Deer close up wildlife in focus

Τεχνολογίες εστίασης

Όταν βλέπουμε μια φωτογραφία ή ταινία, ένα από τα πρώτα πράγματα που παρατηρούμε είναι η σωστή ή η λάθος εστίαση.

Από το 1987, όταν η Canon έγινε η πρώτη εταιρεία που ενσωμάτωσε τον κινητήρα εστίασης μέσα στον φακό, έχουν παρουσιαστεί πολλοί κινητήρες που σχεδιάστηκαν για την επίτευξη και την παρακολούθηση της εστίασης σε θέματα που κινούνται γρήγορα. Και όλα αυτά ενώ η εστίαση παραμένει ακριβής, ομαλή και αθόρυβη.

Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν τρεις κύριοι τύποι τεχνολογιών κινητήρα εστίασης που χρησιμοποιούνται στους φακούς της Canon. Οι STM, οι USM και οι πιο συμβατικοί κινητήρες DC. Ας δούμε τις διαφορές ανάμεσα σε αυτούς τους κινητήρες, ώστε να τις κατανοήσετε και να επιλέξετε τον κατάλληλο φακό για τις ανάγκες σας.

STM

Οι φακοί STM προσφέρουν όμορφες φωτογραφίες και ακόμη καλύτερα βίντεο. Έχουν πάρει το όνομά τους από ένα εξάρτημα που ονομάζεται βηματικός κινητήρας (stepping motor), το οποίο επιτρέπει στον φακό να εστιάζει ομαλά και αθόρυβα – δύο χαρακτηριστικά ιδανικά για την καταγραφή βίντεο.

Ενώ ορισμένοι κινητήρες φακών παράγουν δυνατούς και ενοχλητικούς μηχανικούς θορύβους κατά την εστίαση, οι φακοί STM εστιάζουν αθόρυβα, επιτρέποντας την καταγραφή περισσότερων φυσικών ήχων από το περιβάλλον. Η τεχνολογία STM της Canon χρησιμοποιείται σε πολλούς εξαιρετικά αθόρυβους φακούς, που είναι αρκετά γρήγοροι για τη λήψη φωτογραφιών στις περισσότερες περιπτώσεις.

STM τύπου οδοντωτών τροχών

Η σειρά φακών STM μικρότερου μεγέθους, συμπεριλαμβανομένου του STM EF 50mm f/1.8, διαθέτει κινητήρα STM "τύπου οδοντωτών τροχών" – δηλαδή, έναν κινητήρα STM πολύ μικρού μεγέθους που χρησιμοποιεί ελικοειδή γρανάζια για την κίνηση του μηχανισμού.

STM τύπου κοχλία

Η σειρά STM μεγαλύτερων διαστάσεων διαθέτει κινητήρα STM "τύπου κοχλία", ο οποίος, σε σύγκριση με τον κινητήρα "τύπου οδοντωτών τροχών" παρέχει ακόμη πιο αθόρυβη λειτουργία και μεγαλύτερη ταχύτητα.

USM

Ο USM (Ultrasonic Motor, κινητήρας υπερήχων) είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος κινητήρα αυτόματης εστίασης στη σειρά φακών EF της Canon μέχρι σήμερα. Όλοι οι κινητήρες USM μετατρέπουν την ενέργεια των υπερηχητικών δονήσεων σε ροπή περιστροφής για την κίνηση του φακού. Αυτός είναι επί του παρόντος ο πιο γρήγορος κινητήρας εστίασης στα προϊόντα της Canon, ωστόσο επιτρέπει χειροκίνητη ρύθμιση της εστίασης με ακρίβεια χωρίς να απαιτείται πλήρης απενεργοποίηση της αυτόματης εστίασης.

Δακτυλιοειδής USM

Ο δακτυλιοειδής κινητήρας USM τοποθετείται στους περισσότερους επαγγελματικούς φακούς της Canon – παρέχει έλεγχο, πολύ μεγάλη ταχύτητα και ακρίβεια. Ο κινητήρας USM έχει αρκετή ισχύ ώστε να κινεί βαριές ομάδες φακών σε μεγάλους τηλεφακούς εύκολα και γρήγορα, ενώ ταυτόχρονα δεν απαιτεί σύστημα οδοντωτών τροχών για τη μείωση της ταχύτητας. Οι κινητήρες USM διαθέτουν επίσης μεγαλύτερη ισχύ συγκράτησης, με αποτέλεσμα όταν απενεργοποιείται ο κινητήρας, η ομάδα φακών εστίασης να παραμένει στη θέση της χωρίς να χρειάζονται περαιτέρω ενέργειες. Ο δακτυλιοειδής κινητήρας USM δεν είναι τόσο αθόρυβος όσο οι κινητήρες STM, ωστόσο παραμένει εξαιρετικά αθόρυβος σε σχέση με τις επιδόσεις του.

Ο μηχανισμός του δακτυλιοειδούς USM αποτελείται από έναν ρότορα και έναν στάτορα – ένα ελαστικό σώμα με ένα πιεζοηλεκτρικό κεραμικό στοιχείο ευαίσθητο στην τάση προσαρτημένο σε αυτόν. Μέσω της εφαρμογής εναλλασσόμενου ρεύματος με συχνότητα συντονισμού περίπου 30.000Hz στον στάτορα, δημιουργούνται δονήσεις που προκαλούν συνεχή περιστροφική κίνηση του ρότορα. Η τιμή των 30.000Hz εμπίπτει στο υπερηχητικό φάσμα και από αυτό πήραν το όνομά τους οι κινητήρες USM.

Ring type USM and Mirco USM comparison diagram

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM

Ένας από τους πιο γνωστούς φακούς για σπορ και δράση στη σειρά φακών EF της Canon. Ο κινητήρας USM παρέχει την ισχύ που απαιτείται για την αστραπιαία εστίαση και παρακολούθηση των θεμάτων κατά τις φωτογραφίσεις σκηνών από την άγρια ζωή ή αθλητικών διοργανώσεων.

EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM lens
Motorbike rider action

Micro USM

Ενώ ο δακτυλιοειδής κινητήρας USM έχει σχεδιαστεί για να χωράει στο κυλινδρικό σώμα ενός φακού, ένας άλλος τύπος κινητήρα USM –ο Micro USM– κατασκευάστηκε για να χωράει σε μια ευρεία σειρά φακών χωρίς να περιορίζεται από το μέγεθος του σώματος του φακού. Με τον κινητήρα Micro USM, ο ρότορας, ο στάτορας και οι οδοντωτοί τροχοί συνδυάζονται σε μία μονάδα, με περίπου το μισό βάρος ενός δακτυλιοειδή κινητήρα USM.

Nano USM

Ο Nano USM είναι η πιο πρόσφατη καινοτομία της Canon στην τεχνολογία εστίασης. Ανακοινώθηκε στις αρχές του 2016 και συνδυάζει την ταχύτητα του Δακτυλιοειδούς USM με την αθόρυβη και ομαλή λειτουργία του STM. Οι δυνατότητες αυτού του τύπου κινητήρα τον καθιστούν ιδανικό για τη λήψη σκηνών γρήγορης δράσης και ταινιών, όπου η αθόρυβη και ομαλή εστίαση αποτελούν κρίσιμης σημασίας χαρακτηριστικά.

Στο εσωτερικό της μονάδας Nano USM υπάρχει ένα ελαστικό μεταλλικό σώμα, ένα κεραμικό στοιχείο ευαίσθητο στην εφαρμογή τάσης και μια μονάδα οδήγησης. Εφαρμόζοντας τάση στο κεραμικό στοιχείο και προσαρμόζοντάς την κατάλληλα, ελέγχεται η κατεύθυνση και η ταχύτητα της μονάδας οδήγησης. Το αποτέλεσμα είναι ένα σύστημα εστίασης που παρέχει ομαλή εστίαση με ακριβή έλεγχο ταχύτητας.

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM

Ο πρώτος φακός της Canon με κινητήρα Nano USM· είναι ιδιαίτερα χρήσιμος όταν είναι απαραίτητη η ομαλή εστίαση, για μεταβάσεις εστίασης με φυσική εμφάνιση. Η τεχνολογία Nano USM παρέχει εξαιρετικό έλεγχο, επιτρέποντας ομαλή παρακολούθηση κατά την εστίαση στο θέμα καθώς απομακρύνεται ή πλησιάζει από/στη μηχανή.

EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM lens
Basketball players action

Κινητήρες άμεσης οδήγησης

Εάν ο φακός που εξετάζετε δεν περιλαμβάνει το 'USM' ή 'STM' στο όνομά του, το πιθανότερο είναι ότι χρησιμοποιεί έναν πιο συμβατικό κινητήρα DC (direct drive, άμεσης οδήγησης), που παρέχει αυτόματη εστίαση αλλά δεν διαθέτει τα ίδια πλεονεκτήματα υψηλής ταχύτητας και ομαλής και αθόρυβης λειτουργίας με αυτά των τεχνολογιών STM ή USM.