ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΣΕ ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Μια μονοήμερη φωτογράφιση με έναν επαγγελματία φωτογράφο σπορ δράσης

Η εκκολαπτόμενη φωτογράφος Deborah περνάει μια ημέρα γεμάτη δράση με τον Canon Ambassador Jean-baptiste Liautard, αποτυπώνοντας κάθε στιγμή μιας συναρπαστικής εξόρμησης ορεινής ποδηλασίας.
Canon Camera
Η αποτύπωση της καταιγιστικής δράσης μπορεί να είναι μια πρόκληση που σας φαίνεται απρόσιτη, όταν κάνετε τα πρώτα σας βήματα στη φωτογράφιση. Ποιες ρυθμίσεις της μηχανής πρέπει να χρησιμοποιήσετε; Πώς πρέπει να εστιάσετε τον φακό; Ποιες τεχνικές θα προσφέρουν αποτελέσματα εξαιρετικής ευκρίνειας;

Η Deborah, νεαρή φωτογράφος και λάτρης των σπορ δράσης από τη Λυών της Γαλλίας, ανυπομονούσε να πάρει μερικές απαντήσεις.

«Δυσκολευόμουν πραγματικά με την εστίαση και το καδράρισμα», εξηγεί. «Θέλω να μάθω τις σωστές τεχνικές, ώστε το θέμα μου να δείχνει ευκρινές, και θέλω να ξέρω πώς να επιλέγω την τέλεια γωνία για τις λήψεις σκηνών δράσης.»

Για να βοηθήσουμε την Deborah να αναβαθμίσει γρήγορα τις δεξιότητές της στη φωτογράφιση σκηνών δράσης, τη συστήσαμε στον Canon Ambassador και φωτογράφο ορεινής ποδηλασίας Jean-baptiste Liautard (Jb), για να κάνουν μαζί μια καταπληκτική φωτογράφιση με τον Γάλλο αθλητή ορεινής ποδηλασίας slopestyle, Jéremy Berthier.

Ο Jb φωτογραφίζει συνήθως με μια Canon EOS R5, αλλά για να αποδείξουμε ότι δεν χρειάζεστε επαγγελματικό κιτ για να τραβήξετε φωτογραφίες επαγγελματικού επιπέδου, η ομάδα χρησιμοποίησε μια Canon EOS RP και έναν φακό Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Ανακαλύψτε με ποιον τρόπο διαχειρίστηκε τις προκλήσεις η Deborah και διαβάστε τις πιο σημαντικές συμβουλές του Jb για τη φωτογράφιση σκηνών δράσης.

1. Επικοινωνήστε με το θέμα σας

Τρία άτομα σε μια ξύλινη πλατφόρμα, κοιτάζοντας φωτογραφίες σε μια μηχανή Canon EOS RP. Οι δύο είναι καθισμένοι και ο τρίτος φοράει κράνος και στέκεται όρθιος κρατώντας ένα ποδήλατο βουνού.

Για να πετύχετε τα καλύτερα αποτελέσματα, είναι πολύ σημαντικό να συζητάτε τα πάντα με το θέμα σας. «Στόχος των εικόνων αυτού του είδους είναι να αναδείξουν τη δράση με τον καλύτερο τρόπο», αναφέρει ο Jb. «Επομένως, αν ο αθλητής φτάσει τα τέσσερα μέτρα σε ύψος αλλά στη φωτογραφία σας φαίνεται σαν να είναι στο ένα μέτρο, τότε δεν είναι μια καλή φωτογραφία δράσης. Μπορεί να είναι μια καλή φωτογραφία, αλλά ο αναβάτης δεν θα είναι ποτέ ευχαριστημένος με αυτό. Στο τέλος της ημέρας, πρέπει όλοι να είναι χαρούμενοι.»

Εικόνα μιας σκιερής φιγούρας σε σκούρα σκιά στην οθόνη μεταβλητής γωνίας μιας μηχανής Canon EOS RP.

Ο Jb συμβούλευσε την Deborah να καθοδηγήσει το θέμα, όπως για παράδειγμα να του λέει πού να κοιτάξει και τι να κάνει. «Με αυτόν τον τρόπο ελέγχετε τα πάντα, ακόμη κι όταν η δράση εκτυλίσσεται φυσικά. Σημασία έχει να μπορείτε να διαχειρίζεστε τις μικρές λεπτομέρειες ώστε να πετύχετε τη λήψη που θέλετε», αναφέρει.

«Αν η μηχανή σας δεν διαθέτει πολύ υψηλές ταχύτητες συνεχούς λήψης, τότε θα πρέπει να πατήσετε το κουμπί του κλείστρου ακριβώς την κατάλληλη στιγμή», λέει ο Jb. «Σε αυτό το σημείο, είναι πολύ χρήσιμο να γνωρίζεις μερικά πράγματα για το άθλημα. Συζητήστε τις λεπτομέρειες με τον αναβάτη και τι φιγούρες θα κάνει, πόσο ψηλά θα φτάσει και από ποια γωνία θεωρεί ότι θα φαινόταν όμορφα η δράση.»

Η Deborah συμφωνεί: «Ο Jb εξήγησε πόσο σημαντικό είναι να επικοινωνούμε με τα άτομα με τα οποία συνεργαζόμαστε, ώστε να μπορούμε να εξηγήσουμε ο ένας στον άλλο τις προσδοκίες μας. Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισα στη φωτογράφιση ήταν η ταχύτητα του θέματος μου. Τα κατάφερα αναλύοντας τους γύρους εξάσκησης του Jeremy, ώστε να ξέρω πότε θα ήταν η κατάλληλη στιγμή για να πατήσω το κουμπί ελευθέρωσης του κλείστρου στην επόμενη απόπειρα.»

Μην ξεχάσετε να εκμεταλλευτείτε την τεχνολογία της μηχανής σας. Συνδυάζοντας την εξαιρετική επικοινωνία με το θέμα με την πιο γρήγορη ρύθμιση του μηχανισμού προώθησης της μηχανής, θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να καταγράψετε τη στιγμή που όλα τα στοιχεία συνενώνονται σε μια συναρπαστική λήψη δράσης. «Η ευελιξία εγγραφής μιας ακολουθίας λήψεων που μπορείτε να μοιραστείτε με τον αθλητή για να επιλέξετε το καλύτερο καρέ είναι πολύ σημαντική, επειδή η θέση και η δράση πρέπει να θεωρούνται τέλειες τόσο από τον φωτογράφο όσο και από το θέμα», εξηγεί ο Jb.

2. Ελέγξτε όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία

Ένας αθλητής ορεινής ποδηλασίας κάνει άλμα ενώ κατεβαίνει την πλαγιά ενός λόφου.

«Για αυτήν τη φωτογράφιση, ζήτησα από τον Jeremy να φορέσει κίτρινα και καφέ ρούχα, επειδή θεώρησα ότι αυτά τα χρώματα συμπληρώνουν όμορφα το φόντο», εξηγεί ο Jb. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, με 1/2500 δευτ., f/1.8 και ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Παρ’ όλο που δεν μπορείτε να ελέγξετε τον καιρό, θα πρέπει να βάλετε τα δυνατά σας για να μην αφήσετε καμία άλλη πτυχή της φωτογράφισης στην τύχη, λέει ο Jb. «Προσπαθήστε να προβλέψετε τα προβλήματα και να ελέγξετε όσο το δυνατόν περισσότερες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, τις μέρες πριν από τη φωτογράφιση είχε βρέξει πολύ, επομένως η απογείωση σε ένα από τα άλματα ήταν πολύ αδύναμη. Για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, σκάψαμε στο χείλος της ράμπας και ανάψαμε μέσα μια φωτιά, ώστε το χώμα να στεγνώσει μέσα σε μερικές ώρες.»

Μια πτυχή μιας φωτογράφισης σπορ δράσης που μπορείτε να ελέγξετε σχετικά εύκολα είναι η επιλογή των ρούχων του αναβάτη. «Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε χρώματα που συνδυάζονται αρμονικά με το περιβάλλον ή δημιουργούν έντονη αντίθεση. Αν έχετε πράσινο φόντο, για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κόκκινα ή λευκά ρούχα για να αναδείξετε τον αναβάτη.»

3. Ορίστε υψηλή ταχύτητα κλείστρου

Αθλητής ορεινής ποδηλασίας εκτελεί ένα μεγάλο άλμα, η κορυφή του οποίου είναι στην ίδια ευθεία με τα διπλανά δέντρα.

Η υψηλή ταχύτητα κλείστρου είναι απαραίτητη για να διατηρείτε απόλυτα ευκρινείς τις λεπτομέρειες κατά τη φωτογράφιση ενός αθλητή εν ώρα δράσης. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 52mm, με 1/1000 δευτ., f/7.1 και ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Η επιλογή της κατάλληλης ταχύτητας κλείστρου ήταν ζωτικής σημασίας σε αυτήν τη φωτογράφιση. «Η ορεινή ποδηλασία είναι πιθανώς ένα από τα πιο γρήγορα αθλήματα σπορ που μπορείτε να φωτογραφίσετε», λέει ο Jb. «Οι ρόδες περιστρέφονται τόσο γρήγορα, που είναι δύσκολο να αποτυπώσεις με ευκρίνεια τις ακτίνες με ταχύτητες κλείστρου μικρότερες από 1/800 δευτερόλεπτα. Αν το φως είναι αρκετό, θα συνιστούσα ταχύτητα τουλάχιστον 1/1000 δευτερόλεπτα.»

Η ρύθμιση της ταχύτητας κλείστρου σε τόσο υψηλή τιμή μπορεί να αποτελεί πρόβλημα όταν η ένταση του φωτός μειώνεται, αλλά η χρήση ενός ‘γρήγορου’ φακού με μεγάλο μέγιστο διάφραγμα, όπως ο Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, μπορεί να σας προσφέρει περισσότερες επιλογές. «Μπορεί να χρειαστεί να πειραματιστείτε με τις ρυθμίσεις διαφράγματος και ISO για να επιτύχετε καλή έκθεση με υψηλή ταχύτητα κλείστρου», εξηγεί ο Jb. «Κάποιες φορές μπορεί να μην θέλετε να φωτογραφίσετε στη μέγιστη τιμή διαφράγματος σε συνθήκες ασθενούς φωτισμού, επειδή θέλετε το προσκήνιο να μην είναι τόσο θαμπό. Σε αυτήν την περίπτωση, η αύξηση της τιμής ISO θα σας επιτρέψει και πάλι να παγώσετε τη δράση.»

Ωστόσο, ο Jb συνιστά να διατηρήσετε την τιμή ISO όσο το δυνατόν χαμηλότερα, προκειμένου να επιτύχετε την καλύτερη δυνατή ποιότητα εικόνας, οπότε η Deborah ξεκίνησε με ISO 100. «Στη συνέχεια επέλεξα υψηλή ταχύτητα κλείστρου», αναφέρει. «Προσάρμοσα επίσης το διάφραγμα και το ISO για να πετύχω την έκθεση που ήθελα.»

4. Επιλέξτε τη σωστή κατάσταση εστίασης

Η εστίαση σε έναν αθλητή που κινείται γρήγορα είναι μία από τις κύριες προκλήσεις της φωτογράφισης σπορ. Ο Jb εξηγεί ότι, παρ’ όλο που μια μηχανή με γρήγορη αυτόματη εστίαση είναι συχνά πολύτιμη για την καταγραφή της δράσης, η επιλογή της χειροκίνητης εστίασης μπορεί να σας προσφέρει συνεπή αποτελέσματα όταν πρέπει να φωτογραφίσετε μια προβλέψιμη και επαναλαμβανόμενη αθλητική φιγούρα.

«Όταν γνωρίζεις το άθλημα και ξέρεις ακριβώς πού θα βρίσκεται ο αναβάτης στο υψηλότερο σημείο της φιγούρας, μπορείς να εστιάσεις χειροκίνητα και εκ των προτέρων τον φακό στο συγκεκριμένο σημείο», αναφέρει. «Για ακόμη μεγαλύτερη ευκολία, ζητήστε από το θέμα σας να ποζάρει κάτω από το σημείο όπου θα εκτελεστεί η φιγούρα και μεγεθύνετε την εικόνα Άμεσης Προβολής κατά 10 φορές, ώστε να μπορείτε να εστιάσετε με ακρίβεια πάνω του.» Η εστιακή απόσταση της δράσης από τον φακό δεν θα πρέπει να αλλάξει αν η μηχανή διατηρήσει την ίδια κλίση και, συνεπώς, δεν θα επηρεάσει την εστίαση. Ωστόσο, αν η μηχανή έχει κλίση προς τα πάνω, η εστιακή απόσταση θα αλλάξει και θα χαλάσει την εστίαση σε περίπτωση που το βάθος πεδίου είναι αρκετά μικρό.

«Αν η δράση είναι απρόβλεπτη, όπως συμβαίνει στην ορεινή ποδηλασία κατάβασης, τότε σίγουρα θα προτιμούσα την αυτόματη εστίαση servo.»

Η Deborah λέει ότι χρειάστηκαν αρκετές προσπάθειες για να εξασφαλίσει την απόλυτη εστίαση των φωτογραφιών της, επειδή δεν ήταν εξοικειωμένη με αυτήν την τεχνική. «Πριν από τη δράση, ρύθμισα την αυτόματη εστίαση σε ένα αντικείμενο που βρισκόταν στην ίδια απόσταση που περίμενα ότι θα βρισκόταν και ο Jéremy στο υψηλότερο σημείο μιας φιγούρας, και στη συνέχεια έθεσα τον φακό σε χειροκίνητη εστίαση, ώστε να μην αλλάξει θέση», εξηγεί.

5. Μην βασίζεστε στην τύχη

Αθλητής ορεινής ποδηλασίας που εκτελεί ένα άλμα μια ηλιόλουστη μέρα, με γρασίδι στο προσκήνιο της εικόνας.

Χρησιμοποιώντας τον φακό Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM στη μέγιστη τιμή διαφράγματος f/1.8, το γρασίδι δημιουργεί ένα απαλό πλαίσιο για το άλμα του Jeremy. Λήψη με Canon EOS RP, με 1/4000 δευτ., f/1.8 και ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Ο Jb έμαθε στην Deborah πόσο σημαντικό είναι να βασίζεσαι στις δικές σου δυνάμεις όταν τα πράγματα δεν πάνε σύμφωνα με το σχέδιο. «Εξήγησα ότι μου αρέσει να έχω λεπτομέρειες στο προσκήνιο, όπως κλαδιά και φύλλα στις φωτογραφίες μου, επειδή προσθέτουν βάθος και τρισδιάστατη αίσθηση», αναφέρει. «Υπήρχε λίγο γρασίδι μέσα από το οποίο ήθελα να φωτογραφήσω, αλλά ήταν πολύ χαμηλό και ο φράχτης μπροστά από τις ράμπες θα εμπόδιζε τη λήψη από χαμηλό ύψος. Για να τα καταφέρουμε, ξεριζώσαμε λίγο γρασίδι και το κρατήσαμε μπροστά από τον φακό.»

Για την Deborah, αυτή ήταν μια νέα τεχνική. «Η χρήση του γρασιδιού ή των δέντρων για την απόκρυψη λεπτομερειών που δεν ήθελα στη φωτογραφία μου ή για τη δημιουργία καλύτερης σύνθεσης ήταν τόσο προφανής, αλλά ταυτόχρονα και κάτι που δεν είχα δοκιμάσει ποτέ μέχρι αυτήν τη φωτογράφιση», εξηγεί. «Ο Jb μου είπε να μην διστάζω να εξερευνώ όλα τα σημεία για να βρω την ιδανική γωνία – και να μην σκέφτομαι ότι μπορώ να διορθώσω τα πάντα αργότερα, κατά την επεξεργασία, αλλά να χρησιμοποιώ και να τροποποιώ το περιβάλλον όσο χρειάζεται πριν τραβήξω τη φωτογραφία.»

Ευτυχώς, η Deborah επέστρεψε από τη φωτογράφιση με μερικές εντυπωσιακές εικόνες σπορ δράσης – και ελπίζουμε ότι οι συμβουλές του Jb θα σας βοηθήσουν και με τις δικές σας απαιτητικές φωτογραφίσεις.

Απογειώστε τις φωτογραφίες σας από σκηνές δράσης με αυτές τις τεχνικές του Jb για προχωρημένους*.

*Διατίθεται μόνο σε επιλεγμένες γλώσσες.



Κείμενο του Marcus Hawkins

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα