Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Έξυπνη χρήση του χειμωνιάτικου φωτός

Ο Sébastien Devaud, σκηνοθέτης και παραγωγός ταινιών για περισσότερα από 16 χρόνια, είναι πάνω απ' όλα παθιασμένος με την εικόνα. Ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του '90 από τη λήψη και την επεξεργασία διαφημίσεων και μουσικών βιντεοκλίπ, ενώ αργότερα πέρασε στον χώρο των τηλεοπτικών εκπομπών. Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από τα σύγχρονα εφέ φωτισμού και βάθους πεδίου. Επίσης, από πολύ νωρίς κατάλαβε τις δυνατότητες κινηματογράφησης που παρείχε η επαναστατική DSLR EOS 5D Mark II. Σήμερα χρησιμοποιεί όλη τη σειρά μηχανών και φακών Canon στις παραγωγές του.

Με το φυσικό φως να σπανίζει τις μικρότερες μέρες του χρόνου και με τα πολύχρωμα λαμπιόνια να στολίζουν τις πόλεις και τα σπίτια μας τη νύχτα, μιλήσαμε με τον Sébastien για να πάρουμε συμβουλές για την καλύτερη χρήση του χειμωνιάτικου φωτός σε φωτογραφίες και βίντεο, αλλά και για να μάθουμε περισσότερα σχετικά με την προσωπική του πορεία στο χώρο.

Η αποτύπωση της χειμωνιάτικης ατμόσφαιρας

Ο Sébastien τόνισε ότι είναι σημαντικό να αντιμετωπίζεις τον χειμωνιάτικο καιρό σαν ευκαιρία και όχι σαν μειονέκτημα, ενώ στη συνέχεια ανέφερε τα τρία βασικά στοιχεία που χρειάζονται για να αποτυπωθεί η ατμόσφαιρα μιας κρύας μέρας του χειμώνα.

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Η λήψη έγινε με Canon EOS C100 και φακό EF 400mm f5.6L USM, έκθεση 1/50 δευτ. με f/5.6, ISO 850.

"Για να αποτυπώσεις την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα ενός χειμωνιάτικου τοπίου, χρησιμοποίησε έναν τηλεφακό ώστε να δημιουργήσεις έντονη αντίθεση ανάμεσα στο προσκήνιο και στο φόντο."

"Ως συνήθως, οι μαγικές ώρες της ανατολής και της δύσης είναι οι καλύτερες στιγμές για να αποτυπώσεις την ατμόσφαιρα μιας χειμωνιάτικης μέρας. Το λυκόφως, δηλαδή το διάστημα που μεσολαβεί από τη δύση του ήλιου μέχρι τη νύχτα, σου δίνει εκείνη τη φευγαλέα ισορροπία ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, η οποία είναι ένα από τα πιο μαγευτικά πράγματα που μπορείς να απαθανατίσεις. Μια χιονοθύελλα εκείνη τη στιγμή μπορεί να κάνει την ατμόσφαιρα πιο δραματική, ενισχύοντας τη σύνθεση. Όσον αφορά τις λήψεις κατά την ανατολή, το καλό είναι ότι το χειμώνα ο ήλιος βγαίνει γύρω στις 7-8πμ, ενώ το καλοκαίρι στις 4-5πμ. Μπορείς λοιπόν να κοιμηθείς λίγο παραπάνω!!!

"Η επιλογή των ρυθμίσεων μπορεί να είναι πιο περίπλοκη τον χειμώνα, όταν έχει χιόνι ή συννεφιά. Είναι καλύτερα να αυξάνεις λίγο την έκθεση σε σχέση με την αυτόματη ρύθμιση, ώστε το χιόνι ή ο ουρανός να φαίνονται περισσότερο λευκά παρά γκρίζα. Οι ασπρόμαυρες λήψεις είναι ένας καλός τρόπος να ενισχύσεις τη δραματικότητα της εποχής, ενώ η ομίχλη, η καταχνιά, τα χαμηλά σύννεφα ή το νερό μπορούν επίσης να δώσουν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα στις χειμωνιάτικες λήψεις."

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Η λήψη έγινε με Canon EOS 5D Mark III και φακό EF 70-200mm f/4L IS USM, έκθεση 1/125 δευτ. με f/8, ISO 400.

"Αυτή η λήψη έγινε τη μαγική ώρα. Η αντανάκλαση των χρωμάτων του ουρανού στην υγρή άμμο δημιουργεί ένα πολύ δυνατό κάδρο για το πραγματικό μου θέμα, τα πουλιά."

Έντονα φώτα...

Ο Sébastien δίνει μερικές πολύ χρήσιμες συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να αποτυπώσετε με τον καλύτερο τρόπο τα πολύχρωμα λαμπιόνια και πυροτεχνήματα, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της γιορτινής σεζόν.

"Σε τέτοιες περιπτώσεις το πιο δύσκολο είναι να αποτυπώσεις το υψηλό δυναμικό εύρος ανάμεσα στο βαθύ σκοτάδι και στις έντονα φωτισμένες λεπτομέρειες στα πολύχρωμα λαμπιόνια.

"Όταν τραβάω βίντεο με μηχανές του συστήματος Cinema EOS της Canon, πάντα χρησιμοποιώ ένα προφίλ Canon Log Gamma για να έχω τη σωστή έκθεση. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος να διαχειριστείς και να αποτυπώσεις το υψηλό δυναμικό εύρος και να πετύχεις μέγιστη ευελιξία και λεπτομέρεια χρωματικών διαβαθμίσεων. Αν τραβάς με DSLR, χρησιμοποίησε τρίποδο και τηλεχειριστήριο για να ξεκινάς και να σταματάς την εγγραφή χωρίς δονήσεις. Για να αποφύγεις την υπερέκθεση, προσάρμοσε τις ρυθμίσεις χειροκίνητα και χρησιμοποίησε τη ρύθμιση ισορροπίας λευκού για φως ημέρας.

"Η ταχύτητα κλείστρου που θα επιλέξεις εξαρτάται από το αποτέλεσμα που θέλεις να πετύχεις. Ωστόσο, πρέπει να είσαι προσεκτικός, επειδή ορισμένα φώτα LED κακής ποιότητας μπορεί να δημιουργήσουν τρεμόπαιγμα. Όπως ήδη ανέφερα, η μαγική ώρα είναι η καλύτερη στιγμή για λήψεις σε εξωτερικούς χώρους. Για σκηνές σε εσωτερικούς χώρους χρησιμοποίησε φωτισμό περιβάλλοντος ώστε να πετύχεις την καλύτερη ισορροπία ανάμεσα στα πολύχρωμα λαμπιόνια και το φόντο."

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Η λήψη έγινε με Canon EOS C300 και φακό EF 8-15mm f/4L Fisheye USM, έκθεση 1/12 δευτ. με f/5.6, ISO 1250.

"Η αντανάκλαση από τα πολύχρωμα λαμπιόνια στο πίσω παρμπρίζ αναδεικνύει την κίνηση του αυτοκινήτου σε αυτήν την εικόνα, η οποία απομονώθηκε από μια ακολουθία βίντεο HD που τραβήχτηκε σε αργή κίνηση, ώστε να φαίνεται θολός ο δρόμος."

...και πυροτεχνήματα

"Και για τα πυροτεχνήματα υπάρχουν διάφορες τεχνικές λήψης, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θέλεις να πετύχεις. Πρέπει να ορίσεις τις ρυθμίσεις έκθεσης χειροκίνητα αντί να χρησιμοποιήσεις την αυτόματη κατάσταση, ώστε να αποφύγεις την υπερέκθεση των εικόνων. Εγώ προτιμώ χαμηλή ταχύτητα κλείστρου 1/25 δευτ. ή λιγότερο, μέγιστο διάφραγμα για τον φακό, ISO έως 2500 (για να αποφεύγω το θόρυβο) και ισορροπία λευκού για φως ημέρας. Για σταθερές εικόνες, χρησιμοποίησε είτε τρίποδο είτε φακό με λειτουργία Σταθεροποιητή εικόνας."

© Sébastien Devaud – Canon Explorer. Η λήψη έγινε με Canon XF305, έκθεση 1/50 δευτ. με f/4, Απολαβή +3db.

"Όταν τραβάς πυροτεχνήματα, είναι πάντα καλύτερα να καδράρεις την εικόνα με την πλάτη του κοινού ή κάποια κτήρια στο προσκήνιο, ώστε να αναδείξεις το θέαμα σε όλο του το μεγαλείο.

"Η λήψη σε αργή κίνηση εξαρτάται από τις τεχνικές επιλογές που έχεις στη διάθεσή σου. Αν έχεις μια κλασική DSLR, θα πρότεινα να τραβήξεις το βίντεο στα 50fps και έπειτα να το προσαρμόσεις στα 25fps. Επίσης, μπορείς να παίξεις με λήψεις εκτός εστίασης για να δημιουργήσεις ένα ωραίο εφέ bokeh ή να πειραματιστείς με αντανακλάσεις σε νερό ή σε καθρέφτη.

"Γενικά, θεωρώ ότι είναι κάπως τρελό να τραβάς πυροτεχνήματα. Η τελευταία μου συμβουλή, λοιπόν, είναι να στρέψεις την κάμερα προς το κοινό που κοιτάζει τα πυροτεχνήματα. Έτσι, μπορείς να αποτυπώσεις όχι μόνο το φοβερό συναίσθημα, αλλά και τη λάμψη στα μάτια των ανθρώπων από την αντανάκλαση των πολύχρωμων πυροτεχνημάτων!"

© Disneyland, Παρίσι. Η λήψη έγινε με Canon EOS C300 Mark II και φακό CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S, έκθεση 1/100 δευτ. με f/3.7, ISO 1250.

"Όταν τραβάς πυροτεχνήματα –ή άλλα θεάματα και εκδηλώσεις– είναι συνήθως καλύτερα να αναζητάς τον ενθουσιασμό του κοινού και να αποτυπώνεις τη λάμψη στα μάτια των ανθρώπων."

Διαφορετικά εργαλεία – ίδιες τεχνικές

Ο Sébastien τόνισε επίσης ότι, ανεξάρτητα από το εργαλείο που χρησιμοποιείς, ισχύουν οι ίδιες τεχνικές για να αποτυπώσεις το δύσκολο χειμωνιάτικο φως.

"Με τη νέα γενιά προϊόντων, υπάρχει για όλους το κατάλληλο εργαλείο με το οποίο μπορούν να πετύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Εγώ προτιμώ να τραβάω τις ταινίες μου με μια Cinema EOS C300 Mark II και προφίλ Canon Log, ενώ ένας φωτογράφος θα επέλεγε μια μηχανή DSLR και θα τραβούσε την ίδια σκηνή σε μορφή RAW. Αλλά όσον αφορά τις τεχνικές που χρησιμοποιούμε στις δύσκολες καταστάσεις φωτισμού, δεν νομίζω ότι υπάρχει ουσιαστική διαφορά μεταξύ φωτογραφίας και βίντεο."

Επίσης, έδωσε δύο συμβουλές για εκείνους που δεν έχουν ακόμα μεγάλη εμπειρία στην κινηματογράφηση με φωτογραφική μηχανή.
"Το 2009 θα έλεγα ότι πρέπει να προσέχει κανείς πρώτον την εστίαση, δεύτερον τη σταθεροποίηση, τρίτον τη χειροκίνητη έκθεση και τέλος την επιλογή της σωστής συμπίεσης για τον ρυθμό bit εγγραφής της μηχανής.

"Σήμερα, τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά. Η νέα γενιά DSLR της Canon περιλαμβάνει μια πληθώρα από εκπληκτικά βοηθητικά εργαλεία, ώστε να μπορείς να επικεντρωθείς μόνο στο καδράρισμα. Η δεύτερη και τελευταία συμβουλή μου είναι να γράφεις τον ζωντανό ήχο σε ξεχωριστή συσκευή εγγραφής για επαγγελματικό αποτέλεσμα!"

Τι έχει ο Sébastien στην τσάντα του:

Μηχανές
Canon EOS C300 και EOS C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Φακοί
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF 100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24mm f/3.5L II
Extender EF 2x III