Shooting a vignette with Nehemias Colindres

Λήψη βινιέτας με τον Nehemias Colindres

Ο φωτογράφος και κινηματογραφιστής Nehemias Colindres μοιράζεται μαζί μας τα τρία καλύτερα εκπαιδευτικά του μαθήματα για την κινηματογράφηση: λήψη βινιέτας, συμβουλές για κινηματογραφιστές και μέσα από τον φακό.

Για την κινηματογράφηση μιας σκηνής –ή "βινιέτας", όπως ονομάζεται στον κόσμο των επαγγελματιών– απαιτείται προσεκτικός σχεδιασμός και γνώση που αποκτάται από την εμπειρία.

Αφού δημιουργήσετε τους πίνακες διαθέσεων (οπτικά παραδείγματα που δείχνουν αυτό που θέλετε να επιτύχετε) και συμπεριφορών (γραπτή περιγραφή όσων πρόκειται να λάβουν χώρα στη βινιέτα), θα πρέπει να έχετε μια σαφή εικόνα αυτού που θέλετε να επιτύχετε.

Αντιστοιχίστε κάθε λήψη δημιουργώντας ένα εικονογραφημένο σενάριο (storyboard), λαμβάνοντας υπόψη τον φακό που θέλετε να χρησιμοποιήσετε για τη λήψη. Μην ανησυχείτε αν δεν μπορείτε να σχεδιάσετε, ακόμα κι ένα πρόχειρο σκίτσο μπορεί να σας βοηθήσει ουσιαστικά να συλλάβετε οπτικά την τελική βινιέτα.

Καλά στοιχεία αναφοράς μπορούν επίσης να σας φανούν στιγμιότυπα από άλλες ταινίες που θεωρείτε ότι έχουν καλό αποτέλεσμα. Θυμηθείτε, δεν πρόκειται για κλοπή. Στο κάτω-κάτω της γραφής, όλοι μας επηρεαζόμαστε ο ένας από τον άλλο. Δεν πρόκειται ποτέ να επανεφεύρετε την τέχνη του κινηματογράφου, αλλά μπορείτε να προσθέσετε το δικό σας κεφάλαιο στην ιστορία του.

Προτού τραβήξετε οτιδήποτε, καλή ιδέα είναι να εξετάσετε την κίνηση της κάμερας, να τη χωρίσετε σε τμήματα με κατάλληλα σημάδια και να αποσαφηνίσετε τι θέλετε να επιτύχετε στη σκηνή.

Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να εξετάσετε τη σκηνή μαζί με τους ηθοποιούς σας. Ανάλογα με τον τύπο των ηθοποιών, εγώ είτε απλοποιώ τη διαδικασία είτε συνεργάζομαι μαζί τους και τους προκαλώ να "βάλουν στο τραπέζι" κάτι οι ίδιοι. Ανεξάρτητα από το επίπεδο εμπειρίας, είναι δική σας δουλειά να τους δώσετε έναν συναισθηματικό ή πνευματικό στόχο.

Πρέπει να κατανοήσουν την κατάσταση στην οποία θα πρέπει να βρεθούν. Μου αρέσει να καθοδηγώ τον ηθοποιό στη σκηνή, αλλά να αφήνω την κάμερα να παρατηρεί με ρέοντα τρόπο. Από εκεί, πιέζω τον εαυτό μου να αναζητήσει συγκεκριμένες λήψεις και, μερικές φορές, ανακαλύπτω απρόσμενα "διαμαντάκια" που δεν υπήρχαν στα σχέδιά μου. 

Αφού τραβήξω τη σκηνή μου σε ένα και μόνο γύρισμα, κάνω μεμονωμένες λήψεις συγκεκριμένων λεπτομερειών που μπορούν να προσδώσουν ένα διαφορετικό στοιχείο στη σκηνή. Η επιλογή εξαρτάται από το στυλ σας και από το είδος της ταινίας που γυρίζετε. 

Στη συνέχεια, δημιουργώ ένα πορτραίτο. Τα πορτραίτα μπορούν να ζωντανέψουν το έργο σας, αλλά θα πρέπει να έχετε την ικανότητα να κάνετε τον ηθοποιό ή το θέμα να νιώσει άνετα. Δώστε τους μικρές συμβουλές. Εγώ συνήθως λέω στον ηθοποιό να κοιτάξει μακριά, να πάρει μια βαθιά ανάσα, να γυρίσει προς την κάμερα και να εκπνεύσει τον αέρα. Αν και πάλι δεν καταφέρω να επιτύχω τη σωστή έκφραση, αλλάζω τη θέση του και τον βάζω να δοκιμάσει διάφορες εκφράσεις. Σε κάποιο σημείο, όπως σε όλες τις λήψεις, αν δεν το καταφέρετε μετά από μερικές προσπάθειες, μπορείτε να δοκιμάσετε να μειώσετε τις απώλειες. 

Τέλος, η βινιέτα σας πρέπει να χωριστεί σε αρκετά επιμέρους τμήματα, ώστε να έχετε επιλογές όταν φτάσετε στο στάδιο του μοντάζ. Μπορεί να σας αρέσει ως μονοκόμματη λήψη, αλλά αν είστε πιο έμπειρος μοντέρ, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το δικό σας στυλ. 

Είναι σημαντικό να έχετε τον έλεγχο κάθε στοιχείου της διαδικασίας, αλλά και να γνωρίζετε πότε μπορείτε να χαλαρώσετε και να δώσετε λίγη ελευθερία στα άτομα γύρω σας, ξεκινώντας από τα θέματά σας και φτάνοντας έως τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα συμπτωματικά.

Θυμηθείτε, ο καλός κινηματογραφιστής ορίζεται από τη μέριμνα και τον σχεδιασμό που εφαρμόζει στις ταινίες του.