A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΒΙΝΤΕΟ

Πώς να δημιουργήσετε την πρώτη σας ταινία με διαδοχικές στατικές εικόνες

Η δημιουργία μιας ταινίας κινουμένων σχεδίων με διαδοχικές στατικές εικόνες είναι ένα διασκεδαστικό project με τη μηχανή σας, το οποίο μπορεί να απολαύσει ολόκληρη η οικογένεια. Με τη λήψη μιας σειράς στατικών εικόνων ενός αντικειμένου, το οποίο μετακινείτε κατά μικρά βήματα μεταξύ των λήψεων, μπορείτε να δημιουργήσετε μια αλληλουχία εικόνων και να την αναπαράγετε ως ταινία, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι το αντικείμενο κινείται.

Η ρύθμιση της μηχανής EOS για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα είναι το εύκολο κομμάτι – η πραγματική δεξιότητα έγκειται στην ικανότητά σας να «εμφυσήσετε» ζωή σε ένα άψυχο αντικείμενο, προσθέτοντάς του κάποια «προσωπικότητα».

Εδώ, ο επαγγελματίας δημιουργός κινουμένων σχεδίων Ed Jackson προσφέρει τις συμβουλές του για τα πρώτα σας βήματα στη δημιουργία ταινιών με διαδοχικές στατικές εικόνες. Από τότε που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη δημιουργία κινουμένων σχεδίων, ο Ed έχει εργαστεί για πολλούς πελάτες στον χώρο – συμπεριλαμβανομένης της Aardman Animations, όπου συμμετείχε στη δημιουργία της τηλεοπτικής σειράς Shaun the Sheep, στην ταινία Early Man του Nick Park, καθώς και στην ταινία Farmageddon, την κινηματογραφική μεταφορά του Shaun the Sheep.

Ο Ed μας δείχνει πόσο εύκολο είναι να ξεκινήσει κανείς τη δημιουργία ταινιών με διαδοχικές στατικές εικόνες χρησιμοποιώντας απλό εξοπλισμό: μια Canon EOS 250D, δύο φώτα και ένα κομμάτι πηλού μοντελισμού.

Επιλέξτε ένα θέμα

Υπάρχει μια μεγάλη γκάμα αντικειμένων μέσα και γύρω από το σπίτι σας τα οποία μπορούν να αποτελέσουν σπουδαία θέματα για το project σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να δείξετε τουβλάκια που συναρμολογούνται μόνα τους και δημιουργούν μια κατασκευή, μια σακούλα με γλυκίσματα που ανοίγει μόνη της ή παιδικά αυτοκινητάκια που τρέχουν πάνω στον πάγκο της κουζίνας. Ωστόσο, ο Ed προτείνει να ξεκινήσετε με κάτι απλό όπως ο ίδιος, με το βίντεο που έφτιαξε με μια μπάλα που αναπηδά.

«Η πλαστελίνη ή ο πηλός μοντελισμού είναι τα υλικά που προτιμώ για τα θέματά μου, καθώς μπορώ να τα χειρίζομαι πολύ εύκολα. Στην ταινία μικρού μήκους που δημιούργησα, κινηματογράφησα απλώς την μπάλα από ψηλά και τη μετακίνησα πάνω σε ένα τραπέζι αλλάζοντας το σχήμα της για να δημιουργήσω την ψευδαίσθηση ότι αναπηδά.

«Η συμβουλή μου είναι να μην αφήνετε αρχικά τον εαυτό σας να παρασυρθεί υπερβολικά δημιουργώντας εξαιρετικά πολύπλοκες σκηνές. Διατηρήστε το φόντο απλό και εστιάστε απλώς στην κίνηση. Αν έχετε κάποιο σενάριο, διατηρήστε την ταινία σύντομη και απλή – και δοκιμάστε πρώτα κάποιο μικρό project, ώστε να μπορέσετε να ελέγξετε τα πάντα προτού ξεκινήσετε κάτι που θα έχει πολύ μεγάλη διάρκεια.»

Ρυθμίστε τη μηχανή σας

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Η στερέωση της μηχανής σε τρίποδο είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλίσετε ότι δεν θα μετακινηθεί μεταξύ των λήψεων και ότι το καδράρισμά σας θα παραμένει σταθερό.

Η τυπική αναλογία διαστάσεων για τις ταινίες είναι 16:9, αλλά η προεπιλεγμένη ρύθμιση αναλογίας διαστάσεων της μηχανής σας για την καταγραφή στατικών εικόνων είναι 3:2. Για να εξασφαλίσετε ότι θα μπορείτε να δείτε την ταινία διαδοχικών στατικών εικόνων που δημιουργείτε σε προβολή «ευρείας οθόνης», αλλάξτε την αναλογία διαστάσεων στο κύριο μενού προτού ξεκινήσετε τη λήψη. Μπορεί να χρειαστεί να ρυθμίσετε την EOS σας σε Άμεση προβολή για να εμφανιστεί αυτή η επιλογή.

Ο Ed συνιστά να ρυθμίζετε την εστίαση, την έκθεση και την ισορροπία λευκού χειροκίνητα. Με αυτόν τον τρόπο, οι ρυθμίσεις σας θα παραμένουν «κλειδωμένες» και κάθε καρέ στην τελική ταινία σας θα έχει συνεπή εμφάνιση. Μεγαλύτερη συνέπεια επιτυγχάνεται επίσης με τη χρήση τεχνητού φωτισμού.

«Μπορείτε να κάνετε λήψεις σε εξωτερικούς χώρους ή κοντά σε παράθυρο, αλλά, προφανώς, το φυσικό φως μεταβάλλεται διαρκώς. Η λήψη σε σκοτεινό δωμάτιο με δύο επιτραπέζια φωτιστικά παρέχει περισσότερο έλεγχο, αλλά ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση μπορεί να προκύψει τρεμόπαιγμα του φωτός στην τελική ταινία, όπως μπορείτε να δείτε στο παράδειγμά μου. Αυτό προσθέτει κάτι επιπλέον στο τελικό αποτέλεσμα.»

Χρησιμοποιήστε τρίποδο

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Για να εξασφαλίσετε ότι η μηχανή δεν θα μετακινηθεί, κάντε κάθε λήψη με τηλεχειριστήριο ελευθέρωσης του κλείστρου ή χρησιμοποιήστε το smartphone σας και την εφαρμογή Canon Camera Connect.

Η στήριξη της μηχανής σε τρίποδο εξασφαλίζει ότι το συνολικό καδράρισμα δεν αλλάζει από λήψη σε λήψη και ότι κάθε εικόνα που καταγράφετε είναι καθαρή. Μια μηχανή EOS με οθόνη μεταβλητής γωνίας διευκολύνει το καδράρισμα της λήψης, ακόμα κι αν αυτή γίνεται από άβολη γωνία. «Βεβαιωθείτε ότι τα πάντα είναι ακλόνητα στερεωμένα, καθώς δεν θα θέλατε να μετακινηθεί η μηχανή σε οποιαδήποτε στιγμή», τονίζει ο Ed.

Η χρήση τρίποδου παρέχει επίσης μεγαλύτερη ελευθερία κατά τη ρύθμιση της έκθεσης. Διατηρήστε την ευαισθησία ISO σε χαμηλή τιμή, π.χ. ISO 200, για να μην έχει κόκκο η εικόνα. Κάντε δοκιμαστικές λήψεις με διαφορετικές ρυθμίσεις διαφράγματος για να δείτε ποιες προτιμάτε και μετά ρυθμίστε την ταχύτητα κλείστρου για να εξασφαλίσετε ότι εικόνα θα είναι επαρκώς φωτεινή.

Οι επαγγελματίες δημιουργοί ταινιών κινουμένων σχεδίων χρησιμοποιούν προηγμένο λογισμικό, όπως το Dragonframe, για τον έλεγχο της μηχανής, τη λήψη και την εξέταση κάθε αλληλουχίας εικόνων, τον προγραμματισμό των εφέ φωτισμού και πολλά άλλα. Ωστόσο, εσείς που μόλις ξεκινάτε μπορείτε να διατηρήσετε τα πράγματα εύκολα και να τραβήξετε απλώς κάθε φωτογραφία χειροκίνητα.

Αντί να πατάτε το κουμπί ελευθέρωσης του κλείστρου για τη λήψη κάθε φωτογραφίας, χρησιμοποιήστε τηλεχειριστήριο. Με αυτόν τον τρόπο, δεν υπάρχει περίπτωση να μετακινήσετε τη μηχανή κατά λάθος κατά τη λήψη της αλληλουχίας εικόνων. Αν η μηχανή σας διαθέτει λειτουργία Wi-Fi, μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή Canon Camera Connect για τη λήψη κάθε καρέ και για αναπαραγωγή των εικόνων χωρίς να αγγίζετε τη μηχανή.

Επιλέξτε μια διάρκεια

Σχετικά άρθρα
Filmmaker Matthew Vandeputte uses his camera from an elevated position among city buildings. © Pete Jobson

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ TIME-LAPSE

Σύλληψη της κίνησης σε βίντεο time-lapse

Αλάνθαστες τεχνικές για λήψη βίντεο time-lapse, hyper-lapse και αργής κίνησης.

A before-and-after shot of a field of long grass, dark and unedited on the left, with a lighter version on the right after editing in DPP.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ TIME-LAPSE

Πώς να δημιουργήσετε ταινίες με λήψεις time-lapse

Εξερευνήστε τον κόσμο των ταινιών time-lapse με μηχανές EOS στην άνεση του σπιτιού σας.

Create and print a time-lapse time stack

TIME-LAPSE

Δημιουργήστε και εκτυπώστε μια εικόνα time stack από μια ακολουθία time-lapse

Μετατρέψτε μια σειρά λήψεων time-lapse σε μία και μόνο εικόνα, ακολουθώντας τα βήματα αυτού του οδηγού σύνθεσης εικόνων time stack.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Για να ξεκινήσετε, τραβήξτε δύο καρέ πριν από κάθε μετακίνηση του αντικειμένου. Με αυτόν τον τρόπο, η εργασία που πρέπει να κάνετε μειώνεται στο μισό και η τελική ταινία θα έχει μια ευχάριστη αίσθηση κινούμενων σχεδίων.

Η διάρκεια της ταινίας με διαδοχικές στατικές εικόνες εξαρτάται από το πλήθος των στατικών καρέ που θα τραβήξετε και από τον ρυθμό καρέ της ταινίας. Για παράδειγμα, αν η αναπαραγωγή της αλληλουχίας εικόνων θα γίνει στα 25fps (καρέ ανά δευτερόλεπτο), αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να τραβήξετε 25 στατικές εικόνες για κάθε δευτερόλεπτο του βίντεό σας. Μπορείτε επίσης να κάνετε λήψεις για προβολή στα 24fps, για ένα ελαφρώς πιο κινηματογραφικό αποτέλεσμα.

Μετακινήστε το αντικείμενο

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Πειραματιστείτε για να βρείτε πόσο χρειάζεται να μετακινήσετε το αντικείμενο μεταξύ των καρέ – οι μικρές αλλαγές δημιουργούν την ψευδαίσθηση ομαλότερης κίνησης, αλλά αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα χρειαστείτε μεγαλύτερη διάρκεια για να αφηγηθείτε την ιστορία σας.

Η απόσταση κατά την οποία πρέπει να μετακινείτε το αντικείμενο σε κάθε λήψη εξαρτάται από τον ρυθμό καρέ. «Αν κάνετε λήψη για προβολή στα 25fps, για παράδειγμα, τα βήματα πρέπει να είναι σχετικά μικρά ώστε να παρέχουν μια πιο ανεπαίσθητη κίνηση, διαφορετικά τα πάντα θα μοιάζουν να κινούνται πολύ γρήγορα», εξηγεί ο Ed. «Ωστόσο, με 12 καρέ ανά δευτερόλεπτο, όλα τα βήματα μπορούν να είναι μεγαλύτερα και μπορείτε να γίνετε αρκετά τολμηροί καθώς αλλάζετε θέσεις στο αντικείμενο. Τελικά, όλα εξαρτώνται από το ‘τι γίνεται’ στο πλάνο και τι προσπαθείτε να δείξετε με τη μετακίνηση.»

Επεξεργαστείτε την ταινία σας

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Χάρη στην πληθώρα απλών εφαρμογών επεξεργασίας για κινητά και επιτραπέζιους υπολογιστές που μπορείτε να βρείτε εύκολα, η επεξεργασία των λήψεών σας και η δημιουργία μιας αλληλουχίας γίνεται πολύ πιο εύκολα απ’ όσο πιστεύετε.

Αν έχετε τραβήξει μεμονωμένα στατικά καρέ για την ταινία σας χωρίς να χρησιμοποιήσετε πρόσθετες εφαρμογές ή λογισμικό, θα χρειαστεί να τα συνδυάσετε για να δημιουργήσετε ένα βίντεο. Ο Ed χρησιμοποιεί εδώ και πολύ καιρό το Adobe Premiere Pro, αλλά εσείς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε λογισμικό επεξεργασίας βίντεο βασικού επιπέδου. Κάντε απλώς εισαγωγή των μεμονωμένων φωτογραφιών στη λωρίδα χρόνου, προσθέστε ήχο αν θέλετε και μετά κάντε εξαγωγή της ταινίας σε μορφή αρχείου MP4, MOV ή άλλη παρόμοια μορφή βίντεο κατάλληλη για κοινοποίηση.

Υπάρχουν διαθέσιμες ορισμένες απλές εφαρμογές για φορητές συσκευές και υπολογιστές, οι οποίες αυτοματοποιούν τη διαδικασία και σας παρέχουν τη δυνατότητα να ελέγχετε το αποτέλεσμα καθώς εκτελείτε την επεξεργασία και να εξάγετε την τελική ταινία. Ο Ed συνιστά μια εφαρμογή που ονομάζεται Stop Motion Studio.

Η δημιουργία βίντεο με διαδοχικές στατικές εικόνες είναι, από τεχνικής άποψης, μία από τις πιο εύκολες μορφές βίντεο που μπορείτε να δημιουργήσετε. Δεν χρειάζεστε πολύ εξοπλισμό ή χώρο – αν και θα χρειαστείτε πολλή υπομονή! Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε μηχανή EOS, να τη ρυθμίσετε για χειροκίνητη λειτουργία και να ξεκινήσετε σήμερα.

Αφού εξοικειωθείτε με τις βασικές αρχές, μπορείτε να αρχίσετε να πειραματίζεστε με νέες τεχνικές και να δημιουργείτε το δικό σας στυλ. «Σε μια τηλεοπτική σειρά όπως το Shaun the Sheep, συνήθως μετακινούμε τις κούκλες 12 φορές για κάθε δευτερόλεπτο λήψης», λέει ο Ed. «Τραβάμε δύο εικόνες σε κάθε θέση ώστε να έχουμε τον σωστό αριθμό καρέ που απαιτείται για την αναπαραγωγή. Με την καταγραφή δύο λήψεων για κάθε βήμα κίνησης εξοικονομείται χρόνος και η αλληλουχία των εικόνων επιβραδύνεται κατά την αναπαραγωγή, δίνοντας ένα αποτέλεσμα που μοιάζει περισσότερο με κινούμενα σχέδια. Ωστόσο, όταν γυρίζουμε ταινία, συνήθως μετακινούμε τις κούκλες σε κάθε ένα από τα 24 ή 25 καρέ, καθώς αυτό παρέχει ένα πιο ρεαλιστικό αποτέλεσμα.»

Το θέμα είναι να δοκιμάσει κανείς, λέει ο Ed με ενθαρρυντικό τρόπο. «Φανείτε δημιουργικοί, φροντίστε να μαθαίνετε από τα λάθη σας και διασκεδάστε το.»

Κείμενο του Marcus Hawkins

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

Η ενότητα «Πηγές έμπνευσης» περιλαμβάνει χρήσιμες συμβουλές φωτογραφίας, οδηγούς αγορών και αποκαλυπτικές συνεντεύξεις – ό,τι δηλαδή χρειάζεστε για να βρείτε την καλύτερη μηχανή ή τον καλύτερο εκτυπωτή για εσάς και να δώσετε ζωή στην επόμενη δημιουργική ιδέα σας.

Επιστροφή σε όλες τις συμβουλές και τεχνικές