Man-And-Woman-Smoking-On-Motorbike

Ο φωτογράφος σκηνών δρόμου Emmanuel Cole

© Alexei Awan.

Μια μοναδική προοπτική

Χρειάστηκαν σχεδόν σαράντα λεπτά πριν ξεκινήσω να υποβάλω τις ερωτήσεις που είχα προετοιμάσει για τον αυτοδίδακτο φωτογράφο αστικών τοπίων Emmanuel Cole.

Είναι απίστευτα χαλαρός, πολύ άνετος και σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή. Έχει μια γοητεία που φαίνεται εντελώς αβίαστη. Συζητήσαμε σχεδόν τρεις ώρες σχετικά με την πόλη του Λονδίνου που μεταβάλλεται διαρκώς, για τη φωτογράφιση σκηνών δρόμου, αλλά και για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του Instagram.

Μέσα από τα μάτια του

Πολύ γρήγορα ξεκινήσαμε να μιλάμε για τη γοητεία του Λονδίνου, μια πόλη που φωτογραφίζουν εκατομμύρια άτομα κάθε χρόνο και όπου σίγουρα η αυθεντικότητα θα πρέπει να είναι πλέον πολύ περιορισμένη.

Ο Cole διαφωνεί. "Είναι μια πολύ ασυνήθιστη πόλη, όπου οι άνθρωποι, τα κτήρια, τα πάντα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση. Η συνεχής προσπάθεια της πόλης με συναρπάζει."

Μια ματιά στο Instagram του Emmanuel αποκαλύπτει με σαφήνεια τους λόγους που τον κάνουν να ξεχωρίζει, καθώς δεν υπάρχουν "τουριστικές" λήψεις του Big Ben ή του London Eye. Αντίθετα, καταγράφει το Λονδίνο όπως το βλέπει ο ίδιος· ένα ετερόκλητο πλήθος από αστικούς χαρακτήρες που οι περισσότεροι από εμάς θα αλλάζαμε πεζοδρόμιο για να τους αποφύγουμε.

Τον ρωτάω γι' αυτό, δηλαδή το πώς προσεγγίζει το απρόσιτο και με ξαφνιάζει όταν το αποδίδει στον χρόνο που εργαζόταν για τη συγκέντρωση χρημάτων για διάφορους σκοπούς, από πόρτα σε πόρτα.

"Με βοήθησε να αποδέχομαι καλύτερα τις καταστάσεις…μπορεί να μας φοβίζει λίγο, αλλά θέλουμε να αρέσουμε στους άλλους. Ωστόσο, όταν χτυπάς τις πόρτες των άλλων, υποθέτεις ότι οι άνθρωποι θα σου αρνηθούν και προετοιμάζεσαι γι' αυτό. Σου δίνει αυτοπεποίθηση. Ποιο είναι το χειρότερο που μπορεί να συμβεί;"

Έτσι, όταν θέλεις να καταγράψεις την τέλεια λήψη, αυτό αφορά κάτι παραπάνω από την απόρριψη: "Αφορά τον φόβο της χαμένης ευκαιρίας. Συνήθως έχεις μόνο μία ευκαιρία για να τραβήξεις τη συγκεκριμένη φωτογραφία. Υπήρξαν φορές που αισθανόμουν απογοήτευση όλη την ημέρα, επειδή είδα κάποιον το πρωί που ήθελα να φωτογραφίσω και δεν το έκανα."

"Η ειλικρίνεια βοηθά επίσης πολύ. Απλώς πλησιάζω τους ανθρώπους και τους ρωτάω αν μπορώ να τους φωτογραφίσω. Σχεδόν πάντα, η πρώτη ερώτηση είναι: "Για ποιο λόγο;" και απλώς τους λέω ότι τους βρίσκω ενδιαφέροντες, γεγονός που είναι αλήθεια. Αυτό τους βοηθά αμέσως να χαλαρώσουν"

Η φωτογράφιση πορτραίτων είναι γνωστή για τις δυσκολίες που παρουσιάζει, έτσι είναι σημαντικό να μπορείς να κινείσαι εκτός των γνωστών σου χώρων. "Αναζητώ ιδιαίτερες συμπεριφορές", εξηγεί ο Emmanuel. "Πράγματα που ξεχωρίζουν. Μικρά πράγματα, κυρίως. Ίσως η στάση του σώματος κάποιου ή ο τρόπος που περπατά· ή κάποιος που φοράει όμορφα ρούχα."

© Emmanuel Cole. Η λήψη έγινε με Canon EOS 5D Mark III και φακό EF 24mm f/1.4L II USM, έκθεση 1/320 δευτ. με f/2.8, ISO 800.

Τα πρώτα βήματα

Όταν κοιτάζεις το εντυπωσιακό του πορτφόλιο δεν μπορείς σχεδόν να πιστέψεις ότι ο Emmanuel ξεκίνησε να φωτογραφίζει πριν από πέντε μόνο χρόνια, ακριβώς πριν ανθίσει η πλατφόρμα η οποία τον έχει αναδείξει, το Instagram.

Κάποιος έδωσε στον Emmanuel ένα κινητό τηλέφωνο με λειτουργία φωτογράφισης το 2011 και ξεκίνησε απλώς να φωτογραφίζει. Μιμήθηκε κάποιους άλλους αρχικά, αλλά σύντομα βρήκε το δικό του στυλ, φωτογραφίζοντας εντυπωσιακά πορτραίτα με μερικούς από τους πιο εκκεντρικούς και ενδιαφέροντες χαρακτήρες και τοπία του Λονδίνου. Έκανε τη μετάβαση στην Canon EOS 6D έναν χρόνο αργότερα και από τότε δεν ξανακοίταξε πίσω. Σπάνια κυκλοφορεί πλέον χωρίς τη μηχανή περασμένη γύρω από τον λαιμό του.

"Η EOS 6D είναι η ιδανική μηχανή για έμενα. Την χρησιμοποιώ σχεδόν από τότε που ξεκίνησα τη φωτογράφιση και δεν με έχει απογοητεύσει ποτέ."

Παρόλο που είναι πολύ γνωστός στο Instagram –μια πλατφόρμα η οποία παραδοσιακά απευθύνεται κυρίως σε χρήστες κινητών τηλεφώνων με λειτουργία φωτογράφισης– ο Emmanuel αναφέρει ότι πλέον φωτογραφίζει μόνο με την Canon του. "Μια DSLR προσφέρει πολύ μεγαλύτερο έλεγχο. Όχι απλώς στον τρόπο που φωτογραφίζεις, αλλά και στην παραγωγή, καθώς είναι πολύ πιο εύκολο να εργάζεσαι με αρχεία RAW συγκριτικά με τα χαμηλότερης ποιότητας JPEG που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα."

Η δύναμη του Instagram

Η ανάπλαση του Λονδίνου φαίνεται ότι κινείται εξίσου γρήγορα με τον κόσμο της φωτογραφίας και είναι δύσκολο να μην παρατηρήσεις τις ομοιότητες. Καθώς είναι ένας φωτογράφος με περισσότερους από 140.000 ακόλουθους στο Instagram, ρωτάω τον Emmanuel τι πιστεύει για την πλατφόρμα που τον ανέδειξε.

"Το Instagram είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο μάρκετινγκ", αναφέρει. "Προσφέρει ένα επιπλέον κίνητρο για τη δουλειά μου: το να γνωρίζω ότι οι φωτογραφίες μου αρέσουν στους άλλους και ότι οι άνθρωποι βλέπουν πραγματικά τα έργα μου. Μου δίνει δύναμη."

"Ωστόσο, επειδή όλα γίνονται πολύ άμεσα, είναι επίσης πολύ πιο εύκολο να παρασυρθείς από αυτά που κάνουν άλλοι άνθρωποι και να ξεχάσεις τους λόγους που σε εμπνέουν να δημιουργείς."

"Στις ημέρες μας είναι πολύ πιο δύσκολο να έχεις τη δική σου ξεχωριστή εμφάνιση, όταν έχεις κορεστεί με τόσες πολλές εικόνες σε καθημερινή βάση. Ωστόσο, όταν εμφανίζεται κάποιος με το δικό του, μοναδικό στυλ, ξεχωρίζει πραγματικά."

Ανησυχεί ότι οι άνθρωποι δεν δείχνουν πλέον τον ανάλογο σεβασμό στη φωτογραφία. "Οι άνθρωποι ασχολούνται με τη φωτογράφιση για λάθους λόγους. Αντιγράφουν φωτογραφίες που επισημαίνονται με πολλά "Μου αρέσει" επειδή θέλουν να γίνουν διάσημοι και όχι επειδή απλώς τους αρέσει να φωτογραφίζουν."

Προθέρμανση

Όταν τον ρωτάω πόσες φωτογραφίες τραβάει την ημέρα, περιμένω να πει 30 ή 40, αλλά με εκπλήσσει όταν λέει, "Μόνο 5-10 περίπου." Δηλώνει ότι το λιγότερο είναι σαφώς περισσότερο και ότι κάποια στιγμή αρχίζεις να καταλαβαίνεις ποια φωτογραφία θα είναι καλή και ποια όχι. "Αλλά αυτό προϋποθέτει ότι θα κάνω προθέρμανση."

Προθέρμανση; "Ναι", λέει με ειλικρίνεια, "χρειάζεσαι προθέρμανση." Όπως οι αθλητές; "Ακριβώς έτσι. Δεν μπορείς απλώς να βγεις έξω χωρίς καμία προετοιμασία και να τραβήξεις την καλύτερη φωτογραφία της ημέρας!" Γελάει και συνεχίζει: "Πρέπει να μπεις στον ρυθμό, ώστε να λειτουργήσεις με φυσικό τρόπο όταν έρθει η στιγμή να κάνεις την κίνησή σου."

© Emmanuel Cole. Η λήψη έγινε με Canon EOS 5D Mark III και φακό EF 24mm f/1.4L II USM, έκθεση 1/1000 δευτ. με f/5.0, ISO 100.

Transformers, ξεναγοί και αμφιλεγόμενες καταστάσεις.

Εκτός από το Λονδίνο, ο Emmanuel αφιέρωσε αρκετό χρόνο φωτογραφίζοντας στο Χονγκ Κονγκ. "Ήταν καταπληκτικά. Επίσης, με βοήθησε ουσιαστικά να διαμορφώσω το στυλ των φωτογραφιών μου. Υπήρχαν τόσες πολλές περίεργες καταστάσεις, αλλά και τόσες πολλές ευκαιρίες να τραβήξω μερικές μοναδικές φωτογραφίες."

Η καλύτερη συμβουλή του; Να ταξιδεύεις πάντα με έναν ντόπιο. "Ήρθα σε επαφή με αυτόν τον τύπο στο Χονγκ Κονγκ, που με γνώριζε από το Instagram, συναντηθήκαμε και με διευκόλυνε πολύ. Μπόρεσε να με ξεμπλέξει από μερικές δύσκολες καταστάσεις και με οδήγησε σε ορισμένα μέρη που παρουσίαζαν πραγματικό ενδιαφέρον."

Μου δείχνει τη φωτογραφία μια πολυκατοικίας με απόκοσμη, δυστοπική εμφάνιση που χρησιμοποιήθηκε σε μια ταινία Transformers. "Την έδειξα στο παιδί και με οδήγησε κατευθείαν εκεί. Επισκέφτηκα την τοποθεσία στη διάρκεια της ημέρας, αλλά ήξερα ότι θα έδειχνε πολύ καλύτερα τη νύχτα, έτσι επιστρέψαμε και τράβηξα τη φωτογραφία. Είναι πιθανώς η πιο αναγνωρίσιμη λήψη μου."

© Emmanuel Cole. Η λήψη έγινε με Canon EOS 5D Mark III και φακό EF 17-40mm f/4L USM, έκθεση 1/30 δευτ. στα f/9.0, ISO 200.

Τι ακολουθεί;

Τον ρωτάω για τα σχέδιά του και αντιμετωπίζει τα πάντα με εντυπωσιακά χαλαρό στυλ, στους δικούς του ρυθμούς. Λέει αυθόρμητα ότι οι άνθρωποι του ζητούν συνεχώς να κάνει μια έκθεση, αλλά ο ίδιος δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πολύ. "Ίσως ένα ή δύο βιβλία, αργότερα." Έχει μερικά σχέδια στα σκαριά, όπως παραδέχεται.

Για άλλη μια φορά, η προσγειωμένη στάση του μου προξενεί εντύπωση. Οποιοσδήποτε άλλος με περισσότερους από 140.000 ακόλουθους στο Instagram θα έκανε αισθητή την παρουσία του παντού, θα υπέγραφε συμφωνίες για τη δημιουργία βιβλίων και θα άρπαζε αμέσως κάθε ευκαιρία για δημοσιότητα. Ο ίδιος δηλώνει ότι όταν σταματήσει, θα είναι ικανοποιημένος αν η δουλειά του για την καταγραφή του Λονδίνου έχει καταφέρει να αφήσει ένα αναγνωρίσιμο αποτύπωμα.

Αναρωτήθηκα τι θα έκανε αν δεν ήταν φωτογράφος και μου απάντησε "Μπασκετμπολίστας". Δεν μου προξενεί έκπληξη, δεδομένου του ύψους του, αλλά λέει ότι αυτό που ο ίδιος αποκόμισε από το άθλημα είναι η μαχητική φύση του. "Είμαι πολύ ανταγωνιστικό άτομο. Θέλω πάντα να κάνω το καλύτερο που μπορώ και πιέζω συνεχώς τον εαυτό μου ολοένα και περισσότερο. Αλλά θέλω να γίνω λιγότερο εμμονικός. Η εμμονή μπορεί να αναλάβει τον έλεγχο της ζωής σου, αν το επιτρέψεις. Αυτό δεν είναι αναγκαστικά κακό, αλλά έχει να κάνει με την ισορροπία."

Καθόμαστε μαζί για δύο ώρες τώρα και νιώθω ότι έχω χώσει τη μύτη μου σε κάθε πτυχή της ζωής του, αλλά ο ίδιος δεν φαίνεται κουρασμένος ή ενοχλημένος. Αντίθετα, εξακολουθεί να είναι γεμάτος ενέργεια και να απαντά με ευχαρίστηση σε ερωτήσεις για τους πάντες και τα πάντα. Τι θα κάνεις μετά; Ρωτάω, και μου απαντά ότι θα συναντηθεί με έναν φίλο, επαναλαμβάνοντας ξανά ότι δεν βιάζεται.

Σηκώνει τους ώμους, χαμογελά και παραγγέλνω ακόμα δυο μπύρες.

Τι έχει ο Emmanuel στην τσάντα του

Φωτογραφικές μηχανές:

Canon EOS 6D

Canon EOS 5D Mark III

Φακοί:

EF 17-40mm f/4L USM

EF 24mm f/1.4L II USM

EF 50mm f/1.2L USM



Συντελεστής συνέντευξης: Σύνταξη από τον Martin Fleming