Action-Horse

Συμβουλές για φωτογραφίες δράσης

Φωτογράφιση δράσης

Ο κόσμος είναι γεμάτος κίνηση. Πώς μπορείτε να την καταγράψετε σε μία μόνο εικόνα με τη μηχανή σας; Υπάρχουν δύο τρόποι: μπορείτε είτε να τραβήξετε μία εικόνα με θάμπωμα για να αποδώσετε την αίσθηση της κίνησης είτε να "παγώσετε" την εικόνα για να αιχμαλωτίσετε μια στιγμή στο χρόνο.

Για να φωτογραφίσετε σκηνές δράσης με επιτυχία, πρέπει να συνδυάσετε τις γνώσεις σας για τη μηχανή με τεχνικές δεξιότητες και εξάσκηση. Σε αυτό το εκπαιδευτικό μάθημα θα εξετάσουμε τα παρακάτω θέματα:

  • Χρόνος έκθεσης
  • Η επίδραση των ρυθμίσεων διαφράγματος και ISO
  • Πανοραμική μετατόπιση της μηχανής
  • Φωτογράφιση σπορ
  • Σταθεροποίηση εικόνας
  • Πειραματισμοί και ανακαλύψεις

Χρόνος έκθεσης

Για να κατανοήσετε το θέμα της φωτογράφισης σκηνών δράσης, είναι σημαντικό να κατανοήσετε τη σχέση της κίνησης με τον χρόνο έκθεσης.

Αν το θέμα σας είναι εντελώς ακίνητο και η μηχανή είναι τοποθετημένη σε σταθερό τρίποδο, η ταχύτητα κλείστρου που χρησιμοποιείτε δεν είναι τόσο σημαντική. Οι τιμές 1 δευτ. ή 1/1000 δευτ. θα έχουν παρόμοια αποτελέσματα, τουλάχιστον όσον αφορά στην ευκρίνεια του θέματος.

Φανταστείτε τώρα έναν σκύλο που περνάει τρέχοντας μπροστά από τη μηχανή, συνήθως με 16km την ώρα. Σε 1 δευτερόλεπτο, θα καλύψει σχεδόν 5 μέτρα. Αν χρησιμοποιήσετε χρόνο έκθεσης 1 δευτερόλεπτο, η εικόνα του σκύλου θα εμφανίζεται πολύ θαμπή.

Η τεχνική αυτή μπορεί να είναι αρκετά αποτελεσματική, δίνοντας έντονη αίσθηση της κίνησης. Ο χρόνος έκθεσης 1 δευτερολέπτου ίσως είναι λίγο ακραίος σε αυτήν την περίπτωση, αλλά αξίζει να δοκιμάσετε ταχύτητες κλείστρου γύρω στο 1/15 δευτ. (ο σκύλος θα κινηθεί σε απόσταση περίπου 30cm). Ωστόσο, αν θέλετε ο σκύλος να εμφανίζεται ακίνητος, θα μπορούσατε να δοκιμάσετε μια ταχύτητα κλείστρου 1/1000 δευτ. Σε αυτό το σύντομο διάστημα, ο σκύλος θα καλύψει απόσταση μικρότερη από 0,5cm

Η επίδραση των ρυθμίσεων διαφράγματος και ISO

Αν επιλέξετε μικρότερη ταχύτητα κλείστρου, το φως που φτάνει στον ψηφιακό αισθητήρα της μηχανής είναι λιγότερο και η εικόνα θα είναι υποεκτεθειμένη. Για να αντισταθμίσετε αυτό το πρόβλημα, χρειάζεστε μεγαλύτερο διάφραγμα φακού ή/και υψηλότερη ρύθμιση ταχύτητας ISO.

Ένας φακός με μεγάλο μέγιστο διάφραγμα σάς επιτρέπει να ορίσετε υψηλότερη ταχύτητα κλείστρου και να πετύχετε σωστή έκθεση. Πολλοί σταθεροί φακοί (χωρίς ζουμ) που διατίθενται για τις μηχανές EOS της Canon έχουν μέγιστο διάφραγμα f/2.8 ή μεγαλύτερο και αποτελούν δημοφιλείς επιλογές για τους φωτογράφους αθλητικών διοργανώσεων. Μάθετε περισσότερα για τους φακούς Canon στον νέο ιστότοπο της Canon για φακούς.

Αν δεν διαθέτετε έναν από αυτούς τους φακούς, μπορείτε να ορίσετε υψηλότερη τιμή ISO, ώστε να αυξήσετε την ευαισθησία του αισθητήρα στο φως. Το μειονέκτημα σε αυτήν την περίπτωση είναι η πιθανή αύξηση του "θορύβου", που έχει τη μορφή πολύχρωμων κηλίδων σε όλη την εικόνα. Οι πιο πρόσφατες compact ψηφιακές μηχανές της Canon διαθέτουν το Σύστημα HS, το οποίο μειώνει τα επίπεδα θορύβου έως και 60%.

Πανοραμική μετατόπιση της μηχανής

Μπορείτε να καταγράψετε μια ευκρινή εικόνα ενός κινούμενου θέματος ακόμη και με χαμηλή ταχύτητα κλείστρου. Αυτό γίνεται με "πανοραμική μετατόπιση" της μηχανής· δηλαδή, τη μετακίνηση της μηχανής ώστε η εικόνα του θέματος να παραμένει στην ίδια θέση στον αισθητήρα κατά την έκθεση. Προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα με θέματα που κινούνται με σταθερή ταχύτητα προς μία κατεύθυνση, όπως ένα πουλί που πετά ή ένα αυτοκίνητο σε πίστα αγώνων.

Μια καλή λήψη με πανοραμική μετατόπιση αντιστρέφει την κανονική κατάσταση – το θέμα εμφανίζεται ευκρινές, αλλά το φόντο είναι θαμπό. Ορισμένα θέματα μπορεί να είναι ευκρινή και θαμπά ταυτόχρονα. Το σώμα ενός πουλιού που πετά, για παράδειγμα, θα είναι ευκρινές, αλλά τα φτερά που κινούνται προς τα επάνω και κάτω κάθετα ως προς τη διεύθυνση κίνησης της μηχανής θα φαίνονται θαμπά. Είναι σημαντικό να βρείτε τη σωστή θέση για την πανοραμική μετατόπιση. Το θέμα θα πρέπει να βρίσκεται στην ίδια απόσταση από εσάς σε όλη τη διάρκεια της λήψης.

Για να πετύχετε καλύτερα αποτελέσματα, θα πρέπει να εξασκηθείτε αρκετά στην τεχνική της πανοραμικής μετατόπισης. Ένα τέχνασμα είναι να συνεχίσετε την πανοραμική μετατόπιση αφού πατήσετε το κουμπί ελευθέρωσης κλείστρου, ώστε η κίνηση της μετατόπισης να είναι ομαλή.

Φωτογράφιση σπορ

Τα σπορ είναι ένα θέμα όπου υπάρχει συνήθως άφθονη κίνηση και δράση.

Οι αγώνες στίβου είναι προβλέψιμοι, καθώς ξέρετε πού πρόκειται να τρέξουν οι αθλητές. Αν έχετε τη σωστή γωνία ως προς τον στίβο, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πανοραμική μετατόπιση για να τους διατηρήσετε ευκρινείς καθώς διασχίζουν το οπτικό σας πεδίο. Αν πλησιάσετε κοντά στον στίβο και στρέψετε τη μηχανή σας προς τις διαδρομές καθώς οι αθλητές τρέχουν προς το μέρος σας, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε χαμηλότερη ταχύτητα κλείστρου.

Η κάλυψη αγώνων ποδοσφαίρου, ράγκμπι και άλλων αθλημάτων που παίζονται σε γήπεδο είναι πιο δύσκολη, επειδή υπάρχει δράση με γρήγορη κίνηση σε μια μεγάλη περιοχή. Αν βρίσκεστε κοντά στις γραμμές του γηπέδου, οι παίκτες μπορεί να βρίσκονται πολύ κοντά σας τη μία στιγμή και σε μια απομακρυσμένη γωνία του γηπέδου μερικά δευτερόλεπτα αργότερα. Χρησιμοποιήστε υψηλότερη ταχύτητα κλείστρου για τις κοντινές λήψεις, καθώς η κίνηση φαίνεται ταχύτερη όταν βρίσκεστε σε κοντινή απόσταση.

Δεν χρειάζεται να βρεθείτε σε κορυφαίες αθλητικές διοργανώσεις για να τραβήξετε καλές εικόνες. Αναζητήστε τοπικούς αγώνες όπου οι θεατές βρίσκονται κοντά στις γραμμές του γηπέδου και ενθαρρύνουν τους παίκτες. Η δράση μπορεί να είναι εξίσου έντονη και τα διαθέσιμα σημεία λήψης καλύτερα.

Σταθεροποίηση εικόνας

Η σταθεροποίηση εικόνας είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν φωτογραφίζετε με τηλεφακούς, καθώς μειώνει τις επιπτώσεις από την αστάθεια της μηχανής που είναι πιο εμφανείς όταν χρησιμοποιείτε μεγαλύτερες εστιακές αποστάσεις.

Ο Οπτικός σταθεροποιητής εικόνας (IS) της Canon βασίζεται στη χρήση ενός "αιωρούμενου" στοιχείου στον φακό. Γυροσκόπια στο σύστημα ανιχνεύουν την κίνηση της μηχανής. Τα δεδομένα αναλύονται από τον ενσωματωμένο επεξεργαστή και αποστέλλονται οδηγίες που κινούν αυτό το στοιχείο επάνω-κάτω ή αριστερά-δεξιά. Με τον τρόπο αυτό, η εικόνα του θέματος διατηρείται σε ένα σημείο στον αισθητήρα, παρόλο που η μηχανή κινείται. Η απόκριση του συστήματος είναι τόσο γρήγορη που μπορεί να αντισταθμίσει τους κραδασμούς του κινητήρα αν φωτογραφίζετε μέσα από αυτοκίνητο ή ελικόπτερο.

Πειραματισμοί και ανακαλύψεις

Οι περισσότεροι φωτογράφοι τραβούν εικόνες δράσης κάποια στιγμή, είτε πρόκειται για τα παιδιά τους καθώς παίζουν είτε μια τοπική αθλητική διοργάνωση ή σκηνές από έναν δρόμο γεμάτο κόσμο στις διακοπές τους. Μπορείτε να υπολογίσετε την ταχύτητα κλείστρου που χρειάζεστε για να "παγώσετε" τη δράση εκτιμώντας την ταχύτητα της δράσης, την κατεύθυνση σε σχέση με τη μηχανή, την απόσταση από τη μηχανή και την εστιακή απόσταση του φακού. Ωστόσο, μέχρι να ολοκληρώσετε τους υπολογισμούς θα έχετε χάσει τη λήψη.

Είναι προτιμότερο να τραβήξετε πολλές φωτογραφίες, ιδανικά με διάφορες εκθέσεις, και να εξετάσετε τα αποτελέσματα όταν έχετε χρόνο. Οι ψηφιακές εικόνες καταγράφουν την ταχύτητα κλείστρου κατά τη στιγμή της έκθεσης και οι περισσότερες εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας εμφανίζουν αυτές τις πληροφορίες (όπως και την τιμή του διαφράγματος, τη ρύθμιση ISO και άλλα δεδομένα). Μάθετε από τις εικόνες με τα καλύτερα αποτελέσματα, ώστε κάποια στιγμή να επιλέγετε αυθόρμητα τις σωστές ρυθμίσεις στη μηχανή σας.