Crosby Breakers © Stephen McNally

Ασπρόμαυρες λήψεις μακράς έκθεσης

Ο Stephen McNally, κομμωτής και ενθουσιώδης φίλος της Canon, ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία μόλις πριν από 8 χρόνια. Σήμερα, έχει κάνει ήδη μια προσωπική έκθεση με ασπρόμαυρες φωτογραφίες μακράς έκθεσης – όλα εξελίχθηκαν απίστευτα γρήγορα για κάποιον που κατέκτησε της φωτογραφίας τόσο αργά.

Σε αυτό το βίντεο ο Stephen μάς δείχνει τις αγαπημένες του σκηνές και μας δίνει συμβουλές για τη λήψη φωτογραφιών μακράς έκθεσης.

Ο Stephen McNally αποκαλύπτει τα μυστικά του για δραματικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες μακράς έκθεσης.

Αυτό είναι το τελευταίο από μια σειρά βίντεο στα οποία λάτρεις της Canon δείχνουν πώς τράβηξαν μερικές από τις αγαπημένες τους φωτογραφίες.

Στο βίντεο, το οποίο γυρίστηκε κοντά στο Λίβερπουλ, ο Stephen μας μίλησε αναλυτικότερα για τις επιρροές και τις τεχνικές του.


Piano Sky (Ουράνιο πιάνο), © Stephen McNally

Πώς άρχισες να ασχολείσαι με τη φωτογραφία; Τι σε ενέπνευσε;

"Αγόρασα μια Canon EOS 450D και έφτιαξα έναν λογαριασμό στο Flickr για να εκθέτω τις φωτογραφίες μου. Σύντομα είδα ότι σε εκείνον τον ιστότοπο υπήρχαν πολλές εκπληκτικές φωτογραφίες άλλων ερασιτεχνών. Αυτό με ενέπνευσε να ψάξω στο Internet και να μάθω για πράγματα όπως η σύνθεση, οι ρυθμίσεις f/ στοπ, η έκθεση και το ρετουσάρισμα.

"Υπάρχει ένας φωτογράφος, ο Michael Kenna, που γεννήθηκε πολύ κοντά στην περιοχή όπου μένω και λατρεύω τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του. Όταν διάβασα για εκείνον και είδα τη δουλειά του, αποφάσισα να αρχίσω και εγώ να βγάζω ασπρόμαυρες φωτογραφίες."

Πιστεύεις ότι η ενασχόλησή σου με την κομμωτική επηρεάζει τις φωτογραφίες σου;

"Νομίζω ότι με βοήθησε στην αυτοκριτική μου. Πάντα ψάχνω τρόπους να βελτιώνω μια φωτογραφία και αμφισβητώ τον τρόπο με τον οποίο ενεργώ. Η επαγγελματική μου κατάρτιση περιλάμβανε και κάποια καλλιτεχνική εκπαίδευση, η οποία με έχει βοηθήσει."


Pit Head (Είσοδος ορυχείου), © Stephen McNally

Οι φωτογραφίες σου έχουν ένα ιδιαίτερο ύφος. Υπάρχει κάτι που αναζητάς σε μια σκηνή;

"Όταν ψάχνω ένα μέρος να φωτογραφίσω, αναζητώ στο τοπίο στοιχεία που μπορούν να απομονωθούν, κάτι που να κάνει τη σκηνή ενδιαφέρουσα. Για παράδειγμα, ο ουρανός είναι αδιάφορος ή μουντός; Η σκηνή έχει κάποια γραμμή που να οδηγεί το μάτι στο κύριο θέμα;

"Αν έχει πολλή συννεφιά, βάζω τον ουρανό στα 2/3 της εικόνας με μακρά έκθεση, ενώ χρησιμοποιώ τις γραμμές των σύννεφων για να οδηγήσω το μάτι στο κύριο θέμα της σκηνής με ρύθμιση ευρείας γωνίας. Αν έχει ήλιο, αφήνω τη μηχανή κατά μέρος.

"Έχω κάποια αγαπημένα δέντρα που επισκέπτομαι πολύ συχνά σε όλες τις εποχές του χρόνου. Παρατηρώ ότι το σχήμα των δέντρων αλλάζει, όταν τα κλαδιά στην κορυφή σπάνε έπειτα από μια καταιγίδα.

"Προσπαθώ να μην παραφορτώνω τις εικόνες μου, επειδή δεν θέλω να υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που αποσπούν το μάτι.

"Από όλα τα μέρη που επισκεφθήκαμε στα γυρίσματα, το αγαπημένο μου είναι το Perch Rock, με τον φάρο. Υπάρχουν πολλές γωνίες που σου δίνουν μεγάλα περιθώρια δημιουργικότητας, ενώ τα θαλάσσια οχυρά και το παλιό φρούριο αποτελούν ιδανικό υλικό για υπέροχες συνθέσεις."


Light House (Φάρος), © Stephen McNally

Τι συμβουλές θα έδινες σε κάποιον που θέλει να βγάλει ασπρόμαυρες φωτογραφίες μακράς έκθεσης;

"Χρειάζεσαι τον κατάλληλο εξοπλισμό, τεχνογνωσία, δημιουργική ματιά και υπομονή.

"Πρέπει να έχεις τρίποδο και να βρεις έναν τρόπο να ενεργοποιείς το κλείστρο από απόσταση, ώστε να εξασφαλίσεις ευκρινή εικόνα.

"Η ρύθμιση ISO πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη, ακόμα και ISO100 αν είναι δυνατόν. Διαφορετικά, θα υπάρχει 'θόρυβος' στις σκοτεινές περιοχές.

"Χρειάζεται διορατικότητα για να επιλέξεις τον τόπο και τον χρόνο της λήψης. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες πρέπει να έχουν δυνατά και ενδιαφέροντα στοιχεία, ενώ η συννεφιά είναι πραγματικά απαραίτητη.

"Το σημαντικότερο απ' όλα είναι να μάθεις να είσαι υπομονετικός. Ειδικά στις νυχτερινές λήψεις. Μπορεί να χρειαστεί να έχεις το κλείστρο ανοιχτό για 45 λεπτά ή ακόμα περισσότερο.

"Επίσης, μάλλον θα χρειαστεί να βγάλεις πρώτα μια δοκιμαστική φωτογραφία, να κοιτάξεις το ιστόγραμμα για να βρεις την ιδανική διάρκεια έκθεσης και μετά να βγάλεις την κανονική φωτογραφία."


Time Square (Πλατεία με ρολόι), © Stephen McNally

Κατά πόσο δημιουργείται η εικόνα στη φωτογραφική μηχανή και κατά πόσο στον υπολογιστή;

"Πρέπει να έχεις ήδη πετύχει την κατάλληλη λήψη στη φωτογραφική μηχανή για να μπορείς να τη βελτιώσεις στον υπολογιστή. Αφιερώνω, ωστόσο, κάποιο χρόνο στον υπολογιστή για να την τελειοποιήσω.

"Αφού ανοίξω το αρχείο RAW στο Adobe RAW, ελέγχω αν χρειάζεται να προσαρμόσω την έκθεση. Στη συνέχεια, αυξάνω τη διαύγεια και κάνω μικρές προσαρμογές στον κορεσμό και τη ζωντάνια.

"Μετά, στο Photoshop, αρχίζω προσαρμόζοντας τα επίπεδα φωτεινότητας και αντίθεσης, και ανεβάζω τις καμπύλες σε ένα άλλο layer. Αντιγράφω το επόμενο layer και κάνω αυτό το layer ασπρόμαυρο. Έπειτα αντιγράφω το ασπρόμαυρο layer και χρησιμοποιώ τις επιλογές Dodge και Burn (για να φωτίσω και να σκουρύνω κάποια σημεία, αντίστοιχα) στα ξεχωριστά layer, αν χρειάζεται.

"Στη συνέχεια, προσθέτω ένα layer διαβάθμισης σε όλο τον ουρανό στην κατάσταση πολλαπλασιασμού, χρησιμοποιώντας το ρυθμιστικό αδιαφάνειας για να πετύχω το κατάλληλο βάθος διαβάθμισης.

"Τέλος, συγχωνεύω τα layer επιλέγοντας Flatten Image και αποθηκεύω ένα αντίγραφο του PSD σε μορφή jpeg 300dpi και 72dpi. Πάντα μπορώ να επιστρέψω στα διάφορα layer. Αφού το κάνεις μερικές φορές, δεν σου παίρνει πολύ χρόνο."

Οπότε, τι ακολουθεί;

"Ο Michael Kenna πέρασε αρκετό καιρό σε περιοχές της Άπω Ανατολής, όπως στην Ιαπωνία. Θα μου άρεσε να πάω κι εγώ κάποια στιγμή σε εκείνα τα μέρη και να βγάλω φωτογραφίες."

Παρακολουθήστε τη δουλειά του Stephen McNally για να μάθετε περισσότερα για τη φωτογραφία του.