ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ

Κορυφαίες συμβουλές για τη φωτογράφιση τοπίων

Βασικές δεξιότητες χειρισμού της φωτογραφικής μηχανής, τεχνικές φωτογράφισης και συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να απογειώσετε τις φωτογραφίες σας με τοπία.
Λήψη τοπίου με ένα δέντρο στην πλαγιά ενός λόφου, μπροστά από τον μενεξεδί ουρανό.

Μπορεί να βρείτε αμέτρητα ενδιαφέροντα μέρη και εντυπωσιακές σκηνές ενώ κάνετε βόλτα. Ωστόσο, ο εντοπισμός σημείων που αξίζουν να φωτογραφηθούν απαιτεί αφοσίωση. Επομένως, όταν βρείτε μια σπουδαία τοποθεσία, πρέπει να την αποτυπώσετε όπως της αρμόζει. Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη κατά τη φωτογράφιση τοπίων και θα αναλύσουμε τους τρόπους επίλυσής τους.

1. Σύνθεση τοπίου: αποτυπώστε λεπτομέρειες στο προσκήνιο

Λήψη τοπίου με ένα μεγάλο δέντρο σε μια πλαγιά.

Παρ’ όλο που αυτή η φωτογραφία εξακολουθεί να αποτελεί μια άριστη εικόνα τοπίου, μπορείτε να βελτιώσετε τη λήψη κρατώντας τη μηχανή πιο χαμηλά. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 24mm, με 1/100 δευτ., f/16 και ISO 160.

Φωτογράφιση τοπίου με ένα μεγάλο δέντρο σε μια πλαγιά, με το παγωμένο γρασίδι να φαίνεται στο προσκήνιο.

Μια ελαφρώς πιο χαμηλή τοποθέτηση της μηχανής τονίζει τους παγωμένους βλαστούς στο προσκήνιο αυτής της εικόνας, προσδίδοντας ενδιαφέρον και βάθος σε αυτό το τμήμα του κάδρου. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 24mm, με 1/100 δευτ., f/16 και ISO 160.

Σκεφτείτε πώς μπορείτε να συμπληρώσετε μακρινά σκηνικά με πιο κοντινές λεπτομέρειες. Αυτές οι πιο κοντινές λεπτομέρειες, που αναφέρονται συχνά και ως «ενδιαφέροντα στοιχεία προσκηνίου», μπορούν να κάνουν θαύματα στη σύνθεσή σας, καθοδηγώντας το μάτι διαμέσου της σκηνής. Αντιθέτως, ένα μουντό και άδειο προσκήνιο απλώς καταναλώνει άσκοπα ένα μεγάλο τμήμα του κάδρου.

Όταν αναζητάτε ενδιαφέροντα στοιχεία για το προσκήνιο, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε την Άμεση προβολή και πειραματιστείτε με τις θέσεις της μηχανής για να βρείτε τη χρυσή τομή μεταξύ προσκηνίου και φόντου. Μια μηχανή με οθόνη μεταβλητής γωνίας, όπως η Canon EOS RP, σάς επιτρέπει να κατεβείτε χαμηλά στο έδαφος, κάτι το οποίο είναι συχνά απαραίτητο για το καδράρισμα βράχων ή φυτών. Η συμπερίληψη τέτοιου είδους αντικειμένων στο προσκήνιο μπορεί να σας βοηθήσει να διαμορφώσετε μια ισορροπημένη σύνθεση. Ωστόσο, έχετε υπόψη ότι τα ενδιαφέροντα στοιχεία προσκηνίου δεν είναι απαραίτητα σε κάθε φωτογράφιση τοπίου. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν απλώς ένα χρήσιμο τέχνασμα σύνθεσης που μπορείτε να αξιοποιείτε όποτε το χρειάζεστε.

2. Φακοί για τοπία: μην χρησιμοποιείτε πάντα ευρυγώνιο φακό

Ένα τοπίο με αλλεπάλληλα καταπράσινα λιβάδια που χωρίζονται με συστάδες δέντρων.

Μια κλειστή γωνία θέασης αναδεικνύει τα έντονα χρώματα του δειλινού στο βάθος της σκηνής. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 105mm, με 1/8 δευτ., f/16 και ISO 100.

Ένα ευρύ τοπίο με αλλεπάλληλα καταπράσινα λιβάδια που χωρίζονται με συστάδες δέντρων, καλυμμένο με σύννεφα.

Αντιθέτως, η φωτογράφιση του ίδιου τοπίου με ευρύτερο οπτικό πεδίο δίνει λιγότερες λεπτομέρειες. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 24mm, με 1/8 δευτ., f/16 και ISO 100.

Οι ευρυγώνιοι φακοί σάς επιτρέπουν να καταγράφετε ολόκληρο το εύρος μιας όμορφης σκηνής, ωστόσο δεν χρειάζονται όλες οι λήψεις ευρύ οπτικό πεδίο. Μερικές φορές, οι φωτογραφίες τοπίων αποκτούν μεγαλύτερο ενδιαφέρον αν κάνετε ζουμ σε απομακρυσμένες λεπτομέρειες. Ένας στάνταρ φακός ζουμ, όπως ο Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM που χρησιμοποιήθηκε εδώ, προσφέρει ένα χρήσιμο εύρος εστιακών αποστάσεων για τους αρχάριους φωτογράφους τοπίων. Οι δύο λήψεις που επισημαίνουμε εδώ έγιναν στα δύο άκρα του εύρους 24-105mm, επομένως αν τώρα κάνετε τα πρώτα σας βήματα στη φωτογράφιση τοπίων, αυτός ο φακός είναι ιδανικός για εσάς. Όταν έρθει η ώρα να κάνετε αναβάθμιση, οι φακοί σειράς L, όπως ο Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, προσφέρουν καλύτερη προστασία στις αντίξοες καιρικές συνθήκες και ταχύτερο μέγιστο διάφραγμα. Ωστόσο, για τους αρχάριους, ένας στάνταρ φακός ζουμ επιτρέπει την αποτύπωση σκηνών με εντυπωσιακές λεπτομέρειες.

3. Φωτισμός τοπίων: επιλέξτε την ώρα της ημέρας

Ένα μεγάλο δέντρο σε μια πλαγιά, που υψώνεται πάνω από τα χαμηλά σύννεφα.

Η φωτογράφιση υπό το άμεσο ηλιακό φως συχνά δημιουργεί «άτσαλες» σκιές και υπερβολική αντίθεση. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, με 1/80 δευτ., f/16 και ISO 125.

Ένα μεγάλο δέντρο σε μια πλαγιά, που υψώνεται πάνω από τα χαμηλά σύννεφα με φόντο το μενεξεδί ηλιοβασίλεμα.

Αν περιμένετε την έλευση πιο μαλακού φωτός, νωρίς το πρωί ή αργά το απόγευμα, μπορείτε να επιτύχετε πιο ατμοσφαιρικά αποτελέσματα. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, με 0,4 δευτ., f/16 και ISO 100.

Το φως υπό το οποίο φωτογραφίζετε αποτελεί μια δημιουργική επιλογή, καθώς προσδίδει ατμόσφαιρα και αυτό μπορεί να απογειώσει τις φωτογραφίες σας με τοπία. Ένα κλασικό λάθος είναι η φωτογράφιση σκηνών υπό το σκληρό φως του ήλιου. Παρ’ όλο που αυτό είναι χρήσιμο για την ανάδειξη έντονων χρωμάτων, έχει συνήθως ως αποτέλεσμα σκηνές με υπερβολικά μεγάλη αντίθεση. Παρατηρήστε τη διαφορά σε αυτές τις δύο εικόνες. Η πρώτη εικόνα τραβήχτηκε υπό το άμεσο φως του ήλιου. Αποτυπώνει τη σκηνή, αλλά υστερεί σε ατμόσφαιρα. Οι λεπτομέρειες στο δέντρο λειτουργούν ως περισπασμός και στο κάτω μέρος του κάδρου εμφανίζεται μια αντιαισθητική σκιά, ακόμη και η σκιά του απρόσεκτου φωτογράφου. Επιστρέψαμε στην ίδια σκηνή αργότερα μέσα στην ημέρα, όπου το δέντρο βρίσκεται στη σκιά· η σκηνή αποτυπώνεται με λιγότερες λεπτομέρειες, αλλά με πιο έντονη ατμόσφαιρα. Ο ουρανός είναι τώρα γεμάτος χρώματα, το δέντρο δημιουργεί μια έντονη σιλουέτα και το ομιχλώδες τοπίο στο βάθος δείχνει πιο εντυπωσιακό.

4. Η ευθυγράμμιση είναι σημαντική: ισιώστε τον ορίζοντα

Εικόνα ενός δέντρου με φόντο τον συννεφιασμένο ουρανό, ανοιγμένη στην εφαρμογή Canon Digital Photo Professional.

Οι λοξοί ορίζοντες διορθώνονται καλύτερα στη μηχανή με τις γραμμές πλέγματος ή την ένδειξη επιπέδου, ωστόσο μπορούν επίσης να διορθωθούν εύκολα στη συνέχεια με κοπή.

Λήψη μιας Canon EOS RP σε τρίποδο, όπου εμφανίζονται οι γραμμές πλέγματος και το ηλεκτρονικό επίπεδο στην ανοιγόμενη οθόνη.

Παράλληλα με τη χρήση του πλέγματος των τρίτων για την ευθυγράμμιση του ορίζοντα, μπορείτε να αξιοποιήσετε την ένδειξη επιπέδου που υπάρχει σε πολλές μηχανές, όπως στην Canon EOS RP που χρησιμοποιήθηκε εδώ.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να διασφαλίσετε την ευθυγράμμιση του ορίζοντα κατά τη φωτογράφιση. Ενεργοποιήστε την Άμεση προβολή και χρησιμοποιήστε το πλέγμα των τρίτων για να ευθυγραμμίσετε τον ορίζοντα. Αν χρησιμοποιείτε τρίποδο, μπορεί επίσης να υπάρχει ένα πρακτικό αλφάδι στην κεφαλή του. Ακόμα και με αυτά τα βοηθήματα, μπορεί και πάλι να χρειαστεί να διορθώσετε μια «λοξή» εικόνα. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα στο Canon Digital Photo Professional. Απλώς χρησιμοποιήστε το ρυθμιστικό γωνίας στις ρυθμίσεις του εργαλείου Κοπής για να διορθώσετε την κλίση.

5. Η εστίαση είναι σημαντική: διατηρήστε ευκρινές τόσο το φόντο όσο και το προσκήνιο

Δέντρα με βρύα σε ένα δάσος που τυλίγεται στην ομίχλη.

Η πρώτη φωτογραφία τραβήχτηκε με διάφραγμα f/4 και το φόντο είναι εμφανώς θολό. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, με 1/160 δευτ., f/4 και ISO 100.

Μια ευκρινής εικόνα δέντρων με βρύα σε ένα δάσος που τυλίγεται στην ομίχλη.

Χρησιμοποιώντας μικρό άνοιγμα διαφράγματος f/16, τόσο το φόντο όσο και το προσκήνιο είναι ευκρινή. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, με 1/80 δευτ., f/16 και ISO 800.

Στη φωτογράφιση τοπίων, συχνά ο στόχος είναι να καταγράψετε τη σκηνή με απόλυτη ευκρίνεια, από το φόντο έως το προσκήνιο, ώστε να δείξετε όσες περισσότερες λεπτομέρειες γίνεται. Αυτό ονομάζεται μέγιστο βάθος πεδίου. Για να το επιτύχετε, πρέπει να ορίσετε μικρό άνοιγμα διαφράγματος (μεγάλος αριθμός f). Τα παραπάνω παραδείγματα παρουσιάζουν τη διαφορά μεταξύ της φωτογράφισης ενός τοπίου με ευρύ και στενό διάφραγμα.

Στην πρώτη εικόνα, χρησιμοποιήθηκε διάφραγμα f/4. Το δέντρο στο προσκήνιο είναι ευκρινές, αλλά η σκηνή πίσω από αυτό όχι. Στη δεύτερη εικόνα, το μικρό άνοιγμα διαφράγματος f/16 καταγράφει με μεγαλύτερη καθαρότητα τόσο το προσκήνιο όσο και το φόντο. Αν ο στόχος σας είναι να απομονώσετε ένα βασικό στοιχείο του τοπίου, ένα ευρύ διάφραγμα μπορεί να αποδειχτεί πολύ χρήσιμο, ωστόσο τις περισσότερες φορές είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσετε στενό διάφραγμα και μέγιστο βάθος πεδίου. Ένας εύκολος τρόπος να ρυθμίσετε το διάφραγμα για τοπία είναι να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση AV και μετά να επιλέξετε ένα μικρό άνοιγμα διαφράγματος, όπως το f/16. Παρακολουθήστε την ταχύτητα κλείστρου – αν πέσει πολύ χαμηλά, ίσως πρέπει να χρησιμοποιήσετε τρίποδο ή να αυξήσετε την τιμή ISO ώστε να μην βγουν θολές οι εικόνες.

Για τοπία με τη μέγιστη ευκρίνεια, θα πρέπει επίσης να φωτογραφίζετε χρησιμοποιώντας τη «βέλτιστη θέση » του φακού σας. Ως γενικός κανόνας, ένας φακός έχει τη μέγιστη ευκρίνεια δύο f στοπ από την ρύθμιση ευρύτερου διαφράγματος. Επομένως, αν χρησιμοποιείτε φακό με ρύθμιση μέγιστου εύρους f/2.8, η βέλτιστη θέση για τον συγκεκριμένο φακό θα ήταν περίπου f/5.6.

Ένα κοινό πρόβλημα για τους φωτογράφους τοπίων είναι ότι, όταν εστιάζουν σε κάτι στο προσκήνιο, κινδυνεύουν οτιδήποτε βρίσκεται πίσω από αυτό να δείχνει θολό. Αντιστρόφως, αν εστιάσετε σε στοιχεία στο φόντο, θολώνει το προσκήνιο. Η εστίαση στην υπερεστιακή απόσταση συμβάλλει στο να έχετε μεγαλύτερο μέρος του κάδρου ευκρινές, βρίσκοντας το πιο κοντινό σημείο στο οποίο μπορείτε να εστιάσετε διατηρώντας παράλληλα ένα αποδεκτό επίπεδο ευκρίνειας στο φόντο. Αυτή η τεχνική δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο ακούγεται και ο υπολογιστής Βάθους πεδίου (DOF) και Υπερεστιακής απόστασης στην εφαρμογή Photo Companion πραγματικά θα σας λύσει τα χέρια.

6. Γωνίες τοπίων: μην φωτογραφίζετε τα πάντα στο ύψος των ματιών

Ένας φωτογράφος ξαπλώνει σε μια παραλία για να φωτογραφίσει έναν βικτοριανό φάρο από χαμηλά.

Το χαμηλό ύψος δημιουργεί πιο δυνατές συνθέσεις, καθώς ενισχύει την ανάκλαση και περιορίζει τη μουντή λωρίδα άμμου στο κάδρο.

Ένας βικτοριανός φάρος ανακλάται στο νερό πάνω στην άμμο.

Μια οθόνη μεταβλητής γωνίας διευκολύνει τη σύνθεση από ασυνήθιστα ύψη. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, με 1/100 δευτ., f/11 και ISO 4000.

Είναι πολύ συνηθισμένο να φωτογραφίζουμε στο επίπεδο του ματιού, αλλά αυτό δεν καταλήγει πάντα σε μια ενδιαφέρουσα λήψη. Δοκιμάστε να μετακινήσετε τη μηχανή σας πάνω ή κάτω και να πειραματιστείτε με διάφορα ύψη – μπορεί να βρείτε πιο ενδιαφέρουσες γωνίες. Οι ανακλάσεις, για παράδειγμα, συνήθως φαίνονται πιο όμορφες όταν κρατάτε τη μηχανή χαμηλά κοντά στο νερό. Είναι πιο εύκολο αν χρησιμοποιήσετε μια μηχανή με οθόνη μεταβλητής γωνίας, όπως η Canon EOS RP, καθώς έτσι μπορείτε να συνθέσετε την εικόνα από ένα άνετο ύψος, ενώ κρατάτε τη μηχανή χαμηλά στο έδαφος ή ψηλά πάνω από το κεφάλι σας.


Κείμενο του James Paterson

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΠΙΟΥ

    Πώς να φωτογραφίσετε τοπία με τη μηχανή στο χέρι

    Μάθετε πώς να αποτυπώνετε εντυπωσιακά τοπία χωρίς τρίποδο.

  • ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

    Υπέρθεση εστίασης για αρχάριους

    Ο φωτογράφος Matt Doogue εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο τα εργαλεία υπέρθεσης εστίασης της Canon μπορούν να σας βοηθήσουν να καταγράψετε λήψεις macro και τοπία με εξαιρετική ευκρίνεια σε όλο το βάθος του κάδρου.

  • ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Πώς να επεξεργάζεστε εικόνες τοπίων για εκτύπωση

    Τεχνικές επεξεργασίας που θα μεταμορφώσουν τις φωτογραφίες σκηνικών σε έργα τέχνης.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΠΙΟΥ

    Συμβουλές για τη φωτογράφιση θαλασσινών τοπίων

    Μάθετε πώς να τραβάτε εντυπωσιακές φωτογραφίες θαλασσινών τοπίων με τις επαγγελματικές συμβουλές μας.