© Ulla Lohmann

Μια συγκεκριμένη φωτογραφία στοίχειωνε την Ulla Lohmann για 15 ολόκληρα χρόνια. Την είχε τραβήξει ο φωτογράφος περιπέτειας Simon Carter το 1995 και απεικόνιζε "έναν παράξενο και φαινομενικά εύθραυστο βραχώδη κίονα στη μέση της θάλασσας". Πρόκειται για το Totem Pole, έναν βράχο ύψους 65 μέτρων που μοιάζει να ξεφυτρώνει και να ισορροπεί μετά βίας στα νερά του ακρωτήριου Hauy της Τασμανίας.

Βρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο της χερσονήσου Τάσμαν, ένα μέρος που η Ulla περιγράφει ως "τα πέρατα του κόσμου". Είναι το τελευταίο κομμάτι γης πριν από τον απέραντο, άγριο ωκεανό που εκτείνεται νότια προς την Ανταρκτική.

Splinter of Rock
© Ulla Lohmann
Grasslands
© Ulla Lohmann

Αυτός ο βραχώδης όγκος είναι μία από τις πιο συναρπαστικές προκλήσεις για τους αναρριχητές – και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα επιτεύγματα για τους φωτογράφους. Για τη Γερμανίδα φωτογράφο αποστολών Ulla, έγινε εμμονή. Μια πρόκληση από άποψη κλιμάκωσης και λήψης. Έπρεπε να τον κατακτήσει και να τον απαθανατίσει. "Για μένα ήταν η απόλυτη περιπέτεια", αναφέρει. "Η απομακρυσμένη και απομονωμένη τοποθεσία, η πρόκληση της αναρρίχησης."

Ωστόσο, δεν ήταν μόνο η δυσκολία της αναρρίχησης που την τραβούσε. Το επαγγελματικό ένστικτο της Ulla ήταν άλλος ένας λόγος που την προσέλκυε το Totem Pole.

"Ως φωτογράφος, ήθελα να αποτυπώσω την εύθραυστη εικόνα αυτού του βράχου. Δίνει την εντύπωση ότι μπορεί να πέσει από στιγμή σε στιγμή.

"Για χρόνια ολόκληρα κοίταζα χάρτες και φωτογραφίες και ονειρευόμουν τη μέρα που θα το έκανα. Έτσι, όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία, έπρεπε να την αδράξω."

Η Ulla ξεκίνησε πυρετώδεις προετοιμασίες. Ως φωτογράφος, επέλεξε την Canon EOS 5D Mark IV, μια φωτογραφική μηχανή που συνδυάζει ευελιξία, απόδοση και ανθεκτικότητα.

"Δεν υπάρχουν δεύτερες ευκαιρίες φωτογράφισης" αναφέρει χαρακτηριστικά. "Έξω στη φύση δεν γίνεται να προσέχω συνεχώς μην πάθει τίποτα ο εξοπλισμός μου. Χρειάζομαι μια φωτογραφική μηχανή που μπορεί να κάνει πολλά."

© Ulla Lohmann

Η ασυμβίβαστη ποιότητα εικόνας και το προηγμένο σύστημα εστίασης και φωτομέτρησης της 5D Mark IV σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να ψάχνεις στα μενού για να βρεις τις σωστές ρυθμίσεις. Επιπλέον, το στιβαρό και στεγανό σώμα της είναι ζωτικής σημασίας σε δύσκολες συνθήκες.

"Ως φωτογράφος, αντιμετωπίζεις αντίξοες συνθήκες και φτάνεις στα όριά σου" αναφέρει. "Την ίδια στιγμή, πρέπει να βγάλεις τη μηχανή σου και να τραβήξεις καλές φωτογραφίες. Η 5D Mark IV ξεπερνά τα όρια του εφικτού."

Σωματικά, η Ulla ξεπέρασε τα όριά της όταν προετοιμαζόταν για το Totem Pole, σκαρφαλώνοντας σε τοίχους, γκρεμούς και βουνά των Άλπεων μαζί με τον σύζυγό της, Basti... μέχρι που ήταν πλέον έτοιμη να εκπληρώσει το όνειρό της. Όμως, ήδη από την αρχή της αναρρίχησης το Totem Pole έδειξε το σκληρό του πρόσωπο.

Ο μοναδικός τρόπος πρόσβασης είναι με σχοινιά από τα βράχια της χερσονήσου Τάσμαν. Στο κάτω μέρος του βράχου χτυπούν τα μανιασμένα κύματα, ενώ οι σταγόνες του νερού και ο αέρας πέφτουν με δύναμη πάνω σου. Επίσης, δεν υπάρχουν προφανή σημεία για να βάλεις τα πόδια και τα χέρια σου.

Tasman Peninsula Cliffs
© Ulla Lohmann
Tasman Alpine Cliff
© Ulla Lohmann

"Κοιτάζοντάς τον, σκέφτεσαι ότι δεν μπορεί να τον ανεβείς", θυμάται. "Είσαι πολύ κοντά στη θάλασσα, τα κύματα χτυπούν με δύναμη, ο αέρας λυσσομανά και στην αρχή γλιστράς παντού. Λόγω ολισθηρότητας δυσκολεύεσαι πολύ να σκαρφαλώσεις. Είσαι βρεγμένος και τα κύματα σε βρέχουν ολοένα και περισσότερο, κάνοντάς το όλο και πιο δύσκολο."

Παρ' όλα αυτά, βρήκε τον τρόπο να ανεβεί τον επικίνδυνο βράχο, χρησιμοποιώντας κρυμμένες σχισμές, μικροσκοπικές ρωγμές και οποιαδήποτε άλλη ατέλεια ή ανωμαλία της επιφάνειας για να κρατηθεί. Καθώς η Ulla ανέβαινε τον βράχο εκατοστό-εκατοστό, οι ώρες περνούσαν, ο ήλιος έπεφτε... και τότε ήρθε η καταστροφή.

Ο Basti, που προπορευόταν στην αναρρίχηση, γλίστρησε και χτύπησε το πόδι του. Καθώς εκτιμούσαν τη ζημιά, η Ulla ένιωσε το όνειρό της να χάνεται.

"Τα χέρια μου ήταν πιασμένα και οι παλάμες μου ματωμένες – είχα κολλήσει", αναφέρει. "Μετά βίας μπορούσα να ακολουθώ τον Basti και ήξερα ότι ποτέ δεν θα τα κατάφερνα μόνη μου. Επίσης, μας είχε μείνει το τελευταίο και πιο επικίνδυνο κομμάτι της αναρρίχησης ενώ ήδη σουρούπωνε. Όμως, δεν είχα σκοπό να τα παρατήσω. Πάντα μπορείς να κάνεις περισσότερα από όσα νομίζεις."

Leidenschaft
© Ulla Lohmann
Campfire
© Ulla Lohmann

Με το πόδι του Basti δεμένο, έκαναν μια τελευταία προσπάθεια για να φτάσουν στην κορυφή. Τελικά, μωλωπισμένη, ματωμένη και με τα άκρα της να καίνε, η Ulla έφτασε τελικά στην κορυφή και, μετά από δεκαπέντε χρόνια εμμονής, τράβηξε τη φωτογραφία που ονειρευόταν.

"Κοίταξα κάτω στην αγριεμένη θάλασσα και μετά κοίταξα πάνω στον απέραντο ουρανό και ξαφνικά ένιωσα πολύ ελεύθερη", αναφέρει. "Εκπλήρωσα το όνειρό μου. Το πραγματοποίησα. Μετά από τόσο κόπο, ξαφνικά είχα φτάσει στην κορυφή.

"Στα Γερμανικά, το πάθος λέγεται Leidenschaft. Σημαίνει 'δημιουργία υποφέροντας'. Αυτό που με κάνει να νιώθω πραγματικά ζωντανή είναι να φτάνω στα όριά μου. Μου αρέσει πολύ να ξεπερνώ τα όριά μου και, πραγματικά, αυτό έκανα με το Totem Pole."

Το Totem Pole, από την Ulla Lohmann. Το κατέκτησε. Το απαθανάτισε. Το πανηγύρισε.

Σύνταξη: Ulla Lohmann


Ulla Lohmann
Ulla Lohmann
Φωτογράφος

Η Ulla εξηγεί γιατί επιλέγει την Canon EOS 5D Mark IV

"Δεν έχει νόημα να έχεις καλό εξοπλισμό αν δεν τον αξιοποιείς πλήρως. Οι φωτογράφοι λένε ότι η καλύτερη φωτογραφική μηχανή είναι εκείνη που χρησιμοποιείς και όχι εκείνη που έχεις μέσα στην τσάντα σου. Η 5D Mark IV είναι σίγουρα μια φωτογραφική μηχανή σχεδιασμένη για να τη χρησιμοποιείς.

"Για μένα, τα σημαντικότερα στοιχεία, εκτός από τις τεχνικές προδιαγραφές, είναι η στεγανοποίηση και η ανθεκτικότητα. Πρέπει να αντέχει σε τροπικές καταιγίδες, σε χτυπήματα κατά την αναρρίχηση, σε πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Μέχρι στιγμής, αυτή η μηχανή έχει επιβιώσει παρ' όλες τις... κακουχίες. Επίσης, μπορώ να χειρίζομαι την οθόνη αφής φορώντας γάντια, κάτι πολύ βασικό όταν δουλεύω σε ακραίες συνθήκες.

"Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μου, οι υψηλές τιμές ISO της 5D Mark IV –που υποδηλώνουν την ευαισθησία της μηχανής στο φως– μου φάνηκαν πολύ χρήσιμες, αν και όχι για τους λόγους που θα φανταζόταν κανείς. Είχα ξεχάσει τον φακό μου, αλλά με υψηλή ρύθμιση ISO μπορούσα να χρησιμοποιώ τη μηχανή σχεδόν ως διόπτρα νυχτερινής όρασης για να βλέπω πού είμαι!"