Günter Tolar Christian Anderl

Τελειοποίηση της τέχνης του πορτραίτου, Christian Anderl

Εκτός από δεινός μουσικός και ταλαντούχος σεφ, ο Canon Explorer Christian Anderl είναι επίσης φωτογράφος διεθνούς βεληνεκούς που ειδικεύεται στα διαφημιστικά πορτραίτα. Στο μεγάλο του πελατολόγιο περιλαμβάνονται η Red Bull, η Ikea και η Universal.

Μοιράζεται μαζί μας τις απόψεις του για τη φωτογραφία και μας λέει πώς δουλεύει με τα θέματά του για να δημιουργήσει ενδιαφέροντα πορτραίτα.

Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισες ως φωτογράφος πορτραίτων

"Μερικές φορές, όταν κάποιος βρίσκεται μπροστά από τον φακό, παθαίνει τρακ. Ίσως επειδή φαντάζεται ότι περιμένεις κάτι συγκεκριμένο, ίσως επειδή δεν αισθάνεται αρκετά άνετα ή ίσως επειδή δεν ξέρει πώς να φερθεί σε μια φωτογράφιση. Η πραγματική πρόκληση ξεκινά πριν έρθει το θέμα μπροστά από τον φακό. Ως φωτογράφος πρέπει να επικοινωνήσεις με το θέμα σου, ώστε να δημιουργήσεις ένα κλίμα οικειότητας που θα αποκαλύψει την προσωπικότητά του."

Η αποτύπωση της προσωπικότητας ή μιας αληθινής εικόνας

"Μερικές φορές η προετοιμασία διαρκεί περισσότερο από την ίδια τη φωτογράφιση. Πριν ξεκινήσεις τη φωτογράφιση, πρέπει να βεβαιωθείς ότι το θέμα σου έχει χαλαρώσει. Έτσι, είναι πιο εύκολο να ανακαλύψεις ποιο είναι το πάθος του. Ίσως είναι τα παιδιά και η οικογένειά του, κάποιο σπορ ή το κάμπινγκ... Μάθε τι είναι αυτό που κάνει το θέμα σου να αισθάνεται όμορφα και για ποιο πράγμα του αρέσει να μιλάει. Αυτό θα σε βοηθήσει όταν το θέμα σου σταθεί μπροστά στον φακό. Με τη συζήτηση θα συνεχίσει να αισθάνεται άνετα, ενώ εσύ θα επικεντρώνεσαι στον φωτισμό και στα τεχνικά ζητήματα. Μέσα από την προκαταρκτική συζήτηση θα σχηματίσεις μια εικόνα για το θέμα σου και αυτό θα σε βοηθήσει επίσης να πετύχεις ένα καλύτερο πορτραίτο.

"Πάντα να αφήνεις το θέμα σου να βλέπει τις φωτογραφίες που τράβηξες. Βεβαιώσου ότι του αρέσει κάποιο πορτραίτο, ώστε να αισθάνεται όμορφα για την εμπειρία."

Γιατί τα πορτραίτα προσφέρουν τέτοια ικανοποίηση

"Είναι απλό: αν αγαπάς τους ανθρώπους, θα αγαπήσεις την πρόκληση και την εμπειρία της δημιουργίας πορτραίτων. Ποτέ δεν ξέρεις ποιον θα γνωρίσεις ούτε πώς θα είναι. Δημιουργώντας πορτραίτα μαθαίνεις πολλά για τους ανθρώπους αλλά και για τη φωτογραφία. Όσο χαλαρός κι αν φαίνεται κάποιος, πάντα κρύβει κάποια ανασφάλεια μέσα του. Ακριβώς αυτή η ανασφάλεια βρίσκεται στο μυαλό του την ώρα της φωτογράφισης. Ίσως φοβάται ότι το πορτραίτο θα αποκαλύψει αυτό για το οποίο αισθάνεται ανασφάλεια. Εσύ πρέπει να βρεις κάποιον τρόπο ώστε το θέμα σου να σε εμπιστευτεί. Νιώθεις μεγάλη ικανοποίηση όταν βλέπεις την αυτοπεποίθηση ενός ανθρώπου να ανεβαίνει χάρη στο πορτραίτο που τράβηξες."


Günter Tolar – © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II με φακό Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM – έκθεση 1/125 δευτ. με f/10, ISO 100.

"Η προετοιμασία για αυτό το πορτραίτο ήταν αρκετά γρήγορη. Ο Günter Tolar ήταν τηλεπαρουσιαστής για χρόνια και είχε πραγματικά μεγάλη εξοικείωση με τις φωτογραφίσεις. Κι όμως, αυτό μπορεί να είναι πρόκληση. Αν το θέμα σου είναι ένα διάσημο πρόσωπο ή είναι εξοικειωμένο με τους φωτογράφους και τις κάμερες, μπορεί να βαρεθεί εύκολα ή να ποζάρει ακριβώς όπως και σε όλες τις άλλες φωτογραφίσεις του. Ευτυχώς, ο Günter είναι ένα πολύ φιλικό άτομο και μου ήταν αρκετά εύκολο να επικοινωνήσω μαζί του.

"Περάσαμε περίπου μισή ώρα στο στούντιο μιλώντας για τη δουλειά, τη ζωή και τις εμπειρίες του στον χώρο των ΜΜΕ. Του εξήγησα πώς ακριβώς ήθελα να είναι το πορτραίτο. Ήθελα να είναι ασπρόμαυρο και να αναδεικνύει τη φυσιογνωμία και τις ρυτίδες του, με έντονες αντιθέσεις.

"Με λίγα λόγια, ήθελα ένα πορτραίτο που θα απέπνεε μια αίσθηση οικειότητας και θα μαρτυρούσε όλες τις ιστορίες και τις εμπειρίες της ζωής του. Αφού συμφώνησε, ξεκινήσαμε να βγάζουμε φωτογραφίες στις οποίες πόζαρε με σοβαρή έκφραση, κυρίως επειδή στα περισσότερα πορτραίτα του μέχρι τότε είχε βγει χαμογελαστός. Ήθελε μερικά σοβαρά πορτραίτα και μας άρεσαν αυτά που βλέπαμε στη μηχανή. Όμως, η καλύτερη τραβήχτηκε όταν εγώ τα έκανα θάλασσα και εκείνος άρχισε όχι να χαμογελάει, αλλά να γελάει μαζί μου. Ήταν μια πολύ ειλικρινής και αληθινή στιγμή και πραγματικά χάρηκα που πάτησα το κλείστρο και την απαθανάτισα. Ενώ ο σκοπός μας ήταν να βγει σοβαρός, τελικά βγήκε γελαστός. Τα πράγματα ποτέ δεν πηγαίνουν όπως περιμένεις και μερικές φορές αυτό είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να σου συμβεί!

"Μια φωτογράφιση έξω από το στούντιο μπορεί να είναι αρκετά διαφορετική, επειδή οι άνθρωποι δεν αποσπώνται από τα φώτα και τον φωτογραφικό εξοπλισμό. Στο στούντιο, όπου δεν υπάρχει τίποτε άλλο εκτός από τα φώτα, τη μηχανή και τον φωτογράφο, το θέμα ίσως εστιάσει μόνο σε αυτά τα στοιχεία, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να χαλαρώσει. Από την άλλη, αν το θέμα δεν είναι αρκετά συγκεντρωμένο, μπορεί να είναι πιο δύσκολο να αποτυπώσεις μια ειλικρινή στιγμή και τον χαρακτήρα του, ειδικά αν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι τριγύρω. Πραγματικά, εξαρτάται περισσότερο από το θέμα παρά από το περιβάλλον. Ο καθένας είναι διαφορετικός και αντιδρά στη φωτογραφική μηχανή, στα φώτα και στον φωτογράφο με διαφορετικό τρόπο.

"Όταν τραβάς ένα πορτραίτο, το σημαντικότερο είναι να επικοινωνείς με το θέμα σου. Συνήθως παίρνω τη μηχανή στα χέρια μου μόνο όταν πραγματικά χρειάζεται. Η φωτογραφική μηχανή είναι ένα εργαλείο που χρειαζόμαστε για να δημιουργήσουμε πορτραίτα, αλλά αν την έχεις συνέχεια στα χέρια σου ή μπροστά από το πρόσωπό σου, θα δυσκολευτείς να επικοινωνήσεις με το θέμα σου. Η επικοινωνία είναι σημαντική για ένα καλό πορτραίτο."