ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ MACRO

Λήψεις από κοντά και φωτογραφία τροφίμων

Ανακαλύψτε και αποτυπώστε τους μικροσκοπικούς κρυφούς κόσμους των καθημερινών αντικειμένων, χάρη στην εντυπωσιακή καθαρότητα των macro φακών της Canon.
Κοντινή λήψη macro σε δύο παστίλιες φρούτων, με ένα μεγάλο κομμάτι ζάχαρης που σχηματίζει ένα δάκρυ να επικαλύπτει τα δύο γλυκά· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Όταν σκέφτεστε τη φωτογραφία macro, συνήθως το μυαλό σας δεν πάει σε τρόφιμα. Αντιθέτως, σκέφτεστε πιο παραδοσιακά θέματα, όπως έντομα και λουλούδια. Ωστόσο, η φωτογραφία τροφίμων είναι εξαιρετικά προσιτή, καθώς μπορείτε να βρείτε εύκολα διάφορα πιθανά θέματα μέσα στο ίδιο σας το σπίτι. Επιπλέον, δεν χρειάζεστε καλές καιρικές συνθήκες και δεν χρειάζεται να παραμείνει ακίνητο το θέμα σας για να έχετε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι πάντα εύκολο να δημιουργήσετε μια εικόνα που θα είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό στιγμιότυπο του μεσημεριανού σας. Ένας τρόπος για να προσεγγίσετε τη φωτογραφία τροφίμων διαφορετικά είναι να χρησιμοποιήσετε έναν φακό macro για να πλησιάσετε πολύ κοντά, δημιουργώντας εκπληκτικές αφηρημένες φωτογραφίες που μπορούν να συνεπάρουν τον θεατή. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε τεχνικές όπως η υπέρθεση εστίασης. Πλέον αυτό είναι πιο εύκολο από ποτέ, χάρη στα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά που έχουν ορισμένες από τις πιο πρόσφατες μηχανές της Canon, όπως η Canon EOS R10.

Προκαλέσαμε τον φωτογράφο macro Matt Doogue να ασχοληθεί με τη φωτογραφία τροφίμων. Συνήθως φωτογραφίζει με τεχνική macro σε εξωτερικούς χώρους, έχοντας εξειδίκευση στα έντομα, στα φυτά και στους μύκητες. Έτσι, το να μείνει σε έναν εσωτερικό χώρο και να φωτογραφίσει θέματα στην κουζίνα του αποδείχτηκε μια συναρπαστική εμπειρία που τον έκανε να δει τη φωτογραφία macro με εντελώς διαφορετικό τρόπο.

Εδώ μοιράζεται μαζί μας μερικά από τα πράγματα που ανακάλυψε.

1. Αναζητήστε υφές, σχήματα, χρώματα και μοτίβα

Κοντινή λήψη macro που απεικονίζει την άκρη ενός φύλλου φασκόμηλου, αναδεικνύοντας όλες τις λεπτομέρειες από τις φλέβες· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Με τη φωτογράφιση τροφίμων από κοντά, ο Matt μπόρεσε να καταγράψει όλες τις λεπτομέρειες από τις φλέβες ενός φύλλου φασκόμηλου. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/6.3 και ISO 400. © Matt Doogue

Πολύχρωμη φωτογραφία macro μιας λωρίδας ζαχαρωτού, τραβηγμένη σε μεγέθυνση 1:1 με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Ο Matt δεν είχε σκεφτεί στο παρελθόν να φωτογραφίσει τρόφιμα από κοντινή απόσταση. «Πάντα αναζητώ μια νέα πρόκληση για να αντλήσω έμπνευση για τις φωτογραφίες μου», λέει. «Αντλώ πολλή έμπνευση από τη φωτογράφιση macro άλλων θεμάτων, οπότε σκέφτηκα: Γιατί να μην δοκιμάσω και με τρόφιμα;»

Τα τρόφιμα που ενδείκνυνται για πολύ κοντινές λήψεις macro είναι όλα αυτά που έχουν ενδιαφέρουσα υφή, μοτίβο, χρώμα ή σχήμα. «Οτιδήποτε καλύπτεται από ζάχαρη φαίνεται εκπληκτικό, επειδή οι κρύσταλλοι ζάχαρης μοιάζουν με διαμάντια όταν τους φωτογραφίζετε από πολύ κοντά», λέει ο Matt. «Τα περισσότερα γλυκά έχουν υφές, εξογκώματα και σχήματα που προσφέρουν καλό αποτέλεσμα, ενώ θα διαπιστώσετε επίσης ότι τα γλυκά συνήθως έχουν έντονα χρώματα – κόκκινο, κίτρινο, ροζ και πράσινο.

«Πέρα από αυτό, λαχανικά όπως το κουνουπίδι, το λάχανο ή ακόμη και τα κρεμμύδια, έχουν μια ενδιαφέρουσα δομή. Όσο πιο φυσικό είναι ένα προϊόν, τόσο καλύτερη συμμετρία έχετε, ενώ τα βιομηχανικά προϊόντα, όπως τα γλυκά, μπορεί να δώσουν καλύτερες αφηρημένες λήψεις.»

2. Σκεφτείτε τον φωτισμό σας

Κοντινή λήψη macro ενός ζαχαρωτού σε σχήμα πιπίλας, φωτισμένο έτσι ώστε η τρύπα στο κέντρο να φαίνεται μαύρη, τραβηγμένη με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.
Κοντινή λήψη macro ενός ζαχαρωτού σε σχήμα πιπίλας, φωτισμένο ώστε να δείχνει τους κρυστάλλους στο πλάι της τρύπας· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Με φωτισμό από ψηλά

Με φωτισμό από το πλάι

Για τον Matt, ο φωτισμός παίζει συχνά μεγάλο ρόλο όταν πραγματοποιεί λήψεις macro, αλλά το φαγητό είναι πολύ διαφορετικό από τα συνηθισμένα του θέματα. «Χρειαζόταν να διαχύσω πολύ λιγότερο φως απ' ό,τι αν φωτογράφιζα κάτι γυαλιστερό, όπως ένα σκαθάρι», λέει.

Γι’ αυτό το έργο, ο Matt αγόρασε ένα μικρό και οικονομικό softbox στούντιο, αν και μπορείτε πάντοτε να δοκιμάσετε να φτιάξετε το δικό σας. Χρησιμοποίησε επίσης φώτα LED για να αναδείξει στοιχεία του θέματος.

«Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε μια σειρά, όπου κάθε εικόνα θα φαίνεται εντελώς διαφορετική», προσθέτει ο Matt. «Για παράδειγμα, στις εικόνες με τα ζαχαρωτά σε σχήμα πιπίλας, υπάρχει ένας κύκλος με μια μαύρη τρύπα, αλλά αν φωτίσω το θέμα από διαφορετικές γωνίες κάθε φορά θα φαίνεται εντελώς διαφορετικό, παρ’ όλο που η μηχανή και ο φακός μπορεί να είναι τα ίδια.»

Αν δεν έχετε διαθέσιμο φωτιστικό σώμα, μπορείτε επίσης να δουλέψετε με φυσικό φως – ειδικά αν φωτογραφίζετε τρόφιμα κοντά σε κάποιο παράθυρο και δουλεύετε με το φως της ημέρας. Επίσης, η χρήση ανακλαστήρα, ακόμη κι αν είναι χειροποίητος από αλουμινόχαρτο, μπορεί να σας βοηθήσει να ρίξετε φως στο θέμα σας.

3. Επιλέξτε τον σωστό φακό macro για φωτογραφία τροφίμων

Κοντινή λήψη macro ενός σμέουρου, στην οποία φαίνονται οι μικροσκοπικοί μίσχοι κάθε μπίλιας· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Κοντινή λήψη ενός φρέσκου σμέουρου σε πλήρη μεγέθυνση, φωτισμένο από επάνω δεξιά και ελαφρώς από πίσω για την προσθήκη σκίασης και σώματος. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που ο Matt φωτογράφιζε με την Canon EOS R10 και εντυπωσιάστηκε πολύ με τις δυνατότητές της. «Η ποιότητα της εικόνας είναι εξαιρετική για μια μηχανή που έχει τόσο καλή τιμή», λέει ο Matt. «Είναι απίστευτο.» Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO 1250. © Matt Doogue

Παρ’ όλο που μπορείτε να φωτογραφίσετε τρόφιμα με πολλούς διαφορετικούς τύπους φακών, για καλύτερα και πιο λεπτομερή αποτελέσματα αναζητήστε έναν φακό με την ένδειξη «macro».

Υπάρχουν επιλογές για κάθε προϋπολογισμό και στυλ φωτογράφισης. Ο φακός Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM αποτελεί φανταστική επιλογή, καθώς είναι ελαφρύς και διαθέτει μικρή απόσταση εστίασης. Ο λόγος μεγέθυνσης είναι 0,5x, αλλά και πάλι μπορείτε να δημιουργήσετε λεπτομερείς λήψεις, καθώς και να κάνετε λίγο πίσω για να δείξετε μια μεγαλύτερη εικόνα, αν θέλετε. Για όσους έχουν μεγαλύτερο προϋπολογισμό και θέλουν να πλησιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερο, ο RF 100mm F2.8L MACRO IS USM είναι μια εξαιρετική επιλογή, που προσφέρει μεγέθυνση 1,4x για εντυπωσιακές αφηρημένες λήψεις.

Για περισσότερες συμβουλές, ανατρέξτε στους οδηγούς μας για το καλύτερο κιτ για αρχάριους στη φωτογραφία macro και για τους καλύτερους φακούς Canon για φωτογραφία τροφίμων. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε το πρακτικό εργαλείο εύρεσης φακού της Canon, το οποίο προσαρμόζει τις προτάσεις του ανάλογα με τη μηχανή σας, το είδος φωτογραφίας και τα χαρακτηριστικά που σας ενδιαφέρουν περισσότερο.

4. Δοκιμάστε την υπέρθεση εστίασης

Κοντινή λήψη macro μιας κυψέλης, που δείχνει την ομοιομορφία των φυσαλίδων αέρα, τραβηγμένη με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Κομμάτι πλάκας σοκολάτας σε μορφή κυψέλης, τραβηγμένη σε πλήρη μεγέθυνση, φωτισμένο από πάνω δεξιά και ελαφρώς από πίσω για προσθήκη σκίασης και αντίθεσης. Η λήψη έγινε με χρήση τριπόδου και με υπέρθεση εστίασης εντός της μηχανής, για να διασφαλιστεί ότι κάθε σημείο της εικόνας θα βρίσκεται σε εστίαση. «Τα τρόφιμα είναι τέλεια για εξάσκηση στην υπέρθεση εστίασης», λέει ο Matt. «Στο σπίτι, μπορείτε να πειραματιστείτε για να δείτε πόσες υπερθέσεις (εικόνες) χρειάζεστε για το επιθυμητό βάθος πεδίου.» Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO 1250. © Matt Doogue

Κοντινή λήψη macro μιας κυψέλης που φωτίζεται από πίσω, δίνοντας ένα λαμπερό αποτέλεσμα σαν θράκα φωτιάς μέσα από τις φυσαλίδες αέρα· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Άλλο ένα κομμάτι κυψέλης, που αυτή τη φορά φωτίζεται από πίσω για να δώσει την εντύπωση φωτιάς που λάμπει και, για άλλη μια φορά, με χρήση της υπέρθεσης εστίασης εντός της μηχανής. «Η υπέρθεση εστίασης με την EOS R10 είναι πολύ πιο εύκολη», λέει ο Matt με ενθουσιασμό. «Συνήθως κάνω την υπέρθεση με μη αυτόματο τρόπο, αλλά με την EOS R10 ήταν πανεύκολο. Μπορώ να κάνω μέσα σε μερικά λεπτά κάτι που κανονικά θα μου έπαιρνε ώρες». Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/50 δευτ., f/7.1 και ISO 250. © Matt Doogue

Η υπέρθεση εστίασης είναι μια τεχνική με την οποία συγχωνεύονται εικόνες που έχουν τραβηχτεί με διαφορετικά σημεία εστίασης. Αυτό μπορείτε να το κάνετε με μη αυτόματο τρόπο, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το Depth Compositing (Σύνθεση βάθους) στο λογισμικό Digital Photo Professional της Canon. Επίσης, μοντέλα όπως η Canon EOS R10 και η EOS R7 σάς επιτρέπουν να το κάνετε εντός της μηχανής.

«Αυτό θα μου εξοικονομήσει πάρα πολύ χρόνο», λέει ο Matt. «Με την EOS R10 μπόρεσα να δημιουργήσω μια σύνθεση με υπέρθεση εστίασης 100 εικόνων σε ένα λεπτό και η επεξεργασία της εικόνας έγινε γρήγορα, στη μηχανή. Όταν είχα δοκιμάσει αυτήν την τεχνική στο παρελθόν, έπρεπε να αγοράσω έναν ολοκαίνουργιο υπολογιστή υψηλών προδιαγραφών για να ασχοληθώ με τα αρχεία εικόνας και να τα συγχωνεύσω σε λογισμικό επεξεργασίας εικόνας. Τώρα μπορώ να πάρω την EOS R10, να δημιουργήσω μια σύνθεση και να δουλέψω γρήγορα με ένα αρχείο εικόνας· πραγματικά με ενέπνευσε να δοκιμάσω αυτήν την τεχνική περισσότερες φορές.

«Και πέρα από αυτό, η μηχανή σάς δίνει επίσης τις μεμονωμένες εικόνες. Αυτό είναι θαυμάσιο σε περίπτωση που αποφασίσετε αργότερα ότι δεν θέλετε υπέρθεση εστίασης – για παράδειγμα, αν θέλετε περισσότερη απαλότητα στο προσκήνιο. Έχοντας όλα τα αρχεία, έχετε την ελευθερία ή τη δημιουργικότητα να ρυθμίσετε τα πράγματα έτσι ακριβώς όπως τα θέλετε.»

Όλες οι μηχανές του Συστήματος EOS R διαθέτουν επίσης μια επιλογή Τονισμού περιγραμμάτων για χειροκίνητη εστίαση, η οποία χρησιμοποιεί έντονα χρώματα για να επισημάνει τις εστιασμένες περιοχές της εικόνας.

5. Εξερευνήστε διαφορετικά θέματα

Κοντινή λήψη macro των κρυστάλλων ζάχαρης πάνω στην επιφάνεια μιας παστίλιας φρούτων, που τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Κοιτάζοντας ένα θέμα μέσω ενός φακού macro, ο Matt μπόρεσε να εκτιμήσει την ομορφιά της δομής του. Σε πλήρη μεγέθυνση, η επιφάνεια αυτής της παστίλιας φρούτων είναι εντελώς αγνώριστη. Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO 250. © Matt Doogue

Κοντινή λήψη macro σε τρεις παστίλιες φρούτων, με τη μεσαία να φωτίζεται από πίσω για να φαίνεται σαν να λάμπει· τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Αυτή η λήψη δημιουργήθηκε με τρεις παστίλιες φρούτων, με τις δύο στα πλάγια να επικαλύπτουν την κάτω παστίλια που φωτίζεται από πίσω. «Δοκιμάστε τη φωτογράφιση macro πρώτα σε άψυχα αντικείμενα», συνιστά ο Matt. «Εξοικειωθείτε με τον φωτισμό και τον χειρισμό της μηχανής. Ο πειραματισμός με τη φωτογράφιση τροφίμων στο σπίτι είναι η τέλεια επιλογή». Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO 250. © Matt Doogue

Αν είστε καινούργιοι στη φωτογράφιση τροφίμων, το να ρίξετε τους ρυθμούς και να δουλέψετε πιο προσεκτικά είναι μια πρόκληση. Ωστόσο, μπορεί επίσης να σας κάνει να δείτε το θέμα σας με νέους τρόπους, λειτουργώντας ως ευκαιρία για να δημιουργήσετε νέες εικόνες και να εξερευνήσετε πιο συνειδητά τη διαδικασία της φωτογράφισης.

«Η εμπειρία με εντυπωσίασε, ιδιαίτερα με τη φωτογράφιση ζαχαρωτών σε σχήμα φρούτων», λέει ο Matt. «Χάθηκα στον κόσμο των τροφίμων. Όλα αυτά τα μικρά πράγματα που αγοράζουμε από ένα σούπερ μάρκετ – τα παίρνουμε, τα βάζουμε στο καλάθι μας, τα τρώμε. Στην πραγματικότητα, δεν τα κοιτάζουμε και δεν εκτιμούμε την πολυπλοκότητα και τον σχεδιασμό τους, ειδικά στην περίπτωση των φυσικών προϊόντων. Πολλά έργα τέχνης είναι εμπνευσμένα από τη φύση και μπορείτε να δείτε τον λόγο όταν φωτογραφίζετε από κοντά και βλέπετε αυτά τα εκπληκτικά σχέδια και τις δομές που έχει δημιουργήσει η ίδια η φύση.»

6. Δημιουργήστε εικόνες που προκαλούν το ενδιαφέρον

Κοντινή λήψη macro μιας φέτας κόκκινου λάχανου, που τραβήχτηκε με μια Canon EOS R10 και έναν φακό Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

«Δεν είχα σκεφτεί ποτέ τα τρόφιμα ως θέμα φωτογράφισης macro, αλλά σίγουρα θα το κάνω από εδώ και στο εξής», λέει ο Matt. «Τα μοτίβα, οι υφές και η αφηρημένη τέχνη που μπορείς να δημιουργήσεις με άφησαν έκπληκτο.» Λήψη με Canon EOS R10 και φακό Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, με 1/60 δευτ., f/7.1 και ISO 250. © Matt Doogue

Η δημιουργία αφηρημένων κοντινών λήψεων σάς προσφέρει μια υπερδύναμη – τη δυνατότητα να αποτυπώνετε και να προκαλείτε το ενδιαφέρον με τις φωτογραφίες σας. Μπορείτε ακόμη και να δημιουργήσετε το δικό σας παιχνίδι με τους φίλους, την οικογένεια ή το κοινό σας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκαλώντας τους να μαντέψουν ποιο είναι το τρόφιμο της φωτογραφίας.

«Έστειλα την εικόνα με την παστίλια φρούτων [εικόνα επικεφαλίδας] σε δύο γεωλόγους», λέει ο Matt. «Τους ρώτησα τι πετράδι πίστευαν ότι είναι. Μου έδιναν απαντήσεις όπως ροζ χαλαζίας και άλλα. Μάλιστα, άρχισαν να διαφωνούν και μεταξύ τους!

«Όταν φωτογράφισα το λάχανο, κάποιος από την οικογένειά μου μου είπε ότι δεν ήθελε να ξαναφάει ποτέ, λόγω των λεπτομερειών που αποκαλύφθηκαν στην κοντινή λήψη.»

Όπως συμβαίνει και με κάθε τέχνη, ο σκοπός της φωτογραφίας είναι να κάνει τον θεατή να νιώσει κάτι, είτε αυτό είναι έκπληξη είτε πείνα είτε, σε αυτήν την περίπτωση, αηδία. Αν η εικόνα σάς προκαλέσει έντονα συναισθήματα, σημαίνει ότι έχει πετύχει τον στόχο της.

Δοκιμάζοντας τη φωτογραφία τροφίμων, ο Matt ανακάλυψε πολλές δημιουργικές δυνατότητες. «Θέλω σίγουρα να συμπεριλάβω περισσότερα φυσικά στοιχεία και μεγαλύτερη συμμετρία από φυτά, φύλλα και λουλούδια στις φωτογραφίες μου», αναφέρει. «Θα εξετάσω πιο προσεκτικά τα μανιτάρια και τις λειχήνες, καθώς και τα μοτίβα στα δέντρα και στους φλοιούς τους. Αν μπορώ να κάνω μια παστίλια φρούτων να φαίνεται σαν ζωγραφιά πάνω σε κρύσταλλα, τότε είμαι σίγουρος ότι μπορώ να δημιουργήσω κάτι εκπληκτικό και με τα συνηθισμένα μου θέματα.»

Ο Matt οργανώνει επίσης εργαστήρια και μαθήματα, και η αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης του έδωσε νέες ιδέες. «Πάντα πρότεινα τα λουλούδια ως θέμα για εξάσκηση στο σπίτι, αλλά τώρα πια θα προτείνω σίγουρα τα τρόφιμα, επειδή εντυπωσιάστηκα από τα πράγματα που είδα.»

Σύνταξη: Astrid Pitman

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ MACRO

    Ο καλύτερος βασικός εξοπλισμός για φωτογραφία macro

    Επιλογή μηχανών, φακών και αξεσουάρ για φωτογραφία macro με υψηλό επίπεδο λεπτομέρειας.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ MACRO

    Χαθείτε στις λεπτομέρειες με τη φωτογραφία macro

    Τέσσερις πρωτότυπες συμβουλές για να ξεκινήσετε με τη λειτουργία macro, χρησιμοποιώντας συνηθισμένα αντικείμενα για να δημιουργήσετε εκπληκτικές φωτογραφίες.

  • ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

    Υπέρθεση εστίασης για αρχάριους

    Ο φωτογράφος Matt Doogue εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο τα εργαλεία υπέρθεσης εστίασης της Canon μπορούν να σας βοηθήσουν να καταγράψετε λήψεις macro και τοπία με εξαιρετική ευκρίνεια σε όλο το βάθος του κάδρου.

  • ΒΙΝΤΕΟ

    Πώς να τραβήξετε βίντεο φαγητού σε υψηλή ποιότητα, όπως οι επαγγελματίες

    Η Jessie έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 100 χιλιάδες ακόλουθους στον λογαριασμό της, Jessie Bakes Cakes, με τα εντυπωσιακά της βίντεο με φαγητά. Εδώ εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να τελειοποιήσετε τη βιντεοσκόπηση φαγητού.