Eddie Keogh racing

Συμβουλές για τη φωτογράφιση σπορ

Εκπαιδευτικό μάθημα: Φωτογράφιση σπορ

Καταγράψτε κάθε στιγμή της δράσης

Παρόλο που ίσως δεν έχετε άδειες εισόδου στον αγωνιστικό χώρο για τις μεγάλες διοργανώσεις, μπορείτε να τραβήξετε εκπληκτικές εικόνες με θέμα τον αθλητισμό σε τοπικά πάρκα, στίβους και γήπεδα κάθε είδους. Αυτό το εκπαιδευτικό μάθημα καλύπτει τα παρακάτω θέματα για να σας βοηθήσει να χρησιμοποιήσετε καλύτερα τη μηχανή σας Canon:

  • Προγραμματισμός
  • Κάλυψη διοργανώσεων
  • Φακοί
  • Εστίαση στο θέμα
  • Χειροκίνητη εστίαση
  • Η καθοριστική στιγμή
  • Πάγωμα ή πανοραμική μετατόπιση
  • Σύνθεση
  • Τελευταία συμβουλή

Προγραμματισμός

Το πρώτο βήμα είναι η γνωριμία με το άθλημα που σας ενδιαφέρει. Υπάρχουν ορισμένοι φωτογράφοι που μπορούν να ασχοληθούν με όλα τα σπορ, αλλά οι περισσότεροι εξειδικεύονται. Μάθετε τους κανόνες του παιχνιδιού, ώστε να μπορείτε να προβλέψετε την επόμενη κίνηση ή φάση. Αν παρακολουθείτε μια ομάδα, θα αρχίσετε να γνωρίζετε τους παίκτες και πώς θα αντιδράσουν σε κάθε κατάσταση. Δοκιμάστε να δείξετε τη συλλογική δουλειά της ομάδας και κατόπιν εστιάστε σε ένα ή δύο άτομα.

Κάλυψη διοργανώσεων

Ξεκινήστε με τοπικές ή διασυλλογικές διοργανώσεις, όπως αγώνες ποδοσφαίρου και ράγκμπι. Συχνά οι αγώνες αυτοί πραγματοποιούνται σε γήπεδα με δωρεάν πρόσβαση για το κοινό και θα έχετε τη δυνατότητα να κινηθείτε γύρω από τις γραμμές του γηπέδου για να τραβήξετε τις φωτογραφίες σας. Συστηθείτε στους μάνατζερ ή στους προπονητές και των δύο ομάδων για να πάρετε την άδειά τους. Προσφέρετε μερικές δωρεάν φωτογραφίες από τη διοργάνωση, συμπεριλαμβάνοντας μια απλή φωτογραφία της ομάδας.

Οι αγώνες δρόμου είναι αρκετά προβλέψιμοι. Μια καλή θέση για τους αγώνες δρόμου είναι μια στροφή, όπου μπορείτε να φωτογραφίσετε τους αθλητές ενώ πλησιάζουν προς τη μηχανή πριν στρίψουν. Στη γραμμή του τερματισμού, θα πρέπει πιθανώς να φωτογραφίσετε από το πλάι. Αν βρίσκεστε ακριβώς στη γραμμή του τερματισμού, καταγράψτε την τελευταία προσπάθεια των δρομέων καθώς επιταχύνουν για να κόψουν το νήμα. Στα αγωνίσματα στίβου, όπως το άλμα επί κοντώ και το άλμα εις μήκος, οι αθλητές περιορίζονται σε μια μικρή περιοχή, γεγονός που σας επιτρέπει να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας καθώς επαναλαμβάνουν τις προσπάθειές τους.

Η κύρια δυσκολία με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι να βρείτε μια καλή οπτική γωνία. Κάθε διαδρομή είναι διαφορετική, γι' αυτό θα πρέπει να βρίσκεστε εκεί όσο το δυνατόν νωρίτερα και να περπατήσετε γύρω από την πίστα.

Φακοί

Οι επαγγελματίες φωτογράφοι αθλητικών διοργανώσεων χρησιμοποιούν σούπερ-τηλεφακούς. Οι φακοί με εστιακές αποστάσεις 400mm, 600mm ή ακόμη και 800mm γεμίζουν το καρέ με θέματα που το γυμνό μάτι είναι πολύ δύσκολο να διακρίνει.

Οι φακοί που διαθέτετε ήδη ίσως έχουν πιο μικρή εστιακή απόσταση. Ωστόσο, με έναν στάνταρ φακό ζουμ, όπως ο EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II που συνοδεύει συχνά τις μηχανές EOS, εξακολουθείτε να έχετε τη δυνατότητα να πλησιάζετε πιο κοντά στα θέματά σας. Απλώς θα πρέπει να επιλέξετε ένα σπορ ή μια διοργάνωση όπου το θέμα δεν θα βρίσκεται σε πολύ μεγάλη απόσταση. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι φακοί με πολύ μεγάλη εστιακή απόσταση είναι συχνά υπερβολικά ισχυροί και ο στάνταρ φακός ζουμ που διαθέτετε είναι η ιδανική λύση.

Αν φωτογραφίζετε σπορ όπου η δράση συμβαίνει σε μεγαλύτερη απόσταση, ένας τηλεφακός ζουμ με μεγαλύτερη εστιακή απόσταση, όπως ο EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, μπορεί να σας φανεί χρήσιμος.

Οι φακοί με μεγάλο μέγιστο διάφραγμα (π.χ. f/2.8 ή ταχύτερο) έχουν αρκετά πλεονεκτήματα. Η είσοδος περισσότερου φωτός στον αισθητήρα της EOS σημαίνει ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερο εύρος ταχυτήτων κλείστρου. Επιπλέον, η φωτογράφιση με μεγάλο διάφραγμα έχει το πλεονέκτημα της απομόνωσης του θέματος από το φόντο. Μπορείτε να πετύχετε μικρό βάθος πεδίου, γεγονός που σημαίνει ότι το θέμα σας θα ξεχωρίζει από το φόντο.

Εστίαση στο θέμα

Παρόλο που η EOS σας μπορεί να εστιάσει γρήγορα και με ακρίβεια, για να πετύχετε καλύτερα αποτελέσματα στη φωτογράφιση σπορ μπορείτε να αλλάξετε την Κατάσταση AF σε AI Servo AF. Στη συνέχεια, κρατήστε πατημένο το κουμπί κλείστρου μέχρι το μέσον και η μηχανή θα εστιάζει συνεχώς καθώς ακολουθείτε το θέμα σας.

Χειροκίνητη εστίαση

Με ορισμένα σπορ είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε χειροκίνητη προεστίαση. Αν φωτογραφίζετε έναν αγώνα άλματος εις ύψος, για παράδειγμα, ξέρετε πού ακριβώς ο αθλητής θα περάσει τον πήχη. Μπορείτε να ρυθμίσετε τον φακό για χειροκίνητη εστίαση και να εστιάσετε στον πήχη. Πατήστε το κουμπί κλείστρου τη στιγμή που ο αθλητής περνά από αυτό το σημείο.

Η καθοριστική στιγμή

Στα σπορ, περισσότερο από τα άλλα θέματα, η καταγραφή της "καθοριστικής στιγμής" είναι σημαντική.

Ίσως να είναι η στιγμή που ένας δρομέας γέρνει το σώμα του προς τη γραμμή του τερματισμού ή που ένας τενίστας χτυπάει την μπάλα με τη ρακέτα. Ορισμένοι φωτογράφοι εκμεταλλεύονται την κατάσταση συνεχούς λήψης των μηχανών τους για να προσπαθήσουν να αποτυπώσουν τη στιγμή.

Ακόμη κι έτσι όμως, η αποτύπωση της καθοριστικής στιγμής με μία μόνο λήψη μπορεί να προσφέρει μοναδικά συναισθήματα ικανοποίησης. Το μυστικό είναι να προβλέψετε τη στιγμή και ο καλύτερος τρόπος για να το καταφέρετε είναι να εξασκηθείτε. Ζητήστε από έναν φίλο να κάνει αναπηδήσεις μιας μπάλας του τένις σε μια ρακέτα και δείτε πόσες φορές μπορείτε να καταγράψετε την μπάλα τη στιγμή που έρχεται σε επαφή με τη ρακέτα. Στη συνέχεια προχωρήστε σε πιο δύσκολες καταστάσεις, όπως στη φωτογράφιση κάποιου που κλωτσά μια μπάλα ποδοσφαίρου. Μπορείτε να αποτυπώσετε τη στιγμή που το παπούτσι έρχεται σε επαφή με την μπάλα;

Πάγωμα ή πανοραμική μετατόπιση;

Όταν φωτογραφίζετε θέματα με σκηνές δράσης, είναι προφανές ότι για το "πάγωμα" της σκηνής χρειάζεστε υψηλή ταχύτητα κλείστρου. Μια εικόνα που καταγράφεται με ταχύτητα κλείστρου 1/1000 δευτ. θα είναι πολύ πιο ευκρινής συγκριτικά με μια εικόνα στην οποία έχει χρησιμοποιηθεί ταχύτητα κλείστρου 1/100 δευτ.

Ωστόσο, θέλετε η εικόνα σας να είναι "παγωμένη"; Το αποτέλεσμα μπορεί να μοιάζει "άψυχο" και χωρίς συναίσθημα. Η χρήση θαμπώματος μπορεί να δώσει την αίσθηση της κίνησης σε μια στατική φωτογραφία.

Τοποθετήστε τον Επιλογέα κατάστασης της EOS σας στη θέση Tv (AE με προτεραιότητα κλείστρου) και πειραματιστείτε με διάφορες ταχύτητες κλείστρου. Εξετάστε κάθε εικόνα κατά τη λήψη για να δείτε το αποτέλεσμα.

Ένας άλλος τρόπος για να "παγώσετε" την εικόνα είναι να χρησιμοποιήσετε μια σχετικά χαμηλή ταχύτητα κλείστρου (π.χ. 1/30 δευτ.) και να μετατοπίσετε τη μηχανή ακολουθώντας την κίνηση του θέματος. Η τεχνική αυτή ονομάζεται "πανοραμική μετατόπιση". Στόχος είναι να διατηρήσετε το θέμα στην ίδια θέση στο σκόπευτρο, ώστε να φαίνεται ευκρινές. Η πανοραμική μετατόπιση της μηχανής θαμπώνει το φόντο, δημιουργώντας έντονη αίσθηση της κίνησης.

Αν ο φακός σας διαθέτει Σταθεροποίηση εικόνας, ίσως έχει έναν διακόπτη στο πλάι του σώματός του που μπορεί να βελτιώσει τις λήψεις με πανοραμική μετατόπιση. Συνήθως ο διακόπτης βρίσκεται στην επιλογή "Κατάσταση 1", που εξασφαλίζει σταθεροποίηση της εικόνας κατά τη μετακίνηση στην οριζόντια και την κατακόρυφη διεύθυνση. Επιλέγοντας την "Κατάσταση 2", η σταθεροποίηση εφαρμόζεται μόνο στην κατακόρυφη μετακίνηση. Αυτή είναι ιδανική επιλογή για την παρακολούθηση σκηνών δράσης μετακινώντας πανοραμικά τη μηχανή.

Σύνθεση

Αν και υπάρχουν πολλά σημεία που αφορούν συγκεκριμένα τη φωτογράφιση σπορ, δεν θα πρέπει να ξεχάσετε ένα από τα βασικά: τη σύνθεση.

Βρείτε μια καλή οπτική γωνία και τοποθετήστε προσεκτικά το θέμα σας στο κάδρο για να τραβήξετε φωτογραφίες με την ένταση που επιδιώκετε. Εξετάστε το ενδεχόμενο να φωτογραφίσετε από απόσταση για να καταγράψετε το ευρύτερο περιβάλλον της διοργάνωσης, καθώς και να μετακινηθείτε πιο κοντά (ή να χρησιμοποιήσετε το ζουμ του φακού) για να απομονώσετε ένα μικρό μέρος της δράσης. Φωτογραφίστε τον τόπο διεξαγωγής και διάφορες λεπτομέρειες μέσα σε αυτόν. Τραβήξτε εικόνες με τις σημαίες των κόρνερ, τους βατήρες εκκίνησης, τις μπασκέτες ή με μια στοίβα από μπάλες του τένις. Δοκιμάστε να απομονώσετε σημαντικά στοιχεία του συγκεκριμένου αθλήματος.

Τελευταία συμβουλή

Σεβαστείτε το παιχνίδι. Σεβαστείτε τους παίκτες. Μην πατήσετε το κουμπί του κλείστρου αν ο θόρυβος της μηχανής ενδέχεται να αποσπάσει την προσοχή τους. Μην κάνετε θόρυβο όταν ένας τενίστας είναι έτοιμος να σερβίρει ή ένας παίκτης του γκολφ ετοιμάζεται να χτυπήσει την μπάλα. Συνεχίστε την εξάσκηση και θα τραβήξετε σπουδαίες φωτογραφίες.