Πώς να τραβήξετε εντυπωσιακά ομαδικά πορτραίτα

Τέσσερις Canon Ambassadors μοιράζονται μαζί μας τις κορυφαίες συμβουλές τους για τη λήψη ομαδικών πορτραίτων κάθε είδους, από οικογένειες και γαμήλιες δεξιώσεις, μέχρι αθλητικές ομάδες.
Ομαδικό πορτραίτο νύφης και των παρανύμφων της που ποζάρουν δίπλα σε μια πολυώροφη τούρτα γάμου.

Ειδικές περιστάσεις, όπως οι γάμοι, οι αθλητικές διοργανώσεις και οι οικογενειακές γιορτές, αποτελούν εξαιρετικές ευκαιρίες για ομαδικά πορτραίτα φίλων και αγαπημένων προσώπων, που θα απολαμβάνετε για πολλά χρόνια.

Ωστόσο, η επίτευξη μιας καλής ομαδικής λήψης είναι τέχνη – και μάλιστα δύσκολη. Όταν πρέπει να ασχοληθείτε με πολλά άτομα, πρέπει να μπορείτε να σκεφτείτε γρήγορα πού θα τα τοποθετήσετε και να τους εκφράσετε με σαφήνεια τι θέλετε να κάνουν. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχετε ήδη εξοικειωθεί με τα βασικά των ομαδικών πορτραίτων.

Ορισμένες συμβουλές έχουν καθολική εφαρμογή. Όποιο είδος ομαδικής φωτογραφίας και αν βγάζετε, θα πρέπει να διασφαλίσετε ότι όλα τα άτομα που υπάρχουν στο κάδρο έχουν καλή έκφραση, ότι η λήψη έχει καλή σύνθεση και έκθεση και ότι το φόντο δεν είναι ακατάστατο ή δεν αποσπά την προσοχή.

Ο φωτισμός επίσης είναι πάντα σημαντικός. Για παράδειγμα, αν φωτογραφίζετε σε εξωτερικό χώρο μια ηλιόλουστη μέρα, αναζητήστε μια περιοχή με σκιά από πάνω, ώστε τα άτομα να μην κλείνουν τα μάτια τους ενώ κοιτούν τη μηχανή.

Χρησιμοποιώντας μια μηχανή με ηλεκτρονικό σκόπευτρο, όπως η Canon EOS RP ή η Canon EOS R6, μπορείτε να βλέπετε τις ομαδικές φωτογραφίες καθώς τις τραβάτε και να ρυθμίζετε την έκθεση, ενώ η οθόνη μεταβλητής γωνίας σάς επιτρέπει να φωτογραφίζετε από διαφορετικές γωνίες για δημιουργικούς ή πρακτικούς λόγους.

Όταν φωτογραφίζετε σε εσωτερικό χώρο χρησιμοποιώντας φυσικό φως, καλή ιδέα είναι να χρησιμοποιήσετε γρήγορους φακούς, όπως ο Canon RF 50mm F1.8 STM. Επίσης, αν φωτογραφίζετε μια μεγάλη ομάδα ατόμων σε σχετικά μικρό χώρο, μπορείτε να πετύχετε μια καλή λήψη με τον εξαιρετικά ευρυγώνιο φακό Canon RF 16mm F2.8 STM.

Εδώ, τέσσερις Canon Ambassador, όλοι εξαιρετικά έμπειροι επαγγελματίες στον χώρο τους, προσφέρουν τις συμβουλές που θεωρούν ουσιώδεις για να πετύχετε υπέροχες ομαδικές λήψεις σε κάθε περίσταση.

1. Οικογενειακά ομαδικά πορτραίτα

Ασπρόμαυρη εικόνα μιας οικογένειας στην παραλία. Ο πατέρας σηκώνει το παιδί του στον αέρα και οι τρεις φιγούρες διαγράφονται κόντρα στον ήλιο.

«Ζητώντας από την οικογένεια να περπατήσει ή να τρέξει προς το μέρος σας, προσθέτετε δυναμισμό σε μια ομαδική λήψη, ενώ στα παιδιά αρέσει συνήθως να τρέχουν τριγύρω», λέει η φωτογράφος οικογενειών Helen Bartlett. "Εναλλακτικά, μπορείτε να μετατρέψετε τη φωτογράφιση σε παιχνίδι ώστε να είναι διασκεδαστική!» Λήψη με Canon EOS-1D X Mark II (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS-1D X Mark III) και φακό Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM στα 24mm, με 1/5000 δευτ., f/2.8 και ISO200. © Helen Bartlett

Ασπρόμαυρο ομαδικό πορτραίτο μιας οικογένειας που ποζάρει σε εξωτερικό χώρο, με τους γονείς να κάθονται κάτω και τα δύο παιδιά να γέρνουν στους ώμους τους.

Αυτή η λήψη δείχνει τους γονείς να κάθονται χαμηλότερα στο κάδρο από τα παιδιά, μια τεχνική σύνθεσης που διασφαλίζει ότι όλα τα πρόσωπα είναι στο ίδιο επίπεδο. Λήψη με Canon EOS-1D X (την οποία διαδέχτηκε πλέον η Canon EOS-1D X Mark III) και φακό Canon EF 50mm f/1.2L USM, με 1/100 δευτ., f/5 και ISO1000. © Helen Bartlett

Οι ομαδικές λήψεις αποτελούν καθημερινό κομμάτι της δουλειάς της Helen Bartlett, μίας από τις κορυφαίες φωτογράφους οικογενειών στο Ηνωμένο Βασίλειο. «Για μια ομαδική λήψη, όπου είναι δυνατό, είναι καλό να φροντίζετε τη διάταξη των ατόμων που συμμετέχουν δημιουργώντας μια ενδιαφέρουσα σύνθεση, με διαφορετικό ύψος και τοποθέτηση, ώστε να έχετε μια ισορροπημένη εικόνα», αναφέρει.

«Προτείνω να ξεκινήσετε με μια λήψη με το βλέμμα στη μηχανή και, στη συνέχεια, να περιμένετε καθώς η δράση εξελίσσεται. Συνήθως, η λήψη μετά το επίσημο πορτραίτο είναι η καλύτερη, καθώς τα μέλη της οικογένειας γυρνάνε ο ένας προς τον άλλον, συνομιλούν και γελάνε.»

Αν φωτογραφίζετε σε κήπο ή πάρκο, η Helen προτείνει τη συγκέντρωση των θεμάτων σας γύρω από αντικείμενα στο περιβάλλον σας. Για παράδειγμα, ένα πεσμένο δέντρο θα μπορούσε να αποτελέσει ένα ενδιαφέρον σκηνικό για να κάτσουν πάνω του τα μικρά παιδιά.

«Αν φωτογραφίζετε σε εσωτερικό χώρο, σκεφτείτε το φως σας και, ιδανικά, ζητήστε από την οικογένεια να κοιτάζει προς το παράθυρο, για να υπάρχει ομοιόμορφος φωτισμός σε όλα τα πρόσωπα», συνεχίζει η Helen. «Όταν δουλεύετε σε περιορισμένο χώρο και φωτογραφίζετε μικρά παιδιά, αν οι γονείς πάρουν αγκαλιά τα νήπια, αυτά δεν θα μπορούν να ξεφύγουν και τα κεφάλια όλων θα βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο.

«Αν φωτογραφίσετε μια οικογένεια καθισμένη σε καναπέ, τότε τα μικρά παιδιά μπορούν να καθίσουν στα πόδια των γονιών τους. Σε πιο μεγάλες ηλικίες, μπορείτε να τοποθετήσετε τα παιδιά στα μπράτσα ή στο πίσω μέρος του καναπέ, για να δώσετε ενδιαφέρον στη σύνθεση.»

Τέλος, αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε την τελευταία τεχνολογία για να τραβήξετε αυθόρμητες οικογενειακές φωτογραφίες σε εκδηλώσεις όπως παιδικά πάρτι ή οικογενειακές συγκεντρώσεις, η απάντηση είναι η Canon PowerShot PX. Πρόκειται για μια έξυπνη μηχανή που χρησιμοποιεί τεχνολογία αναγνώρισης εικόνας και συνθέτει αυτόματα τις φωτογραφίες, επιτρέποντάς σας να απολαμβάνετε ελεύθερα την εκδήλωση.

2. Γαμήλια ομαδικά πορτραίτα

Ομαδικό πορτραίτο τριών γυναικών με παραδοσιακά ινδικά φορέματα σε έντονα χρώματα, με χέννα και πολλά βραχιόλια στα χέρια τους, που στέκονται μπροστά από μια σύνθεση με λουλούδια.

Η μέθοδος που ακολουθεί ο φωτογράφος γάμων Sanjay Jogia για να αποφύγει το αιώνιο πρόβλημα με τα κλειστά μάτια στις εικόνες του είναι να ζητάει αρχικά από τα άτομα της ομάδας να κλείσουν τα μάτια τους. «Στη συνέχεια τους λέω ότι θα μετρήσω αντίστροφα από το τρία μέχρι το ένα και τότε θα ανοίξουν τα μάτια τους. Τραβάω τρεις λήψεις, με διαφορά περίπου μισού δευτερολέπτου». Λήψη με Canon EOS-1D X Mark II και φακό Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM στα 24mm, με 1/1000 δευτ., f/3.5 και ISO320. © Sanjay Jogia

Μεγάλη ομάδα συγγενών με επίσημα ρούχα σε δωμάτιο με ασθενή φωτισμό και χρυσά φωτιστικά οροφής.

Ο Sanjay δεν χρησιμοποιεί μεγάλο άνοιγμα διαφράγματος στις ομαδικές φωτογραφίες, ώστε οι άνθρωποι να είναι εστιασμένοι. "Συνήθως, επιλέγω εκ του ασφαλούς και δεν χρησιμοποιώ λιγότερο από f/8 σε μια ομάδα, ακόμη κι αν βρίσκεται σε εξωτερικό χώρο και σε μία γραμμή, επειδή εμφανίζονται περισσότερες λεπτομέρειες στη σκηνή από πίσω», εξηγεί. Λήψη με Canon EOS 5DS R και φακό Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM στα 44mm, με 1/200 δευτ., f/8 και ISO200. © Sanjay Jogia

Ο Sanjay Jogia φωτογραφίζει γάμους από το 2008 και ειδικεύεται σε ινδικούς γάμους αλλά και γάμους που πραγματοποιούνται σε διάφορες τοποθεσίες ανά τον κόσμο. Αν και στις περισσότερες γαμήλιες τελετές υπάρχει ένας επαγγελματίας που θα τραβήξει τις επίσημες φωτογραφίες, δίνει συμβουλές σε οποιονδήποτε θέλει να καταγράψει τις δικές του ομαδικές λήψεις.

«Για να αποφύγετε συνθήκες φωτισμού με υψηλή αντίθεση, θα πρότεινα να τοποθετήσετε τις ομάδες σας σε ανοιχτό σκιασμένο χώρο, όπως για παράδειγμα κάτω από ένα μεγάλο δέντρο ή στη σκιά ενός κτιρίου όπου υπάρχει ένα ωραίο φόντο», λέει ο Sanjay. «Δεν θέλετε απαραίτητα οι άνθρωποι να είναι μπροστά από έναν τοίχο, αλλά να υπάρχει κάποια απόσταση μεταξύ του θέματος και του φόντου, ώστε η εστίαση να γίνει στα άτομα.»

Ο Sanjay συνθέτει τις ομάδες του ώστε το κάδρο να γεμίζει κυρίως από ανθρώπους, με κάποιο ελεύθερο χώρο γύρω τους, ενώ αποφεύγει το φόντο που αποσπά την προσοχή. Αν η νύφη και ο γαμπρός είναι στην εικόνα, τους τοποθετεί στο κέντρο.

«Σε γενικές γραμμές, τοποθετώ τη νύφη και τον γαμπρό σε μια στάση και απλώς αλλάζω τα άτομα γύρω τους», λέει. «Αν πρόκειται για όρθια ομάδα, προσπαθώ να τους βάλω σε μία γραμμή, ώστε να έχω ισάριθμα άτομα σε κάθε πλευρά, όλα στραμμένα προς τη νύφη και τον γαμπρό, και τους λέω να πλησιάσουν περισσότερο ο ένας τον άλλον για να ελαχιστοποιήσω τον χώρο που καταλαμβάνει η ομάδα.»

3. Αθλητικά ομαδικά πορτραίτα

Ομαδικό πορτραίτο της αυστραλιανής ομάδας κρίκετ με εμφάνιση σε κίτρινο και πράσινο χρώμα.

«Σκεφτείτε το φως», λέει ο επικεφαλής του τμήματος φωτογράφισης αθλητικών διοργανώσεων Marc Aspland. «Συνήθως, η φωτογράφιση των ομάδων γίνεται πολύ γρήγορα, αλλά αν κοιτάξουμε απλώς πού βρίσκεται το ιδανικό φως, τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλύτερα. Προτιμώ πάντα τον οπίσθιο φωτισμό σε σχέση με το άμεσο ηλιακό φως, για ομοιόμορφο φωτισμό». © Marc Aspland

Ο Marc Aspland είναι ο επικεφαλής του τμήματος φωτογράφισης αθλητικών διοργανώσεων της εφημερίδας The Times. Αν και το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς του επικεντρώνεται στην καταγραφή της δράσης, τραβάει επίσης ομαδικές φωτογραφίες. «Μια ομοιόμορφη, τακτοποιημένη και ακριβής ομαδική λήψη είναι πάντα καλύτερη από μια τυχαία ομαδική φωτογραφία», αναφέρει.

Αν φωτογραφίζετε μια ποδοσφαιρική ομάδα, για παράδειγμα, ο Marc συνιστά να τοποθετήσετε την ομάδα σε δύο σειρές, με την πίσω σειρά να στέκεται όρθια και την μπροστινή σειρά να γονατίζει με το ένα χέρι πάνω στο γόνατο ή με τα μπράτσα σταυρωμένα. Ο αρχηγός θα πρέπει να βρίσκεται στη μέση της πίσω σειράς και ο προπονητής να στέκεται στο πλάι της ομάδας. Συνιστάται επίσης η λήψη από χαμηλό ύψος, σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τα κεφάλια των ατόμων που βρίσκονται στην εμπρός σειρά.

Ένας ευρυγώνιος έως μεσαίος τηλεφακός ζουμ, όπως ο Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, θα χωρέσει όλη την ομάδα σας μέσα στη λήψη, δίνοντάς σας ευελιξία στη σύνθεση. «Η ομάδα θα πρέπει να ταιριάζει σχεδόν ακριβώς στις διαστάσεις του σκοπεύτρου της DSLR», συνεχίζει ο Marc. «Δεν χρειάζεστε εξαιρετικά γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, αλλά το βάθος πεδίου είναι σημαντικό για να διασφαλίσετε ότι όλοι θα είναι εστιασμένοι, τόσο στην εμπρός όσο και στην πίσω σειρά. Ένα διάφραγμα f/5.6 ή f/8 προσφέρει καλή ευκρίνεια.»

Αν κάτι αποσπά την προσοχή της ομάδας σας, φροντίστε να τραβήξετε την προσοχή τους φωνάζοντας ή κουνώντας τα χέρια σας, ώστε να κοιτάζουν απευθείας εσάς. Ο Marc προσθέτει: «Πρέπει επίσης να βεβαιωθείτε ότι κανένας τους δεν κάνει "κερατάκια" στον παίκτη που στέκεται δίπλα του!»

4. Ομαδικά πορτραίτα μόδας

Ασπρόμαυρο πορτραίτο τριών νεαρών γυναικών που κάθονται στο καπό ενός αυτοκινήτου μπροστά από μια γραφική λίμνη.

Αυτή η λήψη της φωτογράφου μόδας Julie Pike παρουσιάζει την Νορβηγίδα ποπ σταρ Aurora (στο κέντρο) με τις δύο αδελφές της. «Ζήτησα συγκεκριμένα να συναντηθούμε στο σπίτι που έζησαν ως παιδιά, καθώς θα ήταν ένα μέρος όπου θα αισθάνονταν άνετα», αναφέρει. Λήψη με Canon EOS 5D Mark III (την οποία διαδέχθηκε πλέον η Canon EOS 5D Mark IV) και φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (τον οποίον διαδέχθηκε πλέον ο Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) στα 105mm, με 1/400 δευτ., f/9 και ISO500. © Julie Pike

Τρεις νεαρές γυναίκες με καλοκαιρινά ρούχα που περπατούν μέσα σε ένα δάσος, καθώς ο ήλιος λάμπει μέσα από τα δέντρα. Μία από τις γυναίκες έχει τα χέρια της στον αέρα.

Η Julie λέει ότι είναι σημαντικό να δίνετε μεγάλη προσοχή στα θέματά σας προκειμένου να πετύχετε δυναμικές εικόνες. "Πρέπει να παρακολουθείτε τον τρόπο που κινούνται και ενεργούν», λέει. «Προσπαθήστε να συνδεθείτε μαζί τους αντί να βρίσκεστε απλώς πίσω από τη μηχανή, επειδή έτσι θα αποφύγετε τον διαχωρισμό ανάμεσα σε εσάς και τα άτομα που φωτογραφίζετε». Λήψη με Canon EOS 5D Mark III και φακό Canon EF 24-105mm f/4L IS USM στα 24mm, με 1/200 δευτ., f/7.1 και ISO320. © Julie Pike

Η Julie Pike είναι φωτογράφος μόδας με έδρα το Όσλο της Νορβηγίας και φωτογραφίζει ονειρικές, αυθόρμητες εικόνες για μεγάλες εταιρείες και περιοδικά. Αν θέλετε να τραβήξετε μια μικρή ομάδα σε μια φωτογράφιση μόδας ή lifestyle, συμβουλεύει να επιλέξετε μια τοποθεσία όπου όλοι νιώθουν άνετα, όπως έναν κήπο ή ένα σπίτι. Επίσης, προτείνει να χρησιμοποιήσετε μόνο έναν φακό ζουμ, ώστε να μην σπαταλάτε χρόνο αλλάζοντας φακούς.

«Στην αρχή της φωτογράφισης, περπατήστε μαζί με την ομάδα για να τους χαλαρώσετε λίγο», αναφέρει. «Ξεκινάω πάντα μιλώντας με τους ανθρώπους. Θα προτιμούσα να τους μιλήσω για 15 λεπτά και να τους φωτογραφίσω για πέντε λεπτά, παρά το αντίστροφο. Να έχετε πάντα έτοιμη τη μηχανή. Στη συνέχεια, όταν όλοι έχουν χαλαρώσει, ξεκινήστε να τραβάτε μερικές λήψεις.»

Αν για παράδειγμα φωτογραφίζετε τρία μοντέλα και θέλετε να φαίνονται όλα καθαρά, η Julie συνιστά λήψεις με διάφραγμα f/8 ή f/11 και ταχύτητα κλείστρου τουλάχιστον 1/250 δευτ. αν τα μοντέλα κινούνται. Όταν φωτογραφίζετε σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού, μηχανές όπως η Canon EOS RP ή η Canon EOS R6 επιτρέπουν τη λήψη σε υψηλότερες ρυθμίσεις ISO χωρίς να απαιτείται φλας. «Οι μηχανές είναι τόσο καλές σήμερα που μπορείτε να ανεβάσετε πολύ το ISO, με το αποτέλεσμα να εξακολουθεί να δείχνει υπέροχο», αναφέρει.

Για το στυλ των εικόνων μόδας που προτιμά η ίδια, η Julie λέει στα θέματά της να φανταστούν ότι κάποιος τα κινηματογραφεί και πρέπει να κινούνται συνεχώς, όχι να περιμένουν την επόμενη λήψη. "Δεν θα πρέπει να κοιτάζουν συνεχώς τη μηχανή», λέει. «Προτιμώ να τους ζητάω να κοιτάξουν προς τα εμένα όταν το θέλω. Θέλω να ξεχνούν τη μηχανή.»

Στην επόμενη εκδήλωσή με την οικογένεια ή τους φίλους σας, φροντίστε να συγκεντρώσετε όλα τα άτομα γύρω σας για να τραβήξετε ένα ευκρινές και εντυπωσιακό ομαδικό πορτραίτο.

Σύνταξη: David Clark

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

Κορυφαίες συμβουλές για εξαιρετικές φωτογραφίες σε πάρτι

Καταγράψτε απίστευτα πλάνα σε πάρτι με αυτές τις εύκολες συμβουλές και τεχνικές.

Πώς να αποτυπώσετε τέλειους τόνους δέρματος στα πορτραίτα σας

Τελειοποιήστε τη δύσκολη τέχνη της αποτύπωσης φυσικών τόνων δέρματος με την επαγγελματία φωτογράφο μόδας Jade Keshia Gordon.

Συμβουλές για τη φωτογραφία πορτραίτου

Βελτιώστε τη φωτογραφία πορτραίτου σας με αυτές τις κορυφαίες συμβουλές και τεχνικές.

Τραβήξτε καλύτερες φωτογραφίες φέτος τα Χριστούγεννα

Η φωτογράφος Lena Petrova σάς δίνει τρόπους για να βελτιώσετε τις γιορτινές σας φωτογραφίες.