Motion Penny Farthing Race

Φωτογραφίες σκηνών με κίνηση με μια DSLR EOS

Εκπαιδευτικό μάθημα για EOS

Για να καταγράψετε την κίνηση στις φωτογραφίες θα πρέπει να επιλέξετε ανάμεσα στο πάγωμα της δράσης Ή στη χρήση του δημιουργικού θαμπώματος ώστε να δώσετε την αίσθηση της κίνησης στις εικόνες σας. Ο δρόμος που θα ακολουθήσετε εξαρτάται από την ιστορία που θέλετε να αφηγείται η φωτογραφία στους θεατές σας. Η καταγραφή των συναισθημάτων στο πρόσωπο ενός τενίστα παγώνοντας τη στιγμή θα μεταφέρει διαφορετικό μήνυμα από μια λήψη και καλύπτει ολόκληρο το γήπεδο και εμφανίζει θολωμένη την κίνηση. Και οι δύο μπορεί να είναι εξίσου ισχυρές.
Όποια μηχανή κι αν χρησιμοποιείτε, υπάρχουν διάφορες τεχνικές για να αποτυπώσετε αποτελεσματικά την κίνηση, να προσθέσετε δημιουργικότητα και να αφηγηθείτε μια ιστορία μέσα από τις φωτογραφίες σας. Ο Canon Tutor, Brian Worley, εξηγεί πώς να αξιοποιήσετε στο έπακρο τις δυνατότητες της μηχανής σας. Αποκαλύπτει επίσης χρήσιμες συμβουλές λήψης με μια LEGRIA και εξηγεί πώς να εκτυπώνετε δυναμικές εικόνες γεμάτες κίνηση χρησιμοποιώντας έναν εκτυπωτή PIXMA.

Τεχνικές για την καταγραφή της κίνησης με μια EOS

Υπάρχουν αρκετές τεχνικές για να καταγράψετε δυναμικές εικόνες κινούμενων θεμάτων με μια DSLR EOS. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι εξής:

Χρήση χαμηλής ή υψηλής ταχύτητας κλείστρου
Πανοραμική μετατόπιση της μηχανής ακολουθώντας την κίνηση του θέματος
Λήψη με πολλαπλές εκθέσεις

© Francesco Maria Garbugli – Άδεια Creative Commons – Αναφορά, μη παράγωγα έργα

Η καταγραφή κινούμενων θεμάτων σημαίνει επίσης ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τις κατάλληλες καταστάσεις αυτόματης εστίασης. Συχνά, καλό είναι να χρησιμοποιείτε τη συνεχή κατάσταση προώθησης, που επιτρέπει τη γρήγορη καταγραφή μιας ακολουθίας εικόνων.

Ξεκινώντας:

Προσαρμογή της ταχύτητας κλείστρου

Ο τρόπος που καταγράφεται η κίνηση στις φωτογραφίες σας εξαρτάται κυρίως από την επιλεγμένη ταχύτητα κλείστρου. Οι υψηλότερες ταχύτητες κλείστρου παγώνουν τη δράση, ενώ οι πιο χαμηλές ταχύτητες κλείστρου έχουν ως αποτέλεσμα την καταγραφή της κίνησης με θάμπωμα. Ωστόσο, είναι σημαντικό να επιλέγετε ταχύτητες κλείστρου σύμφωνα με την ταχύτητα του θέματός σας. Για το πάγωμα της κίνησης ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου χρειάζεται πολύ πιο υψηλή ταχύτητα κλείστρου συγκριτικά με αυτήν που απαιτείται για τη φωτογράφιση ενός ατόμου που βαδίζει.

Ο χρόνος που το κλείστρο παραμένει ανοιχτό μετράται σε δευτερόλεπτα ή, πιο συχνά, σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Αν το κλείστρο παραμείνει ανοιχτό για μικρότερο χρονικό διάστημα, η μηχανή θα καταγράψει ένα κινούμενο αντικείμενο σαν να έχει "παγώσει" στον χρόνο.

Μπορείτε να επιλέξετε την ταχύτητα κλείστρου αν ρυθμίσετε τη μηχανή στην κατάσταση Προτεραιότητα κλείστρου (Tv) ή Χειροκίνητη (M).

Περιστρέψτε τον επιλογέα κατάστασης της DSLR EOS στην κατάσταση Tv (ή M) και κατόπιν χρησιμοποιήστε τον κύριο επιλογέα της μηχανής, δίπλα στο κουμπί του κλείστρου, για να επιλέξετε την επιθυμητή ταχύτητα κλείστρου.

Υψηλές ταχύτητες κλείστρου θεωρούνται συνήθως από 1/500 του δευτερολέπτου και πάνω. Οι μηχανές EOS μπορεί να έχουν εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες κλείστρου, 1/4000 δευτ. ή ακόμη και 1/8000 δευτ.

Αν σκοπεύετε να καταγράψετε την κίνηση του θέματος με θάμπωμα, τότε χρειάζεστε χαμηλές ταχύτητες κλείστρου. Οι χαμηλές ταχύτητες κλείστρου ξεκινούν συνήθως από το 1/30 του δευτερολέπτου, αν και οι μηχανές EOS μπορούν να προσφέρουν ταχύτητες έως και 30 δευτερόλεπτα.

Phil Chiorean, Χειμώνας – Άδεια Creative Commons – Αναφορά, μη παράγωγα έργα

Πρώτα βήματα με την κατάσταση Σπορ

Η κατάσταση Σπορ, που διαθέτουν οι EOS και πολλές άλλες μηχανές Canon, είναι ιδανική για το πάγωμα της κίνησης σε σκηνές γρήγορης δράσης και για τη φωτογράφιση σπορ αυτόματα.

Αλλάζει την προεπιλεγμένη διαμόρφωση της μηχανής, βελτιστοποιώντας την για το πάγωμα της κίνησης, την παρακολούθηση κινούμενων θεμάτων και τη συνεχή λήψη.

Κατά τη λήψη απομακρυσμένων θεμάτων, χρησιμοποιούνται συχνά φακοί μεγαλύτερης εστιακής απόστασης για σκηνές αθλητικών διοργανώσεων με γρήγορη κίνηση. Με την επιλογή της κατάστασης Σπορ, η μηχανή βελτιστοποιεί αυτόματα τις ταχύτητες κλείστρου που επιλέγονται ανάλογα με τον φακό που χρησιμοποιείται.

Χρήσιμες συμβουλές για τη χρήση της κατάστασης Σπορ

Κατά τη χρήση της κατάστασης Σπορ, η μηχανή δεν κλειδώνει την εστίαση όταν πατήσετε το κουμπί του κλείστρου μέχρι το μέσον της διαδρομής του. Αντίθετα, παρακολουθεί το θέμα καθώς πλησιάζει, ή απομακρύνεται, όπως και καθώς κινείται μέσα στο καρέ.

Για να διασφαλίσετε ότι η μηχανή σας παρακολουθεί το θέμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προσπαθήστε αρχικά να τοποθετήσετε το θέμα στο κέντρο του πλαισίου του σκοπεύτρου.

Βοηθά επίσης να ξεκινήσετε την παρακολούθηση πριν το θέμα φτάσει στην ιδανική θέση του στη σκηνή.

Φακοί μεγάλης εστιακής απόστασης

Οι φακοί μεγαλύτερης εστιακής απόστασης καταγράφουν εικόνες με πιο περιορισμένη γωνία θέασης συγκριτικά με το ανθρώπινο μάτι. Αυτοί οι φακοί χρησιμοποιούνται συνήθως για φωτογράφιση αθλητικών διοργανώσεων και θεμάτων στην άγρια φύση. Οι φακοί με μεγαλύτερη εστιακή απόσταση κάνουν τα απομακρυσμένα θέματα να φαίνονται μεγαλύτερα στο κάδρο και σας επιτρέπουν να πλησιάσετε πιο κοντά στη δράση. Οι φακοί με εστιακή απόσταση μεγαλύτερη από 70mm ονομάζονται φακοί μεγάλης εστιακής απόστασης ή τηλεφακοί.

Χρήση κάρτας μνήμης υψηλής ταχύτητας και μεγάλης χωρητικότητας

Όταν καταγράφετε θέματα με κίνηση χρησιμοποιώντας μιας EOS, καλό είναι να φωτογραφίζετε συνεχώς ώστε να μην χάσετε την καλύτερη λήψη. Ακολουθούν ορισμένες χρήσιμες συμβουλές:

Επιλέξτε τη συνεχή κατάσταση προώθησης με υψηλή ταχύτητα για να ρυθμίσετε τη μηχανή έτσι ώστε να τραβά μια αλληλουχία εικόνων για όσο χρόνο κρατάτε πατημένο το κουμπί του κλείστρου.

Χρησιμοποιήστε κάρτες μνήμης μεγάλης χωρητικότητας με υψηλή ταχύτητα εγγραφής για να διασφαλίσετε ότι η μηχανή μπορεί να τραβήξει ριπές με περισσότερες λήψεις κάθε φορά.

Ρυθμίστε τη μηχανή να τραβά εικόνες JPEG, προκειμένου να εξασφαλίσετε συνεχή λήψη εικόνων με τη μεγαλύτερη δυνατή διάρκεια.

Πανοραμική μετατόπιση – κίνηση της μηχανής παράλληλα με το θέμα σας

Η παρακολούθηση της κίνησης του θέματος με τη μηχανή ονομάζεται πανοραμική μετατόπιση. Πρόκειται για μια δεξιότητα που χρειάζεται χρόνο για να τελειοποιηθεί, οπότε προσπαθήστε να εξασκήστε τακτικά.

Dennis van Zuijlekom, Σπριντ – Άδεια Creative Commons – Αναφορά, μη παράγωγα έργα

Οι ποδηλάτες μπορεί να είναι εξαιρετικά κινούμενα θέματα, αν θέλετε να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας. Η ιδανική εικόνα με πανοραμική μετατόπιση καταγράφεται όταν η μηχανή σας κινείται με την ίδια ταχύτητα όπως και το κύριο θέμα, ώστε αυτό να εμφανίζεται παγωμένο, ενώ το φόντο εμφανίζεται θολό εξαιτίας της κίνησης. Αν φωτογραφίζετε οχήματα, οι τροχοί θα δείχνουν ότι βρίσκονται σε κίνηση, ωστόσο το όχημα θα είναι ευκρινές πάνω σε ένα φόντο με ομαλό θάμπωμα.

Η πανοραμική μετατόπιση μπορεί να είναι επίσης χρήσιμη για την καταγραφή μιας σειράς κινούμενων θεμάτων, όπως τα αυτοκίνητα σε μια πίστα αγώνων. Ο συνδυασμός ευκρινούς οχήματος και θολού φόντου προσφέρει πραγματική αίσθηση ταχύτητας στην εικόνα.

Για θέματα με πιο αργή κίνηση, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε την κατάσταση Προτεραιότητας κλείστρου (Tv) και επιλέξτε μόνοι σας την ταχύτητα κλείστρου.

Δοκιμάστε κάτι διαφορετικό: Δημιουργία κίνησης με θάμπωμα λόγω ζουμ

Η τεχνική zoom burst ή θάμπωμα ζουμ είναι ένα φωτογραφικό εφέ που δημιουργεί την αίσθηση της κίνησης. Μπορείτε να το δοκιμάσετε εύκολα χρησιμοποιώντας μια DSLR EOS σας, έναν φακό ζουμ και ένα προαιρετικό τρίποδο

© Doug Wheller – Ταπετσαρία με zoom burst – Αναφορά – Μη εμπορική χρήση – Παρόμοια διανομή – Χωρίς πραγματοποίηση αλλαγών

Για τη φωτογράφιση με αυτό το εφέ, θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε μεγέθυνση ή σμίκρυνση ενώ τραβάτε μια φωτογραφία με μακρά έκθεση, προκαλώντας θάμπωμα της λήψης από το κέντρο προς τα έξω.

Η εικόνα σας είτε θα έχει την αίσθηση της κίνησης είτε θα αποκτήσει αφηρημένη εμφάνιση, ανάλογα με τον τρόπο που θα την αποτυπώσετε. Πειραματιστείτε με τον χρονισμό για να πετύχετε τα καλύτερα αποτελέσματα· ωστόσο, δείτε παρακάτω για να ξεκινήσετε:

Επιλέξτε την κατάσταση Tv στην DSLR EOS και κατόπιν επιλέξτε μια ταχύτητα κλείστρου από 1 έως 4 δευτερόλεπτα περίπου.

Χρησιμοποιήστε τη μέγιστη ρύθμιση ζουμ και εστιάστε στο θέμα σας. Κλειδώστε την εστίαση πατώντας το πλήκτρο AF-ON στη μηχανή.

Αν δεν έχετε τρίποδο, ακουμπήστε κάπου για να κρατήσετε σταθερή τη μηχανή.

Στη συνέχεια μειώστε το ζουμ, χωρίς να αλλάξετε την εστίαση, έως την ευρύτερη γωνία που θέλετε να καταγράψετε.

Πατήστε το κουμπί του κλείστρου και αυξήστε το ζουμ μέχρις ότου το θέμα να γεμίσει ξανά το κάδρο. Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε το ζουμ όσο το δυνατόν πιο ομαλά.

Φωτογραφίσατε μια εικόνα με θάμπωμα ζουμ και θέλετε να την μοιραστείτε; Ανεβάστε την στην Γκαλερί.

Ελέγξτε τους φακούς Canon που αναφέρονται παρακάτω:

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Τηλεφακός μικρού μεγέθους που σας μεταφέρει πιο κοντά στη δράση. Ο Σταθεροποιητής εικόνας αποτρέπει το φλουτάρισμα που οφείλεται σε ακούσια κίνηση της μηχανής. Η τεχνολογία STM προσφέρει ομαλή, αθόρυβη εστίαση κατά τη λήψη ταινιών.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Χάρη στην προηγμένη τεχνολογία Σταθεροποιητή εικόνας (IS) τριών στοπ, ο EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM είναι ο ιδανικός τηλεφακός ζουμ για λήψεις με αμυδρό φωτισμό και χαμηλές ταχύτητες κλείστρου, χωρίς επιπτώσεις από την αστάθεια της μηχανής

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΟΥΣ

Προτεραιότητα κλείστρου (Tv) ή Χειροκίνητη έκθεση

Αν νιώθετε άνετα με τις λειτουργίες για προχωρημένους της EOS σας, δοκιμάστε να πειραματιστείτε με την κατάσταση Προτεραιότητας κλείστρου (Tv), η οποία μπορεί είτε να παγώσει είτε να θαμπώσει δημιουργικά την κίνηση του θέματός σας.

Fred Mancosu, Ροκ εν Ρολ – Άδεια Creative Commons – Αναφορά, μη παράγωγα έργα

Η κατάσταση Χειροκίνητης έκθεσης (M) σάς δίνει απόλυτο έλεγχο της έκθεσης και, ορισμένες φορές, είναι η αγαπημένη επιλογή των επαγγελματιών φωτογράφων. Θα χρειαστεί να δοκιμάσετε μερικές ρυθμίσεις μέχρι να πετύχετε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα και να διαπιστώσετε ποιες ταιριάζουν στο δικό σας στυλ φωτογράφισης.

Κατάσταση 2 του Σταθεροποιητή εικόνας για λήψεις με πανοραμική μετατόπιση

Πολλοί από τους φακούς μεγαλύτερης εστιακής απόστασης της Canon έχουν πολλές καταστάσεις λειτουργίας του Σταθεροποιητή εικόνας. Όταν φωτογραφίζετε με πανοραμική μετατόπιση, επιλέξτε την Κατάσταση 2 με τον διακόπτη στο πλάι του φακού, αν υπάρχει. Θυμηθείτε:

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πανοραμική μετατόπιση προς κάθε κατεύθυνση, οριζόντια ή κατακόρυφα.

Είναι καλύτερο να ξεκινήσετε την πανοραμική μετατόπιση ακολουθώντας το θέμα πριν πατήσετε το κουμπί του κλείστρου και να συνεχίσετε την κίνηση για λίγο χρονικό διάστημα μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης. Με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίσετε σταθερή ταχύτητα της κίνησης της μηχανής κατά τη λήψη με πανοραμική μετατόπιση.

Αν χρησιμοποιείτε φακό με Σταθεροποιητή εικόνας, ίσως να μην διαθέτει διακόπτη επιλογής κατάστασης. Συνήθως, αυτό σημαίνει ότι ο φακός αναγνωρίζει αυτόματα την κατεύθυνση της πανοραμικής μετατόπισης και μεταβαίνει αυτόματα στην Κατάσταση 2 του Σταθεροποιητή εικόνας.

Λήψεις με πολλαπλές εκθέσεις

Πολλές από τις πιο πρόσφατες μηχανές EOS, όπως η EOS 7D Mark II και η EOS 5D Mark III, διαθέτουν επίσης μια λειτουργία πολλαπλών εκθέσεων. Αυτή μπορεί να είναι χρήσιμη σε συνδυασμό με την κατάσταση συνεχούς λήψης για να καταγράψετε πολλά στάδια δράσης σε ένα μόνο καρέ.

Για να αξιοποιήσετε στο έπακρο αυτήν την ενσωματωμένη λειτουργία πολλαπλών εκθέσεων της μηχανής, καλό θα ήταν το φόντο της σκηνής να είναι φωτεινό σε περίπτωση που το θέμα είναι σκούρο ή το αντίστροφο.

Λήψεις βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου (time-lapse)

Η κίνηση δεν αφορά πάντα γρήγορη δράση. Η φωτογράφιση με την τεχνική βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου καταγράφει έναν αριθμό καρέ ανά τακτά διαστήματα, προκειμένου να δημιουργήσει το εφέ επιτάχυνσης της κίνησης ή του χρόνου. Κατά την αναπαραγωγή μιας ακολουθίας λήψεων βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου, τα σύννεφα κινούνται γρήγορα στον ουρανό. Με λίγα λόγια, η τεχνική βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου επιταχύνει τα θέματα και τις σκηνές με αργή κίνηση.

Για να καταγράψετε σκηνές με την τεχνική βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου, πρέπει να τραβήξετε μια ακολουθία εικόνων ανά τακτά διαστήματα για μια μεγάλη χρονική περίοδο. Υπάρχουν τρεις πιθανοί τρόποι για να ελέγξετε τη λήψη των εικόνων.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το λογισμικό EOS Utility για να τραβήξετε την ακολουθία εικόνων βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου ανά τακτά διαστήματα, συνδέοντας τη μηχανή μέσω καλωδίου και ελέγχοντας το κλείστρο με το PC ή το Mac σας.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Τηλεχειριστήριο με χρονοδιακόπτη TC-80N3 της Canon με αρκετές μηχανές EOS, για την ελευθέρωση του κλείστρου ανά προγραμματισμένα διαστήματα.

Η EOS 7D Mark II διαθέτει ένα χρονόμετρο μεσοδιαστημάτων στο μενού της, ώστε να μπορείτε να ρυθμίσετε τη μηχανή να τραβά εικόνες ανά προκαθορισμένα διαστήματα.

Αφού καταγράψετε μια ακολουθία στατικών εικόνων με την τεχνική βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου, πρέπει να συνθέσετε τις στατικές εικόνες σε ένα κλιπ ταινίας. Οι φακοί Canon που αναφέρονται παρακάτω είναι ιδιαίτερα κατάλληλοι για λήψεις βαθμιαίας παρέλευσης χρόνου:

EF 70-200mm f/4L IS USM

Μικρό μέγεθος και βάρος, μεγάλη ευελιξία. Ο EF 70-200mm f/4L IS USM είναι ένας τηλεφακός ζουμ που διαθέτει τα καλύτερα στοιχεία οπτικής τεχνολογίας της σειράς L, προσφέροντας εξαιρετική οπτική απόδοση και λειτουργικότητα.

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Ο EF 70-200mm f/2.8L IS II USM είναι ένας αξιόπιστος τηλεφακός ζουμ, σχεδιασμένος για επαγγελματική χρήση. Διαθέτει στιβαρή, ανθεκτική κατασκευή, Σταθεροποιητή εικόνας τεσσάρων στοπ και εξειδικευμένα στοιχεία φακού.

Ανεβάστε τις εικόνες σας στην Γκαλερί

Αν έχετε έμπνευση και θέλετε να καταγράψετε τη ζωή σε κίνηση, μπορείτε να μοιραστείτε τις εικόνες σας με όλον τον κόσμο. Ανεβάστε τες στην Γκαλερί.

Ενημερωθείτε

Στη συνέχεια: Πώς είναι ο κόσμος χωρίς σκόπευτρο

Εγγραφή στο ενημερωτικό δελτίο