Ocean Shark Diver

Φωτογραφίζοντας καρχαρίες, Franco Banfi

Ο Franco Banfi, Canon Explorer και βραβευμένος φωτογράφος θεμάτων από την άγρια φύση, εξηγεί την αγάπη του για την υποβρύχια φωτογράφιση και πώς είναι να προσπαθείς να πετύχεις την τέλεια λήψη ενώ περιβάλλεσαι από γλαυκοκαρχαρίες.

Ο Franco Banfi είναι ένας βραβευμένος φωτογράφος θεμάτων από την άγρια φύση και επικεφαλής περιηγήσεων αναψυχής, ο οποίος έχει την έδρα του στην Ελβετία και ταξιδεύει αναζητώντας τη μαγεία της άγριας φύσης.

Πριν από περίπου 15 χρόνια ο Franco πήρε την απόφαση να γίνει ελεύθερος επαγγελματίας και περιπλανώμενος φωτογράφος. Έχει ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο απαθανατίζοντας την άγρια ζωή και τη σχέση των ανθρώπων με τη φύση. Έχει βρεθεί από τον Ισημερινό μέχρι το Βόρειο και το Νότιο Πόλο, στους πέντε ωκεανούς, αλλά και σε πολλές λίμνες και ποτάμια.

Έτσι, όχι μόνο βελτίωσε τις φωτογραφικές του δεξιότητες, αλλά αποφάσισε και να αγωνιστεί για την προστασία της χλωρίδας και της πανίδας του πλανήτη.

Canon EOS-5D Mark II με φακό fisheye EF15mm f/2.8· έκθεση 1/160 δευτ. με f/11, ISO 320. Μέσα σε υποβρύχιο περίβλημα Seacam με 2 στροβοσκοπικά φωτιστικά σώματα υψηλής ισχύος.

Μιλήσαμε μαζί του για τη φωτογραφία του γλαυκοκαρχαρία (Prionace glauca) που τράβηξε στο αρχιπέλαγος των Αζορών και το πώς συνδύασε τις γνώσεις του για τη συμπεριφορά του ζώου με τις τεχνικές του δεξιότητες για να δημιουργήσει μια τόσο αξέχαστη εικόνα.

Αναζητώντας γλαυκοκαρχαρίες

"Μου αρέσουν τα μεγάλα, επιβλητικά πλάσματα, μου αρέσει η ζωντάνια τους και η συνείδηση που έχουν για τη θέση τους στη θάλασσα και στην τροφική αλυσίδα."

"Πάντα έβρισκα ενδιαφέροντες τους καρχαρίες γενικότερα και τους κομψούς γλαυκοκαρχαρίες ειδικότερα. Το σώμα και η συμπεριφορά τους σε γοητεύουν. Έχουν ένα λουλακί χρώμα στη ράχη τους, ανοιχτό μπλε στο πλάι και λευκό στην κοιλιά. Το ρύγχος τους είναι μακρύ και μυτερό· τα μάτια είναι σκούρα, μεγάλα και στρογγυλά... διερευνητικά. Λόγω αυτών των χαρακτηριστικών τους, είναι από τα ζώα που βλέπουμε συχνά σε κινούμενα σχέδια και τηλεοπτικές σειρές."

"Πριν από πολλά χρόνια είχα την ευκαιρία να δω και να φωτογραφίσω γλαυκοκαρχαρίες στο Σαν Ντιέγκο, ανοιχτά των ακτών της Καλιφόρνια. Πρόσφατα με κάλεσαν μαζί με φίλους και επαγγελματίες φωτογράφους σε ένα ταξίδι στις Αζόρες, ένα αρχιπέλαγος που αποτελείται από εννέα νησιά στο κέντρο του Βόρειου Ατλαντικού Ωκεανού και είναι το τέλειο μέρος για να συναντήσεις ζώα της ανοικτής θάλασσας."

Στα βαθιά

"Στην ανοιχτή θάλασσα, μακριά από την ακτή και σε νερά με βάθος εκατοντάδες μέτρα, οι ακτίνες του ήλιου πέφτουν και χάνονται στο σκοτάδι. Βουτώντας στα γαλάζια νερά είχαμε την αίσθηση ότι βρισκόμασταν στη μέση του πουθενά, αλλά και την ελπίδα ότι θα εμφανίζονταν καρχαρίες... (αλλά μην το πείτε στη μητέρα μου, που είναι ακόμα τρομοκρατημένη από τα Σαγόνια του Καρχαρία...)."

"Αυτό το είδος καταδύσεων δεν είναι για τους άτολμους ή για τους άπειρους δύτες που δεν αισθάνονται άνετα στα βαθιά νερά. Χωρίς σημεία αναφοράς στον βυθό ή κάποιον κοντινό τοίχο, εύκολα χάνεις τον προσανατολισμό σου. Η αυτεπίγνωση και ο καλός έλεγχος της άνωσης είναι απαραίτητα. Όταν όμως αρχίσουν να κολυμπούν τριγύρω μερικοί περίεργοι καρχαρίες, τα πράγματα μπορεί να γίνουν πολύ ενδιαφέροντα."

Η προσέγγιση

"Ήμουν μέσα στη θάλασσα με έναν άλλο φωτογράφο. Όσο λιγότεροι, τόσο το καλύτερο: έτσι είναι πιο εύκολο να σε πλησιάσουν τα ζώα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τις υποβρύχιες φωτογραφίσεις. Λιγότερο νερό ανάμεσα στο θέμα και στη φωτογραφική μηχανή σημαίνει καλύτερη ορατότητα, λιγότερα αιωρούμενα σωματίδια, λιγότερες μικροφυσαλίδες που αντανακλούν το φως και καλύτερη διαύγεια."

"Όταν είναι κατάλληλες οι συνθήκες, τα θαλάσσια πλάσματα είναι περισσότερο περίεργα παρά απλησίαστα. Εκείνα επιλέγουν την κατεύθυνση, την ταχύτητα, τη γωνία... και τις περισσότερες φορές είναι κόντρα στον ήλιο και εκμεταλλεύονται το φυσικό φως για να κρύψουν το σώμα τους, το οποίο, φυσικά, έχει εξελιχθεί ώστε να μην μπορείς να το διακρίνεις στο νερό."

"Αισθάνομαι κάτι πολύ βαθύ όταν με δέχονται τα άγρια ζώα, επιτρέποντάς μου να τα πλησιάσω σε απόσταση αναπνοής. Όλες αυτές οι διαφορετικές αλληλεπιδράσεις κρατούσαν για πολύ λίγο, όχι παραπάνω από μερικά λεπτά σε κάθε κατάδυση."

Η αποτύπωση της κρίσιμης στιγμής

"Σε τέτοιες καταστάσεις, το μυαλό πρέπει να είναι σε ετοιμότητα και τα δάχτυλα να κινούνται απόλυτα αρμονικά: η φωτομέτρηση του νερού στο φόντο, η ρύθμιση της έκθεσης με τις κατάλληλες διορθώσεις f-στοπ, η εύρεση της καλύτερης σύνθεσης... τα πάντα πρέπει να γίνονται σχεδόν αυτόματα."

"Αν είμαστε τυχεροί, εμφανίζονται κάμποσοι καρχαρίες και μένουν για αρκετή ώρα, δίνοντάς μας περισσότερες ευκαιρίες. Συνήθως, μετά την πρώτη προσέγγιση τα ζώα χάνουν το ενδιαφέρον τους, κάνουν μεταβολή και κολυμπούν μακριά. Έτσι, μόλις βρω την καλύτερη ρύθμιση, επικεντρώνομαι περισσότερο στη σύνθεση και δοκιμάζω διάφορες προοπτικές, ώστε να έχω περισσότερες επιλογές και να πετύχω την εικόνα που προτιμώ."

Η δημιουργία της εικόνας

"Η σύνθεση και η προοπτική είναι πολύτιμα εργαλεία στα χέρια του φωτογράφου, όταν μάθεις πώς να εφαρμόζεις τους αντίστοιχους κανόνες. Και τα δύο έχουν σχέση με τη διάταξη των γραμμών και των σχημάτων σε μια φωτογραφία και στόχος τους είναι να προσδώσουν στην εικόνα ένα οπτικό νόημα, μια αίσθηση βάθους στο χώρο."

"Σε μια σύνθεση, οι γραμμές με κατεύθυνση από τα άκρα προς το κέντρο δημιουργούν αμέσως την ψευδαίσθηση του βάθους. Με τη σύγκλιση των ακτίνων δημιουργείται μια ψευδαίσθηση: αντικείμενα με τις ίδιες διαστάσεις φαίνονται σαν να έχουν διαφορετικά μεγέθη, τα οποία ποικίλλουν ανάλογα με την απόσταση των αντικειμένων από το μάτι."

"Η φωτογραφία με τον καρχαρία και τον δύτη στο φόντο έχει ένα συγκεκριμένο βάθος. Υπάρχουν δύο επίπεδα: ο καρχαρίας είναι στο πιο κοντινό με αποτέλεσμα να φαίνεται μεγαλύτερος απ' ό,τι είναι στην πραγματικότητα, ενώ ο δύτης είναι στο φόντο με αποτέλεσμα να φαίνεται μικρότερος. Επειδή ο καρχαρίας είναι πιο κοντά στη φωτογραφική μηχανή, ο φακός fisheye εντείνει αυτήν τη διαφορά."