταν καθισμένος αναπαυτικά στην καρέκλα του.» Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 50mm F1.8 STM, με 1/640 δευτ., f/2.8 και ISO100. © Julian Love

4. Μην διστάσετε να δώσετε οδηγίες

Όπως λέει ο Julian, τα πορτραίτα δρόμου έχουν να κάνουν με την αλληλεπίδραση, γι' αυτό μην ντρέπεστε να ζητήσετε από το θέμα σας να μετακινηθεί, αν είναι απαραίτητο. «Το φως μπορεί να είναι πιο όμορφο αν φωτογραφίσετε το θέμα στην σκιά, ή μπορεί να είναι καλύτερη η φωτογραφία αν δώσετε μερικές συμβουλές για το ποζάρισμα», αναφέρει ο Julian. Διαπίστωσε ότι η πίσω οθόνη της Canon EOS RP βοήθησε με αυτό το στοιχείο των πορτραίτων δρόμου. «Έτσι αλληλεπιδράς λίγο περισσότερο με το θέμα και κρύβεσαι λιγότερο πίσω από τη μηχανή», μας λέει.

Η λειτουργία αυτόματης εστίασης ‘Ανίχνευση και παρακολούθηση προσώπων’ στην Canon EOS RP ήταν επίσης χρήσιμη. «Πρόκειται για μια εξαιρετική τεχνολογία, η οποία σας επιτρέπει να αφιερώνετε περισσότερο χρόνο στην αλληλεπίδραση με το θέμα σας και στην επιλογή της σύνθεσης, χωρίς να χρειάζεται να ανησυχείτε για την εστίαση. Κάθε φωτογραφία έχει εστιαστεί τέλεια στο πρόσωπο του ατόμου, ακόμη κι όταν είναι σχετικά μικρό στο κάδρο.»

5. Αλλάξτε φακούς

Για τις πρόσφατες λήψεις πορτραίτων δρόμου, ο Julian φωτογράφισε ανθρώπους σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους χρησιμοποιώντας τρεις διαφορετικούς φακούς: τον Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, τον Canon RF 50mm F1.8 STM και τον Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. «Για τα πορτραίτα σε εσωτερικούς χώρους είχα την τάση να χρησιμοποιώ τον 35mm ή 50mm, και για τους εξωτερικούς χώρους τον 50mm ή 85mm. Οι αποφάσεις μου βασίζονται στο πόσο μεγάλο μέρος του φόντου θέλω να συμπεριλάβω. Σε εσωτερικούς χώρους, βρίσκεστε πιο κοντά στο θέμα σας, καθώς ο χώρος είναι λιγότερος και θέλετε να δείξετε μεγαλύτερο μέρος του φυσικού περιβάλλοντος, οπότε ο φακός 35mm είναι χρήσιμος. Σε εξωτερικούς χώρους, το φόντο έχει περισσότερο συνωστισμό και είναι λιγότερο ελεγχόμενο, επομένως ένας φακός μεγάλης εστιακής απόστασης βοηθά στην απομόνωση του θέματος και κάνει το πορτραίτο πιο προσωπικό.»

Η Canon EOS RP και οι φακοί που επέλεξε ο Julian έχουν μικρό βάρος, γεγονός που τους καθιστά ιδανικούς για τη λήψη πορτραίτων εν κινήσει, χωρίς να τον βαραίνουν. Η EOS RP είναι επίσης εξοπλισμένη με Παρακολούθηση AF ματιών. Αυτή η τεχνολογία αυτόματης εστίασης Dual Pixel CMOS σάς βοηθά να διατηρείτε τα μάτια του θέματος σε εξαιρετικά ευκρινή εστίαση, χαρίζοντας κορυφαία ποιότητα εικόνας στα πορτραίτα σας.

6. Αξιοποιήστε στο έπακρο το φως

Ο Julian χρησιμοποιεί μόνο το υπάρχον φυσικό φως στα πορτραίτα δρόμου. «Όταν φωτογραφίζω σε εσωτερικούς χώρους, όπως για παράδειγμα μέσα σε κάποιο κατάστημα, ζητάω να σβήσουν τα τεχνητά φώτα. Οι χώροι συχνά φωτίζονται με φωτιστικά ή προβολείς που δεν κολακεύουν και δυσκολεύουν τη φωτογράφιση, οπότε μια καλή επιλογή είναι ένας χώρος με μεγάλα παράθυρα», αναφέρει.

«Αν φωτογραφίζετε σε εξωτερικούς χώρους, φωτογραφίστε νωρίς ή αργά την ημέρα, όταν ο ήλιος είναι χαμηλά στον ουρανό», προσθέτει. «Συχνά οι νεαροί φωτογράφοι πιστεύουν ότι χρειάζονται υπέροχη λιακάδα για να δημιουργήσουν ωραίες φωτογραφίες. Αυτό σίγουρα δεν ισχύει για τα πορτραίτα. Μια συννεφιασμένη μέρα, τα σύννεφα λειτουργούν σαν ένα γιγαντιαίο softbox και το διάχυτο φως είναι πολύ πιο κολακευτικό.»

Μια γυναίκα με κοντά ξανθά μαλλιά, γυαλιά και σκουρόχρωμα ρούχα, κάθεται σε ένα σκαμνί έξω από ένα πετρόκτιστο κτίριο.

Η χρυσοχόος Tina Engell βρίσκεται έξω από το εργαστήριο, δίπλα στο κατάστημά της. Η Tina, η οποία είναι Δανή, σπούδασε στο πανεπιστήμιο Goldsmiths στο Λονδίνο και μετακόμισε στο Μπαθ πριν από 25 χρόνια. «Θέλω το φόντο να είναι ευδιάκριτο, αλλά θέλω επίσης το φωτογραφιζόμενο πρόσωπο να ξεχωρίζει ελαφρώς», αναφέρει ο Julian. «Το ευρύ διάφραγμα προσφέρει απαλό φόντο, αλλά όχι τελείως θολό.» Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 85mm F2 Macro IS STM, με 1/640 δευτ., f/2 και ISO100. © Julian Love

Μια γυναίκα με μακριά, σγουρά, σκούρα καστανά μαλλιά κάθεται σε ένα πάγκο δίπλα σε μια μηχανή τυπογραφείου.

Η Athena Cauley-Yu έχει στο στούντιό της δύο αυθεντικές μηχανές εκτύπωσης επιστολών Heidelberg, με τις οποίες δημιουργεί όμορφα χειροποίητα επιστολόχαρτα. «Η Athena είναι πολύ δραστήρια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οπότε σκέφτηκα ότι μπορεί να ενδιαφέρεται για ένα πορτραίτο», αναφέρει ο Julian. «Την φωτογράφησα δίπλα στην τυπογραφική της μηχανή. Προσπαθήστε να βρίσκετε ενδιαφέροντα αντικείμενα μέσα στον χώρο, τα οποία να μαρτυρούν κάτι για τα πρόσωπα που φωτογραφίζετε.» Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, με 1/80 δευτ., f/2.2 και ISO320. © Julian Love

7. Αποτυπώστε φυσικές στιγμές

Δεν κυνηγάτε λήψεις δράσης ή «καθοριστικές στιγμές» στα πορτραίτα δρόμου, αλλά μπορείτε να δημιουργήσετε μια αφήγηση απεικονίζοντας το θέμα της φωτογραφίας σας να ασχολείται με κάτι που το αφορά, όπως για παράδειγμα έναν τυπογράφο δίπλα σε ένα εκτυπωτικό μηχάνημα. «Γενικά, το θέμα και το φόντο δεν κινούνται και δεν χρειάζεται να ανταποκριθώ πολύ γρήγορα σε πολλές αλλαγές, επομένως συνήθως χρησιμοποιώ τη Χειροκίνητη κατάσταση (M)», αναφέρει ο Julian. «Αν χρησιμοποιήσετε την κατάσταση Προτεραιότητα διαφράγματος (AV), κάθε φορά που αλλάζετε ελαφρώς το κάδρο η έκθεση θα αλλάζει, καθώς η μηχανή την υπολογίζει ξανά. Συχνά έχω κάτι φωτεινό στο φόντο ή στο προσκήνιο και θέλω απλώς να διατηρήσω τους φωτεινούς τόνους.»

8. Μείνετε σε επαφή

Ο Julian συνήθως έχει μαζί του περίπου πέντε μικρές εκτυπώσεις από το portfolio του για να τις δείξει στα θέματα που προσεγγίζει, καθώς και έναν εκτυπωτή στιγμιαίας χρήσης, ώστε να μπορεί να τους δώσει αμέσως μια φωτογραφία. «Με αυτόν τον τρόπο, είναι περισσότερο σαν ανταλλαγή», αναφέρει. Ένας φορητός εκτυπωτής όπως ο Canon Zoemini ή ο Canon SELPHY Square QX10, είναι ιδανικός για αυτόν το σκοπό. Συχνά ο κόσμος ζητάει ένα αντίγραφο της φωτογραφίας, ίσως για το προφίλ του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή για να το εκτυπώσει και να το δείξει, οπότε ο Julian έχει επίσης μαζί του επαγγελματικές κάρτες. «Με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειάζεται να γράφετε τη διεύθυνση email σας 25 φορές την ημέρα», προσθέτει.

Παρ’ όλο που πάντα ζητά άδεια πριν τραβήξει πορτραίτα στον δρόμο, ο Julian χρησιμοποιεί μία άδεια δικαιωμάτων μοντέλου μόνο αν πρόκειται για εμπορική φωτογραφική δουλειά. «Δεν χρειάζεστε άδεια δικαιωμάτων μοντέλου για δημοσιογραφικούς σκοπούς, όπου απλώς αναπαριστάτε ένα πρόσωπο ως έχει, χωρίς να το συνδέετε με ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή μια εμπορική επωνυμία. Εξηγώ πώς θα χρησιμοποιηθεί η φωτογραφία και λαμβάνω την προφορική τους έγκριση», αναφέρει.

Αυτό που καθιστά αυτό το είδος φωτογράφισης απαιτητικό είναι ακριβώς αυτό που το καθιστά και συναρπαστικό: είναι απρόβλεπτο. Όμως, αν και υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δεν μπορείτε να ελέγξετε, με λίγη σκέψη, εξάσκηση και αυτοπεποίθηση μπορείτε να εργαστείτε δημιουργικά με τα στοιχεία που έχετε στη διάθεσή σας –το θέμα, τη σύνθεση, το φως και την τοποθεσία– για να δημιουργήσετε όμορφα και αυθεντικά πορτραίτα δρόμου.


Σύνταξη: Rachel Segal Hamilton

Σχετικά προϊόντα

  • Φακοί για EOS R

    RF 85mm F1.2L USM

    Ο φακός RF 85mm F1.2L USM εξασφαλίζει απαράμιλλη ευκρίνεια για πορτραίτα, άριστες επιδόσεις σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και δημιουργικές δυνατότητες.
  • Στάνταρ φακός

    RF 50mm F1.8 STM

    Ένας μικρός, πολύ ήσυχος και ελαφρύς σταθερός φακός RF 50mm, με ευρύ διάφραγμα f/1.8, ιδανικός για να απογειώσετε το δημιουργικό σας όραμα.
  • Mirrorless μηχανές (χωρίς καθρέπτη)

    EOS RP

    Μια μικρή, ελαφριά και εύχρηστη mirrorless φωτογραφική μηχανή full frame, σχεδιασμένη για ταξίδια και καθημερινές φωτογραφίσεις.
  • Φακοί RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Φακός MACRO με γρήγορο διάφραγμα 35mm f/1.8 για ευρυγώνια προοπτική, εστίαση από κοντινή απόσταση και υβριδική σταθεροποίηση εικόνας.
  • Φακοί RF

    RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

    Φακός MACRO με γρήγορο διάφραγμα 35mm f/1.8 για ευρυγώνια προοπτική, εστίαση από κοντινή απόσταση και υβριδική σταθεροποίηση εικόνας.
  • Οικιακοί εκτυπωτές

    Canon Zoemini 2

    Δημιουργήστε άμεσα εκτυπώσεις από το smartphone σας οποιαδήποτε στιγμή, όπου κι αν βρίσκεστε, με τον εκτυπωτή τσέπης Zoemini 2 που λειτουργεί με μπαταρία.
  • Σχετικά άρθρα

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΟΥ

    Συμβουλές για τη φωτογραφία πορτραίτου

    Βελτιώστε τη φωτογραφία πορτραίτου σας με αυτές τις κορυφαίες συμβουλές και τεχνικές.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΡΟΜΟΥ

    Πορτραίτα για εκτυπώσεις

    O φωτογράφος και TikToker Kym Moseley δίνει συμβουλές για το πώς να αποτυπώνετε και να μοιράζεστε εντυπωσιακές λήψεις αγνώστων.

  • ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ

    Λήψη με τον διαθέσιμο φωτισμό

    Μάθετε πώς να βρίσκετε και να αποτυπώνετε το καλύτερο φως για να βελτιώσετε την εμφάνιση των φωτογραφιών σας.

  • ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

    Ταξιδιωτική φωτογραφία με σεβασμό στον άνθρωπο

    Τι πρέπει να έχετε υπόψη όταν φωτογραφίζετε διαφορετικούς πολιτισμούς και κοινότητες.