ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ

Πώς να φωτογραφίσετε την υπερπανσέληνο: 8 συμβουλές για εντυπωσιακές φωτογραφίες αυτής της απόκοσμης σελήνης

Χρησιμοποιήστε αυτές τις εξειδικευμένες τεχνικές φωτογράφισης της σελήνης και ανακαλύψτε πώς μπορείτε να φωτογραφίσετε ένα από τα πιο εντυπωσιακά θεάματα στον νυχτερινό ουρανό.
Canon Camera
Η σελήνη εξακολουθεί να αποτελεί ένα συναρπαστικό θέμα για τους φωτογράφους σε όλο τον κόσμο, ειδικά σε αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις που εμφανίζεται ως υπερπανσέληνος ή ακόμα και ως ματωμένο φεγγάρι. Ωστόσο, η φωτογράφιση αυτού του θέματος όπως του αρμόζει μπορεί να είναι δύσκολη. Η λήψη ενός φωτεινού θέματος που βρίσκεται πολύ μακριά σε περιβάλλον ασθενούς φωτισμού, καθώς και η σύνθεση του κάδρου και η εστίαση σε μεγάλες εστιακές αποστάσεις, μπορεί να παρουσιάσουν δυσκολίες. Ωστόσο, με το σωστό κιτ φωτογράφισης και τις κατάλληλες ρυθμίσεις έκθεσης, μπορείτε να καταγράφετε εικόνες της σελήνης με υπέροχες λεπτομέρειες, καθώς και ατμοσφαιρικά τοπία υπό το φως του φεγγαριού. Εδώ θα σας δείξουμε πώς θα τα καταφέρετε.

1. Συμβουλές φωτογράφισης της σελήνης: παρακολουθήστε το ημερολόγιο

Λήψη της σελήνης μια ασυννέφιαστη νύχτα με κλαδιά δέντρων στο προσκήνιο.

Οι κινήσεις της σελήνης μπορεί να είναι σταθερές, αλλά ο καιρός είναι απρόβλεπτος. Μια ασυννέφιαστη νύχτα είναι ιδανική για τη φωτογράφιση της σελήνης, γι' αυτό ελέγξτε το δελτίο καιρού πριν ξεκινήσετε. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 400mm, με 30 δευτ., f/11 και ISO 100.

Πανσέληνος που ανατέλλει πάνω από μια γραμμή δέντρων.

Από το 2021 έως το 2025, θα υπάρχουν τέσσερις υπερπανσέληνοι τον χρόνο, οπότε θα έχετε πολλές ευκαιρίες να αποτυπώσετε αυτό το εκπληκτικό φαινόμενο. Το «ματωμένο φεγγάρι» θα εμφανιστεί τον Μάιο του 2021 και του 2022, τον Νοέμβριο του 2022, τον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2025, καθώς και τον Μάρτιο του 2026, ενώ θα πρέπει να ταξιδέψετε για να δείτε μερικές από αυτές τις εμφανίσεις του φαινομένου. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM + Extender RF 1.4x στα 700mm, με 2 δευτ., f/10 και ISO 1000.

Σε ορισμένες περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της τροχιάς της με διάρκεια 27,322 ημερών, η σελήνη βρίσκεται πιο κοντά στη Γη. Όταν αυτό συμπέσει με την πανσέληνο, την ώρα του μήνα που ο ήλιος, η σελήνη και η Γη είναι όλα ευθυγραμμισμένα, έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε μια μεγεθυσμένη πανσέληνο ή υπερπανσέληνο. Το φαινόμενο του ματωμένου φεγγαριού είναι ακόμη πιο σπάνιο. Αυτή είναι η στιγμή κατά την οποία μια συνηθισμένη υπερπανσέληνος συμπίπτει με μια ολική έκλειψη σελήνης. Αυτό σημαίνει ότι η Γη εμποδίζει εντελώς το άμεσο ηλιακό φως να φτάσει στη σελήνη, ενώ το διαθλασμένο φως από την ατμόσφαιρα της Γης που παραμένει έχει ως αποτέλεσμα η σελήνη να εμφανίζεται με αχνό κόκκινο χρώμα.

2. Προγραμματίστε από πριν

Μια EOS RP με τηλεφακό, πάνω σε τρίποδο, η οποία έχει ρυθμιστεί για τη φωτογράφιση της σελήνης καθώς ανατέλλει πάνω από τη γραμμή των δέντρων γύρω από μια λίμνη.

Είτε θέλετε να φωτογραφίσετε μια λαμπερή πανσέληνο ψηλά στον ουρανό είτε μια ημισέληνο, μπορείτε να προγραμματίσετε τις ημερομηνίες για τις εξορμήσεις σας σύμφωνα με τον σεληνιακό κύκλο ώστε να έχετε ακριβώς τα αποτελέσματα που αναζητάτε.

Φωτογραφία της σελήνης μέσα από δέντρα, με το ανακλώμενο φως να σχηματίζει φωτεινές λωρίδες σε μια λίμνη στο προσκήνιο.

Ο προγραμματισμός εκ των προτέρων σημαίνει επίσης ότι μπορείτε να επιλέξετε τη σύνθεσή σας από πριν, είτε θέλετε να φωτογραφίσετε τη σελήνη ενώ βρίσκεται ψηλά στον ουρανό πάνω από ένα τοπικό κάστρο είτε ενώ αντανακλάται σε μια λίμνη. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 300mm, με 1/40 δευτ., f/6.3 και ISO 500.

Η φωτογράφιση της σελήνης δεν είναι απλώς μια διασκεδαστική δοκιμή των φωτογραφικών δεξιοτήτων σας, αλλά και ένας συναρπαστικός τρόπος να γνωρίσετε τις κινήσεις της Γης και του δορυφόρου της. Μπορούμε να πούμε με ακρίβεια πού θα ανατείλει η Σελήνη, πού θα διαγράψει το τόξο της στον ουρανό και πού θα δύσει, κάθε βράδυ, για πολλά χρόνια. Υπάρχουν αρκετές χρήσιμες εφαρμογές για smartphone που μπορούν να σας βοηθήσουν να σχεδιάσετε τις γωνίες λήψης με ακρίβεια, ενώ μπορείτε να παρακολουθήσετε τις φάσεις της σελήνης και online. Σε γενικές γραμμές, η πανσέληνος θα ανατείλει ακριβώς απέναντι από το σημείο που δύει ο ήλιος.

3. Ρυθμίσεις για τη φωτογράφιση της σελήνης

Άτομο που προσαρμόζει την οθόνη μεταβλητής γωνίας της Canon EOS RP κατά τη φωτογράφιση της σελήνης.

Η λήψη ενός τόσο φωτεινού θέματος που περιβάλλεται από σκοτάδι μπορεί να προκαλέσει προβλήματα έκθεσης, γι' αυτό δοκιμάστε να ρυθμίσετε χειροκίνητα την έκθεσή σας.

Οθόνη μιας Canon EOS RP στην οποία εμφανίζονται οι ρυθμίσεις τονισμού περιγραμμάτων.

Αν δυσκολεύεστε να κλειδώσετε την εστίαση στη σελήνη, δοκιμάστε τη χειροκίνητη εστίαση. Χρησιμοποιήστε τη λειτουργία Άμεσης προβολής και ενεργοποιήστε την εστίαση με τονισμό περιγραμμάτων για να διασφαλίσετε ότι οι λεπτομέρειες θα είναι ευκρινείς.

Οι καταστάσεις αυτόματης έκθεσης μπορεί να μην προσφέρουν συνεπή αποτελέσματα κατά τη φωτογράφιση της σελήνης, επομένως είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε χειροκίνητη έκθεση. Ουσιαστικά, η ένταση του ηλιακού φωτός που φτάνει στη σελήνη παραμένει η ίδια, έτσι υπάρχει ένας απλός κανόνας έκθεσης που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ως οδηγό και είναι γνωστός ως κανόνας «Looney 11». Ρυθμίστε το διάφραγμα σε f/11 και χρησιμοποιήστε ταχύτητα κλείστρου με τιμή αντίστροφη της ρύθμισης ISO. Επομένως, στη ρύθμιση ISO 100 χρησιμοποιούμε 1/100 δευτ., στη ρύθμιση ISO 200 την τιμή 1/200 δευτ. κ.ο.κ. Ωστόσο, οι τιμές αυτές δεν είναι απόλυτες, καθώς μπορείτε να διαφοροποιήσετε την ταχύτητα κλείστρου και το διάφραγμα μέχρι η εικόνα να φαίνεται σωστή.

4. Ποιος είναι ο ιδανικός φακός για τη φωτογράφιση της σελήνης;

Φωτογράφος που προσαρμόζει μια μηχανή EOS RP με φακό RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM πάνω σε τρίποδο.

Ένας φακός ζουμ, όπως ο Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, προσφέρει πολλές επιλογές για τη λήψη ευρύτερων τοπίων με τη σελήνη, καθώς και λεπτομερείς κοντινές λήψεις.

Τοπίο με τη σελήνη πάνω από αυτοκινητόδρομο, με ίχνη φωτός από την κυκλοφορία των οχημάτων που προκαλούνται λόγω της μακράς έκθεσης.

Τα στοιχεία του προσκηνίου μπορούν επίσης να προφέρουν έναν τρόπο καταγραφής μιας άλλης φωτεινής πηγής, όπως αυτή η λήψη με ίχνη φωτός από την κυκλοφορία των οχημάτων που προκαλούνται λόγω της μακράς έκθεσης – ένας εξαιρετικός τρόπος για να προσθέσετε αντίθεση στις εικόνες σας. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 100mm, με 8 δευτ., f/10 και ISO 250.

Ένας φακός μεγάλης εστιακής απόστασης είναι απαραίτητος για να τραβήξετε κοντινές λήψεις της σελήνης, ωστόσο δεν απαιτείται να έχετε έναν γρήγορο, ακριβό φακό, καθώς η σελήνη είναι τόσο φωτεινή που δεν χρειάζεστε τα ευρύτερα διαφράγματα των κορυφαίων φακών μεγάλης εστιακής απόστασης. Ακόμα και ένας τυπικός φακός ζουμ, όπως ο Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, μπορεί να προσφέρει καλά αποτελέσματα. Ίσως δεν θα σας επιτρέψει να γεμίσετε το καρέ, αλλά μπορείτε πάντα να χρησιμοποιήσετε τη δυνατότητα κοπής της επιθυμητής περιοχής αργότερα. Αυτές είναι οι περιπτώσεις όπου δείχνουν την αξία τους οι μηχανές με υψηλή ανάλυση, όπως η Canon EOS RP των 26,2MP.

5. Επεκτείνετε την εμβέλεια

Φωτογράφος που προσαρμόζει τον φακό Canon RF 800mm F11 IS STM σε μια μηχανή EOS RP πάνω σε τρίποδο.

Χάρη σε μοναδικούς φακούς, όπως ο Canon RF 800mm F11 IS STM, δεν χρειάζεται να ξοδέψετε πολλά χρήματα για να τραβήξετε λεπτομερείς φωτογραφίες της σελήνης.

Κοντινή λήψη της σελήνης ενώ βρίσκεται σχεδόν στη φάση της πανσελήνου μια ασυννέφιαστη νύχτα.

Εδώ συνδυάσαμε τον φακό Canon RF 800mm F11 IS STM με έναν μετατροπέα τηλεφακού 2x, ο οποίος προσφέρει απίστευτη μεγέθυνση 1600mm για εξαιρετικά λεπτομερείς φωτογραφίες της σελήνης. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 800mm F11 IS STM + Extender RF 2x στα 1600mm, με 1/50 δευτ., f/22 και ISO 100.

Αν θέλετε να γεμίσετε το κάδρο, ένας φακός με πολύ μεγάλη εστιακή απόσταση, όπως ο Canon RF 800mm F11 IS STM, είναι η ιδανική λύση. Το διάφραγμα f/11 είναι τέλειο για τη φωτογράφιση της σελήνης, καθώς ταιριάζει με τον κανόνα έκθεσης «Looney 11». Τα extender φακών, όπως τα Extender RF 1.4x και Extender RF 2x, μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να αυξήσετε την εμβέλεια.

6. Προγραμματίστε τον χρόνο σας

Πανσέληνος με έντονο κίτρινο χρώμα που προβάλει μέσα από τα δέντρα.

Αν θέλετε να καδράρετε αντικείμενα με φόντο το φεγγάρι χρησιμοποιώντας έναν φακό μεγάλης εστιακής απόστασης, θα πρέπει να απομακρυνθείτε τουλάχιστον οκτακόσια μέτρα από αυτά, ώστε να ταιριάζουν οι αναλογίες. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM στα 500mm, με 0,5 δευτ., f/8 και ISO 100.

Σιλουέτα αεροσκάφους καθώς πετά μπροστά από την πανσέληνο.

Με ακριβή συγχρονισμό, μπορείτε να καταγράψετε εντυπωσιακές λήψεις, όπως αυτό το αεροσκάφος που πετάει μπροστά από το φεγγάρι. Λήψη με Canon EOS R5 και φακό Canon RF 800mm F11 IS STM, με 1/1.000 δευτ., f/11 και ISO 1600. © Tibor Szövetes

Η πιο εντυπωσιακή στιγμή μιας υπερπανσελήνου είναι ίσως όταν εμφανίζεται για πρώτη φορά στον ορίζοντα. Το φως πρέπει να ταξιδεύει πλευρικά μέσα από την ατμόσφαιρα της Γης προς τα εσάς, οπότε η Σελήνη αποκτά μια ζεστή κοκκινωπή απόχρωση. Είναι επίσης η στιγμή που η σελήνη φαίνεται να είναι μεγαλύτερη, αν και πρόκειται για ψευδαίσθηση, καθώς το μέγεθός της παραμένει το ίδιο σε όλη τη διάρκεια της νύχτας, αλλά η καμπυλότητα της ατμόσφαιρας λειτουργεί ως μεγεθυντικός φακός.

7. Φωτογραφίστε τη σελήνη με στοιχεία από το προσκήνιο

Φωτογραφική μηχανή Canon EOS RP τοποθετημένη σε τρίποδο για φωτογράφιση της σελήνης πάνω από μια λίμνη. Παλιός βατήρας καταδύσεων που ορθώνεται ψηλά πάνω από το νερό.

Η ενσωμάτωση λεπτομερειών του προσκηνίου κατά τη φωτογράφιση της σελήνης μπορεί να σας βοηθήσει με τη σύνθεση του κάδρου, για να δημιουργήσετε πιο ενδιαφέρουσες εικόνες.

Η σελήνη και η αντανάκλασή της σε μια λίμνη. Παλιός βατήρας καταδύσεων που ορθώνεται ψηλά πάνω από το νερό.

Αν χρησιμοποιήσετε τρίποδο και μειώσετε την ταχύτητα κλείστρου σε ένα δευτερόλεπτο ή περισσότερο, μπορείτε να καταγράψετε εικόνες της σελήνης και αιθέρια τοπία που μοιάζουν σχεδόν σαν να έχουν τραβηχτεί στο φως της ημέρας. Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM στα 46mm, με 2,5 δευτ., f/5.6 και ISO 800.

Μπορούμε να είμαστε δημιουργικοί με τις σεληνικές συνθέσεις μας, συμπεριλαμβάνοντας εντυπωσιακές λεπτομέρειες στον ορίζοντα. Ωστόσο, πρέπει να βρίσκεστε στη θέση σας και να ενεργήσετε γρήγορα, καθώς μέσα σε λίγα λεπτά η σελήνη θα έχει φύγει από τον ορίζοντα και θα έχει αρχίσει να ακολουθεί την τοξωτή πορεία της ψηλά στον ουρανό.

8. Ξεχάστε την πανσέληνο

Κοντινή λήψη της σελήνης που εμφανίζει χαρακτηριστικά και λεπτομέρειες από την επιφάνειά της.

Μια εκπληκτική στιγμή για να καταγράψετε λεπτομέρειες από την επιφάνεια της σελήνης είναι κατά τη φθίνουσα ή την αύξουσα αμφίκυρτη σελήνη (όταν βρίσκεται περίπου στα τρία τέταρτα). Λήψη με Canon EOS RP και φακό Canon RF 800mm F11 IS STM + Extender RF 2x στα 1600mm, με 1/50 δευτ., f/22 και ISO 100.

Αν και η πανσέληνος είναι μαγευτική, ίσως να μην είναι η καλύτερη στιγμή για να τραβήξετε φωτογραφίες αν ενδιαφέρεστε να καταγράψετε χαρακτηριστικά της επιφάνειας, όπως είναι οι κρατήρες. Με τον ίδιο περίπου τρόπο που το αναδυόμενο φλας μιας φωτογραφικής μηχανής φωτίζει ένα πρόσωπο, το μετωπικό ηλιακό φως κατά τη διάρκεια της πανσελήνου εξαλείφει ένα μεγάλο μέρος των σκιών. Σε άλλες στιγμές του μήνα το φως του ήλιου φωτίζει τη σελήνη πιο πλάγια, δημιουργώντας τους απαραίτητους φωτεινούς και σκούρους τόνους που αναδεικνύουν τα περιγράμματα και τις λεπτομέρειες του σεληνιακού τοπίου.

Ανεβάστε το επίπεδο των δεξιοτήτων σας στη φωτογράφιση της σελήνης με περισσότερες συμβουλές και έμπνευση από τον επαγγελματία φωτογράφο Andrew Fusek Peters*.

*Διατίθεται μόνο σε επιλεγμένες γλώσσες.


Κείμενο: Phil Hall

Σχετικά προϊόντα

Σχετικά άρθρα

  • Πώς θα φωτογραφίσετε τον έναστρο ουρανό

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΣΕ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ

    Πώς θα φωτογραφίσετε τον έναστρο ουρανό

    Ανακαλύψτε αυτές τις κορυφαίες συμβουλές για να φωτογραφίσετε τον έναστρο ουρανό.

  • Συμβουλές για τη νυχτερινή φωτογράφιση

    ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ

    Συμβουλές για νυχτερινή φωτογράφιση

    Όταν το φως αρχίσει να χάνεται, αναδύεται μια τεράστια γκάμα νέων δυνατοτήτων.

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΠΙΩΝ

    Κυνηγώντας το Βόρειο Σέλας

    Ακολουθήστε τον Markus Morawetz και την οικογένειά του σε ένα ταξίδι 9.000 χιλιομέτρων με την Canon EOS R.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ

    Δημιουργικές ιδέες για τον κήπο σας: τρεις τεχνικές που μπορείτε να τελειοποιήσετε

    Διασκεδαστικές ιδέες που μπορείτε να δοκιμάσετε στο σπίτι, από ζωγραφική με φως έως φωτογράφιση αστεριών.