ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΔΡΟΜΟΥ

Φωτογραφίστε διαφορετικά: συμβουλές για τη φωτογράφιση αφηρημένων θεμάτων

Βγείτε στους δρόμους για να αποτυπώσετε εκπληκτικές αφηρημένες εικόνες, άυλες λεπτομέρειες και σουρεαλιστικές διπλές εκθέσεις με τη μηχανή σας Canon.
Canon Camera
Αφηρημένη εικόνα είναι εκείνη που, με την πρώτη ματιά, δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε στον πραγματικό κόσμο. Με τη δημιουργία εικόνων που δεν έχουν σαφή σύνδεση με την πραγματικότητα, μπορούμε να εκφράσουμε μια ιδέα ή ένα συναίσθημα αποσυνδεδεμένο από τα καθημερινά αντικείμενα και τις σκηνές. Ακούμε συχνά ότι οι φωτογραφίες πρέπει να είναι καθαρές, ευθυγραμμισμένες και εστιασμένες, αλλά με την αφηρημένη φωτογραφία μπορούμε να παραβιάσουμε αυτούς τους κανόνες με όποιο τρόπο θεωρούμε εμείς σωστό. Αυτό δίνει στους φωτογράφους τεράστια ελευθερία για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του θεατή σε βαθύτερο επίπεδο, ενώ παράλληλα εξερευνούν συναρπαστικά οπτικά στοιχεία και πειραματίζονται με τεχνικές της φωτογραφικής μηχανής.

Η αφηρημένη θεματολογία συμβαδίζει απόλυτα με τη φωτογράφιση σκηνών του δρόμου και τη φωτογραφία-ντοκιμαντέρ. Το περιβάλλον στους δρόμους είναι γεμάτο λεπτομέρειες, γεωμετρία και κίνηση που, με μερικές τεχνικές της μηχανής, μπορείτε να παρατηρήσετε και να αποτυπώσετε με εννοιολογικό τρόπο, αποκαλύπτοντας κρυμμένους θησαυρούς ακόμη και στις πιο πεζές και οικείες σκηνές.

Η αφηρημένη προσέγγιση δεν προσφέρει μόνο μια νέα οπτική γωνία σε εμβληματικά αξιοθέατα και πολυφωτογραφημένα κτίρια, αλλά μας επιτρέπει επίσης να μεταδώσουμε μια ζωντανή εικόνα του αστικού περιβάλλοντος γύρω μας, είτε πρόκειται για μια έντονη δραστηριότητα είτε για μια μελαγχολική δυσαρμονία. Πάρτε λοιπόν τη μηχανή σας και περπατήστε στους δρόμους της πόλης αναζητώντας έμπνευση για να δημιουργήσετε αφηρημένες εικόνες. Δεν ξέρετε ποτέ τι μπορεί να πετύχετε.

1. Φωτογράφιση με θόλωμα μέσω κίνησης της μηχανής

Εικόνα δρόμου με υψηλό βαθμό κατακόρυφου θολώματος. Οι πεζοί εξακολουθούν να είναι ορατοί, αλλά μεγάλο μέρος της σκηνής έχει μετατραπεί σε χρωματιστές λωρίδες με ροζ, πράσινα και κίτρινα φώτα.

Κατά τις λήψεις με θόλωμα μέσω κίνησης της μηχανής, αναζητήστε ενδιαφέροντα αντικείμενα που θα δημιουργήσουν έντονα μοτίβα, όπως οι πολύχρωμες ομπρέλες που αιωρούνται επάνω από αυτόν τον δρόμο. Λήψη με Canon EOS R6 και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 35mm, με 1/15 δευτ., f/22 και ISO100.

Ένας άνδρας γέρνει τη μηχανή του Canon πολύ γρήγορα προς τα επάνω και προς τα κάτω.

Η κίνηση της κάμερας προς τα επάνω και κάτω σε συνδυασμό με διάρκεια έκθεσης 1/15 δευτ. μεταμορφώνουν μια καθημερινή σκηνή στον δρόμο σε μια όμορφη θολή εικόνα.

Η αστάθεια της μηχανής είναι συνήθως κάτι που θέλουν να αποφύγουν οι φωτογράφοι, αλλά η σκόπιμη κίνηση κατά τη διάρκεια της έκθεσης μπορεί να οδηγήσει σε εντυπωσιακές αφηρημένες εικόνες δρόμου και είναι ένας υπέροχος τρόπος για να μεταδώσετε την αίσθηση του χώρου.

Το μυστικό είναι να επιλέξετε μια ταχύτητα κλείστρου που είναι αρκετά αργή για να δημιουργηθεί θόλωμα, αλλά και αρκετά γρήγορη για να δίνει διατηρεί το αποτύπωμα ανθρώπων και σχημάτων. Δοκιμάστε να ρυθμίσετε τη μηχανή σας στην κατάσταση Προτεραιότητας κλείστρου (TV), με ταχύτητα κλείστρου 1/15 δευτ. Ορίστε την ευαισθησία της μηχανής στο φως σε ISO100 ως σημείο εκκίνησης, προσαρμόζοντάς την με βάση το επίπεδο του φωτισμού στην γύρω περιοχή μέχρι να μείνετε ικανοποιημένοι με την έκθεση. Στη συνέχεια, καθώς πατάτε το κουμπί του κλείστρου, κάντε μια σύντομη, κοφτή κίνηση με τη μηχανή. Μια κίνηση προς τα επάνω/κάτω είναι κατάλληλη για σκηνές που περιλαμβάνουν ανθρώπους, καθώς διατηρεί τη μορφή τους ως σιλουέτες, αλλά μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε μια πλευρική κίνηση, μια απότομη περιστροφή ή ένα γρήγορο ζουμ.

Στην κατάσταση Προτεραιότητας κλείστρου (TV) μπορείτε επίσης να επιλέξετε την αυτόματη ρύθμιση ISO –διαθέσιμη στις περισσότερες μηχανές– ώστε να μπορείτε να επικεντρωθείτε αποκλειστικά στην ταχύτητα κλείστρου.

2. Ρύθμιση έκθεσης για τα φωτεινά στοιχεία

Λήψη που τραβήχτηκε σε υπόγεια διάβαση, με το φως να περνά και να φωτίζει έναν τοίχο με γκράφιτι.

Όταν δημιουργείτε αφηρημένες εικόνες, είναι χρήσιμο να φωτογραφίζετε περιοχές με φωτισμό ή χρώματα που είναι έντονα ή δημιουργούν αντίθεση, καθώς αυτή η αντίθεση διευκολύνει την απεικόνιση του κόσμου ως μια σειρά σχημάτων. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 39mm, με 1/160 δευτ., f/8 και ISO100.

Οθόνη LCD στην οποία κάποιος μειώνει την έκθεση στη μηχανή του για να κάνει την εικόνα σκοτεινότερη.

Χρησιμοποιήστε αντιστάθμιση έκθεσης και μειώστε την έκθεση κατά ένα ή δύο στοπ για να αποτυπώσετε σωστά τις φωτεινές περιοχές τις ηλιόλουστες ημέρες με έντονο φωτισμό. Λάβετε υπόψη ότι για να το κάνετε αυτό, πρέπει να χρησιμοποιείτε αυτόματες ρυθμίσεις έκθεσης, όπως οι καταστάσεις Προτεραιότητα διαφράγματος, και Προτεραιότητα κλείστρου ή Αυτόματο ISO.

Οι φωτογράφοι συχνά αποφεύγουν τη φωτογράφιση υπό το άμεσο ηλιακό φως κατά τη διάρκεια της ημέρας, επειδή δημιουργεί έντονες αντιθέσεις με βαθιές σκιές. Ωστόσο, στη φωτογράφιση δρόμου, αυτή η αντίθεση μπορεί να σας επιτρέψει να απλοποιήσετε τις σκηνές με πολλά στοιχεία, μετατρέποντάς τες σε εντυπωσιακά αφηρημένα σχήματα. Όταν ρυθμίζετε την έκθεση για τα φωτεινά στοιχεία, οι σκιές στις εικόνες σας θα εμφανίζονται σχεδόν μαύρες, δημιουργώντας σχήματα χωρίς λεπτομέρεια.

Ο ευκολότερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να χρησιμοποιήσετε την Αντιστάθμιση έκθεσης. Μειώστε απλώς την έκθεση κατά ένα ή δύο στοπ για να κάνετε πιο σκοτεινή τη σκηνή, ώστε οι σκιές να γίνουν βαθιές και τα μέρη της σκηνής υπό το έντονο ηλιακό φως να παραμείνουν ζωηρά φωτισμένα.

3. Λήψη διπλών εκθέσεων

Διπλή έκθεση του ορίζοντα μιας πόλης που έχει αντιστοιχιστεί πάνω σε μια άλλη, η οποία είναι ανάποδη.

Όταν χρησιμοποιείτε την κατάσταση πολλαπλής έκθεσης, η οθόνη LCD της μηχανής εμφανίζει ζωντανά και σε προεπισκόπηση τη συνδυασμένη εικόνα κατά τη διάρκεια της λήψης, γεγονός που διευκολύνει τη σύνθεση της δεύτερης έκθεσης ώστε να συνδυάζεται αρμονικά με την πρώτη. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 55mm, με 1/160 δευτ., f/7.1 και ISO100.

Ανάποδη οθόνη LCD σε μια μηχανή Canon, στην οποία προβάλλονται κτίρια με διπλή έκθεση που μοιάζουν να αιωρούνται στον ουρανό.

Αν αναποδογυρίσετε τη μηχανή για το δεύτερο καρέ της διπλής έκθεσης, μπορείτε να δημιουργήσετε σουρεαλιστικά αστικά τοπία.

Η διπλή έκθεση αποτελεί μια δημοφιλή τεχνική από τον 19ο αιώνα, καθώς σας επιτρέπει να επικαλύψετε μία εικόνα με μια άλλη για να δημιουργήσετε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η Canon EOS 90D και πολλές άλλες νέες φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν μια ειδική κατάσταση πολλαπλής έκθεσης, η οποία σας επιτρέπει να δημιουργείτε αυτό το εφέ κατά τη λήψη. Ενεργοποιήστε απλώς την κατάσταση, ορίστε τον επιθυμητό αριθμό εκθέσεων και ξεκινήστε τις λήψεις. Όταν είναι ενεργοποιημένη η Άμεση προβολή, η οθόνη επιτρέπει την προεπισκόπηση του εφέ καθώς τραβάτε το δεύτερο καρέ (ή το τρίτο ή το τέταρτο, καθώς η κατάσταση επιτρέπει έως και εννέα καρέ), έτσι ώστε να μπορείτε να προσαρμόσετε τη λήψη σας για να πετύχετε το πιο ενδιαφέρον συνδυαστικό αποτέλεσμα.

Όταν αναζητάτε θέματα και σκηνές για διπλή έκθεση, να θυμάστε ότι οι πιο φωτεινές περιοχές θα παραμείνουν ίδιες ή θα είναι πιο φωτεινές, αλλά ποτέ πιο σκοτεινές. Αυτό σημαίνει ότι τα πιο σκούρα κτίρια και τα σχήματα μπροστά από ανοιχτόχρωμο φόντο, όπως ο ουρανός, μπορούν να οδηγήσουν στη δημιουργία έντονων εικόνων.

4. Επικάλυψη πολλαπλών καρέ

Ασπρόμαυρη φωτογραφία ουρανοξύστη με πολλαπλή έκθεση.

Όταν δημιουργείτε εικόνες πολλών καρέ, μπορείτε να επιλέξετε είτε την Προσθετική κατάσταση είτε την κατάσταση Μέσου όρου. Η Προσθετική κατάσταση επικαλύπτει τις φωτεινότερες περιοχές τη μία πάνω στην άλλη, ενώ η κατάσταση Μέσου όρου συμβάλλει στην αποτροπή της υπερέκθεσης διάφορων περιοχών. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 21mm, με 1/640 δευτ., f/11 και ISO100.

Επικαλυπτόμενη λήψη του ορίζοντα του Λονδίνου με αντικατοπτρισμό.

Κατά την επικάλυψη πολλών καρέ, δοκιμάστε να αντικατοπτρίσετε τη λήψη σας όπως αυτή η εικόνα, δημιουργώντας έναν αφηρημένο ορίζοντα. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 47mm, με 1/250 δευτ., f/9 και ISO100.

Γιατί να σταματήσετε στη διπλή έκθεση; Με την κατάσταση πολλαπλής έκθεσης που διαθέτουν μηχανές όπως η Canon EOS 90D και η Canon EOS RP, μπορείτε να φωτογραφίζετε και να συνδυάζετε μια ολόκληρη σειρά καρέ σε μία ατμοσφαιρική εικόνα. Για να δημιουργήσετε μια εντυπωσιακή εικόνα ενός αρχιτεκτονικού θέματος, δοκιμάστε να ορίσετε λήψη πέντε καρέ και να φωτογραφίσετε ένα κτίριο, κάνοντας παράλληλα μικρές αλλαγές στο οπτικό σας πεδίο ή στο ζουμ του φακού. Τα καρέ θα επικαλύπτονται κατά τη λήψη, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός εντυπωσιακού εφέ πολλαπλής έκθεσης.

5. Επιλογή λεπτομερειών

Άνδρας που κρατάει μια μηχανή σε έναν δρόμο της πόλης, κοιτώντας ψηλά σε μεγάλα κτίρια με γυάλινη επένδυση.

Κατά τις περιηγήσεις με τη μηχανή σας, αναζητήστε ενδιαφέροντα σημεία αντίθεσης, αρμονικά μοτίβα, γεωμετρικά σχήματα, εντυπωσιακές χρωματιστές επιφάνειες ή αφηρημένες αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες.

Λήψη της πλευράς ενός ουρανοξύστη από κάτω, με πολύχρωμο γυαλί να καλύπτει τη μία πλευρά.

Οι κοντινές λήψεις χαρακτηριστικών σε κτίρια, όπως αυτή η εικόνα που έχει ληφθεί υπό γωνία, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να κάνετε τις αρχιτεκτονικές δομές να φαίνονται αφηρημένες. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 30mm, με 1/250 δευτ., f/9 και ISO100.

Μία από τις μεγαλύτερες χαρές της φωτογραφίας δρόμου είναι η τεράστια ποικιλία από ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες που υπάρχουν παντού γύρω σας, από αφηρημένες αρχιτεκτονικές γραμμές μέχρι πολύχρωμα σήματα, υφές, πινακίδες και αντανακλάσεις. Συχνά οι καλύτερες αφηρημένες φωτογραφίες έχουν απλές συνθέσεις. Αν στοχεύσετε σε μία ή δύο λεπτομέρειες και εξαιρέσετε οτιδήποτε άλλο, μπορείτε να δημιουργήσετε υπέροχες φωτογραφίες που παραπέμπουν στο ευρύτερο περιβάλλον γύρω τους. Εικόνες όπως αυτή μπορούν επίσης να γίνουν υπέροχα έργα τέχνης τοίχου, γιατί λοιπόν να μην εκτυπώσετε τις αγαπημένες σας;

6. Παιχνίδι με τις σκιές

Κλιμακοστάσιο σε έντονες σκιές, με ορατά μόνο μικρά τμήματα κάθε σκαλοπατιού.

Με λίγη δημιουργική σκέψη, οι σκιές σε ένα κλιμακοστάσιο μπορούν να δημιουργήσουν μια τολμηρή αφηρημένη εικόνα. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 21mm, με 1/250 δευτ., f/10 και ISO250.

Ασπρόμαυρη εικόνα ενός κτιρίου από σκυρόδεμα, η οποία έχει ληφθεί από κάτω, δημιουργώντας γεωμετρικά σχήματα με σκιά.

Η επικέντρωση στην καταγραφή σκιών και περιγραμμάτων είναι ένας απλός τρόπος για να κάνετε τις εικόνες σας να φαίνονται πιο αφηρημένες. Λήψη με Canon EOS 90D και φακό Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM στα 31mm, με 1/250 δευτ., f/8 και ISO100.

Όταν ο ήλιος είναι χαμηλά στον ουρανό, οι σκιές στον δρόμο μακραίνουν και αυτό το χρονικό διάστημα μπορεί να αποδειχθεί η τέλεια στιγμή για να φωτογραφίσετε αφηρημένα σχήματα με σκιές. Αναζητήστε σκιές που δημιουργούν ενδιαφέροντα γωνιώδη σχήματα στον δρόμο και φροντίστε να συμπεριλάβετε τις σκιές ανθρώπων και κτιρίων. Δοκιμάστε να ρυθμίσετε την έκθεση για τα φωτεινά σημεία, όπως περιγράφεται στη συμβουλή 2, για να απλοποιήσετε την εικόνα ώστε οι σκοτεινότερες περιοχές να μετατραπούν σε μαύρες.

Η αφηρημένη φωτογραφία προσφέρει ένα είδος ελευθερίας που πολύ λίγα άλλα είδη μπορούν να παρέχουν και αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο για να εξερευνήσετε τους δημιουργικούς μηχανισμούς και τις ρυθμίσεις της μηχανής σας, χωρίς να νιώθετε περιορισμένοι από τους συνηθισμένους κανόνες της φωτογραφίας. Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος, παρά μόνο απεριόριστες ευκαιρίες για υποβλητικές αφηρημένες φωτογραφίες.

Κείμενο του James Paterson

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα