Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Στους ρυθμούς της Κούβας

Η Sarah Caron είναι μια Γαλλίδα φωτορεπόρτερ με έδρα το Παρίσι. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της, ταξίδεψε στην Κούβα και το 1994 τράβηξε τις εμβληματικές εικόνες που ξεκίνησαν την καριέρα της ως επαγγελματίας φωτογράφος. Από τότε, έχει εργαστεί σε πολλές αποστολές στην Αφρική, τη Νότια Αμερική, την Ασία και τη Μέση Ανατολή ως ελεύθερη επαγγελματίας με διάφορα περιοδικά όπως το Time και το Paris Match, κερδίζοντας παράλληλα πολλά βραβεία και χορηγίες για τις πολυάριθμες εκθέσεις της δουλειάς της. Την συναντήσαμε στην Κούβα, όπου έκανε ένα διάλειμμα από μια πολυάσχολη φωτογράφιση μόδας για να δοκιμάσει την EOS M5 και να μας μιλήσει λίγο για την καριέρα της και τη δική της προσέγγιση για τη λήψη υπέροχων εικόνων.

Τα πρώτα βήματα

Ρωτήσαμε τη Sarah τι ήταν αυτό που την έκανε αρχικά να στραφεί στην επαγγελματική φωτογράφιση και όχι στο εφηβικό της όνειρο να γίνει μπαλαρίνα του κλασικού μπαλέτου.

"Από πολύ νεαρή ηλικία, οι εικόνες με γοήτευαν πάντα. Οι γονείς μου με πήγαιναν σε μουσεία για να δω τα έργα μεγάλων ζωγράφων, οι οποίοι πιστεύω ήταν οι φωτορεπόρτερ της εποχής τους. Ωστόσο, αγαπούσα επίσης το μπαλέτο και στα εφηβικά μου χρόνια σκεφτόμουν ότι θα μπορούσα να γίνω χορεύτρια του κλασικού μπαλέτου. Τότε επισκέφτηκα για πρώτη φορά την Κούβα – ως μαθήτρια στη σχολή μπαλέτου Alicia Alonso στην Αβάνα. Τελικά, η αγάπη μου για την ιστορία ήταν αυτό που έδωσε πραγματικά έμπνευση στη φωτογραφική πορεία μου. Στη διάρκεια των μεταπτυχιακών σπουδών μου στη Λογοτεχνία και τον Πολιτισμό της Ισπανίας και της Νότιας Αμερικής, ανακάλυψα τα έργα της Christina Garcia Rodero, μια εκπληκτικής Ισπανίδας φωτογράφου, μέσα από το βιβλίο της η "Απόκρυφη Ισπανία" (Espana Oculta). Μετά από αυτό, αποφάσισα ότι ήθελα να ασχοληθώ με τη φωτογραφία και δεν είχα ποτέ δεύτερες σκέψεις για την επιλογή κάποιου άλλου επαγγέλματος".

Επιστροφή

Η επιστροφή στα ίδια μέρη χαρακτηρίζει τις φωτογραφίες της Sarah.

"Με τις φωτογραφίες που τράβηξα όταν επέστρεψα στην Κούβα το 1994 – πάνω από 20 χρόνια πριν – ξεκίνησα την καριέρα μου ως επαγγελματίας φωτογράφος. Κάθε φορά που έχω ευκαιρία, μου αρέσει να επισκέπτομαι ξανά μέρη όπου έχω δουλέψει στο παρελθόν. Κερδίζω πολύ χρόνο, επειδή γνωρίζω ήδη τις κρυφές λεπτομέρειες ενός μέρους και των ανθρώπων του. Η επιστροφή στα ίδια μέρη δεν μου δίνει μόνο την ευκαιρία να φωτογραφίσω τις αλλαγές που έχει επιφέρει ο χρόνος σε μια περιοχή, αλλά μου επιτρέπει επίσης να εξερευνήσω τις πιο μικρές λεπτομέρειες της κοινωνίας και των ανθρώπων της. Έτσι, οι εικόνες μου αντικατοπτρίζουν καλύτερα τον πολιτισμό της. Το να γνωρίζεις ένα μέρος είναι επίσης χρήσιμο με διάφορους τρόπους, όπως για τα μέρη όπου μπορείς να μείνεις ή πώς να μετακινηθείς. Χάρη στις συχνές μου επισκέψεις στην Κούβα, έχουν επίσης βελτιωθεί τα Ισπανικά μου και έτσι πολλοί Κουβανοί δεν πιστεύουν ότι είμαι Γαλλίδα!"

Η επιρροή των ασπρόμαυρων φωτογραφιών της Christina Garcia Rodero είναι εμφανής στην πρώτη επαγγελματικά επιτυχημένη δουλειά της στην Κούβα, η οποία ήταν επίσης ασπρόμαυρη. Την ρωτήσαμε για τη δημιουργική διαδικασία πίσω από τις ασπρόμαυρες ή τις έγχρωμες εικόνες, αλλά και για την τέχνη της καταγραφής συναισθημάτων.

"Η απόφαση να φωτογραφίσω το πρώτο μου ντοκιμαντέρ, που αφορούσε τις κουβανέζικες σχεδίες, σε άσπρο και μαύρο οφείλεται κυρίως σε έναν πρακτικό και όχι απαραίτητα δημιουργικό λόγο. Εκείνη την εποχή, δεν υπήρχε ψηφιακή τεχνολογία και δούλευα με φιλμ. Έτσι, έπρεπε να εμφανίσω τα αρνητικά και τις εκτυπώσεις μόνη μου και το ασπρόμαυρο φιλμ ήταν απλώς πιο εύκολο στην επεξεργασία. Τώρα, όταν κάνω μια δική μου δουλειά, επιλέγω ασπρόμαυρη ή έγχρωμη τεχνική ανάλογα με το ύφος που θέλω να έχουν οι εικόνες μου. Ωστόσο, δεν μπορώ να το προσδιορίσω, είναι απλώς μια αυθόρμητη αντίδραση ανάλογα με το θέμα μου. Για παράδειγμα, συνεχίζω να ασχολούμαι με τη μετανάστευση – ένα θέμα στο οποίο δουλεύω εδώ και πολλά χρόνια – σε ασπρόμαυρο. Φυσικά, όταν είμαι σε αποστολή για κάποιο περιοδικό, ρωτάω τι θέλουν και φωτογραφίζω ανάλογα".

"Όσον αφορά την προσέγγισή μου για τη φωτογράφιση συναισθημάτων, ειλικρινά δεν ξέρω. Απλώς αφιερώνω χρόνο με τους ανθρώπους στο περιβάλλον τους. Νομίζω ότι αυτό με βοηθάει να αναπτύξω τους δεσμούς που χρειάζομαι. Φυσικά, ο φωτισμός έχει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο σε αυτό. Πρέπει να έχεις πολύ υπομονή, καθώς μπορεί να χρειαστεί να περιμένεις πολύ για την κατάλληλη στιγμή".

"Ωστόσο, μερικές φορές – ιδιαίτερα στη διάρκεια αποστολών – αν δεν έχεις τον σωστό φωτισμό, για παράδειγμα αν βρέχει όλη την ώρα, πρέπει να μεταμορφώσεις αυτήν τη "δυσκολία" σε κάτι ενδιαφέρον και αυτή είναι η πραγματική πρόκληση. Επιπλέον, όταν δουλεύεις ως φωτορεπόρτερ, πρέπει να προσαρμόζεσαι γρήγορα σε συνθήκες που είναι συχνά ευμετάβλητες και μπορεί να υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες που πρέπει να εξετάσεις, εκτός από το φωτισμό".

Η πιο πρόσφατη δουλειά που ανατέθηκε στη Sarah ήταν μια φωτογράφιση μόδας στην Κούβα – η οποία φαίνεται να απέχει πολύ από το είδος των εικόνων για φωτο-ντοκιμαντέρ που έχει καταγράψει σε μέρη όπως η Παλαιστίνη και το Αφγανιστάν. Για τη Sarah, όμως, οι διαφορές είναι λιγότερες από όσες φαντάζεστε.

"Μέχρι τώρα, έχω φωτογραφίσει μόδα στο Πακιστάν και στην Κούβα, όπου είναι ένας τρόπος έκφρασης των ονείρων τους για αλλαγή. Οι σχεδιαστές και στα δύο μέρη χρησιμοποιούν τη δημιουργικότητά τους για να μεταφέρουν ένα υποκείμενο πολιτικό μήνυμα – έτσι από αυτήν την άποψη, δεν νομίζω ότι διαφέρει πολύ από το φωτορεπορτάζ σε περιοχές όπου υπάρχει κάποια αναταραχή. Μια καλή φωτογραφία θα πρέπει να μεταδίδει πληροφορίες και στις δύο περιπτώσεις, αλλά και να αγγίζει συναισθηματικά το θεατή σε κάποιο βαθμό. Αυτό προσπαθώ να πετύχω στις λήψεις μου, τόσο στο φωτορεπορτάζ όσο και στη μόδα".

Στους δρόμους

Εκτός από τη φωτογράφιση μερικών όμορφων και αποκαλυπτικών εικόνων με όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια μιας φωτογράφισης μόδας, η Sarah χρησιμοποίησε την EOS M5 και στους δρόμους της Αβάνας. Την ρωτήσαμε για όσα προσδιορίζουν έναν καλό φωτογράφο σκηνών δρόμου και για το είδος της μηχανής που πρέπει να χρησιμοποιεί.

"Για αυτήν τη δουλειά, ήθελα να δω τον κόσμο με τα μάτια ενός ταξιδιώτη που αναζητά όμορφες και αναπάντεχες εικόνες. Νομίζω ότι για αυτό το είδος της φωτογράφισης σκηνών δρόμου, πρέπει να παρατηρείς προσεκτικά για να εντοπίσεις αυτές τις ενδιαφέρουσες και μοναδικές στιγμές, ενώ πρέπει να είσαι γρήγορος και να έχεις τη δυνατότητα να συνθέσεις και να τραβήξεις αμέσως την εικόνα. Επειδή συνήθως έχεις μόνο μία ευκαιρία! Επίσης, δεν θα πρέπει να ενοχλείς τον κόσμο στις καθημερινές τους δραστηριότητες. Έτσι, το εργαλείο που χρειάζεσαι πρέπει να είναι μικρό, διακριτικό και γρήγορο, όπως η EOS M5. Η μηχανή προσφέρει επίσης το πλεονέκτημα της λήψης αρχείων RAW υψηλής ποιότητας που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για επαγγελματικούς σκοπούς".

"Η φωτογράφιση με την EOS M5 ήταν απόλαυση. Περίμενα πολύ καιρό από την Canon να δημιουργήσει μια μηχανή σαν κι αυτήν, ελαφριά, μικρή, γρήγορη και ταυτόχρονα πανίσχυρη. Η εξαιρετική ευελιξία της EOS M5 ήταν ακόμη ένα πλεονέκτημα. Την χρησιμοποίησα σε διάφορες καταστάσεις, όπως σε φωτογραφίσεις μόδας, ρεπορτάζ, φωτογράφιση σκηνών δρόμου, αρχιτεκτονική και τοπία, με εξαιρετικά αποτελέσματα σε διάφορες συνθήκες φωτισμού. Κατάφερα ακόμα και να την χρησιμοποιήσω για να δημιουργήσω εικόνες με το στυλ των ιμπρεσιονιστών ζωγράφων για τη νυχτερινή λήψη της θάλασσας. Συνολικά, η EOS M5 και εγώ αναπτύξαμε μια εξαιρετική σχέση!"