ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ

Κατακτήστε την τέχνη της μακράς έκθεσης σε άσπρο και μαύρο

Ανακαλύψτε πού, πότε και πώς αποτυπώνει ο Stephen McNally, φωτογράφος ειδικευμένος στην τεχνική της μακράς έκθεσης, τα μαγευτικά ασπρόμαυρα τοπία του.
Ασπρόμαυρη εικόνα από τα ερείπια ενός κτηρίου, τραβηγμένη με μακρά έκθεση ώστε να θολώσουν τα σύννεφα στον ουρανό.

Ο Stephen McNally είναι ειδικός στην ασπρόμαυρη φωτογράφιση μακράς έκθεσης και έχει πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις, ενώ η αγάπη του για το συγκεκριμένο είδος φωτογραφίας αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Εργάζεται ως κομμωτής και η φωτογραφία τον αναγκάζει να βγει έξω, να αναζητήσει νέες τοποθεσίες και να δει γνωστά μέρη με μια φρέσκια ματιά, κάτι που του προσφέρει τεράστια ικανοποίηση.


Πολλοί επιλέγουν την ασπρόμαυρη φωτογραφία επειδή μπορεί να δώσει εντυπωσιακές λήψεις λόγω της αντίθεσης και των τόνων. Η απουσία χρώματος σάς κάνει να βλέπετε τη φωτογραφία με άλλο μάτι και να εστιάζετε στη σύνθεση, στο θέμα και στη μορφή. Ο συνδυασμός του ασπρόμαυρου με τη μακρά έκθεση προσθέτει ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον. Όπως λέει ο Stephen: «Η φωτογράφιση μακράς έκθεσης δημιουργεί έναν αιθέριο κόσμο που δεν είναι ορατός στα μάτια μας, αλλά η μηχανή μπορεί να τον αποτυπώσει.

Εδώ, θα ανακαλύψουμε πώς εξελίχθηκε η δουλειά του Stephen όσον αφορά τις διαδικασίες και τον εξοπλισμό, καθώς και τον λόγο για τον οποίο έχει ενθουσιαστεί τόσο πολύ με την τεχνική.

Γιατί ασπρόμαυρη φωτογράφιση με μακρά έκθεση;

Κορμοί δέντρων και οι ρίζες τους που αναδύονται από το νερό σε ένα αλλόκοσμο τοπίο.

«Πήγα στο Blakemere Moss στο Ντέλαμιρ της Αγγλίας για να φωτογραφίσω τους κορμούς των δέντρων στη λίμνη, τους οποίους είχε κόψει το δασαρχείο για να επανέλθει η λίμνη στη φυσική της έκταση, όπως ήταν πριν φυτευτούν τα δέντρα», αναφέρει ο φωτογράφος Stephen McNally σχετικά με αυτήν την εικόνα. «Οι κομμένοι κορμοί των δέντρων δημιουργούν μια εξαιρετική, αφηρημένη και μινιμαλιστική εικόνα όταν αποτυπώνονται με τεχνική μακράς έκθεσης, η οποία απομονώνει το θέμα. Η μακρά έκθεση κάνει το νερό να φαίνεται επίπεδο, σαν μια στρώση πάγου.» Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (τον οποίο έχει διαδεχτεί πλέον ο Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) στα 40mm, με 7,3 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Κατεστραμμένο λεμβοστάσιο με σύννεφα που μοιάζουν να στροβιλίζονται από πάνω του.

Ο Stephen τράβηξε αυτήν τη φωτογραφία ενός ξεχασμένου λεμβοστασίου κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στο Άνγκλεσι της Ουαλίας. «Όταν είδα εκείνο το λεμβοστάσιο, μου τράβηξαν το ενδιαφέρον οι κηλίδες και οι λεπτομέρειες στις πόρτες, καθώς και η αντίθεση με τα πολύ σκουρόχρωμα φύκια στο κάτω μέρος. Υπάρχουν τόσες πολλές αποχρώσεις του γκρι... Στη συνέχεια φαντάστηκα τα λευκά σημεία να εμφανίζονται στα σύννεφα από πάνω», αναφέρει. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 16mm, με 4 δευτ., f/7.1 και ISO100. © Stephen McNally

Ο Stephen ξεκίνησε φωτογραφίζοντας δημοφιλή θέματα, όπως θαλασσινά τοπία κατά τη δύση και την ανατολή του ήλιου, αλλά αποφάσισε να στραφεί σε κάτι που θα αποτελούσε μεγαλύτερη πρόκληση για αυτόν. «Κουράστηκα να ασχολούμαι μ' αυτό, όλοι το κάνουν. Ήθελα να θέσω μια μεγαλύτερη πρόκληση στον εαυτό μου και να κάνω περισσότερα με τη μηχανή», εξηγεί.

Πέρα από τη δημιουργία ενός σουρεαλιστικού στοιχείου σε μια φωτογραφία, μεγάλο μέρος της γοητείας της μακράς έκθεσης οφείλεται στο στοιχείο της έκπληξης – ποτέ δεν ξέρετε πώς θα δείχνει η εικόνα, μέχρι να κλείσετε το κλείστρο και να κοιτάξετε την οθόνη. Όταν το κλείστρο της μηχανής είναι ανοικτό για μεγάλο χρονικό διάστημα, αποτυπώνεται ένα ίχνος κίνησης που δημιουργείται από αντικείμενα που κινούνται φυσικά, όπως το νερό, τα σύννεφα ή ακόμη και οι άνθρωποι. Αυτό το κομμάτι της εικόνας έρχεται σε αντίθεση με τα ακίνητα θέματα στη σκηνή, τα οποία παραμένουν απόλυτα καθαρά.

Όπως το θέτει ο Stephen: «Αυτή η αλλόκοσμη αίσθηση της φωτογραφίας με παρασύρει. Η φωτογράφιση μακράς έκθεσης κάνει τη θάλασσα να φαίνεται επίπεδη, παρόλο που τα μάτια μας βλέπουν την κίνηση των τεράστιων κυμάτων. Όλα αυτά μπορούν να παγώσουν σε μια φωτογραφία μακράς έκθεσης – και αυτή είναι η μαγεία της.»

Ιδανικές τοποθεσίες

Μοναχικό δέντρο που απεικονίζεται σε εστίαση, μπροστά σε ένα πιο ανοιχτόχρωμο φόντο, με τα σύννεφα από πάνω σε κίνηση.

Σύμφωνα με τον Stephen, η επιτυχία μιας ασπρόμαυρης φωτογραφίας έγκειται στην ποικιλία των αποχρώσεων. «Δουλεύω σύμφωνα με την αρχή ότι σε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία, πρέπει να έχω το απόλυτο λευκό και το απόλυτο μαύρο, καθώς και διαφορετικές αποχρώσεις και μοτίβα. Στο λογισμικό επεξεργασίας, οι αριθμοί 1-12 στο κάτω μέρος μού δείχνουν όλες τις αποχρώσεις. Αν έχω και τις 12, πρόκειται για την τέλεια ασπρόμαυρη λήψη.» Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 20mm, με 30 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Ερείπια μιας παλιάς αγροικίας, με δέντρα και ένα χωράφι στο φόντο, και, από πάνω, σύννεφα που βρίσκονται σε κίνηση.

«Να τραβάτε πάντοτε μια δοκιμαστική λήψη, για να δείτε τι λέει το ιστόγραμμα. Έτσι θα ξέρετε πώς να ρυθμίσετε την ταχύτητα κλείστρου», προτείνει ο Stephen. «Έχω ενεργοποιημένα τα φωτάκια μου (σσ: προειδοποιήσεις για υπερέκθεση/υποέκθεση), ώστε να βλέπω πότε θα «καούν» τα λευκά. Αν φτάσετε την έκθεση της φωτογραφίας στο μέγιστο εφικτό, τότε ξέρετε ότι έχετε καταγράψει όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα. Αν «καούν» τα λευκά, δεν θα υπάρχουν δεδομένα για ανάκτηση.» Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 16mm, με 38 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Ο Stephen επιστρέφει ξανά και ξανά στα ίδια μέρη στη βορειοδυτική Αγγλία. Εκεί βρίσκονται τα αγαπημένα του δέντρα, και του αρέσει να βλέπει τον τρόπο με τον οποίο αλλάζουν από εποχή σε εποχή. Όταν βρίσκεται σε ένα νέο μέρος, αρχικά βολιδοσκοπεί το τοπίο και κρατάει σημειώσεις στο μυαλό του για τα σημεία στα οποία σκοπεύει να επιστρέψει.

Αν φωτογραφίζετε θαλασσινά τοπία, «πρέπει να κάνετε έρευνα για τις παλίρροιες», όπως μας προτρέπει. «Συνήθως φωτογραφίζω κατά την άμπωτη. Αν φωτογραφίσετε κατά την πλημμυρίδα, θα παρατηρήσετε ότι η μηχανή σας κινείται κατά τη διάρκεια της έκθεσης και, επομένως, οι εικόνες σας δεν θα είναι καθαρές. Είναι πολύ πιο σταθερή κατά την άμπωτη.

Ο Stephen φωτογραφίζει συνήθως το φθινόπωρο, καθώς μια μουντή ή ακόμα και συννεφιασμένη μέρα είναι καλύτερη για να αποτυπώσετε μια εικόνα μακράς έκθεσης του ουρανού, δεδομένου ότι επιτρέπετε την είσοδο περισσότερου φυσικού φωτός στη μηχανή. «Δεν φωτογραφίζω στα μέσα του καλοκαιριού, γιατί θα πρέπει να ξεκινήσω στις 2 το πρωί. Συνήθως αρχίζω τον Σεπτέμβριο, που η αυγή είναι γύρω στις 6. Κάνω έρευνα σχετικά με τις τοποθεσίες όπου βρίσκομαι, για το πότε θα βγει ο ήλιος και πού θα πέφτει το φως. Αν το τοπίο είναι θολό και λίγο συννεφιασμένο, ξέρω ότι έχω υλικό για να δουλέψω», εξηγεί. Ξεκινά κοιτάζοντας ένα ιστόγραμμα στη μηχανή του για να υπολογίσει το διαθέσιμο φως και τον χρόνο που θα έχει.

Στις φωτογραφίες του Stephen υπάρχει μια μελαγχολική ατμόσφαιρα, η οποία οφείλεται εν μέρει στο θέμα. Τείνει να εστιάζει σε βιομηχανικά ορόσημα ή εγκαταλελειμμένα κτήρια – παραμελημένα μέρη που κάποτε έσφυζαν από ζωή. «Μου αρέσουν πολύ τα παλιά κτήρια», λέει. «Πρόσφατα, όταν ήμουν στο Άνγκλεσι στην Ουαλία, βρέθηκα τυχαία σε αυτήν την παλιά αγροικία (δείτε εικόνα πάνω δεξιά) και αναρωτήθηκα, πόσο καιρό είναι έτσι ερειπωμένη αυτή η φάρμα; Και γιατί σταμάτησαν να τη συντηρούν; Πού βρίσκονται οι άνθρωποι που έζησαν και δούλεψαν εδώ;»

Αυτά τα ενθύμια του παρελθόντος ενδείκνυνται επίσης για ασπρόμαυρη φωτογράφιση. «Στην ασπρόμαυρη φωτογραφία το επίκεντρο είναι η σύνθεση, γι' αυτό πρέπει να είναι δυνατή», προσθέτει.

Αγαπημένες επιλογές για την τσάντα με τον εξοπλισμό

Ερείπια ενός κτηρίου που ξεχωρίζουν με φόντο έναν φωτεινό ουρανό, ενώ τα σύννεφα θολώνουν κατά την κίνηση.

Κατά την αποτύπωση των ερειπίων αυτού του βικτοριανού χώρου παραγωγής πορσελάνης, ο Stephen παραδέχεται ότι «οι εργάτες θα πρέπει να περπατούσαν πολλά χιλιόμετρα, αφού δεν υπάρχει τίποτα άλλο τριγύρω. Έφτιαχναν την πορσελάνη και στη συνέχεια έρχονταν τα καράβια για να την πάρουν μακριά.» Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 16mm, με 86 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Λοφίσκος στην άκρη ενός γκρεμού, με μια ήρεμη θάλασσα στο φόντο και τα σύννεφα σε παγωμένη κίνηση από πάνω.

Όταν ο καιρός και οι συνθήκες φωτισμού είναι σωστές, είναι καλύτερο να τραβάτε όσο το δυνατόν περισσότερες λήψεις. «Η κίνηση των σύννεφων ή του νερού δεν είναι πάντα προβλέψιμη, αλλά αυτό είναι το στοιχείο που μπορεί να απογειώσει ή να χαλάσει τη λήψη σας. Τράβηξα περισσότερες από 100 φωτογραφίες στο Άνγκλεσι, αλλά επεξεργάστηκα μόνο τις 20 – τις υπόλοιπες τις διέγραψα», λέει ο Stephen. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 16mm, με 55 δευτ., f/11 και ISO160. © Stephen McNally

Η αναβάθμιση της μηχανής του επέτρεψε στον Stephen να προσαρμόσει τη διαδικασία που ακολουθεί. Ξεκίνησε με μια Canon EOS 450D (την οποία έχει διαδεχτεί πλέον η Canon EOS 850D), πριν αλλάξει σε μια Canon EOS 60D (την οποία έχει διαδεχτεί πλέον η Canon EOS 90D) και, αυτήν την εποχή, χρησιμοποιεί την Canon EOS R6. Παρά την αλλαγή σε mirrorless, ο Stephen μπορεί να χρησιμοποιεί ακόμα τους αγαπημένους του φακούς EF χωρίς καμία επίπτωση στην ποιότητα, χάρη στον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R.

«Λατρεύω την οθόνη αφής της Canon EOS R6 – είναι τόσο εύχρηστη. Μπορείς να αλλάξεις τον αριθμό f στοπ ή το ISO με ένα απλό άγγιγμα», λέει.

Ο Στίβεν φωτογραφίζει συχνά σε κατάσταση Bulb, γεγονός που του επιτρέπει να κρατά το κλείστρο ανοικτό για όσο διάστημα το δάχτυλό του βρίσκεται πάνω στο κουμπί ελευθέρωσης κλείστρου. Η χρήση ενσύρματου τηλεχειριστηρίου (ντεκλασέρ) σάς επιτρέπει να αποφύγετε την αστάθεια της μηχανής που προκαλείται όταν κρατάτε πατημένο το κουμπί κλείστρου. «Η κατάσταση Bulb είναι απαραίτητη για να κρατήσετε το κλείστρο ανοιχτό για μεγάλα χρονικά διαστήματα όταν φωτογραφίζετε στο σκοτάδι ή με φίλτρο ND [ουδέτερης πυκνότητας] των 10 ή 16 στοπ», αναφέρει.

Συχνά ο Stephen παίρνει μαζί του πολλές μηχανές σε μια φωτογράφιση, για να περνάει την ώρα του. Ενόσω αποτυπώνει μια έκθεση διάρκειας 20 λεπτών με την Canon EOS R6, μπορεί να στήσει μια άλλη μηχανή από διαφορετική γωνία, και αυτό είναι κάτι που τον κρατά απασχολημένο όσο περιμένει.

Το τελευταίο εργαλείο στον εξοπλισμό του Stephen είναι το λογισμικό επεξεργασίας. Κάνει τις λήψεις σε RAW και με χρώμα, ώστε να έχει στη διάθεσή του περισσότερες πληροφορίες κατά την επεξεργασία. Στη συνέχεια μετατρέπει την εικόνα σε ασπρόμαυρη πριν την επεξεργαστεί στο λογισμικό, όπως το Adobe Photoshop ή τη δωρεάν εφαρμογή Canon Digital Photo Professional (DPP). «Προσαρμόζω τα επίπεδα και τις καμπύλες και προσθέτω μερικές διαβαθμίσεις. Αν δουλεύω με ένα αρχείο για περισσότερο από 10 λεπτά, το διαγράφω. Θέλω να αποφεύγω την υπερβολική επεξεργασία, γι' αυτό προσπαθώ να πετύχω το σωστό αποτέλεσμα κατά τη λήψη με τη μηχανή», εξηγεί.

Πώς να πετύχετε την τέλεια λήψη

Ένας κιούρτος στο προσκήνιο ενός τοπίου, με το νερό να φαίνεται ακίνητο και με τα σύννεφα σε κίνηση από πίσω.

Η φύση δεν μας παρέχει πάντα την τέλεια σύνθεση, γι' αυτό ο Stephen συνιστά να παρεμβαίνουμε ελαφρώς για να δημιουργήσουμε ισορροπία σε μια εικόνα. «Ο κιούρτος ήταν τοποθετημένος στο πλάι του κάδρου, αλλά τον μετακίνησα πιο κοντά στο κέντρο. Προσπαθώ να έχω πάντα κάποια στοιχεία στο προσκήνιο –έχει τύχει να χρησιμοποιήσω ένα ξεβρασμένο ξύλο– και μου αρέσει να δημιουργώ αφηρημένες σκηνές.» Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 16-35mm f/4L IS USM στα 16mm, με 71 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Ρίζες δέντρων που αναδύονται από τα ακίνητα, διάφανα νερά και προσδίδουν στην εικόνα μια αίσθηση γλυπτού.

Ο Stephen γαληνεύει κατά τη λήψη φωτογραφιών μακράς έκθεσης σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού. «Όσο περιμένω να εμφανιστεί το φως, αισθάνομαι ότι ο κόσμος παραμένει ακίνητος. Δεν υπάρχει κανείς τριγύρω. Είναι σαν να έχω όλο τον κόσμο δικό μου», λέει. Λήψη με Canon EOS R6, τον Προσαρμογέα βάσης Canon EF-EOS R και τον φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM στα 80mm, με 36 δευτ., f/11 και ISO100. © Stephen McNally

Η αναζήτηση για ασθενή φωτισμό και εξαιρετικές λήψεις μακράς έκθεσης αποτελεί πρόκληση. «Εννέα στις δέκα φορές δεν πετυχαίνει», εξηγεί ο Stephen. «Αν θέλει κανείς να εξερευνήσει αυτό το είδος φωτογραφίας, το καλύτερο που έχει να κάνει είναι να πειραματιστεί και να βγει έξω με το πρώτο φως», προσθέτει.

«Ένα φίλτρο ND, στα 10 στοπ ή παραπάνω, θα σας φανεί χρήσιμο. Εναλλακτικά, φωτογραφίστε με ασθενή φωτισμό, ακριβώς πριν από την αυγή. Θα τραβήξετε λήψεις μακράς έκθεσης έως και 50 δευτερολέπτων, οι οποίες θα σας δώσουν εξαιρετικά αποτελέσματα. Χρησιμοποιώ επίσης φίλτρα ND αντίστροφης διαβάθμισης όταν ο ορίζοντας είναι πιο σκοτεινός, καθώς αυτό θα γίνει το πιο φωτεινό σημείο όταν ανατείλει ο ήλιος.»

Βρείτε ένα σημείο, κάντε έρευνα σχετικά με την τοποθεσία, εκμεταλλευτείτε το ξημέρωμα και δοκιμάστε την τεχνική του Stephen για την αποτύπωση ασπρόμαυρων φωτογραφιών μακράς έκθεσης. Η τελευταία συμβουλή του Stephen είναι η εξής: «Καταβροχθίστε όσο το δυνατόν περισσότερες γνώσεις και στη συνέχεια εφαρμόστε τες στην πράξη. Δεν θα έχετε ποτέ το επιθυμητό αποτέλεσμα αν δεν προσπαθήσετε αρκετά.»



Σύνταξη: Natalya Paul

Σχετικά προϊόντα

  • Canon Camera

    MIRRORLESS ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ

    Ό,τι κι αν φωτογραφίζετε, όπως κι αν το φωτογραφίζετε, η EOS R6 ενισχύει τη δημιουργικότητά σας με τρόπους που ποτέ πριν δεν θεωρούσατε εφικτούς.
  • Canon Camera

    ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ ΤΟ ΦΑΚΟ ΣΑΣ

    Χρησιμοποιήστε τους φακούς EF και EF-S που ήδη έχετε στη νέα σας φωτογραφική μηχανή EOS R και ανακαλύψτε νέα επίπεδα δημιουργικότητας.
  • Canon Camera

    MIRRORLESS ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ

    Ελαφρύς φακός ζουμ 24-105mm f/4 της σειράς L που προσφέρει μεγάλο εύρος ζουμ και απίστευτη ευελιξία.

Σχετικά άρθρα