Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Η τέχνη εν δράσει

Ο φωτογράφος Lorenz Holder ξεκίνησε την καριέρα του ως ημι-επαγγελματίας σνόουμπορντερ, αλλά ένας σοβαρός τραυματισμός διέκοψε την πορεία του και τον έκανε να πάρει στα χέρια του μια μηχανή για να απαθανατίζει τα σπορ αντί να συμμετέχει σε αυτά. Στην αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στον συντάκτη του CPN, Steve Fairclough, μίλησε για τη δουλειά του, την προσέγγισή του στη σύνθεση των εικόνων και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους χαίρεται να δουλεύει με τις Canon EOS DSLR και τους φακούς EF.

Ο Lorenz Holder δεν ήταν πωρωμένος με τη φωτογραφία σε νεαρή ηλικία, "Νομίζω ήταν κάπου το 2000 όταν πήρα την πρώτη μου μηχανή, τότε ήμουν 20 ή 21 ετών" θυμάται. "Τραβούσα βίντεο λίγο πριν και τότε ένας φίλος μου είχε μια βιντεοκάμερα [35mm]. Κοιτούσα μέσα από τον μεγάλο φακό της κάμερας και ξετρελάθηκα από το πόσο μικρό ήταν το βάθος του πεδίου. Ήταν απίθανο και το bokeh ήταν επίσης καλό. Αυτή ήταν η στιγμή που με παρακίνησε και σκέφτηκα "OK, δεν θα ασχοληθώ με την βιντεοσκόπηση, γιατί η φωτογραφία φαίνεται καλύτερη!"

Ο Lorenz συνεχίζει: "Ήμουν ημι-επαγγελματίας σνόουμπορντερ κάποτε. Δεν ήμουν τόσο καλός όσο είναι οι σημερινοί αθλητές, και ποτέ δεν πήρα χρήματα γι' αυτό. Είχα πάρει μόνο δωρεάν τη σανίδα και τον εξοπλισμό και έτσι μπορούσα να περνάω καλά στα βουνά. Αλλά ποτέ δεν ήταν στα σχέδια μου να βγάλω λεφτά από αυτό."

Ο Lorenz Holder μεγάλωσε στο Μόναχο της Γερμανίας, κοντά στις Βαυαρικές Άλπεις και στις αρχές των 20 ετών του ξεκίνησε την καριέρα του ως ημι-επαγγελματίας σνόουμπορντερ. Ένας σοβαρός τραυματισμός τον ανάγκασε να διακόψει το σνόουμπορντ, το 2003, και τότε ήταν που ανακάλυψε τις χαρές της φωτογραφίας. Χρησιμοποίησε τις γνώσεις του στα σπορ δράσης για να εξελίξει ένα χαρακτηριστικό στυλ φωτογράφισης, όπου ο αθλητής είναι απλώς μια μικρή λεπτομέρεια σε ένα ευρύτερο τοπίο ή μια σύνθεση. Τώρα δουλεύει προσωπικά του project, καθώς και για εμπορικούς πελάτες, όπως οι Nitro Snowboards, Mini και Adidas. Οι φωτογραφίες του κέρδισαν το πολυπόθητο βραβείο Red Bull Illume Image Quest και τις δύο τελευταίες φορές που πραγματοποιήθηκε η διοργάνωση, το 2013 και το 2016.

© Lorenz Holder - Φωτογράφος Canon. Ένας ποδηλάτης BMX σε μια μεταλλική σκάλα σουρεαλιστικού στυλ που χρησιμοποιήθηκε ως πλατφόρμα προβολής, προσωπικό project. Η λήψη έγινε με μια Canon EOS 5D Mark III με φακό EF24-70mm f/2.8L USM στα 24mm, η έκθεση ήταν 1/400 δευτ. στα f/6,3, ISO 500.

"Πάντα μου άρεσαν οι μηχανές πλήρους καρέ, και αυτό είναι το σημαντικότερο για μένα" αποκαλύπτει. "Συνήθως φωτογραφίζω σε εξωτερικούς χώρους και γι' αυτό το υψηλό ISO δεν είναι πραγματικά απαραίτητο. Η 5D Mark III είναι ακριβώς η τέλεια μηχανή για τις φωτογραφίσεις μου. Δεν χρειάζομαι αρκετά σημεία αυτόματης εστίασης, γιατί πάντα κάνω προεστίαση. Δεν είναι σαν να φωτογραφίζω τον αγώνα 100 μέτρων στους Ολυμπιακούς Αγώνες ώστε να χρειάζομαι γρήγορη αυτόματη εστίαση. Μπορώ να προβλέψω σχετικά καλά πού θα πάει ο αθλητής με τις κινήσεις του, και γι' αυτό κάνω προεστίαση για να είμαι σίγουρος ότι δεν θα με ξεγελάσει η αυτόματη εστίαση ή κάτι παρόμοιο."

Η επιλογή της Canon

Όταν ο Lorenz αποφάσισε να αφήσει την πρώιμη καριέρα του στο σνόουμπορντινγκ για να φωτογραφίζει σπορ δράσης, διάλεξε τις Canon EOS SLR ως μηχανές. Θυμάται: "Νομίζω ότι η πρώτη μου μηχανή ήταν μια EOS 30 με φιλμ. Όταν έχεις όλους τους φακούς και έχεις ξεκινήσει με μια συγκεκριμένη μάρκα, απλώς κολλάς εκεί. Έτσι, ξεκίνησα με μια EOS 30 και η πρώτη μου ψηφιακή ήταν μια 20D, έπειτα μια 30D και μια 40D. Στη συνέχεια, πέρασα στην 5D Mark II και την 5D Mark III.”

"Πάντα μου άρεσαν οι μηχανές πλήρους καρέ, και αυτό είναι το σημαντικότερο για μένα" αποκαλύπτει. "Συνήθως φωτογραφίζω σε εξωτερικούς χώρους και γι' αυτό το υψηλό ISO δεν είναι πραγματικά απαραίτητο. Η 5D Mark III είναι ακριβώς η τέλεια μηχανή για τις φωτογραφίσεις μου. Δεν χρειάζομαι αρκετά σημεία αυτόματης εστίασης, γιατί πάντα κάνω προεστίαση. Δεν είναι σαν να φωτογραφίζω τον αγώνα 100 μέτρων στους Ολυμπιακούς Αγώνες ώστε να χρειάζομαι γρήγορη αυτόματη εστίαση. Μπορώ να προβλέψω σχετικά καλά πού θα πάει ο αθλητής με τις κινήσεις του, και γι' αυτό κάνω προεστίαση για να είμαι σίγουρος ότι δεν θα με ξεγελάσει η αυτόματη εστίαση ή κάτι παρόμοιο."

Ο Lorenz θυμάται: "Έμαθα ότι όταν χρησιμοποιείς φλας, ειδικά τα στούντιο φλας, έχεις μόνο ένα κλικ. Δεν μου αρέσουν ιδιαίτερα οι διαδοχικές λήψεις, που πατάς κλικ, κλικ, κλικ, κλικ… μ' αρέσει περισσότερο να τραβάω μία λήψη τη φορά. Η μηχανή ταιριάζει καλά στο είδος της φωτογραφίας που έχω επιλέξει". "Αυτό που μου αρέσει είναι ότι είναι αξιόπιστη. Λειτουργεί στη βροχή, σε έντονη χιονόπτωση καθώς και σε πολύ κρύες ημέρες. Για μένα, αυτό είναι πολύ σημαντικό, να λειτουργεί δηλαδή αποτελεσματικά στο περιβάλλον όπου κάνω τις λήψεις μου. Αν δεν μπορείς να εμπιστευτείς την μηχανή σου, επειδή έχει λίγο περισσότερη υγρασία, τότε μάλλον έχεις λάθος μηχανή."

Έμπνευση και ιδέες

Εκτός από τον εξοπλισμό που χρησιμοποιεί το εντυπωσιακό με τις φωτογραφίες του Lorenz είναι ότι οι αθλητές στις φωτογραφίες του είναι εκεί σχεδόν από σύμπτωση. Αναφέρεται στον Σουηδό φωτογράφο και καλλιτεχνικό διευθυντή Peter Lundstrom και τον θεωρεί ως, "ίσως την μεγαλύτερή μου έμπνευση αναφορικά με το στυλ του και το πόσο δημιουργικά σκέφτεται."

Ο Lorenz εξηγεί: "Το βασικό στοιχείο όλων των φωτογραφιών μου είναι ότι η τοποθεσία είναι το κλειδί. Όταν ξεκίνησα, ήμουν ταξίδι στην Ισλανδία όπου φωτογράφιζα το σνόουμπορντινγκ, και τότε κατάλαβα ότι ήταν απλό να τραβάω καλές εικόνες, γιατί όλο το τοπίο ήταν όμορφο, ήταν δύσκολο να τραβήξω κάποια άσχημη φωτογραφία εκεί. Και στη Νορβηγία, όπου το τοπίο είναι όμορφο, ισχύει το ίδιο. Έτσι αυτό με δίδαξε ότι είναι πραγματικά σημαντικό να έχεις ένα ωραίο περιβάλλον για να τραβήξεις φωτογραφίες και ότι η τοποθεσία είναι ίσως το κλειδί για μια καλή εικόνα. Έτσι, έψαχνα για ενδιαφέρουσες νέες τοποθεσίες για να κάνω τις λήψεις μου."

Προσθέτει: "Πάντα προσπαθώ να οπτικοποιήσω από πριν την τελική εικόνα και να την καδράρω με τη μηχανή μου. Τις περισσότερες φορές, στήνω τρίποδο για να μπορώ να είμαι πραγματικά ακριβής με την προοπτική και να επινοήσω μια τέλεια σύνθεση πριν πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε δράση. Στη συνέχεια, όταν όλα είναι έτοιμα, στέκομαι εκεί και προσπαθώ να πιάσω την κατάλληλη στιγμή."

© Lorenz Holder - Φωτογράφος Canon. Διπλή έκθεση ενός σέρφερ από τη Νέα Ζηλανδία που σερφάρει στους δρόμους του Βερολίνου, στη Γερμανία. Προσωπικό project. Λήψη με μια Canon EOS 5D Mark III με φακό EF24-70mm f/2.8L USM στα 24mm, η έκθεση ήταν 1/640 δευτ. στα f/7,1, ISO 200.

Το γεγονός ότι είχε ασχοληθεί ενεργά, στο παρελθόν, με το σνόουμπορντινγκ ήταν ένα σημαντικό πλεονέκτημα για τον Lorenz. "Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τραβάς φωτογραφίες σε ένα σπορ που καταλαβαίνεις, τουλάχιστον έστω και λίγο. Έτσι, όταν βλέπεις κάτι να συμβαίνει, μπορείς να οπτικοποιήσεις από πριν την επόμενη κίνηση ή πώς θα είναι το επόμενο χιλιοστό του δευτερολέπτου."

Προσθέτει: "Δεν ακολουθώ κάποια μέθοδο για το πώς πρέπει να είναι μια λήψη ούτε έχω βιβλίο οδηγιών ή κάτι παρόμοιο. Απλώς ακολουθώ το ένστικτό μου. Επίσης, όταν πρόκειται για τη σύνθεση, γνωρίζω λίγα παραπάνω για τους κανόνες της φωτογραφίας, το κανόνα των τρίτων και άλλες αρχές. Αλλά κυρίως ελέγχω αν μου αρέσει ή όχι μια εικόνα στο κάδρο και εμπιστεύομαι μόνο τον εαυτό μου και νομίζω ότι αυτό είναι καλό."

Βραβεία και εμπορικά project

Είναι θαυμάσιο ότι ο Lorenz κέρδισε τα δύο τελευταία βραβεία Red Bull Illume Image Quest (το 2013 και το 2016), σε έναν διεθνή διαγωνισμό που έχει ως σκοπό να αναδείξει τος καλύτερες φωτογραφίες σκηνών και σπορ δράσης παγκοσμίως. Συνολικά, 5.646 φωτογράφοι από 120 χώρες έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό το 2016… και από τις 34.624 φωτογραφίες μία από τις φωτογραφίες του Lorenz κατέκτησε την κορυφή.

Αποκαλύπτει: "Οι κριτές δεν είχαν ιδέα ποιανού ήταν οι φωτογραφίες. Όλες κρίθηκαν αξιοκρατικά και εκείνοι επέλεξαν απλώς την φωτογραφία που τους άρεσε περισσότερο. Οπότε, ίσως και εκείνοι να εξεπλάγησαν! Είναι το καλύτερο να κρίνεις τις φωτογραφίες από το περιεχόμενό τους και όχι από τον δημιουργό τους."

Εκτός από τις βραβευμένες φωτογραφίες του, που προέρχονται συχνά από προσωπικά του project, ο Lorenz κάνει επίσης και εμπορικές δουλειές. "Κάνω μερικά project για μάρκες αυτοκινήτων, όπως η MINI και η BMW και λίγα για την Adidas. Τα τελευταία δέκα χρόνια, δουλεύω επίσης για μια εταιρεία εξοπλισμού σνόουμπορντ που λέγεται Nitro Snowboards, και έχω φτάσει σε ένα επίπεδο που με εμπιστεύονται ως προς τις δουλειές μου και τις ιδέες μου. Μπορώ να κάνω σχεδόν ό,τι θέλω, κάτι που με ευχαριστεί. Κάθε χρόνο, έχω φωτογραφίσεις για τις νέες σανίδες, τις μπότες, τα ρούχα και άλλον εξοπλισμό."

© Lorenz Holder - Φωτογράφος Canon. Ένας σνόουμπορντερ που κάνει άλμα δίπλα από ένα δορυφορικό πιάτο στο Raisting της Γερμανίας, προσωπικό project. Αυτή η εικόνα χάρισε στον Lorenz Holder το βραβείο Red Bull Illume, το 2013. Η λήψη έγινε με μια Canon EOS 5D Mark II με φακό 18mm f/3.5, η έκθεση ήταν 4 δευτερόλεπτα στα f/3,5, ISO 1000.

Η τέλεια φωτογραφία σπορ δράσης

Ο Lorenz θυμάται: "Κάποιος με ρώτησε ποια θεωρώ την καλύτερη φωτογραφία σπορ δράσης και είπα ότι, στα δικά μου μάτια, είναι είτε μια φωτογραφία τοπίου είτε μια αρχιτεκτονική φωτογραφία που κάποιος θα κρεμούσε στον τοίχο του, ακόμη κι αν δεν υπήρχε κάποιος αθλητής μέσα στο κάδρο. Αυτή είναι η βασική αρχή και πραγματικά θα χαρώ ιδιαίτερα αν καταφέρεις να βάλεις και τον αθλητή στην εικόνα. Τότε, αυτή θα είναι, στα δικά μου μάτια, η τέλεια φωτογραφία σπορ δράσης."

Προσθέτει: "Ορισμένες φορές οι αθλητές των φωτογραφιών μου είναι τόσο μικροί και σε κάποιες εικόνες δεν τους αντιλαμβάνεσαι καν με την πρώτη ματιά. Κάποτε έζησα μια αρκετά αστεία εμπειρία. Είχα μια έκθεση στη Γερμανία και είχα μια φωτογραφία όπου ο αθλητής βρισκόταν στην επάνω δεξιά γωνία της εικόνας. Ένα κορίτσι αγόρασε έναν καμβά με τη φωτογραφία και μία εβδομάδα αργότερα έλαβα ένα email όπου με ενημέρωνε ότι τελικά βρήκε τον σνόουμπορντερ στην εικόνα."

"Αν οι άνθρωποι κρεμούν τις εικόνες στους τοίχους τους ακόμη κι αν δεν υπάρχει αθλητής στο κάδρο, τότε είσαι πολύ κοντά στην τέλεια φωτογραφία. Αυτό ήταν ένα πολύ καλό παράδειγμα που μας διδάσκει ότι επρόκειτο για μια καλή φωτογραφία ακόμη κι αν το κορίτσι δεν έβλεπε τον σνόουμπορντερ. Αυτό το αποκαλώ "σπορ δράσης των καλών τεχνών" Όμως, δεν σχεδίαζα να δημιουργήσω μια σειρά από φωτογραφίες με σπορ δράσης των καλών τεχνών. Μια συγκεκριμένη στιγμή κατάλαβα ότι οι εικόνες μου ήταν μάλλον περισσότερο φωτογραφίες τοπίων από φωτογραφίες με σπορ δράσης και έτσι σκέφτηκα ότι μάλλον αυτό είναι το στυλ μου και ότι πρέπει να κινηθώ προς αυτήν την κατεύθυνση."

Η καλύτερη συμβουλή

Όταν ρωτήθηκε ποια συμβουλή θα έδινε για να εμπνεύσει τους νέους φωτογράφους των σπορ δράσης, ο Lorenz απάντησε: "Όταν ξεκινάς και προσπαθείς να πουλήσεις εικόνες ή να φτιάξεις όνομα, στέλνεις πολλά email χωρίς να παίρνεις ποτέ απάντηση. Πρέπει να είστε υπομονετικοί και να μην τα παρατάτε. Απλώς εμπιστευτείτε τον εαυτό σας και τις φωτογραφίες σας και αν πιστεύετε ότι μια φωτογραφία σας είναι καλή, τότε μάλλον έτσι είναι. Πρέπει πάντα να επικεντρώνεστε στον εαυτό σας και όχι σε αυτά που λένε οι άλλοι για τις φωτογραφίες σας."

Συνεχίζει: "Ο στόχος κάθε φωτογράφου πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός προσωπικού στυλ, έτσι ώστε αν ο κόσμος δει τις φωτογραφίες σας χωρίς το όνομά σας να μπορεί να αναγνωρίσει ότι σας ανήκουν. Αυτό δεν ισχύει μόνο για την φωτογράφιση των σπορ αλλά και για όλα τα είδη, ακόμη και για τις φωτογραφίες μόδας. Αν οι άνθρωποι απλώς βλέπουν μια εικόνα και λένε "αυτή η φωτογραφία είναι εκείνου του τύπου" ακόμη κι αν δεν υπάρχει το όνομα, ίσως αυτός είναι ο βασικός στόχος που πρέπει να πετύχετε, να δημιουργήσετε δηλαδή το δικό σας στυλ το οποίο θα είναι ορατό στις εικόνες σας."

Η τσάντα εξοπλισμού του Lorenz:

Φωτογραφικές μηχανές:

EOS 5D Mark III

Φακοί:

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Αξεσουάρ:

2 κιτ Broncolor Move για εξωτερικούς χώρους

Φως Broncolor Siros 800 L



Συντελεστής συνέντευξης: Σύνταξη από τον Steve Fairclough