Samo Vidic

Πάνω στο κύμα με τον Samo Vidic

"Αυτή είναι η μηχανή που χρειάζεσαι για τέτοιες δουλειές."

Πάνω στο κύμα

Είναι σχεδόν 02:00 το πρωί, έξι ώρες αφού ξεκίνησε το γύρισμα, όταν ένας σωματώδης Σλοβένος βοηθός φωτογράφου που ονομάζεται Bor τρέχει προς το υπόλοιπο συνεργείο και λέει: "Ο Samo θα ανέβει στο κύμα!"

Θα φτάσουμε σε αυτό αργότερα, αλλά ας πάμε λίγο πίσω πρώτα. Ποιο κύμα; Είναι Απρίλιος και βρισκόμαστε στις όχθες του ποταμού Eisbach στο Μόναχο για την ιστορία "Οι σέρφερ της πόλης" της Canon. Η βασική ιδέα πίσω από την καμπάνια της διαφημιστικής εταιρείας J. Walter Thompson είναι η παρότρυνση των ανθρώπων να ανακαλύψουν τα θαύματα που υπάρχουν δίπλα τους. Εδώ, ο Samo φωτογραφίζει τρεις από τους πιο συναρπαστικούς σέρφερ ποταμού στον κόσμο, στο κέντρο μιας πόλης, πάνω σε ένα τεχνητό κύμα, με τη νέα Canon EOS-1D X Mark II.

Φωτογράφιση στον ποταμό Eisbach του Μονάχου

Όταν ρωτήσαμε τον Samo πώς του φαίνεται ο ποταμός Eisbach, απάντησε:

"Μου αρέσει το μέρος. Είναι ωραίο που είναι στο κέντρο της πόλης. Θα είναι υπέροχο την άνοιξη και το καλοκαίρι. Μπορείς να κάνεις σερφ, να αράξεις ή να πας τα παιδιά στο πάρκο, να κάνεις πικνίκ και να βλέπεις τους σέρφερ".

Το κάνει να ακούγεται ειδυλλιακό και μπορεί όντως να είναι ένα χαλαρό κυριακάτικο απόγευμα. Αλλά τη νύχτα, σε ένα επαγγελματικό γύρισμα με την ώρα να περνάει, δεν είναι πικνίκ. Είναι χάος. Ο Samo, ωστόσο, είναι στο στοιχείο του. Ο Eisbach είναι μια ανοιχτή σκηνή. Άλλοι σέρφερ και πολίτες περιφέρονται παντού και γίνεται επίσης μια ψηφιακή κινηματογράφηση για την καμπάνια. Για να βρει τον χρόνο να φωτογραφίσει τα πάντα, πρέπει να εργαστεί περισσότερο απ' όσο προβλέπει το πρόγραμμά του. Εξηγεί:

"Είμαι φωτογράφος αθλητικών διοργανώσεων, αλλά φωτογραφίζω επίσης πορτραίτα και στιγμές από τη ζωή. Δεν με φόβιζε το κομμάτι της δράσης. Ανησυχούσα περισσότερο για τις εικόνες στιγμών από τη ζωή που έπρεπε να τραβήξω, επειδή το μέρος δεν ήταν αποκλεισμένο από τους άλλους ανθρώπους. Γνώριζα ότι αν αδειάζαμε τον χώρο για 20 δευτερόλεπτα, θα έπρεπε να τραβήξω τη φωτογραφία σε αυτά τα 20 δευτερόλεπτα".

Αναζήτηση αυθόρμητων στιγμών

Σε αυτό το σημείο, ο Samo είναι παντού, τη μια στιγμή τραβώντας φωτογραφίες που είναι στη λίστα του και την άλλη στιγμή εντοπίζοντας εντελώς νέες ευκαιρίες. Αναγνωρίζεται εύκολα από τις λευκές γαλότσες του, όταν δεν είναι βουτηγμένες στο παγωμένο νερό. Ο Samo είναι πραγματιστής. Όταν κάτι λειτουργεί, δεν το αλλάζει. Διαφορετικά, δοκιμάζει κάτι εντελώς νέο. Όπως λέει:

"Αποφάσισα να τραβήξω δύο-τρεις φωτογραφίες που ήταν λίγο διαφορετικές…φωτογραφίες που δεν ήταν στη λίστα. Μου αρέσει πολύ να βλέπω τα πράγματα μόνος μου και, όταν βλέπω τις κατάλληλες γωνίες ή κινήσεις, συνήθως το αποτέλεσμα είναι καλό. Έτσι, μερικές φορές είναι λίγο δύσκολο να τραβήξω αυτά που γράφουν τα παιδιά του δημιουργικού. Πρέπει να τους μιλάς και αν είναι OK χαλαρώνουν. Όταν έχω αυτήν την ελευθερία, μπορώ να κάνω σπουδαία πράγματα."

Αυτή η προσέγγιση πραγματικά απέδωσε, όπως εξηγεί:

"Αρχικά, το σχέδιο ήταν να φωτογραφίσω με τον φακό EF 300mm f/2.8L IS II USM από τη δεξιά όχθη του ποταμού. Ωστόσο, μετά αποφάσισα να πάω στην αριστερή για μερικά δοκιμαστικά στιγμιότυπα. Αποφάσισα να μείνω εκεί επειδή ο Tao, ένας από τους σέρφερ, κάνει κάτι καταπληκτικά άλματα στην αριστερή πλευρά."

Εκεί, τελικά, ο Samo τράβηξε βασικά την καλύτερη φωτογραφία του. Το ανοιχτό πνεύμα του επεκτείνεται επίσης και στον τρόπο που δουλεύει με τα θέματά του, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί μια ξεκάθαρη ιδέα για την ευρύτερη ιστορία που θέλει να καταγράψει:

"Μίλησα με τους σέρφερ στην αρχή της φωτογράφισης. Μου έδειξαν κάποιες φωτογραφίες που είχαν κάνει στο παρελθόν. Τους είπα ότι ναι μεν πρόκειται για σέρφινγκ με ωραίες κινήσεις, αλλά δεν φωτογραφίζουμε για κάποιο σκληροπυρηνικό περιοδικό σερφ, οπότε θα φωτογραφίσουμε με λίγο διαφορετικό τρόπο. Το πιο σημαντικό για μένα ήταν να δω ότι το σέρφινγκ γίνεται μέσα στην πόλη και όχι στη μέση του ωκεανού."

Αντοχή και στάση

Όσον αφορά στους αθλητές, όλοι εντυπωσιάστηκαν από την αντοχή και τη στάση τους. Ο Samo εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από τον Tao:

"Είναι σπουδαίος. Μακάρι να είχα τέτοιους αθλητές σε κάθε φωτογράφιση. Δεν υπήρχε κάτι που δεν μπορούσε να κάνει. Ήταν έτοιμος για όλα. Πιστεύω ότι ταιριάξαμε πολύ καλά. Μετά από μια σύντομη συνομιλία του ενός λεπτού, ήξερε ακριβώς τι ήθελα, πρόκειται για εξαιρετικό άτομο."
Μια άλλη σέρφερ, η Karina, έκανε επίσης μεγάλη εντύπωση στο φωτογράφο μας:

"Έκανε εκπληκτικές κινήσεις, κόλπα και πιασίματα. Έμοιαζε τόσο εύκολο από τη γέφυρα. Καθώς φωτογράφιζα και περίμενα για τη σωστή κίνηση, ήταν τόσο ρευστή η κίνησή της. Πίστευες ότι θα μπορούσε να συνεχίσει έτσι για ώρες."

Στα βαθιά

Ας επιστρέψουμε στον Bor, τον βοηθό του Samo, που έλεγε: "Ο Samo θα ανέβει στο κύμα!"

Με πνεύμα ομοψυχίας, ο φωτογράφος μας δεν θα ζητούσε από τα θέματά του να κάνουν κάτι που δεν θα ήταν προετοιμασμένος να κάνει ο ίδιος. Γελώντας, ο Samo λέει:

"Ήταν πιο πολύ για να παρακινήσω τους άλλους στην ομάδα μου. Γνωριζόμαστε πολλά χρόνια και προσπαθούσα να τους παρακινήσω μερικές ημέρες πριν από τη φωτογράφιση. Ήξερα ότι θα ήταν δύσκολη δουλειά, καθώς έπρεπε να κάνουμε πολλά σε αυτές τις πέντε ή έξι ώρες, οπότε είπα ότι αν κάνουμε πραγματικά καλή δουλειά, θα κάνω σέρφινγκ φορώντας το τζιν και τις γαλότσες μου."

Συνεχίζοντας, εξηγεί: "Ήμουν τόσο ανακουφισμένος μετά που όλα πήγαν τόσο καλά. Μπορείτε να δείτε στο πρόσωπό μου ότι ήμουν ικανοποιημένος με όλα."

Όπως μπορείτε να δείτε στο βίντεο, ο Samo κράτησε τον λόγο του. Χαμογελώντας, λέει: "Πλάκα είχε. Ο Tao απλά είπε "πάτα εδώ" και μετά άρχισε να με σπρώχνει. Του είπα "περίμενε, περίμενε, τα παιδιά πρέπει να ετοιμαστούν για να τραβήξουν βίντεο, δώσε μου άλλο ένα λεπτό". Αλλά όντως αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος, αν θέλεις να κάνεις κάτι τέτοιο, απλά κάνε το."

Καταγραφή της δράσης με την EOS-1D X Mark II

Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τη δράση, τα κόλπα του Samo στη σανίδα δεν επαρκούν. Για να αντιμετωπίσει τις μεταβαλλόμενες συνθήκες φωτισμού από το σούρουπο μέχρι το σκοτάδι, ο Samo χρειαζόταν σοβαρό εξοπλισμό για να τραβήξει τις φωτογραφίες που ήθελε. Εδώ, η Canon EOS-1D X Mark II απέδειξε την αξία της. Ο Samo εξηγεί:

"Αυτή είναι η μηχανή που χρειάζεσαι για τέτοιες δουλειές. Έχει ρυθμό συνεχούς λήψης 14 καρέ ανά δευτερόλεπτο, εξωπραγματικά γρήγορη αυτόματη εστίαση που λειτουργεί πάντα και τα αρχεία είναι εκπληκτικά. Είναι η μόνη μηχανή που θα διάλεγα."

Για τη φωτογράφιση, ο Samo χρησιμοποίησε φακό 35mm στο f/1.4. Με τόσο ανοιχτό διάφραγμα, κατάφερε να επιτύχει πραγματικά φλουταρισμένο φόντο διατηρώντας ταυτόχρονα το θέμα σε τέλεια εστίαση, δημιουργώντας σχεδόν ένα εφέ 3D. Είχε επίσης στην τσάντα του έναν φακό 70-200mm f/2.8, που του επέτρεπε να παραμένει μακριά από το θέμα ενώ τραβούσε πεντακάθαρες κοντινές λήψεις. Τέλος, είχε έναν αξιόπιστο ζουμ 24-70mm f/2.8 που επιτρέπει εκπληκτική ευελιξία σε περιβάλλοντα όπως του Eisbach, που δεν ελέγχονται εύκολα.

Όταν ρωτήθηκε για την αγαπημένη του φωτογραφία, ήταν σίγουρος.

"Είναι ο Tao, στη λήψη με τον φακό EF 300mm f/2.8L IS II USM, με τη γέφυρα ακριβώς πίσω του. Υπάρχει ένας παφλασμός του νερού, εντελώς παγωμένος, καθώς κάνει άλμα με πιάσιμο. Όταν την είδα, ήξερα ότι την πέτυχα."

Εξερευνήστε τη διαδραστική εμπειρία "Οι σέρφερ της πόλης" εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες για τον φωτογράφο

Προβολή πλήρους προφίλ